Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Bobcat "Big Bob" M970 Hydraulikproblem. *Bilder och filmer*

86 inlägg • Sida 3 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

buurt (trådstartaren)

#31 » 19:21:40, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

bonnen513 skrev:Kan du förtydliga hur bogserventilsslangarna är dragna?


På de fyrkantiga blocken på drivmotorerna sitter det två slangar underifrån.
Bogserventilerna (en per sida) stänger denna krets, när man ska köra den och öppnar så det blir genomströmning om man ska bogsera.

Bild



Mer jobb idag.

Satte mätare på "Charge Pressure" idag, som var nästa steg: (Och jag har bytt slangar till sugsidan av laddpumparna, fint ska det vara. Inte för att det gjorde skillnad.)
Bild
Bild

På tomgång gav den ca 14 bar, vilket är som det ska, om jag begripit något (det står olika i den gamla och nyare manualen):
Bild

arbetsvarv, kanske 2500, ger den ca 15 bar, vilket verkar ok också, utan belastning.
Sedan är det problem.
När jag kör framåt eller bakåt, går trycket ner. Mot hinder sjunker det ner till noll:
Film framåt (mot hinder): https://photos.app.goo.gl/JX6MBwZguQqAuy7G8
Film bakåt (mot hinder): https://photos.app.goo.gl/4RjkN2ARKnD9K9Cd7
Alltså likadant, menar jag.
Mätningen skedde på höger sida, dock var det samma fenomen på vänster, även om jag då var så trött på denna att jag inte riktigt orkade filma.

När jag nu ser i manualerna så tycker jag inte det finns någon felsökning som stämmer.
Jag har "Will not move in either direction", "Will move in one direction only" och min favorit som är "Sluggish response" alltså seg och konstig, som jag förstår det.
Jag väljer "Sluggish" och konstaterar då i felsökningsschemat att jag ska till "Purge releif valve" på motorn.
Bild

Även om jag tar "Will not move at all" så pekar den på samma ventil:
Bild

Då är jag igen tveksam.
I den manual jag har visas ju bara "fixed dispacement motor" eller så är jag trög.
Mitt system har ju "variable displacement motor" eller?
I vilket fall verkar blocket på motorerna vara lika:
Bild
Bild

Om jag då utgår från att de fyrkantiga blocken har samma funktion, så pekar det ju på denna ventil:
Bild
Bild

Sedan tidigare så har jag ju haft isär dem och gjort en amatörmässig bedömning samt kontrollerat att det inte var defekt fjäder eller skräp i.
Det var ju också den jag försökte ta närbilder på och hade en bild med.
Här är alla:
Bild
Bild
Bild

Det sitter ju en i varje motor av denna typ.

Frågan är ju då om det skulle kunna vara så att de spåren av slitage som syns på dem är tillräckligt för att allt ska balla ur?
Kan den "lilla" oljan som kan komma förbi om vi låtsas att de är slitna, ge mitt fel?

Felscheman pekar ju liksom inte på något annat.
I scheman så sägs det väl att om motorerna eller pumparna är kass så ska ju laddtrycket hållas uppe, även vid drift.

Det finns ju också två varianter nu, antingen att jag tror att denna propp är så sliten att det åker förbi olja i loppet eller i sätet (där fördjupningen på bilden ovan blivit) eller att fjädern blivit utmattad.

En lockande tanke är ju att styva till fjädern genom att lägga fler schims (typ ta från ena sida och lägga alla i samma sida). Då bör jag ju få reda på om den tätar bättre genom att den skulle bli starkare på den sidan där jag lägger schimsen, samt helt kass på andra sidan.

Det står i manualen att jag inte får göra "charge releif valve" i motorn hårdare än "charge pressure valve" i pumpen, för då fungerar inte kylningen.
Men kan man bara tillfälligt göra en sådan abrovinsch?

Någon som har förslag?


