Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

86 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Janson1

#46 » 21:02:06, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror denna bit är av mässing eller någon annan slags rödmetall? Den har förmodligen skador som delvis självläker pga axialtrycket till en viss gräns. Jag tror faktiskt det är värt att kolla denna detalj då matningsmängden olja inte räcker till så är det nog ett stort läckage någonstans, så här skulle jag fortsatt som nästa naturliga steg efter denna rejält seriösa felsökning.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...



AN

#47 » 15:40:38, 15-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det hade varit kul med en fortsättning på tråden :smile:
Men som sagt så kostar det ju också.
Mycket jobb att skruva ur motorer och pumpar.
Så kunde du ju lyfta på baklocket och få en uppfattning om hur omfattande slitaget är.
En del pumpar/motorer har den röda metallen på toppen av cylindertrumman, och en del i ventilplattan.
Finns även de som har den röda metallen, löst så att den är utbytbar, uppe på cylindertrumman.
En del är helt flata i tätningsytan, en del kupade, som den på filmen. En flat kanske skulle kunna planslipas?

Vilket pris står en sådan bobcat i, när de är fungerande?
Är det inte lönsamt med reparation, och man räknar pump/motor som skrot, kunde det ju vara värt att pröva att köpa några billiga delar, och göra en nödreparation. Så kunde du ju iaf ha den för hemmabruk.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

buurt (trådstartaren)

#48 » 12:45:08, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:12 är ventilskiva. Den separerar inlopp från utlopp så att kolvarna suger in olja i rätt port och trycker ut olja i rätt port. Den är i kontakt med den roterande trumman som kolvarna löper i.
Skulle det råka komma nåt främmande föremål eller metallpartiklar i pumpen så är denna del nog ganska utsatt, typ djupa repor. Oljan har då möjlighet att smita över från högtryckssidan till lågtrycksidan.
Med lite tur så går det att feja till den: https://www.youtube.com/watch?v=O-oY5eWHDgY
Jag har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte om det är så enkelt som det ser ut.


Intressant metod i alla fall:-)

Janson1 skrev:Jag tror denna bit är av mässing eller någon annan slags rödmetall? Den har förmodligen skador som delvis självläker pga axialtrycket till en viss gräns. Jag tror faktiskt det är värt att kolla denna detalj då matningsmängden olja inte räcker till så är det nog ett stort läckage någonstans, så här skulle jag fortsatt som nästa naturliga steg efter denna rejält seriösa felsökning.


Ja, den verkar vara i mässing, i allafall enligt de bilder jag sett på kit av olika slag:

Bild

AN skrev:Jo det hade varit kul med en fortsättning på tråden :smile:
Men som sagt så kostar det ju också.
Mycket jobb att skruva ur motorer och pumpar.
Så kunde du ju lyfta på baklocket och få en uppfattning om hur omfattande slitaget är.
En del pumpar/motorer har den röda metallen på toppen av cylindertrumman, och en del i ventilplattan.
Finns även de som har den röda metallen, löst så att den är utbytbar, uppe på cylindertrumman.
En del är helt flata i tätningsytan, en del kupade, som den på filmen. En flat kanske skulle kunna planslipas?

Vilket pris står en sådan bobcat i, när de är fungerande?
Är det inte lönsamt med reparation, och man räknar pump/motor som skrot, kunde det ju vara värt att pröva att köpa några billiga delar, och göra en nödreparation. Så kunde du ju iaf ha den för hemmabruk.


Ja, det är ju den delen också, alltså pris mot arbete.
Jag har ju, under min tid som mekare, ibland jobbat för 11 kr i timmen.
Ibland är det lönt, då kunskapen till nästa projekt kan vara lönsam.
I detta fall är jag mer tveksam. Den står i exakt 69000kr, det är vad jag sålt den för innan jag upptäckte detta. Med gafflar, skopa och snöblad.
Hemmabruk är inget för mig, jag har traktorn till det jag behöver hantera.


En undran är också om det är både pumpar och motorer som gett sig, ger de sig liksom i par eller är det motorerna som ger upp först?
Det är ju lite skillnad i att ta 2 eller 4...

En annan variant är att ta dem till en hydraulikverkstad och be dem testköra i bänk.
Det där är ju en sådan sak som antingen kostar noll eller vad som helst.

