Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

86 inlägg • Sida 5 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Jac

#61 » 14:32:15, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.

Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006



ja-bond77

#62 » 17:30:31, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

... vid belastning menar du? För det kan väl inte alstra värme i friläge i nån nämnvärd omfattning.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Stridis2

#63 » 17:45:36, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

Jac

#64 » 18:58:05, 19-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?


Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.

Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.


ja-bond77 skrev:... vid belastning menar du? För det kan väl inte alstra värme i friläge i nån nämnvärd omfattning.

Mitt svar hörde till Jansons inlägg (svara utan citat funkar dåligt när tråden byter sida... :/ )

Min tolkning av Jansons inlägg var att man skulle koppla bort motorn och ersätta den med en variabel strypning. En effektiv men ganska äventyrlig felsökningsmetod. Det effektiva är att man kan fort eliminera flusheventilen och motorn. Man kan också belasta pumpen för att se hur mycket olja det kommer ur läcklinjen.

Det äventyrliga är att man har noll koll på trycket, pumpen har ingen regulator som vinklar ner av sig själv vid maxtryck. Skruvar man in strypningen så man får lagom belastningstryck på halvt pådrag så kan man fort hamna över pumpens godkända maxtryck om man drar på fullt.

Ett säkrare alternativ är en stor tryckbegränsare parallellt med en backventil (eller en tryckbegränsare åt andra hållet).
Oavsett vilket man väljer så kan temperaturen stiga ruggigt fort när man belastar en pump med en strypning eller en tryckbegränsare i en sluten krets utan ventiler som skiftar ut oljan (shuttle valve här), oljevolymen är väldigt liten.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006

bonnen513

#65 » 07:36:16, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ang skyttelventilen så är min tanke att någon av de små kanalerna som hör till den här skit i sig och och inte växlar som den ska varvid högtrycksoljan åker ut den vägen.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

Janson1

#66 » 07:56:16, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva... Eftersom det händer så jättemycket konstigt så kan man ju ställa sig frågan: Går pumparna överhuvudtaget runt med nån reda när man skall ta ut belastning? Går det att se om det snurrar som det skall vid förmodad drift? Det var ju någonstans det blev lite varmt, det talar ju för att drivningen snurrar och förmodligen rätt men det börjar ju gå troll i detta nu??? Men att den ena sidan alltid skulle varit svag från början (från ditt inköp Buurt) köper jag inte, den skulle i så fall i princip farit runt i cirklar på gården i så fall, helt omöjlig att köra... Så vad finns den gemensamma faktorn? Den pumpen som fungerar, den till lastaren, var drivs den ifrån? Så en lite udda kontroll, funkar den mekaniska växellådan? (den mellan motor och pumperiet).

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

Janson1

#67 » 08:03:52, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det möjligen någon gummikoppling/ryckutjämnare som kan ge upp i växellådan eller dess omedelbara närhet, typ mellan motor och ingående axel växellåda?
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

AN

#68 » 10:19:49, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva

Kolvarna sitter fast i swash-plate, detalj 9, så de går tillbaka själv. Men man bör ha rätt matartryck, annars blir det typ "vaccum" på ovansidan kolvarna, samtidigt som swash-plate drar ner kolvarna, genom att dra i kolvarnas mässingskor. Så pumpar som gått med dåligt matartryck blir glappa mellan kolv och kolvsko. Kör man så ett tag så hittar man skorna i botten på pumpen.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

buurt (trådstartaren)

#69 » 21:07:31, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ville bara skriva att jag läser inläggen och tar till mig allt.
Jag har försökt få lite distans till detta, för att inte bli tokig.
Naturligtvis tar jag med allt ni skriver när och om jag ger mig på det igen.
Jag är otroligt tacksam för att ni tar er tid.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

63an

#70 » 22:30:26, 20-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

In't är du tokig Alex! Har du inte hört uttrycket: Ä du toket eller ä du från Sundsvall? :snow:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare

bonnen513

#71 » 07:52:40, 21-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

finns det något säkerhetssystem som måste aktiveras på en sån gammel?

hade du loss båda sidorna på skyttelventilen? ser att det ligger en bricka där?
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

bonnen513

#72 » 11:58:44, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Funderat lite fram o tillbaka och jag trot att felet ligger i slitna charge relif valdes i kombination med att du fyllde på tunnare olja. Särskil om det var så att det för tidigare ägare skedde efter en stunds körning vilket ej framgår.
Att som experten hävda att det inte kan bero på detta anser jag vara fel.
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

buurt (trådstartaren)

#73 » 12:47:25, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Ska försöka svara alla, det blir nog långt inlägg:-)

AN skrev:Känner igen känslan, man vill ha ett svar :sad:
Att motorn inte går ned i varv beror väl på att den inte behöver jobba, bobcaten står ju still när det blir motstånd?

