Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseBild-serier och filmsnuttarFoto-, film- och kamerateknik

Fotoskolan del 6 – Div. frågor och svar

38 inlägg • Sida 1 av 3
Snacka foto-, film- och kamerateknik här

Towil (trådstartaren)

#1 » 16:22:49, 10-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fotoskolan del 6 – Div. frågor och svar

Jag efterlyste lite frågor en tidigare del. Jag skall börja att skriva lite svar på dessa nu. Om du har frågor så posta dem här så skall jag svara efterhand efter bästa förmåga.

Ingvar skrev:Jag skulle gärna veta lite mer om vad för kamera du använder...digital/vanlig och vilken prisklass på digitalkamera man behöver upp i för att få dessa inställningsmöjligheter?

På den jag har finns det nog mer än man tror, men det man hittar är ju mest sånt om att ställa om den för extrema närbilder kontra landskapsbilder, natt resp dag..osv.. :)


Jag använder Canon EOS 30D systemkamera och en Canon G9 kompakt för de flesta bilder jag tar nu. Jag använder även en Canon EOS 1v för 35mm film när jag vill ha vidvinkel bilder. Nästa inköp är ytterligare en digital systemkamera fast med med fullformats senor så att jag kan få vidvinkelbilder och då kan jag pensionera den analoga tekniken helt.

Bild
Canon EF 35-350mm f/3.5-5.6L USM , Tokina 20-35mm f/2.8 AT-AF Pro, Canon EF 400mm f/5.6L USM
Canon EOS 30D, Canon EOS 1v


Bild
Canon PowerShot G9

Alla systemkameror och kompakt kameror i den övre prisklasen har de inställningsmöjligheter du behöver. Lite förenklat kan man säga att ju flera knappar en kamera har desto enklare är den att använda.

För att veta vilka funktioner som kameran har finns det bara en sak att göra, läs manualen. Jag brukar alltid lägga manualer och annat läsvärt på toan ett tag. Då kan man förena nytta med nöje och läsa lite när man ändå inte kan göra så mycket annat.


Bosse_A skrev:
towil skrev:jag behöver lite feedback om vad som önskas mera?
Digitalkamerornas stora bildmängd kräver en viss systematisering så att bilder kan hittas. Hur ska man göra?
Bilderna bör även säkerhetskopieras. Vilket system ska man använda?.
Ibland har bilderna inte blivit bra. Hur kan man rätta till den utan behöva köpa dyra program som Adobe Photoshop?
/Bosse


Det inte så lätt att ge ett entydigt svar tyvärr. Mycket beror på vad man använder för program i sin dator samt att det inte finns någon egentlig standard för hur man skall spara extra(meta) - information. Jag själv lagar i kataloger som är döpta till dagen bilden är tagen. Med speciella program kan man även mata in information om bilden som sedan sparas i databas eller i en extra fil med samma namn som bilden. Med hjälp av detta kan man sedan söka efter bilder beroende på hur mycket extra information man har märkt sina bilder med. Jag använder Bridge som följer med Adobe Photoshop. Adobe har även Lightroom 2 och Photshop elements.

Säkerhetskopiering är något som det heller inte finns något entydigt svar på heller. Vad man kan säga är att man aktivt måste sköta sitt arkiv hela livet. Det går inte som med film slänga dem i en låda och ta fram dem 10-100 år senare och titta på dem. Teknikens utveckling gör att det inte finns något att läsa informationen med även om den är kvar på lagringsmediet. För bara 10-15 år använde man 5 ¼ disketter hur många har en sådan läsare idag?
Jag själv använder inte CD eller DVD för backup längre utan kör helt med hårddiskar för detta. Jag har mina bilder på 3 olika hårddiskar som backup. Från kameran kör jag in bilderna på min system/data disk sedan kopierar jag dessa till en andra fysisk disk på datorn. Med jämna (som oftast blir ojämna) intervall kopierar jag bilderna till en lös hårddisk som endast är inkopplad vid kopiering. När sedan denna 3:e disk är full köper jag en ny och fortsätter med. Denna lösa disk är en helt vanlig intern hårddisk som man har i datorn. Det finns kablar utan någon extern låda som gör om så att man kan ansluta SATA/IDE disken till USB.

