Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Slutade driva helt.. Komatsu SK714

2 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

vwjockee (trådstartaren)

#1 » 22:24:06, 02-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubriken lyder, körde maskinen kanske 10 min. rullade bakåt och kände att den bara tappa all kraft ( precis som om man släpper spaken -att maskinen mjukt stannar)
Har full kraft på hydrauliken till skopa och bom. (är en annan krets)

Vad i hela h-lvete kan ha hänt... ? sitter och läser i manualen men allt ser bra ut när jag testar och mäter mig fram, har fullt styrtryck från joysticken till pumphuset. Absoulut ingenting händer, motorn påverkas inte alls, den verkar precis som om pumpen har tappat kontakten med motorn men då borde inte pumpen till bom/skopa snurra då den sitter på andra sidan om pumphuset
( MOTOR -> hydraulikpump drivning -> hyraulpump redskap )

Har det hela rasat för mig..?

Komatsu SK714 från 2004..
Bild
Bild
vwjockee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:22, 24-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet



vwjockee (trådstartaren)

#2 » 10:54:49, 09-02-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vidare felsökning:

Lokaliserat problemet till ”styrkolvarna” som styr pumpen inte vill röra sig.. hade av locket till den ena och såg hur den isch fungerade och satte tillbaka det och provade att sätta/flytta neutralläget på kolven med sjusterskruven som sitter i mitten av locket.. och då j*vlar började röra på sig! Det finns liv! :grin:

Dock vill den inte funka från joysticken.. mätte upp 14.7bar vid ingången till kolven (som syns på bilden) och enligt manualen är det precis vad det ska vara.. så varför vill den inte funka..?! Båda två kolvarna kan ju inte kärva ihopa samtidigt tycker jag.. ?! T.o.m provat o släppa på motsidans slang om det skulle vara stopp i returen men inget händer.. :sad:



Bild
Bild
vwjockee
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 10:28:22, 24-01-2018
Sverige
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se