Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

86 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

buurt (trådstartaren)

#1 » 19:06:31, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Nu har jag stuckit trynet i sådant jag inte verkar begripa igen.
Vill börja med att säga att detta är mitt levebröd, jag har denna maskin i min verksamhet, Mötesbron Maskin.

Jag tigger hjälp här för jag gillar forumet.
Vad jag ger i retur är lösning på problemet, om det löser sig, bilder och all den kunskap jag lär mig om maskinen.
Jag kommer alltså aldrig hoppa av tråden mitt i, som så många gör, utan ger jag upp så skriver jag det.

Dåså.

M970, Bobcat´s största maskin, en kille på dryg 5 ton.
I egenskap av impulsiv kille, köpte jag in denna.
Bild

Fick hem och testade lite lätt och tyckte den fungerade hyfsat fint för att vara en snart 50-åring.
Hetvattentvättade hela maskin, även under (jodå, sån är jag) i typ 4 timmar.
Fixade till småpyssel som tidigare ägare lagat lite temporärt, typ dunk till diesel, för tanken var opålitlig osv.
Mycket buntband och så...
Servade med alla oljor och filter ca 120 liter eller så.
Allt såg ut som förväntat, inga spån eller missfärgningar på någon olja, utan helt ok.
Satte ihop och körde lite grann på gården, bedömde den som en helt ok maskin, för vad den är liksom.

Annons ut och sålde snabbt.

En vecka senare kommer lastbil och ska hämta maskin.
Då är den sjukt konstig i hydrauliken, alltså driften.
Min upplevelse då är att den inte svänger som den ska, utan bara hackar, hugger, eller tvekar åt höger, främst.
Då har den bara stått still en dag sedan sist jag flyttade den, utan anmärkning.

Efter en kontakt med förra ägaren, som haft den i 15 år, så har den gjort så här innan, några gånger.
Ingen direkt lösning har hittats, utan den har bara fungerat igen, efter att ha stått en vecka eller så.
Ingen skugga faller på säljaren, han var tydlig med att den kan ha brister.

Lastbil får åka iväg och jag får slå en halvpinsam signal till köparen.

Efter att nu ha gått ett par dagar och tyckt den är jobbig, började jag felsöka eller i alla fall försöka få fram vad den gör och inte.

Jag har en reparationshandbok till just denna maskin, steget därifrån och till att faktiskt begripa något, är hittills stort.

Så här gör maskin:

Hydrauliken till lastaren fungerar perfekt.
Det har jag förstått att det är en pump som matar hydraulpaketet och sedan skickar olja i retur till hydraulfiltret.

Kör jag maskin mot ett hinder, i detta fall min stora traktor med lastare, så händer liksom inget.
Den tar sig dit, med hyfsad spänst, så länge jag inte försöker svänga då, men sedan är det stopp.
Kör jag motorn på tomgång och skjuter fram bägge drivspakarna så händer nada, inget alls.
Jag känner att den vill framåt lite, men otroligt o-imponerad, blir jag.
Varvar jag upp motorn till max, alltså typ arbetsvarv, så vill den lite mer, men absolut inte så hjulen slirar på grus.
Dessutom hörs då ett, vad jag tycker, missljud, som om den kör mot en överströmningsventil eller så.
Förra ägaren berättade att om man hade för låg varvtal, så kunde maskin dö, om man försökte köra mot en jordhög, som om man hade för hög växel, vilket jag köper.
Varvet gör ju styrkan delvis.
Nu sänker den inte motorvarvet alls, att oljan flödar förbi liksom.
På denna länk finns en film: (inte för att jag vet om det hörs eller hjälper, lovade ju film :grin: )
https://photos.app.goo.gl/eej7NU61mjtLu9MT9

Ställer jag mig med högersidan på is, som jag kunde göra idag och sätter ner skopan i marken, kan jag få höger hjulen att slira.
Gör jag samma sak på vänster sida, slirar de inte ens på is.
Trycker jag ner skopan och tiltar, så ställer sig maskinen på bakvikten och lyfter upp alla fyra hjulen.
Då snurrar båda sidor.
Alltså finns ingen kraft i driften, framför allt inte på vänster sida.
Detta visar sig också att om jag på asfalt sätter ner skopan, så den lättar lite fram, kan jag göra piruetter, både på låga varv och höga, stålet glider lätt på asfalten...