Det är väl inte så jättemycket motsägelsefullt i tråden, folk funderar över var matartrycket tar vägen. Alla är ju överens om att bobcaten har problem med matartrycket. Att olika problem kan leda till att matartrycket försvinner, betyder ju inte att förslagen är fel, flera förslag kan ju vara rätt, oljan kan ju försvinna på flera ställen.
Sen var det försvinner är ju en annan sak.

När du tog bort blocket, såg du om det skulle gå att plugga spolningen på något sätt? Charge relief valve dumpar väl oljan i huset på motorn? Skulle det gå att blockera denna passage, för att se om det är ventilen eller skytteln som är problemet? Då skulle ju matartrycket gå över matartrycksventilen som är monterad vid pumpen ist. Att blocka denna passagen skulle väl inte ställa till något för high pressure relief valve, för de dumpar väl mellan A och B.

Ja, den får inte jobba, så tolkar jag det med.
Det är säkert teoretiskt möjligt att blockera kanalen. Känns dock vanskligt med de toleranserna. Skulle behöva en culinder med samma diameter som ventilen nu och bara plugga allt.
Det enda som slutar fungera då är väl kylning, om jag har fattat något.



Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?

Detta är ingen dum idé. gäller bara att få ihop allt. Kan inte säga att jag har ett förråd med kopplingar, mätare och annat som kanske skulle till.


Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.
Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.

Ja, som ovan. Känner inte att jag har tillräckligt koll och delar för att riktigt våga detta.


Stridis2 skrev:Först måste jag säga att detta är en mycket intressant tråd med ett spännande fel som är beskrivet på ett exemplariskt sätt. Respekt för detta.
Nu sitter jag bara på mobilen och har ingen möjlighet att kolla hydraulschemat, så jag har ingen möjlighet att kolla om min tanke fungerar eller om jag gör bort mig helt. Men när det är så svårt att resonera sig fram till felkällan hade jag önskat halvera dessa. Skulle man inte kunna koppla in ett yttre hudraulaggregat (antingen eldrivet eller t.ex. en grävmaskin) som matar direkt på motorerna? Då ser man om dessa fungerar som de ska. Därefter koppla in en känd motor, som man vet fungerar, till ena pumpen och se om denna fungerar. Osv Detta för att försöka ringa in felet eller felen.

Tack!
Det går säkert att mata motorerna externt, tanken är intressant.



Jac skrev:
Janson1 skrev:Man skulle ju kunna sätta ihop dom två hydraulslangarna med varandra som går till/från drivmotorn på den ena sidan och sen ha en variabel strypning typ kran som man kan sakta strypa och sen se om det går tyngre då eller inte. Går det tyngre så är felet/felen i motorn, gör det ingen skillnad är felet i pumperiet… Tänker jag rätt nu?


Jac skrev:Jodå, krävs bara viss försiktighet och manometrar inkopplade, shockventilerna är ju utkopplade då.

Edit: Viktigt att hålla koll på oljetemperaturen också när man kör closed loop utan flushing, temperaturen sticker iväg på sekunder.


ja-bond77 skrev:... vid belastning menar du? För det kan väl inte alstra värme i friläge i nån nämnvärd omfattning.

Mitt svar hörde till Jansons inlägg (svara utan citat funkar dåligt när tråden byter sida... :/ )

Min tolkning av Jansons inlägg var att man skulle koppla bort motorn och ersätta den med en variabel strypning. En effektiv men ganska äventyrlig felsökningsmetod. Det effektiva är att man kan fort eliminera flusheventilen och motorn. Man kan också belasta pumpen för att se hur mycket olja det kommer ur läcklinjen.