Jag kan ju naturligtvis byta ut båda blocken, känns bara som en lite osäker (och säkert kostsam) historia.
Senast redigerad av buurt 19:55:25, 11-12-2018, redigerad totalt 2 gånger.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670



buurt (trådstartaren)

#32 » 19:51:02, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag igen.


Nu har jag bestämt att det ska vara denna ventil som är felet.
Annars blir jag surare än jag redan är på maskinen.

Min hjärna jobbar nära härdsmälta nu.

En teori, som jag gärna tar feedback på.
Jag går tillbaka till "proppen" eller "plunger" som jag har för mig att det heter. Ingen aning vad det ska heta på Svenska.
Bild

Som man kan se har jag lagt till "Mystik-pil".
Det är som att googla formationer på månen, som en del tror att aliens har byggt.

Men kan de svaga spåren betyda att proppen bottnar mot något, innan den tätar mot sätet?
Eller vad kan de annars vara?
Spåren efter sätet är ju väldigt tydliga, men kan de vara så djupa att de inte tätar längre?
Jag fotade inte in i hålet i blocket, så jag vet inte riktigt hur det såg ut. Jag tror inte jag ens kommer åt med kameran.

Är det så små toleranser i hydraulik? Alltså det handlar ju om extremt lite om den inte tätar då.

Då skulle ju inte min idé om att sätta fler schims fungera heller.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

smen@bahnhof.se

#33 » 19:58:07, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

För 5-7 år sen hade jag isär en pistmaskin med sådana pumpar om inte mitt minne sviker. Vad jag kommer ihåg försvann servotrycket på liknande sätt. Tog ur pumpen och åkte till en bra hydralfirma. Där sade de att den "släpper". Jag fick för mig att det var servo controllcylindrarna som var orsaken. Pumpen var inte isär helt och hållet.
smen@bahnhof.se
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 11:04:27, 10-06-2011

ja-bond77

#34 » 22:07:08, 11-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag skulle gladeligen slipa ner ändan på den där ventiltoppen, gärna mot det grövsta stenblocket jag hittar på gården bara för att reta upp nån textboksnazi... :mrgreen: Det där kan inte vara nån svårare hjärnkirurgi...

Synnerligen intressant felsökning! Har du svarv kan du ju slipa upp konan lite men troligen överkurs på en gammal härk. Har du nån sprängskiss på själva sätet för att dubbelkolla att inget påverkas i centrumet relaterat topplängden på ventilhatten? Annars skulle jag nog bara slipa...

Edit, raderade lite yrande...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

AN

#35 » 00:26:22, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:På tomgång gav den ca 14 bar, vilket är som det ska, om jag begripit något (det står olika i den gamla och nyare manualen):
arbetsvarv, kanske 2500, ger den ca 15 bar, vilket verkar ok också, utan belastning.
Sedan är det problem.
När jag kör framåt eller bakåt, går trycket ner. Mot hinder sjunker det ner till noll:

Sjunker det de där 2 baren när du kör fram och bak. Och först när det går tungt så sjunker det till noll?
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

AN

#36 » 00:44:25, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det skulle väl kunna vara internläckage pga slitna motorer/pumpar?
När det börjar ta emot, och trycket byggs upp, ökar internläckaget, och matarpumparna orkar inte fylla efter?
Tänkte eftersom den laga sej själv förr, kanske när oljan kallnat?
Nu kanske den är mer sliten?
Bara en tanke.
buurt skrev:Efter en kontakt med förra ägaren, som haft den i 15 år, så har den gjort så här innan, några gånger.
Ingen direkt lösning har hittats, utan den har bara fungerat igen, efter att ha stått en vecka eller så.

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

buurt (trådstartaren)

#37 » 10:55:15, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

smen@bahnhof.se skrev:För 5-7 år sen hade jag isär en pistmaskin med sådana pumpar om inte mitt minne sviker. Vad jag kommer ihåg försvann servotrycket på liknande sätt. Tog ur pumpen och åkte till en bra hydralfirma. Där sade de att den "släpper". Jag fick för mig att det var servo controllcylindrarna som var orsaken. Pumpen var inte isär helt och hållet.


