Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerSkid steer/teleskoplastare

Fixa lite med Bobcat 310

88 inlägg • Sida 4 av 6
Diskutera skid steer och teleskoplastare här

Andert (trådstartaren)

#46 » 22:23:49, 24-06-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beställt kolvringar, packningssats och prylar till förgasaren. Borde komma lagom till semestern. Så länge har jag fixat lite med pedaler och sits. Pedalerna och armarna till dessa var i uruselt skick. blev att svetsa på nytt rör på enda pedalen, svetsa igen hålet för armen till ventilen på den andra och borra upp igen. Sen har jag fixat med stolen, nytt skumgummi och nytt tyg.

Bild
Två maskiner som tar plats, hoppas en kan lämna nästa helg!, gräset börjar även bli lite långt!
Bild

Bild

Bild
Rigg för att arborra i svarven, en prövad än.
Bild

Bild

Bild
Improviserad värmesåg, funkade bra!. Kantaltråd och nätagg. Lite otäck rök bara bra att köra utomhus

Bild
Provlimma

Bild
Klart godkänt!, där det var lim på båda satt det!

Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700



Iron_angel

#47 » 10:16:10, 02-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

Conny 474 skrev:Hej Andert!

Det är alltid roligt med renoverings bilder, det finns att göra ser jag :grin:
Jag ägde en 310 under en kort period, liten och smidig är den.
Men jag hann aldrig köra nått med den, däremot minns jag att i
min satt det en 16 eller 18 hk Briggs i.
Ska kolla om jag har några bilder på den.

Conny



Är det i dom lite nyare det sitter Yanmar eller Kubota dieslar eller fanns det även på dessa modeller?
Iron_angel
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 18:15:29, 19-01-2011
Maskintyp: Ej angivet

Svenis

#48 » 15:19:26, 28-12-2012
  • Överför markerat ord till lexikonet

313 är diesel, 310 bensin/gas.
Svenis
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:08:33, 26-07-2011
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 310, albin 900, Yanmar B17ex! lm 218 TD

Andert (trådstartaren)

#49 » 22:16:47, 10-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen lite tid att jobba på maskinen!.
Har packat om tiltcylindrarna,
Bild
Länkarmarna till ventilpaketet, riktigt slut i framändan

Bild
Lyckades inte rigga i svarven att borra ur, blev slipmaskin och ganska oseriöst, bara på ena sidan, Men är inget jätte problem.

Bild
Brände ut rören i lastarmarna och svetsade i nya, inga bilder tyvärr.

Bild
Eftersom den ena tiltcylindering hade läckt så mycket hade hela redskapsfästet blivit snett, jag fick kapa sönder, lägga på planyta och svetsa ihop. Hade tänkt byta balken i mitten, men borde funka så här istället.

Bild

Bild
Svetsade på platjärn och borrade på länkarmararna, till pinnar använde jag M6 som jag borrad hål i för fjäderspring,

Bild
Blev riktigt stabilt, tyvärr fortfarande lite glapp i stängerna som kommer ut från ventilpaketet, men totalt mycket bättre!

Bild
Var lite bökigt att byta bussningar i bakre lastarfästen, men gick att övertala tillbaka med spännare kofot och handslägga

Bild
Lite mörk bild, är en hjulaxel där nån har svetsat fast skruvar raktut med mycket dålig svetsteknik, blir att ta loss och fixa till

Bild
Jag har inte fälgar till denna maskin, kör med vinterhjul från en ford taurus tror jag, funkar skapligt, dock så sliter de snabba rycken från kopplingen ordentligt på fälgarna, får se om jag ska förstärka upp lite gran.
Förövrigt så lyckades jag sabba oljeringen när jag höll på att byta kolvringar i motorn, måste beställa en ny sats.

jag är riktigt sugen på att få i gång maskinen nu, hoppas på under sommaren här.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Christian.Sundström

#50 » 23:32:09, 10-06-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul att det går framåt!

Blir somsakt lite avis när jag läser :buga:
"Trying is the first step towards failure"
Christian.Sundström
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:11:14, 25-03-2008
Ort: Stockholm
Maskintyp: Ej angivet

Andert (trådstartaren)

#51 » 22:48:31, 08-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går frammåt. tyvärr missat att ta kort. men är bara den jvla motorn jag bökat med en 30-40h nu. Borde köpte en kines variant och ersatt med direkt. Nu startar den iaf. Var riktigt lurt med ventilerna och annat knas. Hoppas på att ha maskinen i drift under veckan här! återkommer med bilder
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Valle08

#52 » 23:00:05, 15-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

skönt att det finns fler som kämpar med att renovera gamla bobcat.
har skruvat ner min i småbitar.
ska försöka rikta lastaren spruckna svetsar överallt.
Valle08
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 09:58:58, 25-08-2010
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Bobcat 310 med grävaggregat

Andert (trådstartaren)

#53 » 22:05:14, 17-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo ett rackarns slit. Får inte till inställningen på BS-motorn, nu är en ny kines på 15hp hemma! återkommer med bilder när det fungerar.
Valle har du nån bild på din med grävagg på? är lite nyfiken skulle vara ruggigt praktiskt att ha för att gräva ner plintar och annat. Sen var sjutton får man tag i skopor billigt till så här små maskiner?
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#54 » 22:11:26, 27-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Äntligen fått igång maskinen. Även hunnit rensa en rabbatt permanent!. Fantastiskt att köra! dock en del att öva på vad gäller teknik.