Tja, den står ju här än så länge, kanske får ett ryck.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

bonnen513

#49 » 15:48:46, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Testa att lossa dränledningarna på respektive enhet så kan du få ett svar. Jag uppfattar
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Jac

#50 » 19:11:27, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oljan kan ju läcka på flera platser:
- Mellan A och B i pumpar och motorer. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
- Mellan A och B via bogserventiler. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
- Förbi kolvarna och ut i hus på pumpar och motorer. Det som bonnen tänker på i inlägg ovan.
- Internt i matarpumpen. Om den är tokslut så klarar den prestera fullt flöde vid fullt matartryck. Det syns inte på läckflödet från pumpar och motorer.
- Flushing valves. Inte ovanligt att dessa går genom huset för att flusha pumparna (fick inte med mig om det var så här). Är det så så blir det fullt läckflöde ut från pumparna oavsett.


I första inlägget står det att felet kommer och går, vilket du själv har upplevt. Även om pumpar och motorer säkert är bra slitna så borde ett fel som kommer och går iallafall komma från en ventil som hänger sig på nåt vis.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

buurt (trådstartaren)

#51 » 20:23:20, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Testa att lossa dränledningarna på respektive enhet så kan du få ett svar. Jag uppfattar

Menar du att det kommer mycket olja i dem om enheten är slut?


Jac skrev:Oljan kan ju läcka på flera platser:
Känner mig som en bebis som inget begriper.[b]

- Mellan A och B i pumpar och motorer. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
Mellan A%B, hur då? I slangen som går mellan pump och motor då? Alltså "högtrycken? Den kan väl inte läcka bakåt när pumpen pumpar?[/b]

- Mellan A och B via bogserventiler. Påverkar inte matartrycket och syns inte på läckflödet från pump/motor.
De har jag kollat och de är helt täta, vad jag kan se.

- Förbi kolvarna och ut i hus på pumpar och motorer. Det som bonnen tänker på i inlägg ovan.
Är det då oljan kommer i läckoljeledningen, som kanske är den på bilden nedan då?

- Internt i matarpumpen. Om den är tokslut så klarar den prestera fullt flöde vid fullt matartryck. Det syns inte på läckflödet från pumpar och motorer.
Hur vet jag det?

- Flushing valves. Inte ovanligt att dessa går genom huset för att flusha pumparna (fick inte med mig om det var så här). Är det så så blir det fullt läckflöde ut från pumparna oavsett.
Är "flushing valve" detsamma som "shuttle valve" nedan? I så fall kändes den ok, anser jag. Inget klapp eller så. Har ju haft ur alla ventiler i blocken. En misstanke var ju "charge releif valve" men den skulle inte kunna göra detta problem enligt Insane Hydraulics. Kan den det?
Bild

I första inlägget står det att felet kommer och går, vilket du själv har upplevt. Även om pumpar och motorer säkert är bra slitna så borde ett fel som kommer och går iallafall komma från en ventil som hänger sig på nåt vis.


Ja, den var annorlunda när jag först körde den och förra ägaren hävdar bestämt att den gjort så. Han har ju också fått den att dö, om han kört mot en jordhög med för låga varv. Nu bryr den sig inte alls om jag kör mot något eller ej, motorvarvet går inte ner, även om jag kör på tomgång.


Finns det något sätt att komma vidare i felsökningen om jag nu inte bestämt att motorer/pumpar är slut?
Jag vet ärligt talat inte nu hur jag ska kunna utesluta komponenter.
De flödesschema som Danfoss har för de här pumparna, verkar ju inte stämma med det som skrivs.
Schemat nedan är ju en direkt och tydlig anvisning att det är "Charge releife valve" som är problemet när uppmätt tryck beter sig på det vis det gör, som jag beskrivit innan.
Bild

Jag kan tycka att schemat är konstigt som inte pekar på annat?

Så fruktansvärt frustrerad att jag snart gråter.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

gustav9797

#52 » 21:17:45, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är klart att du ska fullfölja detta projekt, du har inget att förlora på en fortsatt felsökning och verkar vara strukturerad så en eventuell demontering och felsökning av pumpar kommer troligtvis inte vara något problem! :rock_on:
gustav9797
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 22:12:11, 25-03-2013
Ort: Nässjö
Sverige