Hej!
Ja, att den släpper kan ju absolut vara en felbeskrivning. Servokontrollcylindrar sitter på både pump och motor, som jag förstår det? I ditt fall var det alltså på pumpen?
En undran är ju kanske varför inte felsökningsscheman nämner dem alls? De är ju ändå värda att hålla i åtanke, tack!


ja-bond77 skrev:Jag skulle gladeligen slipa ner ändan på den där ventiltoppen, gärna mot det grövsta stenblocket jag hittar på gården bara för att reta upp nån textboksnazi... :mrgreen: Det där kan inte vara nån svårare hjärnkirurgi...

Synnerligen intressant felsökning! Har du svarv kan du ju slipa upp konan lite men troligen överkurs på en gammal härk. Har du nån sprängskiss på själva sätet för att dubbelkolla att inget påverkas i centrumet relaterat topplängden på ventilhatten? Annars skulle jag nog bara slipa...

Edit, raderade lite yrande...


Ja, det var ju lite det jag var inne på, vill helst veta om de över huvud taget kan ställa till det så här först. Svarvar jag proppen kortare, behöver jag ju schimsa mer också.

AN skrev:
buurt skrev:På tomgång gav den ca 14 bar, vilket är som det ska, om jag begripit något (det står olika i den gamla och nyare manualen):
arbetsvarv, kanske 2500, ger den ca 15 bar, vilket verkar ok också, utan belastning.
Sedan är det problem.
När jag kör framåt eller bakåt, går trycket ner. Mot hinder sjunker det ner till noll:

Sjunker det de där 2 baren när du kör fram och bak. Och först när det går tungt så sjunker det till noll?


Ja, det skulle jag påstå. Trycket varierar ju när jag kör också, beroende på om det går tyngre, tex när jag svänger. Filmerna är bara på när jag kör mot fast hinder.
Kör jag lugnt framåt eller bakåt, rakt, så tycker jag nog det handlar om de två baren eller så.



AN skrev:Det skulle väl kunna vara internläckage pga slitna motorer/pumpar?
När det börjar ta emot, och trycket byggs upp, ökar internläckaget, och matarpumparna orkar inte fylla efter?
Tänkte eftersom den laga sej själv förr, kanske när oljan kallnat?
Nu kanske den är mer sliten?
Bara en tanke.
buurt skrev:Efter en kontakt med förra ägaren, som haft den i 15 år, så har den gjort så här innan, några gånger.
Ingen direkt lösning har hittats, utan den har bara fungerat igen, efter att ha stått en vecka eller så.


Javisst, de kan absolut vara slitna inuti. Jag tycker dock att det inte skulle kunna komma och gå på det viset förra ägaren påstår. Slitage återskapar ju sig inte. Jag anser kanske även att det skulle vara något spån i oljan, någonstans. Jag har inte hittat en tillstymmelse till spån eller så. Jag har ändå haft ur hela sugsilsenheten och tömt tanken den vägen. I och med det tog jag ut magneten i botten av tanken och nog för att det fanns något på den, men inget som inte skulle kunna vara normalt efter snart 50 år (jag tror inte någon haft uppe den innan, den låg lite skymd).
Det har heller ingen som helst betydelse om oljan är varm eller riktigt kall, inte hos förra kunden heller, enligt vad han säger.



Frågan är ju också varför felsökningscheman inte tar upp upp "kraftlös" som fel? Eller går det under "sluggish"?

Ska kontakta Danfoss idag och se om jag hittar någon som kan detta. Drömmen är en gammal kuf som kan hela utantill.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

AN

#38 » 14:18:38, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

buurt skrev:Ja, det skulle jag påstå. Trycket varierar ju när jag kör också, beroende på om det går tyngre, tex när jag svänger. Filmerna är bara på när jag kör mot fast hinder.
Kör jag lugnt framåt eller bakåt, rakt, så tycker jag nog det handlar om de två baren eller så.

