Visst är bilderna imponerande. Men Motala Verkstad stålgjöt hela vevslängar som förenades med tappar. Titta på
http://www.motala-industrimuseum.com/sh ... k!&show=10
http://www.motala-industrimuseum.com/index_bild.php
Doxfordmotorn har ju tre vevslängar per cylinder.
Motala levererade såväl byggda som mindre (ändå mycket större än vad som förekommer i lastbilar) smidda för hjälpkärror etc. till Götaverken, Eriksberg, Lindholmen och Uddevallavarvet.
Av de ovan nämnda varven hade i vart fall Götaverken och Eriksberg verkstäder som överträffade Doxfords.
När exempelvis Eriksbergs verkstad, då Svenska varv, avvecklades köpte Big Bengt Erlandsson bl a den stora, d v s långa, Innocenci bäddfräsen (för lagerramarna).
Den sålde han vidare till Tyskland men deklarerade inte den inkomsten. Det gjorde att han fick ett fängelsestraff.
Hör egentligen inte hit men han var i affärer en stor skitstövel. En sedan många år avliden bekant, BE, hade ekonomiska problem hos fogden. Då dök BB som en hjälpande "engel" och erbjöd hjälp i formen att BB köpte maskinparken i verkstaden. BE fick sedan hyra maskinerna samtidigt som fogden fick pengar.
Tyvärr lusläste BE inte kontraktet. Han led i sin belägenhet av stark stress. Kontraktet tillät BB att byta ut maskinerna mot andra motsvarande. De maskinerna var närmast skrot och omoderna.
KK blev resultatet. Och BB blev rikare.
Jag blir förbannad varje gång jag hör om Brännhylte handel.