Det äventyrliga är att man har noll koll på trycket, pumpen har ingen regulator som vinklar ner av sig själv vid maxtryck. Skruvar man in strypningen så man får lagom belastningstryck på halvt pådrag så kan man fort hamna över pumpens godkända maxtryck om man drar på fullt.

Ett säkrare alternativ är en stor tryckbegränsare parallellt med en backventil (eller en tryckbegränsare åt andra hållet).
Oavsett vilket man väljer så kan temperaturen stiga ruggigt fort när man belastar en pump med en strypning eller en tryckbegränsare i en sluten krets utan ventiler som skiftar ut oljan (shuttle valve här), oljevolymen är väldigt liten.

Samma här, jag tror kanske detta blir för avancerat för mig. Ser hur oljepölen på golvet blir större och större med en fin liten pryl-sallad i mitten, som kommit ur hålet i motorn...


bonnen513 skrev:Ang skyttelventilen så är min tanke att någon av de små kanalerna som hör till den här skit i sig och och inte växlar som den ska varvid högtrycksoljan åker ut den vägen.

Ja, varför inte. De löpte båda fint, när jag kände på dem, det betyder kanske inte att det behöver vara ok. Inget glapp heller, i sidled.


Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva... Eftersom det händer så jättemycket konstigt så kan man ju ställa sig frågan: Går pumparna överhuvudtaget runt med nån reda när man skall ta ut belastning? Går det att se om det snurrar som det skall vid förmodad drift? Det var ju någonstans det blev lite varmt, det talar ju för att drivningen snurrar och förmodligen rätt men det börjar ju gå troll i detta nu??? Men att den ena sidan alltid skulle varit svag från början (från ditt inköp Buurt) köper jag inte, den skulle i så fall i princip farit runt i cirklar på gården i så fall, helt omöjlig att köra... Så vad finns den gemensamma faktorn? Den pumpen som fungerar, den till lastaren, var drivs den ifrån? Så en lite udda kontroll, funkar den mekaniska växellådan? (den mellan motor och pumperiet).

Då tänker jag att det skulle bli varmt, ordentligt? Olja i den farten genom de förhållandevis små kanalerna som är vid skyttelventilen. Manuellt rör de sig båda fint i alla fall.
Om laddpumparna går vid belastning, kan jag inte veta. Men hur skulle de inte gå? De är ju mekaniskt inkopplade på den mekaniska växellådan. Skulle den vara kass, så skulle ju inget fungera.
Jag har haft loss båda laddpumparna och fysiskt ser de fina ut. Roterar som de ska och pumpar lätt ur den olja som låg i.
Pumpen som driver lastaren, ja egentligen allt, då den ger olja till filtret där laddpumparna tar sin olja, sitter på växelhuset "Transfer case":
Bild


Janson1 skrev:Finns det möjligen någon gummikoppling/ryckutjämnare som kan ge upp i växellådan eller dess omedelbara närhet, typ mellan motor och ingående axel växellåda?

Nej, det verkar det inte finnas. Jag förstår tanken. Att det "åker med", vid låg belastning, men inte vid hög.


AN skrev:
Janson1 skrev:Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva

Kolvarna sitter fast i swash-plate, detalj 9, så de går tillbaka själv. Men man bör ha rätt matartryck, annars blir det typ "vaccum" på ovansidan kolvarna, samtidigt som swash-plate drar ner kolvarna, genom att dra i kolvarnas mässingskor. Så pumpar som gått med dåligt matartryck blir glappa mellan kolv och kolvsko. Kör man så ett tag så hittar man skorna i botten på pumpen.

Tack! Matartrycket är väl ok, utom vid belastning då.


63an skrev:In't är du tokig Alex! Har du inte hört uttrycket: Ä du toket eller ä du från Sundsvall? :snow:

Detta fina uttryck har gått mig förbi:-)


bonnen513 skrev:finns det något säkerhetssystem som måste aktiveras på en sån gammel?
hade du loss båda sidorna på skyttelventilen? ser att det ligger en bricka där?

Inget sådant, vad jag vet. Tänker att det skulle nämnts i boken jag har, som är en reparationshandbok till just denna maskin.
Jag hade loss båda locken, det var innan jag begrep att den gick rakt igenom. Det ligger en bricka på var sida.



bonnen513 skrev:Funderat lite fram o tillbaka och jag trot att felet ligger i slitna charge relif valdes i kombination med att du fyllde på tunnare olja. Särskil om det var så att det för tidigare ägare skedde efter en stunds körning vilket ej framgår.
Att som experten hävda att det inte kan bero på detta anser jag vara fel.