Då verkar det ju som att charge relief valve fungerar trots slitaget, väl?


buurt skrev:Javisst, de kan absolut vara slitna inuti. Jag tycker dock att det inte skulle kunna komma och gå på det viset förra ägaren påstår. Slitage återskapar ju sig inte. Jag anser kanske även att det skulle vara något spån i oljan, någonstans. Jag har inte hittat en tillstymmelse till spån eller så. Jag har ändå haft ur hela sugsilsenheten och tömt tanken den vägen. I och med det tog jag ut magneten i botten av tanken och nog för att det fanns något på den, men inget som inte skulle kunna vara normalt efter snart 50 år (jag tror inte någon haft uppe den innan, den låg lite skymd).
Det har heller ingen som helst betydelse om oljan är varm eller riktigt kall, inte hos förra kunden heller, enligt vad han säger.

Tänkte om temperaturen på oljan var anledningen till att den "lagade sej". Inte att material återskapar sej :smile:

Men nu lagar den sej inte alls längre väl? Var det samma precis före oljebytet också? Eller kan det ha varit olja med andra "egenskaper" i den före bytet?

Inga spåner i botten av tanken heller? På magneten fastnar ju inte den gula metallen.Cylinderfoder, ventilplatta är väl gult kanske.

Du får söka lite på InsaneHydraulics, han verkar ju ha skruvat med serie 20.
https://www.youtube.com/watch?v=SQj49kvWKls







buurt skrev:Ska kontakta Danfoss idag och se om jag hittar någon som kan detta. Drömmen är en gammal kuf som kan hela utantill.

Låter som en bra idé. :smile:

1 person gillar det här inlägget.
AN
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:19:02, 09-12-2009
Ort: Värmland
Sverige

bonnen513

#39 » 20:22:53, 12-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det finns ju en läckoljeledning från alla pump och motorenheter, kanske kolla om det kommer mycket ur någon?

Funderar även på om skyttelventilen inte funkar optimalt så att hydrostattrycket går ut via charge relief valve och pumpen inte hinner återfylla.
Obs skyttelventilen säte har några små dräneringskanaler som kan ställa till det
Användarvisningsbild
bonnen513
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:25, 21-03-2013
Ort: Tämta
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: valmet 6800
lamborghini formula 135
huddig 760
valmet 805 såld till skojarna i fritsla
valmet 903 renoveringsobjekt på is
mf 35x
Lamborghini Racing 150
Valmet/Valtra 900
Strautmann Giga Vittesse 2

buurt (trådstartaren)

#40 » 11:19:00, 13-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

AN skrev:
buurt skrev:Ja, det skulle jag påstå. Trycket varierar ju när jag kör också, beroende på om det går tyngre, tex när jag svänger. Filmerna är bara på när jag kör mot fast hinder.
Kör jag lugnt framåt eller bakåt, rakt, så tycker jag nog det handlar om de två baren eller så.

Då verkar det ju som att charge relief valve fungerar trots slitaget, väl?
[b]Nja, enligt felschemat så gör den ju inte det, trycket sjunker till noll vid belastning och då pekar schemat på den ventilen.


buurt skrev:Javisst, de kan absolut vara slitna inuti. Jag tycker dock att det inte skulle kunna komma och gå på det viset förra ägaren påstår. Slitage återskapar ju sig inte. Jag anser kanske även att det skulle vara något spån i oljan, någonstans. Jag har inte hittat en tillstymmelse till spån eller så. Jag har ändå haft ur hela sugsilsenheten och tömt tanken den vägen. I och med det tog jag ut magneten i botten av tanken och nog för att det fanns något på den, men inget som inte skulle kunna vara normalt efter snart 50 år (jag tror inte någon haft uppe den innan, den låg lite skymd).
Det har heller ingen som helst betydelse om oljan är varm eller riktigt kall, inte hos förra kunden heller, enligt vad han säger. [/b]

Tänkte om temperaturen på oljan var anledningen till att den "lagade sej". Inte att material återskapar sej :smile:

Men nu lagar den sej inte alls längre väl? Var det samma precis före oljebytet också? Eller kan det ha varit olja med andra "egenskaper" i den före bytet?

