Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Lastväxlare

29 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

jon anders olsson (trådstartaren)

#1 » 22:07:43, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:Hallå nu har man suttit och knåpat hela kvällen och fick fram denna :)
ett helt självständigt ekipage för 2 man som far land och rike runt och gör markjobb :)


Bild


när de är på plats där arbetet ska utföras så lossar de först Huddigen sen lyfter den av all utröstning som är på släpet och växlarflaket där därefter kopplar lastväxlaren på grusflaket och far och hemtar matrial om det behövs :driver: :thummar: :thummar:
Men Alexander, de är ju fortfarande en lastväxlare med grus/dumperflak :yuck: :mrgreen:
fast riktigt snyggt, när ska du fråga vad de är för fel på lastväxlare med dumperflak då? :mrgreen:
Senast redigerad av jon anders olsson 22:08:09, 12-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01



bm1113

#2 » 22:12:23, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

HeHe :D ja men lite svårt annars till detta ekipage ;) jadu kan det vara att man tappar mycket av lastvikten ? ;)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

jon anders olsson (trådstartaren)

#3 » 22:28:51, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

bm1113 skrev:HeHe :D ja men lite svårt annars till detta ekipage ;) jadu kan det vara att man tappar mycket av lastvikten ? ;)


Nr 1: Klen i tippen när man kör grus mm, man får inte lägga på många kilon i överlass för då får man inte upp flaket sen.

Nr 2: man får inte lasta lika mycket pga lastväxlare väger mer.

nr 3: högre lasthöjd, inte bra när man lastar + att man måste köra saktare i kurvor.

nr 4: inte lika vanligt att de är Robson drive på dom ( fast de går ju att montera även på lastväxlare)

så ska de vara "grusbil" så ska de vara med vanlig tipp, då kan man lasta tills bilen viker ihop sig och ändå orkar den tippa av materialet från flaket :thumme:

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

måste tillägga en sak... De är klart att de är passande med lastväxlare i ditt fall alexander, de var inte de jag menade :buga:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

bm1113

#4 » 22:33:16, 12-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Japp nog är det sant det själv om jag skulle köpa en ny bil så skulle jag nog endå välja snabblås då får man ju både flexibel bil och har man tur endast några 100kg extra vikt :) de flästa Grus/plogbilar här som är nyare en 95 är snabblås :)
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

arcticforever

#5 » 11:31:29, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:
bm1113 skrev:HeHe :D ja men lite svårt annars till detta ekipage ;) jadu kan det vara att man tappar mycket av lastvikten ? ;)


Nr 1: Klen i tippen när man kör grus mm, man får inte lägga på många kilon i överlass för då får man inte upp flaket sen.

Nr 2: man får inte lasta lika mycket pga lastväxlare väger mer.

nr 3: högre lasthöjd, inte bra när man lastar + att man måste köra saktare i kurvor.

nr 4: inte lika vanligt att de är Robson drive på dom ( fast de går ju att montera även på lastväxlare)

så ska de vara "grusbil" så ska de vara med vanlig tipp, då kan man lasta tills bilen viker ihop sig och ändå orkar den tippa av materialet från flaket :thumme:

Bild Tillägg efter 2 minut(er):

måste tillägga en sak... De är klart att de är passande med lastväxlare i ditt fall alexander, de var inte de jag menade :buga:



Håller inte med.

1. Idag är lvx:arna så starka pga "knuffkolven" har sj lastat 26 ton på våran och flaket bara flög upp.

2.Ok det är sant men hur mkt skiljer det...ca 2 ton och idag är det mkt lite tonn körning...här iallafall.

3. lvx har lågbyggnation vilket innebär att den faktist är lägre än grusbilen då den har en 5 cm extra tippram.Ett gruslass märker man inte att det är högre.det ska va om du kör typ en Huddig då.

4. Robsson drive har väl inte med om det är lvx eller inte?? idag kör de flesta anläggningsbilar med tandem.

Det sista håller jag helt med om. Ska det va grusbil så ska man ha tippflak,underbara och spri med ,har liten vikt uppe i himlen.Lasta ihjäl en modern lvx går inte,då är den felbyggd.Detta är ett problem som var på 70-90 talet.


Detta är iallafall min åsikt. :wave:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

jon anders olsson (trådstartaren)

#6 » 21:52:52, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Håller inte med.

1. Idag är lvx:arna så starka pga "knuffkolven" har sj lastat 26 ton på våran och flaket bara flög upp.

2.Ok det är sant men hur mkt skiljer det...ca 2 ton och idag är det mkt lite tonn körning...här iallafall.

3. lvx har lågbyggnation vilket innebär att den faktist är lägre än grusbilen då den har en 5 cm extra tippram.Ett gruslass märker man inte att det är högre.det ska va om du kör typ en Huddig då.

4. Robsson drive har väl inte med om det är lvx eller inte?? idag kör de flesta anläggningsbilar med tandem.

Det sista håller jag helt med om. Ska det va grusbil så ska man ha tippflak,underbara och spri med ,har liten vikt uppe i himlen.Lasta ihjäl en modern lvx går inte,då är den felbyggd.Detta är ett problem som var på 70-90 talet.