När det gäller misslyckade bilder så gäller tyvärr skit in skit ut. Du måste ha en bra grund att utgå ifrån för att kunna gör bilden ännu bättre. Skakningsoskärpa och grova felexponeringar går inte att fixa. Bilder i JPG ger dig inte så stor felmarginal vid felexponering och färgbalans som RAW filer gör. Du skall ställa ner skärpning och kontrast som kameran lägger på för att du skall kunna påverka mera i efterbehandlingen.
Efter Photoshop kommer opensource programmet Gimp (GNU Image Manipulation Program) det har allt du behöver och lite till helt gratis och det finns till Linux, Mac OS X och Windows. Enda problemet är att det ursprungligen kommer från Linux världen vilket gör att gränssnittet kan kännas lite ovant för Windows användare. http://www.gimp.org/
Senast redigerad av Towil 22:17:54, 22-08-2008, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige



Towil (trådstartaren)

#2 » 18:29:08, 10-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Första två frågorna besvarade.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

ja-bond77

#3 » 18:41:42, 10-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du skall ställa ner skärpning och kontrast som kameran lägger på för att du skall kunna påverka mera i efterbehandlingen.


Hur menar du då? I kameran eller? Vad syftar du på för kommandon/inställningar då?
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Towil (trådstartaren)

#4 » 18:52:09, 10-08-2008
  • Överför markerat ord till lexikonet

I kameran finns generella inställningar för hur mycket skärpa och kontrast kameran skall lägga på bilden när den sparar i JPG. Detta görs för att bilden skall se "bra" ut för de som inte efterbehandlar bilden i datorn. Dessa justeringar av bilden gör man mycket bättre själv i datorn.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Anders Berg

#5 » 23:26:43, 12-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, hade en liten fundering som du eller nån annan kanske vet svaret på. När jag tagit en bild, så får man vänta några sek innan man kan ta nästa, står bara "bearbetar" i displayen. Några sek är ju inte så lång tid, men ibland vill man ju kunna ta flera kort hyfsat på rad i alla fall, men det känns som man bara får vänta och vänta innan det går ta ny bild. Lite frusterande, men det kanske finns bot, eller är det bara så här? Spelar kanske minneskortet nån roll? Det är ett 4Gb kort sen står det 15mb/s.
Kameran är en Kodak Z1015 IS köpt i vintras.

M V H
Anders B
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Towil (trådstartaren)

#6 » 08:14:50, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är nog inte mycket att göra åt. Kan hjälpa lite om man miskar bildstorleken.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Anders Berg

#7 » 08:17:10, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej, ska prova med det och se.

Man ska inte underskatta instr.boken. Tittade lite mer under sekvensbildtagning, och där fanns funktionen. Kan ta upp till 30 bilder på raken när man håller ned avtryckaren. Det kan vara bra att läsa ibland :svettas:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

bm1113

#8 » 13:17:14, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja om det nu inte räcker med att hålla nere avtryckaren så kan du ju även se om du hittar något sport läge på min Panasonic kör jag ofta med det både sport och så den fotar så länge jag håller nere bla det jag använder när jag fotar från bilen
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders Berg

#9 » 14:24:01, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bra tips, det finns ett sportläge. Tror det finns ganska många finesser på kameran, men man skulle ha tid att lära sig bättre. Nu blir det mest bara greppa kameran och ta en bild. :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Pubben

#10 » 19:31:01, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HEJ

Hej litet tillägg bara:)

Visst är det ju så att det finns mycket fördelar att gå över till en "fullformatare".

Men man bör också komma ihåg att det ställer stor krav på gluggarna. De kostar mer och en dyr fullformatare kommer inte till sin rätt om man inte har en riktigt bra glugg, så är det.