Inga spåner i botten av tanken heller? På magneten fastnar ju inte den gula metallen.Cylinderfoder, ventilplatta är väl gult kanske.

Du får söka lite på InsaneHydraulics, han verkar ju ha skruvat med serie 20.
https://www.youtube.com/watch?v=SQj49kvWKls

Det verkar inte som det har haft betydelse med varken temperatur eller byte av oljor. Felet har varit oregelbundet, inte knutet till byten eller temperatur.
Inga spån i botten av tanken. Sög till och med upp det sista med trasor, för att få rent ordentligt, ingen mässing eller stål i någon större utsträckning.
Ska kolla på videor nu:-)



buurt skrev:Ska kontakta Danfoss idag och se om jag hittar någon som kan detta. Drömmen är en gammal kuf som kan hela utantill.

Låter som en bra idé. :smile:


Ja, detta gjorde jag igår och efter att ha blivit bollad lite hit och dit så kom jag till en kille som var villig att fördjupa sig.
När han sett bilderna på ventilen så var han tydlig med att den var helt slut. Han menar att den inte fungerar i det skicket.
Alltså detta är på "proppen" på den röda trasan.
Min plan är att se om det går att svarva ner den lite fint, för att få en ny anläggningsyta, lägga motsvarande schims bakom, för att kompensera svarvningen och se om det blir skillnad.
Blir det bättre då så tänker jag satsa på att byta blocken.

Sauer, som hade de här pumparna har annonserat att de inte kommer leverera reservdelar efter Januari 2019, så frågan är om de har kvar delar alss.
Finns ju Kinatillverkat.


bonnen513 skrev:Det finns ju en läckoljeledning från alla pump och motorenheter, kanske kolla om det kommer mycket ur någon?

Funderar även på om skyttelventilen inte funkar optimalt så att hydrostattrycket går ut via charge relief valve och pumpen inte hinner återfylla.
Obs skyttelventilen säte har några små dräneringskanaler som kan ställa till det


Ja, detta är ju också rimliga idéer. Frågan är kanske varför inte felsökningen pekar på den också? I vilket fall så skulle det problemet elimineras av blockbyten. Nästa spännande del är att se vad blocken kostar, om de nu går att få fram...
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

1 person gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

buurt (trådstartaren)

#41 » 10:15:14, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!

Efter en del funderande, hit och dit, kontaktade jag insanehydraulics.
Så avancerad sida med så bra texter!

Han svar är detta:

"Thank you for your email. I't been 6-7 years now that I haven't seen a series 20.
I hate to be the one telling you this, but charge pressure dropping to zero in this manner in 9 cases out of 10 is an indicator of a severely warn out transmission (too much internal leakage).
A leaking (by-passing) relief valve would't cause this.
It sounds like that as well. I would be opening both pumps and the motors already if I were you. You can still find parts for series 20.
You can runs some tests, like, for example, eliminate the motors to see if the pump can take more pressure, but when you find valves with such grooves on them - pretty much everything should
be at the end of life. Around here (Portugal) overhauling such a system would definitely cost more than a complete 1970 Skid steer...
If you have never repaired a hydraulic pump before - find a shop that can do it for you, I've seen too many failed repair attempts in my life to be sure to give you this advice."


Det är den första jag pratat med, som jobbar med hydraulik som kunnat säga så rakt.

Att få bekräftat att en "charge releif valve" inte kan orsaka detta problem.
Som jag läst på så jobbar den också hela tiden, alltså att den har ett läck, konstant, den behöver alltså inte täta.