Janson1

#53 » 22:25:30, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag funderar, du Alexander har nu gjort en ganska stor seriös felsökning. Känner du någon nära dig som kan göra en kontroll/fortsätta kontrollen och kanske luska ut samma sak eller en annan förklaring till felet. Om det nu är som förra ägaren beskriver det så borde ju inte nåt vara sakta utslitet utan att det kan "laga" sig själv och fungera vidare. Den här delen 12 den sitter väl inte i motorn utan i pumpen? Alltså, jag får inte ihop det, att en del 12 är slut eller att ena drivningen skulle lägga av är ju en sak men att bägge skulle ge upp samtidigt borde inte vara möjligt... Den här spaken som frikopplar drivningen hydrauliskt, går den fulla rörelser? Har du provat att rycka i den under drift? Får nog läsa igenom tråden från början igen...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#54 » 23:29:32, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

En till fråga: Kan du reglera spakarna fram och tillbaka när motorn är avstängd? Så som dom är uppbyggda inuti så borde det bara vara fasta med bara ett litet "glapp", det som öppnar ventilen som styr dom båda kolvarna som ändrar vinkeln på swach-plate.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#55 » 23:36:13, 18-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Förövrigt: i ditt första inlägg på bild 3 så är högväxeln inlagt " framåt" medans lågväxeln är inlagd bakåt. Jag vet inte om det kan hjälpa dig nåt?
Efter det att jag läst hela tråden så ser jag nu bogserventilernas funktion...
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

ja-bond77

#56 » 07:16:19, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här råkade jag på en bra animation på varifrån dräneringsolja skapas i en tryckkompenserad kolvpump:
https://www.youtube.com/watch?v=LwJzPuYlkPU

Och en om laddkretsen i en hydrostat:
https://www.youtube.com/watch?v=P1vv0gA6sBs
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bonnen513

#57 » 08:01:27, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Att lossa läckoljeledningen och se om flödet ökar vid belastning skulle tala för att pump/motor är sliten.

Har du kollat även charge relief valvet på pumpen?
Dock kan inte den heller orsaka detta med att charge trycket sjunker så vid belastning.
Kan det vara en backventil ändå?
Nja jag tror fortfarande att skyttelventilen och dess charter relief valvet inte funkar optimalt
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

buurt (trådstartaren)

#58 » 11:15:38, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

gustav9797 skrev:Det är klart att du ska fullfölja detta projekt, du har inget att förlora på en fortsatt felsökning och verkar vara strukturerad så en eventuell demontering och felsökning av pumpar kommer troligtvis inte vara något problem! :rock_on:

Tack för påhejning! Behöver ändå ställa det i proportion till inkomst.

Janson1 skrev:Jag funderar, du Alexander har nu gjort en ganska stor seriös felsökning. Känner du någon nära dig som kan göra en kontroll/fortsätta kontrollen och kanske luska ut samma sak eller en annan förklaring till felet. Om det nu är som förra ägaren beskriver det så borde ju inte nåt vara sakta utslitet utan att det kan "laga" sig själv och fungera vidare. Den här delen 12 den sitter väl inte i motorn utan i pumpen? Alltså, jag får inte ihop det, att en del 12 är slut eller att ena drivningen skulle lägga av är ju en sak men att bägge skulle ge upp samtidigt borde inte vara möjligt... Den här spaken som frikopplar drivningen hydrauliskt, går den fulla rörelser? Har du provat att rycka i den under drift? Får nog läsa igenom tråden från början igen...

Ingen i närheten som jag kan lämna till, tyvärr, inte heller spåna med.
Teorin är ju att ena sidan varit svag och nu har andra sidan lagt av helt, så det upplevs som att den fungerade helt innan.
Det förklarar inte att tidigare ägare haft felet då och då, om vi beskriver samma fel alltså. Att den fungerade när jag först testade den, förklaras inte heller, förutom om jag antar att den gått sönder nu då.

Spaken som frikopplar drivningen? Menar du styrspakarna? De är felsökta utan anmärkning.

Janson1 skrev:En till fråga: Kan du reglera spakarna fram och tillbaka när motorn är avstängd? Så som dom är uppbyggda inuti så borde det bara vara fasta med bara ett litet "glapp", det som öppnar ventilen som styr dom båda kolvarna som ändrar vinkeln på swach-plate.

Ja, om jag förstår dig rätt. Jag har hakat loss länkaget på reglerventilerna och de är fasta och fina.

Janson1 skrev:Förövrigt: i ditt första inlägg på bild 3 så är högväxeln inlagt " framåt" medans lågväxeln är inlagd bakåt. Jag vet inte om det kan hjälpa dig nåt?
Efter det att jag läst hela tråden så ser jag nu bogserventilernas funktion...