Detta är iallafall min åsikt. :wave:
Då håller du ju med ju, på dom flesta punkter :grin: de där nr 4 håller jag med dig på, men de är inte alla som har splitt nya lastväxlare med tandem, många kör med 90tals modeller fortfarande :grin:
på punkt 3 får du förklara lite bättre, du har ju balkarna på lastväxlarflaket som bygger på höjden.

sen lär jag säga att jag inte sett en lastväxlare med knuffkolv, men jag har tänkt att de vore smart för de är ju i början dom är klen, så där lägger jag korten på bordet :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

arcticforever

#7 » 22:09:33, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag missade flytten hit :grin:

Du har ju ram balkar tippflaket med det motsvarar ju ramen i lvx flaket.
tippramen är ju lika tjock som en lågbyggd lvx.

Tror inte det finns någon lvx här utan knuff kolv här................nää det finns nog ingen i denna kommun iallafall för då går det ej att lasta och lastar du lagligt men för långt fram så orkar den inte heller.

När vi byggde våran så fanns inga knuffisar så vi monterade direkt hos påbyggarn.
Det är sant att inom anläggning så är det få som köper nytt,det är ju så ojämt med jobb så det finns ju många 100 000 milare de flesta skogsbilar kör ju tandem med så de blir kanske lätt en sån ändå....annars är det bara att skruva på robsson :grin:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

AntonNormark

#8 » 22:25:56, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Personligen anser jag att den optimala allt-i-allo bilen på ett mindre schaktföretag bör vara en 4-axlig Lvx-bil..
Man ordnar många typer av maskintransporter lätt och bekvämt, får med sig rediga lass, har man då tandem så simmar man ju nästan fram! :grin:
Finns många såna bilar här i stan, och dom täcker upp dagarna bra tack vare att dom kan köra runt lite grävare mellan gruslassen, även andra typer av transporter är vanliga, saxliftar,hjullastare, betongringar med mera..
Häng på en treaxlig vagn bakom så fyller du nästan hela lagliga kvoten.. :grin:

Har man en hjulgrävare och bara behöver en lastekase att komplettera med, så kan en gammal hederlig 3-axlig scaktbil vara betydligt bättre rent ekonomiskt, men har man för avsikt att hålla den sysselsatt så är Lvx inte helt fel!..

Sen att allt vad lastbilar heter är lite av en ekonomisk misär är ju en annan sak, snacka om underbetald arbetskraft...
Den som spar,han har... Men inte så roligt :D
Användarvisningsbild
AntonNormark
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:53:17, 06-11-2006
Ort: Skellefteå
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: L60F

jon anders olsson (trådstartaren)

#9 » 22:41:06, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, dom flesta här som har lastväxlare har en gammal modell, och då är en vanlig gammal grusbil överlägsen på allt om man bara ska köra och tippa grus-fyllning!
sen när du pratar bygghöjd så håller jag inte med att de skulle vara lägre bygghöjd på lastväxlare, visst har nya lastväxlare lägre bygghöjd än gamla men inte bättre än grusbil!
här är exempel mellan en dumperbil och en lastväxlare med dumperflak!

Bild

Bild
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Robban_C

#10 » 22:54:10, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

JAO, här är en bild på såna hjälpcylindrar:
http://www.bigab.se/1/50.0.1.0/14/download_586.php
Sidan 11 (av 45), det runda i botten på bilden är växelcylindern.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

arcticforever

#11 » 23:10:04, 13-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men JAO nu är du ju inne på gammla lastbilar.Lvx bilen har ju bygg höjd som en conteiner.

En modern lvx har lägra bygg höjd än en grusbil med tex snabblås. PUNKT
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

jon anders olsson (trådstartaren)

#12 » 00:01:42, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket bra med bilder, vilket årtal kom dom med hjälpcylindrar?

de där med att en ny lastväxlare med dumperflak har lägre bygghöjd än en ny grusbil skulle jag vilja se svart på vitt innan jag tror på de, du kan inte ha så mycket lägre höjd än en vanlig grusbil för då tar hjulen i när man hissar boggin! :grin:

Bild Tillägg efter 22 minut(er):

arcticforever skrev:Men JAO nu är du ju inne på gammla lastbilar.Lvx bilen har ju bygg höjd som en conteiner.

En modern lvx har lägra bygg höjd än en grusbil med tex snabblås. PUNKT
jasså... jag vet inte vad du menar för årsmodell när du säger mordern, här är en -05 och en -08 årsmodell, vilken årsmodell ska du ha då år 2040? hehe :mrgreen: men som sagt bevisa gärna att jag har fel!
Bild

Bild
Senast redigerad av jon anders olsson 00:01:42, 14-09-2009, redigerad totalt 1 gång.
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

PB71

#13 » 00:28:44, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ett litet tips angående tippbarheten på en äldre växlare utan knuffkolv, skjut tillbaka flaket typ 20-30 cm så tippar du det mesta sen ... :mrgreen:
Scania V8 det är grejor det ...
Användarvisningsbild
PB71
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:58:04, 16-01-2008
Ort: Ryd,Larv, VARA, Skaraborg, Västra Götaland
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Åkerman H25 nr 0022
Case 1150 Bandlastare
Volvo BM 1641
Scania R144 -01
Scania LA82B -61
Scania LBS 141 -78
Jima minigrävare

arcticforever

#14 » 17:22:11, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

gammla bilarna som du fotat tänkte jag på....

På Fv:n nu så har vi en splitt ny volvo F13 med snabblås den ÄR högre än den lågbyggda lvx kommer jag ihåg det ska jag mäta å fota imorrn
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

k_h

#15 » 18:29:26, 14-09-2009
  • Överför markerat ord till lexikonet

Scanian med grått dumperflak har om inte jag minns fel, snabblåsram med lasväxlare...
k_h
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:27:06, 18-09-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se