Detta gör nog ändå att jag lägger ner projektet.
Visst är det lite lockande att riva ner en pump och en motor för att se hur de mår.
Jag behöver ändå tänka på vad för slags tid jag kan lägga på denna maskin.

Det är ju inte heller precis som renoveringssatserna är gratis, även om jag skulle ta dem från Kina.

Jag antar att det i alla fall är ett kolvkit man byter:
Bild
Nummer 7 på bild.

De finns ju, om man letar, för kanske 2500-3000 styck.
Men med arbete och mer tillkommande vågar jag mig inte riktigt på det, i alla fall inte som jag känner just nu.


Det stör mig fortfarande lite att den förra ägaren säger att detta kommit och gått.
Jag har ingen anledning att misstro honom.
Den var ju också annorlunda när jag testade den första gången.
Då svarade den helt ok i svängningarna, jag testade dock inte mot fast hinder.

Kanske låter jag den stå en stund.


Tack alla för inputs, tips och tålamod med mitt raljernade.

Får jag mer info eller några mer idéer så skriver jag här, som utlovat.
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se

4 personer gillar det här inlägget.
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

texas5020

#42 » 11:29:41, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beklagar verkligen, men det är bättre med ett rakt svar av en erfaren man än en massa antaganden och funderingar hit o dit. Det måste ju också som du säger vägas in tid o kostnader då du har det som levebröd. En intressant tråd om inte annat !!! :shake_hands:
texas5020
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:57:37, 04-02-2013
Ort: Västerdalarna
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: BM 473 Bison DD 15-20 med timmerrede o HIAB, -65
Massey Ferguson 165 Allmatic -69
Hanomag B8 B lastmaskin
Harley Davidson Road King -05
Lambretta LI 150 -60
Volvo Titan 49508 -64, Foco kran och 3 vägstipp
Husqvarna Rider
m.m...

Janson1

#43 » 16:46:53, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag tror nr 12 är den mest kritiska delen som skall kollas i första hand. Orkar du fortsätta?

1 person gillar det här inlägget.
Janson1
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:50:52, 21-03-2010
Ort: Mark Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat X125 (2.5 ton)
Case CK-15 (Kubota kx41)
+ div. flygplan, helikoptrar
Senaste renoveringsobjekten:
Piper PA-24 Comanche från -64 (flyger nu)
Ferguson Grålle/VW diesel 1952/2002 (rullar nu)
10 Kw solcellsanläggning som surrar och går.
Försöka få till ett Ö-drift elsystem utifall att...

buurt (trådstartaren)

#44 » 20:14:28, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

Janson1 skrev:Jag tror nr 12 är den mest kritiska delen som skall kollas i första hand. Orkar du fortsätta?


Nja lite oklart. Den får stå till sig en stund.
Jag har beslutat att vara passiv i min verksamhet en stund, över julen. Känner att jag behöver det.

Man vet aldrig.
Vad gör 12? Och slits den mest?
Ha en fin dag!

Mvh Alexander

www.motesbronmaskin.se
buurt
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:53:35, 13-01-2008
Ort: Borås
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo BM 500
Massey Ferguson 3650 med Ålö 670

Jac

#45 » 20:34:41, 14-12-2018
  • Överför markerat ord till lexikonet

12 är ventilskiva. Den separerar inlopp från utlopp så att kolvarna suger in olja i rätt port och trycker ut olja i rätt port. Den är i kontakt med den roterande trumman som kolvarna löper i.
Skulle det råka komma nåt främmande föremål eller metallpartiklar i pumpen så är denna del nog ganska utsatt, typ djupa repor. Oljan har då möjlighet att smita över från högtryckssidan till lågtrycksidan.
Med lite tur så går det att feja till den: https://www.youtube.com/watch?v=O-oY5eWHDgY
Jag har ingen erfarenhet av detta så jag vet inte om det är så enkelt som det ser ut.

2 personer gillar det här inlägget.
Jac
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:08:59, 18-01-2006


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se