Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.
Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.
Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?
Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.
Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.
ja-bond77 skrev:... vid belastning menar du? För det kan väl inte alstra värme i friläge i nån nämnvärd omfattning.
Janson1 skrev:Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva
AN skrev:Känner igen känslan, man vill ha ett svar
Att motorn inte går ned i varv beror väl på att den inte behöver jobba, bobcaten står ju still när det blir motstånd?
Det är väl inte så jättemycket motsägelsefullt i tråden, folk funderar över var matartrycket tar vägen. Alla är ju överens om att bobcaten har problem med matartrycket. Att olika problem kan leda till att matartrycket försvinner, betyder ju inte att förslagen är fel, flera förslag kan ju vara rätt, oljan kan ju försvinna på flera ställen.
Sen var det försvinner är ju en annan sak.
När du tog bort blocket, såg du om det skulle gå att plugga spolningen på något sätt? Charge relief valve dumpar väl oljan i huset på motorn? Skulle det gå att blockera denna passage, för att se om det är ventilen eller skytteln som är problemet? Då skulle ju matartrycket gå över matartrycksventilen som är monterad vid pumpen ist. Att blocka denna passagen skulle väl inte ställa till något för high pressure relief valve, för de dumpar väl mellan A och B.
Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?
Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.
Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.
Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.
Jac skrev:Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.
Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.ja-bond77 skrev:... vid belastning menar du? För det kan väl inte alstra värme i friläge i nån nämnvärd omfattning.
Mitt svar hörde till Jansons inlägg (svara utan citat funkar dåligt när tråden byter sida... )
Min tolkning av Jansons inlägg var att man skulle koppla bort motorn och ersätta den med en variabel strypning. En effektiv men ganska äventyrlig felsökningsmetod. Det effektiva är att man kan fort eliminera flusheventilen och motorn. Man kan också belasta pumpen för att se hur mycket olja det kommer ur läcklinjen.
Det äventyrliga är att man har noll koll på trycket, pumpen har ingen regulator som vinklar ner av sig själv vid maxtryck. Skruvar man in strypningen så man får lagom belastningstryck på halvt pådrag så kan man fort hamna över pumpens godkända maxtryck om man drar på fullt.
Ett säkrare alternativ är en stor tryckbegränsare parallellt med en backventil (eller en tryckbegränsare åt andra hållet).
Oavsett vilket man väljer så kan temperaturen stiga ruggigt fort när man belastar en pump med en strypning eller en tryckbegränsare i en sluten krets utan ventiler som skiftar ut oljan (shuttle valve här), oljevolymen är väldigt liten.
bonnen513 skrev:Ang skyttelventilen så är min tanke att någon av de små kanalerna som hör till den här skit i sig och och inte växlar som den ska varvid högtrycksoljan åker ut den vägen.
Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva... Eftersom det händer så jättemycket konstigt så kan man ju ställa sig frågan: Går pumparna överhuvudtaget runt med nån reda när man skall ta ut belastning? Går det att se om det snurrar som det skall vid förmodad drift? Det var ju någonstans det blev lite varmt, det talar ju för att drivningen snurrar och förmodligen rätt men det börjar ju gå troll i detta nu??? Men att den ena sidan alltid skulle varit svag från början (från ditt inköp Buurt) köper jag inte, den skulle i så fall i princip farit runt i cirklar på gården i så fall, helt omöjlig att köra... Så vad finns den gemensamma faktorn? Den pumpen som fungerar, den till lastaren, var drivs den ifrån? Så en lite udda kontroll, funkar den mekaniska växellådan? (den mellan motor och pumperiet).
AN skrev:Janson1 skrev:Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva
Kolvarna sitter fast i swash-plate, detalj 9, så de går tillbaka själv. Men man bör ha rätt matartryck, annars blir det typ "vaccum" på ovansidan kolvarna, samtidigt som swash-plate drar ner kolvarna, genom att dra i kolvarnas mässingskor. Så pumpar som gått med dåligt matartryck blir glappa mellan kolv och kolvsko. Kör man så ett tag så hittar man skorna i botten på pumpen.
63an skrev:In't är du tokig Alex! Har du inte hört uttrycket: Ä du toket eller ä du från Sundsvall?
bonnen513 skrev:finns det något säkerhetssystem som måste aktiveras på en sån gammel?
hade du loss båda sidorna på skyttelventilen? ser att det ligger en bricka där?
bonnen513 skrev:Funderat lite fram o tillbaka och jag trot att felet ligger i slitna charge relif valdes i kombination med att du fyllde på tunnare olja. Särskil om det var så att det för tidigare ägare skedde efter en stunds körning vilket ej framgår.
Att som experten hävda att det inte kan bero på detta anser jag vara fel.
Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva...
Återgå till Skid steer/teleskoplastare
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster