Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Merlo teleskoplastare

5 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

pextreme13 (trådstartaren)

#1 » 07:50:29, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Behöver montera ett släpvagns uttag till snöplogen fram, har sett vissa använder en kabel rulle på utsidan teleskåpet, förmodar att dom bara har tagit bort spärren så den ligger och drar och ger efter som behövs, hur har ni löst det? Hur drar man inne i teleskopet, förstår inte riktigt hur man löser det med utskjutet utan att det ligger och skaver
Mvh
Peter


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000



pextreme13 (trådstartaren)

#2 » 07:52:15, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bild
Originalets URL: https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221102/419ece514b6240295f9b544fb39b8ded.jpg

Ungefär så här ser det ut på vissa
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000

Göran Ekman

#3 » 11:15:12, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur det ser ut på din maskin vet jag inte.
På våran 28-7 från -00 den har bara ett utskjut. Ligger slangarna i en slang eller tygstrumpa.
Ser ut så här i reservdels listan.
Bild
Har en 40-7 från -12 där är elkabeln dragen i en hydralslang.
Ser ut så här, ett utskjut på den också.
Bild
Ett bra ställe att fråga på är Hyllert maskin i Vara.
Jag tror att en kabel vinda på utsidan är en enkel lösning.
Kom på en sak till , undrar om skulle funka med med en sån där trådlös variant som man har till att få belysning på släp/redskap.
Göran i Norråmyra
Tillfälligt på banan
Göran Ekman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:56:17, 14-01-2010
Ort: Huddungeby västra Uppland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Merlo 40-7 .merlo 28-7evt.
NH7840.

Stridis2

#4 » 18:47:24, 02-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Å ena sidan så har du en grön maskin istället för en vackert röd, men å andra sidan så börjar den i alla fall på "M", plus att det är en teleskoplastare, så det blir väl ett svar i alla fall. :mrgreen:
Kan du inte dra kabeln ovanpå bommen?
På min Manitou går kabeln längs hydraulslangarna längst bak vid bommens ledpunkt. Sedan följer den bommen framåt och går in i en kabelkedja (som då går bakåt på bommen). Denna sitter fast i bakkant av en U-skena som sitter fast på högersidan av mellersta utskjutet. Längst fram där den första U-plåten slutar går den över i en annan U-skena som sitter fast på vänster sida av mellersta utskjutet. Kabeln går bakåt i ytterligare en kabelkedja och upp i den tredje U-skenan. Denna sitter fast i främsta utskjutet och ligger rakt ovanför U-profil nummer två.
Från den sista U-profilen går kabeln ner till en Harting-kontakt där jag kan koppla in fjärrkontrollen.
Fördelen med denna konstruktion är att den är enkel och billig att göra, inte mycket som kan gå itu (tänk när det först regnar på kabelrullen och sedan fryser. Extra kul om man inte tänker sig för och kör ut utskjutet...) samt att man kan få med många och olika sorters kablar. Jag har en tolvledare till fjärren. Vill jag ha en styrkabel till en vikplog? Inga problem, bara att lägga bredvid. Mer belysning längst fram? Samma sak där. Sedan kan man ta en kabel till en kamera också när man ändå håller på. :eat:

Får väl bifoga några bilder på hur det ser ut på min maskin. Och ja, jag vet att den är i ganska stort behov av en hel del TLC... :vissla:

Bild
Bild
Bild
Det sägs att man är vuxen när man pratar mer om vad man har gjort än vad man ska göra.
Med den definitionen vill jag aldrig bli vuxen.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Stridis2
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:40:43, 31-12-2010
Ort: Nordvästra Skåne
Sverige
Maskintyp: Mini-/kompakt-/teleskoplastare
Maskin: Manitou 1230
Komatsu PC120-6
Case 1830
Volvo BM DR 861
Grillo 700
IH 844
IH 624

pextreme13 (trådstartaren)

#5 » 07:42:02, 03-11-2022
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tackar för inputs, tror det får bli som original inne i teleskopet, i slang så borde det hålla ett tag hmm


Skickat från min iPad med Tapatalk
pextreme13
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:40:19, 10-01-2013
Ort: Göteborg
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Panhead -49
Panhead -50
Panhead -51
Shovelhead -75
Colchester Triumph 2000


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se