Och visst, man kan ju ha sina "vanliga" gluggar med vetskap om själva "skalningen" av bilden, men jag har sett vissa foton där man lugnt kan säga att resultatet inte är OK.

som sagt, ett litet tillägg bara. Sedan är det ju ändå så att vissa ändå kommer att springa o inhandla det senaste/värsta för att vara på topp.
Som man säger: Det kostar på att ligga på topp. (med betoning på (PÅ). ;)
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00

Bonken

#11 » 19:32:34, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Spelar kanske minneskortet nån roll? Det är ett 4Gb kort sen står det 15mb/s.


Skulle tro att det gör det då det finns snabbare kort som ofta blir rekommenderade
Användarvisningsbild
Bonken
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:21:19, 01-06-2009
Ort: Kungsbacka
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Hanix H55DR, EC05B, Svab

Towil (trådstartaren)

#12 » 21:20:05, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tveksam till att snabbare minneskort gör någon skillnad i detta fallet. Oftast är det kameran som är flaskhalsen.
Användarvisningsbild
Towil
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 20:00:40, 18-08-2007
Ort: Nybro
Sverige

Bosse_A

#13 » 21:42:25, 13-08-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Pubben skrev:Och visst, man kan ju ha sina "vanliga" gluggar med vetskap om själva "skalningen" av bilden, men jag har sett vissa foton där man lugnt kan säga att resultatet inte är OK.
I en tråd där fototeknik ska förklaras bör väl inte inlägg som detta göras. Här pratas om "gluggar" och "skalning" bl a utan att man fattar något om vad skribenten vill klargöra, trots att jag fotograferat sedan 60-talet //Bosse
Vad vore livet utan grävmaskin :eek:
Kubota KX 121-2 (4 ton), Polaris Big Boss 6X6, Thule ATV tippvagn
Malwa skogsvagn med drivning och hydraulisk kran
Användarvisningsbild
Bosse_A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:47, 28-05-2007
Ort: Ulriceham/Hökerum
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Kubota 121-2

Mats i Myrhult

#14 » 14:28:33, 29-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

En glugg är slang för (utbytbart) objektiv. Den skalning pubben talar om i det här fallet torde vara att bildsensorer (CCD) med olika fysisk storlek återger olika utsnitt ur den bild som ett visst objektiv förmedlar.
En fullstor CCD ger samma brännviddsåtergivning som på 35mm's film Medan en mindre CCD ger en återgivning som om en teleförlängare monterats. Detta kan upplevas som om bilden blir skalad (återgiven i en annan skala).
Jämför gärna mellan vad som anses vara normaloptik på en 35 mm kamera och 6x6.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Pubben

#15 » 17:40:16, 29-11-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Ursäkta om ja var lite otydlig tidigare ang. "skalning" osv.

För att se skillnaden mellan formaten på kamerorna så är det bara att googla, och då kommer man att se vad det är som gäller med objektiv (gluggar) på resp. format.

Tänkte på detta med minneskorten. Det HAR en avgörande betydelse på kvaliten på minneskorten. Alltså hur snabbt information kan sparas ned på korten. Vissa kort (lite dyrare) är snabbare på att spara ned infon, vilket kan vara ett måste beroende på vilken kamera man har, storlek på informationen som skall skyfflas runt i kameran osv.

Om man ex. tar en Fullformatare (FF) typ Canon EOS 5D Mark II så är det såpass hög upplösning så bildfilerna blir väldigt stora. Då bör man ha dels ett kort med mycket minne på samht ett snabbt kort för att snabbt kunna hantera den sora mängden information som skall sparas ned på kortet.

Samma om man har exempelvis en Canon EOS 1D Mark III som är en av världens snabbaste kameror. Det är mycket sport/Naturfotografer som använder den och med dess snabbhet är ett snabbt kort att föredra även där.

Att inte köpa ett snabbt kort trots att de är dyrare är ju rätt dumt och ologiskt om det är så att man har kapital att köpa dessa dyra kameror.
Min åsikt i alla fall. :)
F d. Maskinägare (Cat. M315-01, Huddig 1160-00)
För tillfället endast "knegare" o kör Neuson!
Pubben
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:34:07, 06-05-2006
Ort: Eskilstuna
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: Huddig 1160 - 00


Återgå till Foto-, film- och kamerateknik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se