En annan sak jag finner "lustigt" är att det sitter bogseringsventiler på den, två stycken som öppnar en förbipassage, för att man ska kunna bogsera maskinen, utan att dra runt hela driften, antar jag.
Idag, när jag körde dieselstopp (jojomen...) så lossade jag de skruvarna och drog in den på gården.
Det konstiga är att jag i testandets anda, körde maskin med dem öppna och det blir ingen skillnad(!). Öppna eller stängda, lika bra eller dåligt.
Min känsla är att de ska frikoppla hela driften eller är flödet så stort att den kör ändå, även om den är svag?

Hur stark är en Bobcat? Ska den slira med hjulen, om man kör mot oflyttbart föremål? Ska den stånka så den dör?

Till hydraulsystemet, som jag förstått det då:

På hydrostatpumparna sitter laddpumpar som tar olja från filtret och de ger väl tryck till pumparna då?
Sedan skickar de pumparna tryck till motorerna, som genom reduceringslådor driver maskin.
På H-pumparna sitter det ventiler som är kopplade till spakarna, de ger ju olika flöden då.

I boken kan man testa så de fjädrar tillbaka till mitten, alltså genom att lossa staget till spakarna och känna på armen.
Detta har jag gjort och de fjädrar fint.

Sedan finns ju otroligt många felsökningar att följa.
Ett problem är att jag inte riktigt förstår allt.

Specifika frågor:
Kan det finnas en överströmningsventil som liksom tar båda sidor?
Eller sitter det en på varje sida?
Kan en sådan ventil fastna eller på något annat sätt orsaka detta?
Ska bogseringsventilerna inte öppna så den blir helt okörbar?
Vad gör egentligen laddpumparna?

Jag tycker inte att det skulle vara defekta pumpar/motorer, för de lagar ju sig knappast?

Nedan är lite bilder från rephandboken med frågor.

Bild
Som jag förstår det är detta en sida, alltså höger eller vänster?
Vad jag inte riktigt förstår är vad de olika "valvsen" gör.
1 är väl då en högtryckssläppventil eller vad man nu kallar det? Vad gör en sådan och varför?
2 är en laddkollventil då... undrar vad en sådan sysslar med?
3 är ju en laddsläppsventil. jaha.
Och sist men inte minst så verkar ju 4:an vara en skyttelventil. Varför?
Tydligen är bilden ett hydraulschema för spakar i neutral.


Bild
Här är samma schema i framåt och bakåt, om jag begriper något.


Bild
Här är de reglage man kunde testa om de fjädrar till mitten, som jag testat och det gör de.


Bild
Här kan man testa laddtrycket, tydligen. Men har laddtrycket något med detta att göra. Säkert en idiotisk fråga.
Jag tänker att detta är något som jag ska göra, dock har jag väntat då det inte skulle vara defekt på bägge pumpar samtidigt?
Kan ju vara så i och för sig att en varit dålig och nu spökar den andra också och då orkar liksom inte systemet med alls.
De vill ju också att man testar detta under belastning, vilket blir intressant då hytten behöver vara tippad och då går det inte att köra spakarna alls...
Får väl i så fall försöka dra en lång slang till mätaren.


Bild
Detta är ju om ventilerna på motorerna/pumparna. Som jag ser det finns ingen ventil som kan hänga sig här? Alltså som kan få oljan att "flöda förbi".


Bild
Här kanske det blir lite mer intressant? På motorerna verkar det finnas block med massa prylar i. Skulle någon av de här kunna ge felet?


Bild
Under det ganska omfattande felsökningsschemat finns ju detta.
I "Faulty high pressure releif valve"-rutan står det att man ska skifta dem om maskinen går åt ett håll?
Men då menar de väl om maskin går bakåt eller framåt? Eller menar de om en sida fungerar?
Lustigt nog tycker jag inte att det står något alls om att en sida bara fungerar, som om det inte kan bli så.
Eller så begriper jag bara inte.

PS. Bilderna ligger på videolänken ovan också, där är de större, om man vill se bättre.



Tja, har du ingen bok att läsa, går det ju läsa detta inlägg.

