Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorer[Traktorer] Hydraulik

Stigarrör MF178/lyft av hydrullock

12 inlägg • Sida 1 av 1
Hydraulik i traktorer

Pålsson (trådstartaren)

#1 » 21:19:48, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har en MF178 med slö och kraftlös hydrulik. Läste i forumet att en vanligt orsak på MF är slitna O-ringarna på stigar röret och att man på MF135 tar bort omkastarventilen, drar upp röret och därefter byter O-ringar.

När jag tog bort omkastarventilen på min traktor lossnade såklart även röret i den nedre anslutningen. Stigarröret på 178 ser lite anorlunda ut än på MF135'an och det går inte att ta upp röret ur hålet i hydraullocket.
Jag hade lite bråttom och bytte på chans endast övre O-ringen som såg sliten och deformerad ut, tryckte fast stigarröret i nedre hålet och satte tillbaks ventilen.
När jag sedan provkörde så har jag inget hydraultryck alls (dock så fungerar kraftuttaget).

Jag antar att jag måste riva hydraullocket för att se vad som hänt och undrar därför om någon har erfarenhet av detta och om det är något man bör tänka på när jag lyfter locket eller sätter tillbaks det?
Behövs några specialverktyg eller räcker det med hylsnycklar?

tacksam för snabbt svar.
Traktorn står lite illa till med frontlastarn i marken och jag bör flytta den ganska omgående.
Anders
Pålsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:46, 16-06-2009
Ort: Gnesta
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF178



Mikael.Johansson

#2 » 21:38:12, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du borde kunna lossa manluckan på höger sida, den med oljestickan.
Därefter lyfter du upp stigarröret som du gjorde förut och byter o-ringen där nere genom luckan. Sedan får du se till att röret går ner i hålet på pumpen när du sticker ner det igen.

Det är samma rör på MF 135 och MF 178 men en del har en tyckkontroll på röret.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Pålsson (trådstartaren)

#3 » 22:21:13, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för snabbt svar. Var ute och tittade och det ser ut att vara enklare än att lyfta locket. Måste ioch försig ta bort hyttgolvet på höger sida men gör ändå ett försök imorgonbitti. Är dock lite osäker på om det går att böja ut röret så långt bak. Tyckte att det tar emot nr jag försöker böja det i sidled.

mvh
Anders
Pålsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:46, 16-06-2009
Ort: Gnesta
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF178

Henrik Elofsson

#4 » 23:52:57, 18-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag bytte nyligen väljarventilen och o-ringarna på en MF35X, och hade samma problem med det obefintliga hydraultrycket. Det visade sig att det var stört omöjligt att känna hålet som röret ska ner i på pumpen uppifrån toppen, det var att öppna sidokåpan och känna sig fram som gällde. Vi var flera som försökte först och vi trodde flera gånger att vi hade hittat hålet, men tji fick vi.

//Henrik
Henrik Elofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:58, 26-04-2009
Ort: Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20
MF35 3 cyl
MF35X med Bergsjö 06
MF135 Special

håkan öhlund

#5 » 00:28:32, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja nog går det att träffa hålet om man håller röret mellan naglarna och balanserar det rätt :grin: men visst få man försöka några gånger :lol:
Håkan
Användarvisningsbild
håkan öhlund
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 09:04:30, 06-03-2005
Ort: Kalix
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Åkerman H7MB
MF 65

Pålsson (trådstartaren)

#6 » 12:59:08, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Efter att ha försökt en halv midsommarafton att pricka hålet så gav jag upp och rev ut hytten och skruvade bort bultarna till hydraullocket.
Vågade inte lyfta bort locket men lyckades glänta lite på det i framkant. Såg då att stigarröret var böjt som en banan vilket kan förklara varför det var så svårt att träffa hålet. Detta var oxå känslan jag fick när jag försökte genom inspektionshålet.

Nu är jag ju halvägs med locket känns det som men kan någon tala om om jag ska lossa på de fyra bultarna på lockat som verkar hålla uppe lyftcylindern till trepunktslyften?
Eller är det något annat som hänger i dom?

En annan fråga, kunde ni verkligen byta nedre O-ringarna på stigarröret genom inspektionshålet?

mvh
Anders [/b]
Pålsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:46, 16-06-2009
Ort: Gnesta
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF178

Henrik Elofsson

#7 » 13:12:28, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

35:an har ett helt rakt rör, så det är bara att dra upp helt och hållet. Jag vet inte om jag skulle ge mig på att försöka byta o-ringarna genom luckan, då skulle man nog få ta av bakskärmen för att få bättre ställning. Hur gott om plats det är på en 178 vet jag inte.

//Henrik
Henrik Elofsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:58, 26-04-2009
Ort: Bengtsfors
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA-20
MF35 3 cyl
MF35X med Bergsjö 06
MF135 Special

Mikael.Johansson

#8 » 13:23:33, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

De 4 bultarna skall du inte lossa.
Man lyfter locket antingen rakt upp eller vrider upp det med en specialare bakåt.

OBS att man måste kolla på länkarna genom manluckan så att de inte fastnar när man lyfter. Det finns olika modeller där.

(Jag inser nog nu att det troligen är för trångt att få in handen framåt genom den luckan.)

Om du bara tänker rätta till röret så kanske det enklaste är att lyfta locket så gott det går i framkant till du kan få bort röret.


Bild


Bild

Bild
Senast redigerad av Mikael.Johansson 13:31:48, 19-06-2009, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Pålsson (trådstartaren)

#9 » 13:31:10, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

På min 178 sitter det en "multipower" klump på röret och den gör att det inte går att dra ut röret genom locket. Sen exakt vad multipower'n är bra för vet jag inte. .

mvh
Anders

Bild Tillägg efter 6 minut(er):

Mikael, fantasktisk bild vart har du hittat den?
De instruktionsböcker som jag hittat på forumet och som jag fick med när jag köpte traktorn visar mest obegripliga sprängskisser som åtminstone jag har svårt att sätta in i sitt sammanhang.

mvh
Anders
Pålsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:46, 16-06-2009
Ort: Gnesta
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF178

Mikael.Johansson

#10 » 13:36:15, 19-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bilder tagna från http://www.maskinisten.net/downloads.ph ... &df_id=989

Obs. 100 Mb. Rätt stor fil alltså.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965

Pålsson (trådstartaren)

#11 » 15:55:13, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har öppnat locket och röret var rejält böjt samt helt deformerat i pumpanslutningen dvs helt nednött av vibrationer när endan legat mot en kant. Dvs det har inte ens legat nere i hålet.

Har ingen aning hur det kan bli så här. Det är ju rejält grovt gods i röret och det borde inte gå att pressa det snett utan att det märks. Kan det vara hydraultrycket som böjt röret?

Tycker att det är ännu konstigare att det gått att köra lastaren ändå fast då med reducerat tryck.


Bild
Pålsson
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 14:01:46, 16-06-2009
Ort: Gnesta
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF178

Mikael.Johansson

#12 » 22:56:49, 20-06-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det enda rimliga är väl att någon har dragit fast omkastarventilen trots att röret inte var riktigt på plats. Ventilen (eller plattan) skall bara träs på röret och ligga mot godset när skruvarna dras.
Användarvisningsbild
Mikael.Johansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:45:33, 09-11-2008
Ort: Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fe 35 S 1957
BM G-612 1965


Återgå till [Traktorer] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se