Bild
Tom
Bild

Bild
Motorn passar bra är en kineskopia av gxv390. Startar riktigt fint och håller rätt varvtal.
Bild

Bild

En del grejer som behöver fixas, justera koppling. Överströmmaren hänger sig. Behöver större remskiva för att få lite mera fart. Koppla in elstarten, koppla in gasreglaget i hytten. förlänga avgasrör lite så att jag kan sätta på bakluckan, fixa fälgar som håller etc . Men den går nu!! måste köra lite innan motivationen att fixa kommer starkt tror jag!

Bild
Till nästa maskin som ska köras med bobcaten kunde precis tippa upp ena sidan på denna skopa....
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

stefan.b

#55 » 06:15:37, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

vart köpte du nya motorn?
stefan.b
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 05:50:19, 25-08-2009
Ort: Lesjöfors,Värmland

Andert (trådstartaren)

#56 » 08:39:43, 28-07-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

backia.se . 15hp varianten. Blir kul att se om denna håller, betydligt billigare än honda orginal.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#57 » 00:07:22, 04-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kortvarig lycka. Hydrauloljetanken (eller bränsletanken som det är egentilgen men använd som hydrauloljetank) hade det rostat hål på, ganska slut hela undersidan. Tänkte att det är kul att göra en nya och då få den lite bättre med anslutningar, retur etc. En jula bock och biltema plåt. Lite lurigt att få det att passa, nu är det "endast" svetsning kvar.. usch den som hade och kunde tig eller gas, nu blir det mag svetsning.


Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

Andert (trådstartaren)

#58 » 22:08:17, 05-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brännde ihop tanken och sedan läcksökning!. Färre än väntat.
Jag körde med tryckluft i tanken och yes blandat med vatten över skarvarna

Bild

Bild
Täthetstest med vatten i

Bild
Blev biltema zinkspray, troligen behövar jag svetsa i denna nån mer gång och då är det lätt att ta bort.
Har kört lite på gården idag. har märkt hur otroligt dålig denna maskin är då marken lutar! .. tippfara hela tiden, välidigt smal och kort hulbas. Sen så kommer jag behöva fixa de övriga hjulens axeltätningar också . Rinner ut olja så snart maskinen lutar för mycket.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700

manapp

#59 » 22:55:41, 08-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej..

Kul att se projekt med bobcat 310.. Har själv en som är original med kohler motor. Minst 40 år gammal men puttrar på. Börjar så smått bli dags att fundera på motor renovering men det är knepigt med delar till en 40 år gammal Kohler. Såg att du satt in en 15 hästars motor. Räcker verkligen det? Original motorn har ett rätt bra vridmoment och när jag jämfört med moderna motorer har jag kommit fram till att minimum är en 18 eller 20 hästars vanguard.
Varför använder du inte transmissons lådan till hydralen? det är original på 310:an
Tipp känsligheten på din bob kan bero på att din motor är för lätt. Originalet är en tung gjutjärns klump. Enda gångerna jag upplever tipp känslighet är med full skopa och höga lyft.
manapp
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:41:04, 04-01-2013
Ort: Grillby Enköping
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: div verkstadsmaskiner örn svarv, Schaublin 120 VM, Cincinnati MI2 fräs, Aciera F3 törn verktygsslip, Abene rundslip mm

Andert (trådstartaren)

#60 » 10:50:20, 09-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skoj med flera med bobcat! lägg gärna upp ett par bilder!.
tja räcker och räcker den gamla motorn var 11hp så att det blir betydligt mera. Jag har inte känt att den tappat varv ännu, men ska sätta på en större remskiva, har 100nu ska prova 170. Har inte kvar gamla med koppling i så är en hastighet.
kan inte använda transmissionslådan eftersom hjulaxeltätningarna och axlarna är slut så läcker ut olja när nivån blir för hög :(. Har inte möjlighet att fixa detta nu, så får fortsätta med bränsletanken som hydraultank, fungerar bra då jag endast använder skopa och grep, kan tänka mig att det blir bekymmer med så liten volym olja om man har grävagg eller nåt annat skoj till den. Upplevde att den tippade mest bakåt och sidleds i terräng, borde inte bli bättre med tyngre motor och baklucka tror jag. Går bra på plan mark. Jag skulle tro att Bobcat.se har reservdelar till motorn också eller så kan dem fixa fram, men kostar nog en slant.
Andert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 01:10:45, 14-10-2009
Ort: Norduppland
Maskin: Bobcat 310, Ford 6700


Återgå till Skid steer/teleskoplastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se