Jag lovar som sagt att följa upp detta och berätta om skeenden, kanske kan det hjälpa fler.
Som jag förstår det är detta samma princip som används i alla skidsteer idag?
Min maskin var ju första hydrostatdrivna Bobcaten. Först med snabbfäste också. Så modern!

Tack på förhand!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

3 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670



bonnen513

#2 » 19:43:15, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

1 överströmmaren för högtryckssystemet , två till varje sida

2 backventilen, sitter flera i varje pump, ger hackande

3 överströmmare till matarsystemet, kan tänka mig att för lågt matartryck kan ge hackande

4 skyttelventil, vet ej

Sen finns ju ngt som heter system pump och om jag fattar rätt så är det pumpen till aggregatet och returoljan går till matarpumparna.
Kan det vara överströmmaren till aggregatet som låter pga att tredjefunktionen är aktiverad o skickar oljan till tank?
Det är det enda gemensamma mellan sidorna jag kan hitta då det är en hydrostatpump och en motor per sida.
Senast redigerad av bonnen513 20:17:32, 05-12-2018, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

mathiast

#3 » 20:07:19, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom sidorna till stor del har egna system och det verkar som båda sidorna bråkar så länns det som om felet ligger i något av det dom delar på.
Ingen läcka på sugsidan?? Pumparna brukar låta väldigt illa om det sugs in tjuvluft
mathiast
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:33, 27-03-2010

MagnusGoransson

#4 » 22:55:44, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte så mycket att tillföra än, men detta var iallafall den bästa felbeskrivning jag har läst här! Kudos!!

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
MagnusGoransson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:31:39, 19-10-2016
Ort: Fjugesta
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Hemmabygge

AN

#5 » 23:36:52, 05-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nr 4, brukar kallas flushing valve. Den tappar av olja på lågtryckssidan till tank. Lågtryckssidan ändras ju beroende på om du kör framåt eller bakåt, där av en skyttel-ventil. Oljan går genom en "charge relief valve" till tank. Den sitter precis bakom skyttelventilen i schemat. Denna håller matartrycket på rätt nivå när du kör, när du står i neutral går oljan genom den andra "charge relief valve", den vid siffran 3. Så du har nog lite olika matartryck om du står i neutral eller om du kör.
Skytteln tappar av olja ur kretsen, så att matarpumpen kan fylla på kallare olja från tanken, genom backventilerna Nr 2. Blir ju samma här, oljan fylls till lågtryckssidan, och lågtryckssidan växlar ju, så då blir det två backventiler.
Det visar ju i manualen hur du mäter matartrycket, och det heter ju charge pressure på engelska, men matartryck passar nog bättre än laddtryck, så man inte blandar i hop med laddtryck från tex en turbo.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Janson1

#6 » 00:00:21, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Alexander: Systempumpen, den längst ner på schemat, finns det en eller två i verkligheten?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

buurt (trådstartaren)

#7 » 11:15:41, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för alla svar!

Försöker svara tillbaka:

bonnen513 skrev:1 överströmmaren för högtryckssystemet , två till varje sida
Är den till för att inte trycket ska spränga slangar och så? Kan den ge detta fel?

2 backventilen, sitter flera i varje pump, ger hackande
Hackande finns ju när jag försöker svänga, till och från, kan de vara boven? Skulle den hacka även när jag kör rakt då?

3 överströmmare till matarsystemet, kan tänka mig att för lågt matartryck kan ge hackande
Menar du att om matartrycket inte orkar öppna denna då? Förstår inte.

4 skyttelventil, vet ej

Sen finns ju ngt som heter system pump och om jag fattar rätt så är det pumpen till aggregatet och returoljan går till matarpumparna.
Kan det vara överströmmaren till aggregatet som låter pga att tredjefunktionen är aktiverad o skickar oljan till tank?
Det är det enda gemensamma mellan sidorna jag kan hitta då det är en hydrostatpump och en motor per sida.
Bild
Nej, detta är det inte. Aktiverar jag tredje funktion låter det från den och då är det ett annat ljud.


