Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

vattentempadapter till kylarslang

41 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

toker

#31 » 22:43:29, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag körde med dubbelrelä paralelkopplat troligtvis biltema eller liknande kvalite men håller än och glöggningen används ju rätt sällan.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet



pecee05 (trådstartaren)

#32 » 23:14:16, 23-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

ah, kanske en variant, hur kopplar du då för att det skall bli parallell?
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

torbjorn_forsman

#33 » 10:32:21, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bättre att ta ett kraftigare relä då. Man får ju ingen garanti för att strömmen fördelas lika mellan två parallellkopplade reläkontakter. Dessutom är de smala 6,3 mm flatstiftskabelskorna egentligen för klena för de grova kablar man vill använda för glödströmmen.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

toker

#34 » 10:40:08, 24-03-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kopplade som jag skrev dubbla relän parallelt inkopplade Körde separat matning till varje relä samt separat matning till glödstiften och dom sitter ihopkopplade med kopparskena så jag gick in med matning från reläna på varje ände av kopparskenan. I och med att jag körde dubbelt av allt så funkade det med lite klenare kontakter och kablar sen om hur strömmen fördelas har jag ingen koll men det funkar i alla fall bra och lite sned fördelning gör inget i mitt fall fall för 1 relä skulle nästan klarat av det men kändes på gränsen och med tanke på att det går via klena kablar genom tändningslåset som original så tror jag att allt blir bättre.
toker
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:23:55, 02-07-2011
Maskintyp: Ej angivet

pecee05 (trådstartaren)

#35 » 17:58:14, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej på er, tänkte lägga in lite slutkommentarer, startade upp maskinen igår efter jag dragit om all el och bytt givare, härlig känsla när den gick igång. Jag hittade ingången till vattentempgivaren, satt precis där Thorbjörn tidigare lokaliserat den på sin Iveco. mätaren visar nu vattentemp i motorn! Har även kopplat in oljetrycksvakt, dvs hytten har fått ny kontrollampa och den funkar perfekt, lyser vid tändning läge 1 men slocknar när motor går. Däremot får jag fel oljetryck på mätaren, givaren är helt ny, men när jag startar och motorn går så visar oljetrycket max, dvs 7 bar. Kan inte stämma, kan det vara jordfel? har som sagt helt ny givare och mätaren har jag kollat så den funkar, ny elledning och kabelskor...? sitter bara ett kabelstift på givaren, givare jordar alltså med själva skruvfäste i maskinen.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

torbjorn_forsman

#36 » 18:56:29, 02-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mest troligt har givare och oljetrycksmätare elektriska data som inte passar ihop.

Prova att koppla in olika fasta motstånd från oljetrycksmätarkabeln till jord och se vad den visar. Jag kan tänka mig att mätområdet är mellan 10 och 300 ohm eller något sånt, troligen visar den högre oljetryck ju lägre resistansen är.
Prova sedan att lägga på olika tryck på oljetrycksgivaren (t ex tryckluft via en inställbar tryckregulator och ohmmät den vid olika tryck för att få fram dess karaktäristik. Sen går det nog att lista/räkna ut om och i så fall hur man skulle kunna anpassa signalen för att mätaren ska visa någotsånär rätt. Kanske ett motstånd i serie med givaren är vad som behövs.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pecee05 (trådstartaren)

#37 » 13:35:56, 03-05-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du har säkert helt rätt i det att givare och mätare inte prata samma språk riktigt. men det verkar svårt, för mig i vart fall, att följa ditt råd med att mäta mig fram. Jag köpte nya givare av firman som hade delar till iveco aifa motorn, skall kolla om han har mätare som matchar. annars tänkte jag att lättast vore att investera i mätare och givare i byggsats så man vet att de är kompatibla.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

pecee05 (trådstartaren)

#38 » 14:35:04, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

hej igen, har gjort som Thorbjörn sa med att mäta fasta motstånd. det är fortfarande oljetrycksgivaren som gäckar mig. det mesta annat har jag fått igång! identifierade rätt plugg på blocket och monterade en iveco vattentempsgivare så den fungerar klockrent nu, tom bränslegivaren har börjat funka efter lite elspray på kontakterna!

men tillbaka till oljetrycksgivaren, jag har kopplat in ett fast motstånd, 120 ohm mot jord och får fullt rattutslag fortfarande, alltså 7 bar, max!
jag har mätt gamla givaren och får fram ett motstånd om 705 ohm, den nya givaren som jag monterat, rätt iveco givare till denna motor, ger vid samma mätning 247 ohm.
det snurrar ganska bra nu, tacksam för hjälp med hur jag kommer vidare.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

torbjorn_forsman

#39 » 15:03:18, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var motståndsvärdena du mätte upp i givarna vid trycklöst tillstånd? Ökar eller minskar resistanserna när man lägger på tryck?
Om du lossar 120 ohms-motståndet, visar mätaren fortfarande fullt utslag då? Har du hittat några motståndsvärden där den ger utslag inom mätområdet (alltså inte går till ena eller andra ändläget)?
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514

pecee05 (trådstartaren)

#40 » 17:16:29, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

yes, trycklöst tillstånd, tänkte det var samma för alla mätningar. Har inte hittat något motståndsvärde alls, det var det som var tanken med 120 ohms-motståndet. Kopplat från mätarkabeln till motstånd och vidare till jord, max utfall. jag började med ett mätarvärde på noll, kollade så mätaren var ok genom att jorda, gav fullt utslag på mätarnålen, lokaliserade därefter säljare till iveco aifo motordelar, köpte rätt oljetrycksgivare enligt spec, monterade, fick fullt utslag när motor kör, all eldragning är ny också. om jag lossar 120 ohm, så visar mätaren noll.
pecee05
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:09:50, 06-11-2016
Ort: malmö
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: FAI 380 SC

torbjorn_forsman

#41 » 19:24:56, 14-06-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, då bör det ju gå att prova med lite större motstånd för att se vilket mätområde instrumentet har.
torbjorn_forsman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:35:35, 02-11-2016
Ort: Västernorrland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take Job TB016
Deutz F3L514


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se