Ja, det är nog en sak som behöver uteslutas i alla fall. Men tunnare olja? Har jag fyllt det? Enligt tidigare ägare var det ingen röd tråd i detta, inte efter en stunds körning, utan det kunde komma när som. Inget samband med oljebyten eller temperatur. Anledningen till att jag kände att "Insane Hydraulics" svar var "rätt" var nog att det var tydligt. Det behöver inte betyda att det är riktigt för det.



För att komma någon som helst vart i detta har jag beslutat att byta ett ventilhus, alltså det fyrkantiga blocket på motorerna.
Då får jag ny skyttelventil, eller vad vi nu kallar den samt ny "charge relief valve".
Om inte "high pressure releif valves" är samma värde, flyttar jag väl över dem. Eller testar ändå.
Tänkte testa med inkopplad mätare till laddtryck och se om det blir skillnad.
Tog från USA så det kanske tar en stund innan det kommer.

En tanke som jag vaknade med härom natten var ändå att motorerna har 2 steg, ett för vrid och ett för transport.
Frågan är vad som händer om den ligger i transport hela tiden? Att den blir svag begriper jag, men blir den svag som den beter sig nu eller blir den svag så dieselmotorn skulle gå ner i varv, när jag försöker pressa den?
Det blir ingen skillnad ju, när jag vrider handtaget för att växla mellan låg/hög, inte ens på vägen märker jag något. Tycker kanske att den skulle göra ett litet ryck, åt nåt håll, om något ändras?
En tidig felsökning var ju att lossa länkaget till "dispacement control valves" för att se så den fjädrar tillbaka till mittläget.
Det sitter ju likadana på motorerna.
En fundering är att lossa de stagen och se så de löper tillbaka till mittlägen också.
Eller är jag helt ute och reser?
Ponera att de är "halvt i", kan det ställa till?

Jösses vilken liten novell det blev.
Lite Julläsning...


Tack alla igen som engagerar sig i detta!
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

4 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#74 » 13:15:17, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Helt imponerad av att du svarar alla utförligt. Blir ju en väldigt bra tråd då. :smile:
Att byta ventilblocket låter ju som en bra ide. Lättare än att plugga, särskilt om du inte känner dej bekväm med att experimentera.
Det ska ju ändå bytas om det skulle bli någon större renovering, så det är ju inte bortkastade pengar.
Då får du ju svart på vitt om det är problem med skyttel och/eller matartrycksventil.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

Jac

#75 » 13:43:52, 22-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Om nu skyttelventilen hänger sig så borde tryckoljan gå med en jäkla fart till tank och det bör ju gå att se/förstå om så är fallet. Sen det här med "charge pressure" den är ca 12-15 Bar vid 0 utstyrning, helt normalt, det säger ju lite också att den här detalj 12 inte är helt utsliten, faktiskt tät som den skall vara. Sedan när man styr ut pumpen (vinklar swach-plate, anbefaller drift framåt eller bakåt) då börjar ju oljan gå åt rent naturligt och då måste chrgepumpen pumpa in ny olja, det behöver inte vara nåt större tryck nu, det viktigaste är att kolvkammarna verkligen toppfylls och att resttrycket orkar trycka ut kolvarna igen om dom nu inte riktigt vill själva...



Hur kan det vara helt normalt att matartrycket blir noll när pumpen vinklar??? Detta är ett closed loop system, returen från motorn går rätt in på pumpens lågtryckssida igen. Små mängder olja läcker förbi kolvarna i pump och motor, denna mängd olja måste ersättas av matarpumpen, i ett nytt och friskt system är detta några enstaka liter per minut. Överskottetsoljan från matarpumpen går åt till att flusha ut gammal olja och in med ny på lågtryckssidan. I tillägg används detta tryck som servotryck för att styra vinklingen av pumpen.
Trycket på matarpumpen ska hålla sig mer eller mindre konstant oavsett om man kör full fart, krypkör, full belastning eller ingen belastning. Lågt matartryck i ett closed loop system är den mest konkreta felindikator man kan tänka sig.

https://youtu.be/zyzsTfADvJA

1 person gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se