---

mathiast skrev:Eftersom sidorna till stor del har egna system och det verkar som båda sidorna bråkar så länns det som om felet ligger i något av det dom delar på.
Ingen läcka på sugsidan?? Pumparna brukar låta väldigt illa om det sugs in tjuvluft

Nja, jag har funderat på detta lite.
Jag har sett till så att sugslangen från tank till pump, den "stora" är tät. Dock skulle väl lastarhydrauliken hackat då, om det varit där.
Sedan går det ju sugslangar från filtret, 10 micron, till matarpumparna. De är ju inte nya direkt, men jag tänker att om de sugit luft skulle väl den hackat och/eller väsnats även vid körning rakt fram eller obelastad?


---

MagnusGoransson skrev:Har inte så mycket att tillföra än, men detta var iallafall den bästa felbeskrivning jag har läst här! Kudos!!

Tack!

---

AN skrev:Nr 4, brukar kallas flushing valve. Den tappar av olja på lågtryckssidan till tank. Lågtryckssidan ändras ju beroende på om du kör framåt eller bakåt, där av en skyttel-ventil. Oljan går genom en "charge relief valve" till tank. Den sitter precis bakom skyttelventilen i schemat. Denna håller matartrycket på rätt nivå när du kör, när du står i neutral går oljan genom den andra "charge relief valve", den vid siffran 3. Så du har nog lite olika matartryck om du står i neutral eller om du kör.
Skytteln tappar av olja ur kretsen, så att matarpumpen kan fylla på kallare olja från tanken, genom backventilerna Nr 2. Blir ju samma här, oljan fylls till lågtryckssidan, och lågtryckssidan växlar ju, så då blir det två backventiler.
Det visar ju i manualen hur du mäter matartrycket, och det heter ju charge pressure på engelska, men matartryck passar nog bättre än laddtryck, så man inte blandar i hop med laddtryck från tex en turbo.

Tack! Jag förstår principen, att man vill ha kallare olja i systemet, så den inte "går runt" bara.
Men är matartrycket från matarpumparna det som avgör om maskinen rör sig? Alltså är det de som ger trycket till motorerna eller är det mer pumpar sedan, längre "mot driften"?
För när jag försöker svänga låter det ju som (i alla fall som jag upplever det) motorerna inte får olja.
Det förklarar ju kanske inte varför det inte låter på samma sätt när jag kör rakt eller mot hinder, då är det ett annat ljud.


---

Janson1 skrev:Alexander: Systempumpen, den längst ner på schemat, finns det en eller två i verkligheten?

Det finns en, den matar ventilpaketet till lastaren direkt. Sedan skickas returoljan genom 10micron filtret. Därifrån suger matarpumparna olja till driften.


Är det någon som har ett förslag på felsöksordning?
Mäta tryck först (på matarpumparna)?
Eller kolla överströmningsventiler? Hur man nu kollar om en sådan är kass? Och vilka först, i så fall?
Eller backventiler?
Kan det fastna smuts i en överströmningsventil eller backventil så den inte stänger?
Ingen som har en teori eller förklaring till varför den fungerar även med bogseringsventilerna öppna?
Någon som vet om den ska orka spinna när man kör mot fast föremål?
Även om man kan få stopp på maskin, om man kör mot fast föremål med för lite varvtal, som jag nämnde? Som det är nu låtsas den inte om mina spakrörelser alls, vid låga varv mot fast.
Motorvarvet sjunker i alla fall inte.

En teori är ju att ena sidan varit svag, hela tiden, då höger och att nu vänster fått ett fel, så maskinen egentligen drivit med en svag och en hyfsad innan och nu är fast med en svag och en patetisk?

Tack igen för svar!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#8 » 11:37:12, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Tack! Jag förstår principen, att man vill ha kallare olja i systemet, så den inte "går runt" bara.
Men är matartrycket från matarpumparna det som avgör om maskinen rör sig? Alltså är det de som ger trycket till motorerna eller är det mer pumpar sedan, längre "mot driften"?
För när jag försöker svänga låter det ju som (i alla fall som jag upplever det) motorerna inte får olja.
Det förklarar ju kanske inte varför det inte låter på samma sätt när jag kör rakt eller mot hinder, då är det ett annat ljud.

!