Menar du inringad reglage på bild nedan?
Bild
Inatt när jag vaknade, kunde jag inte sova för jag tänkte på denna maskin. Då kom min trötta hjärna igång på Hög/låg ventilerna.
Tänkte att om de fastnat i Hög så kanske den skulle orka mindre. Men det förklarar inte varför motorn, alltså dieselmotorn inte går ner i varv när den får jobba väl?
Motorvvet verkar ju sjunka om den jobbar rätt, se film ca 1.10 min in: https://www.youtube.com/watch?v=8MUexV5jBz0&t=70s
Eller blir det annorlunda om nu hög ligger i hela tiden?
Jag märker ingen skillnad vid växling mellan hög/låg, det kan ju bero på att det är så lite skillnad i hastighet. 5 kilometer/timme skiljer det enligt skiss. Det kanske jag skulle känna?




ja-bond77 skrev:Här råkade jag på en bra animation på varifrån dräneringsolja skapas i en tryckkompenserad kolvpump:
https://www.youtube.com/watch?v=LwJzPuYlkPU
Herregud! Till och med jag begrep den!

Och en om laddkretsen i en hydrostat:
https://www.youtube.com/watch?v=P1vv0gA6sBs

Så tydlig. mmmm! Då kan man ju säga att mitt system gör detta, exakt så som det är på bilden. Alltså verkar de ventilerna fungera som de ska. Ända tills jag belastar systemet alltså.
Den delen har jag inte förstått, varför sjunker "Charge pressure" till noll, vid belastning? Var tar det vägen?




bonnen513 skrev:Att lossa läckoljeledningen och se om flödet ökar vid belastning skulle tala för att pump/motor är sliten.
Nja. Efter jag kollat på filmen om just detta, så är det ju normalt med upp till 15%, beroende på vilken storlek och kvalitet det är på pumpen, vid nära maxtryck. Eller har jag missförstått?
Då är ju frågan hur mycket "mycket" oljeläck i den ledningen är? Det känns ju fullständigt omöjligt att se hur stor procent som kommer i spilloljeledningen kontra det som går "rätt" väg.

Har du kollat även charge relief valvet på pumpen?
Ja, det är ju den med märken på, om du ser lite tidigare i tråden, den på röd sammet. Den är ju sliten

Dock kan inte den heller orsaka detta med att charge trycket sjunker så vid belastning.
Nej, så förstod jag det med, så den delen har jag gett upp på
Kan det vara en backventil ändå?
Finns väl ingen?

Nja jag tror fortfarande att skyttelventilen och dess charter relief valvet inte funkar optimalt

Den delen förstår jag inte. Varför? Vad skulle den inte göra och vad är konsekvensen av det? (Jag har ju kollat så de rör sig riktigt i loppet, utan kännbart glapp. Se tidigare bilder.



Det känns som jag sakta förlorar förståndet på denna maskin, tappar greppet helt.
Det är så många motsägelsefulla svar och inputs från olika håll att jag inte vet vad jag ska gå på.
En del, som jag upplever det säger att laddkretsen inte alls kan göra detta fel, medans andra säger tvärt om.
Jag får heller ingen koll på detta i mitt huvud.
Klockan tre i natt var det inte tydligare heller.

Känner också att jag kommit till den punkt att jag blir tokig (tokigare) om jag inte får reda på svaret.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#59 » 11:52:12, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Känner igen känslan, man vill ha ett svar :sad:
Att motorn inte går ned i varv beror väl på att den inte behöver jobba, bobcaten står ju still när det blir motstånd?

Det är väl inte så jättemycket motsägelsefullt i tråden, folk funderar över var matartrycket tar vägen. Alla är ju överens om att bobcaten har problem med matartrycket. Att olika problem kan leda till att matartrycket försvinner, betyder ju inte att förslagen är fel, flera förslag kan ju vara rätt, oljan kan ju försvinna på flera ställen.
Sen var det försvinner är ju en annan sak.

När du tog bort blocket, såg du om det skulle gå att plugga spolningen på något sätt? Charge relief valve dumpar väl oljan i huset på motorn? Skulle det gå att blockera denna passage, för att se om det är ventilen eller skytteln som är problemet? Då skulle ju matartrycket gå över matartrycksventilen som är monterad vid pumpen ist. Att blocka denna passagen skulle väl inte ställa till något för high pressure relief valve, för de dumpar väl mellan A och B.

2 personer gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#60 » 14:28:48, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se