Matartrycket vinklar ju hydrostatpumpen, (det är pumpen som är betecknad reversible variable displacement pump), så att den börjar pumpa, flödet från hydrostatpumpen är det sedan som driver motorn. Så det är flödet från hydrostatpumpen inte matarpumpen som driver motorn. Men hade du inte efterfyllnaden från matarpumparna så skulle oljan i kretsen mellan hydrostatpump och hydrostatmotor snabbt ta slut, med snabbt haveri som följd. Misstänker du lågt matartryck är det nog god ide att kolla detta.

Är 10 micronsfiltret det första som är gemensamt mellan kretsarna, om man går baklänges från matarpumparna?

Blir "high pressure relief valve" väldigt varma? Blir de det kan man ju tänka att flödet rymmer den vägen.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Stridis2

#9 » 13:51:23, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag aldrig suttit i en Bobcat, men däremot mer i min Case kompaktlastare. Om jag ska köra in i en grushög och inte kommer längre så antingen slirar alla fyra hjulen eller så storknar motorn (eventuellt båda sakerna). Har du drivning på bara en sida borde maskinen gå i cirklar enligt mig. Drivkedjan till vänster framhjul hoppade av för mig en gång (pga skurna hjullager), och maskinen var mycket svårkörd. Då hade jag ändå korrekt drivning på båda högerhjulen och vänster bak. Vänster fram bromsade en del pga mycket konstig hjulvinkel. Jag kunde köra för egen maskin till verkstaden, men jag fick kompensera mycket för att köra rakt (nåja) fram... :vissla:
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#10 » 14:53:30, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Matatrycket har flera uppgifter. Det mesta är redan nämnt i tidigare poster blir lite upprepning nu.
1. Att se till att kretsen mellan pump och motor är full med olja. Även helt nya pumpar och motorer har läckage som man måste kompensera för.

2. Att flusha kretsen. Ett visst utbyte av olja sker alltså naturligt men i tillägg används överflödig olja från matarpumpen till att spola ut varm och ”skitig” olja från kretsens lågtryckssida och ersätta den med kall och filtrerad olja.

3. En tryckkälla till hjälpfunktioner. Väldigt vanligt att den används som servotryck för att styra pumpvinklingen. Alltså man styr en liten ventil manuellt och den styr in matartryck till vinklingskolven som får pumpen att vinkla åt ena eller andra hållet.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

buurt (trådstartaren)

#11 » 15:51:25, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
Matartrycket vinklar ju hydrostatpumpen, (det är pumpen som är betecknad reversible variable displacement pump), så att den börjar pumpa, flödet från hydrostatpumpen är det sedan som driver motorn. Så det är flödet från hydrostatpumpen inte matarpumpen som driver motorn. Men hade du inte efterfyllnaden från matarpumparna så skulle oljan i kretsen mellan hydrostatpump och hydrostatmotor snabbt ta slut, med snabbt haveri som följd. Misstänker du lågt matartryck är det nog god ide att kolla detta.

Är 10 micronsfiltret det första som är gemensamt mellan kretsarna, om man går baklänges från matarpumparna?

Blir "high pressure relief valve" väldigt varma? Blir de det kan man ju tänka att flödet rymmer den vägen.


Ok, tack, då förstår jag lite mer.
10 micronfiltret är det enda filter som finns, förutom 100 micronfiltret i tanken, som är kollat.
Matarpumparna tar direkt från filterhuset på 10 micronfiltret.
Jag känner mig trög i detta med alla "valves" "High pressure releif valves" sitter, som jag förstår det på det fyrkantiga blocket på motorerna. Jag har inte känt på dem.
Jag kände på pumparna, alltså hydrostatpumparna och kontrollventilerna, de som körspakarna reglerar. De blir varma, men jag har ingen referens till hur varma de ska bli.
Lite sådär skönt att lägga handen på , utan vante, en nollgradig dag, liksom, inte mer.
Ska kolla hur varma blocken blir nästa test, om vi kommer dit.

---

Stridis2 skrev:Nu har jag aldrig suttit i en Bobcat, men däremot mer i min Case kompaktlastare. Om jag ska köra in i en grushög och inte kommer längre så antingen slirar alla fyra hjulen eller så storknar motorn (eventuellt båda sakerna). Har du drivning på bara en sida borde maskinen gå i cirklar enligt mig. Drivkedjan till vänster framhjul hoppade av för mig en gång (pga skurna hjullager), och maskinen var mycket svårkörd. Då hade jag ändå korrekt drivning på båda högerhjulen och vänster bak. Vänster fram bromsade en del pga mycket konstig hjulvinkel. Jag kunde köra för egen maskin till verkstaden, men jag fick kompensera mycket för att köra rakt (nåja) fram... :vissla:


Tack!
Där är ju svar på det, att den antingen ska storkna eller slira då, inte liksom "bara ge upp".
Jag upplever det ju som drivningen på höger sida finns, dock absolut inte så det slirar, som jag skrev i första inlägget.
Vänster är ju så lite att den bara driver om jag lyfter upp hela maskin från marken, alltså helt kraftlös.
Maskin går ju rakt fram på vägen, i alla fall inte som om det vore stopp på ena sidan. Det tänker jag beror på att oljan flödar igenom, alltså inte ger motstånd så att hjulen bromsar.
Hjulen rullar med liksom med ack så lite drift.

---


Jac skrev:Matatrycket har flera uppgifter. Det mesta är redan nämnt i tidigare poster blir lite upprepning nu.
1. Att se till att kretsen mellan pump och motor är full med olja. Även helt nya pumpar och motorer har läckage som man måste kompensera för.

2. Att flusha kretsen. Ett visst utbyte av olja sker alltså naturligt men i tillägg används överflödig olja från matarpumpen till att spola ut varm och ”skitig” olja från kretsens lågtryckssida och ersätta den med kall och filtrerad olja.

3. En tryckkälla till hjälpfunktioner. Väldigt vanligt att den används som servotryck för att styra pumpvinklingen. Alltså man styr en liten ventil manuellt och den styr in matartryck till vinklingskolven som får pumpen att vinkla åt ena eller andra hållet.


Tack!
Att upprepa saker i detta fall är nog kanske nödvändigt.
Jag verkar ju ha svårt att begripa vissa saker så denna uppstapling gjorde det lite klarare.




Känns ju som planen är att försöka koppla in mätare på matarpumparna, som bild 5 visar.
Det står ju att en orsak till lågt eller ojämnt tryck kan vara "charge pressure release valve in motor manifold" being held open".
Kanske till och med ska ge mig på att kolla ventilerna i blocken på motorerna först?
Känns ju inte som pumparna är kass, då felet kommit och gått genom åren, som jag nämnt.
Jag ska se om jag får till detta i morgon.
Hur ser man om en sådan ventil inte gör som den ska?
Hur ser den ens ut?
Jag inbillar mig en fjäder med kula, liksom, kan det finnas andra varianter.
Sätt att veta om den är ok?

Lovade ju bilder:
Bild

Detta är väl blocket på drivmotorn där ventilerna sitter i då.
Ska försöka fota mer under, kändes lite sådär att sticka under kameran när den stod upp med skopan bara :grin:
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Jac

#12 » 16:10:35, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kula med fjäder är den allra enklaste sorten tryckbegränsare, används bl.a. till små shockventiler.
Ventilen som bestämmer matartrycket är nog av slidtyp, då dessa är mer stabila.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

buurt (trådstartaren)

#13 » 16:25:52, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jac skrev:Kula med fjäder är den allra enklaste sorten tryckbegränsare, används bl.a. till små shockventiler.
Ventilen som bestämmer matartrycket är nog av slidtyp, då dessa är mer stabila.


Tack!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

bonnen513

#14 » 17:46:29, 06-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det konstiga är att båda sidor är svaga, och att två överströmmare eller backventilen skulle falera samtidigt är ju inte omöjligt men det tror jag inte.
Det finns ju även en filter by pass ventil och ledning, kanske börja med att kolla så det inte kommer olja i den ledningen

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

AN

#15 » 00:05:52, 07-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo det verkar ju märkligt om båda sidor gett upp samtidigt, som bonnen513 skriver.

Det där 10 microns filtret är gemensamt till båda kretsar eller. Ser ju så ut på bilden.
Har du kollat det?
Matarpumparna kanske inte klarar att ge fullt matartryck, om det börjar bli tätt.
Märks ju iof om du mäter matartrycket också.

Bild

Vad är det för märke och modell på pumpar och motorer, vore ju kul om det gick att hitta någon reparationsmanual, eller reservdelslista på nätet.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se