arcticforever skrev:Nä det behöver dom inte ha men det går att få dom mkt låg om man vill .Och har du en låg byggd lvx bil blir den lägreän en grusbil med tex snabblås som många ,iallafall här har.
jag vet inte men många "rena" grusbilar här har en extra snabblås
ram...varför?? Är det rambredden eller som på våran att vi var tvungna och ha en....tror det är 5 cm mellan ram mellan tipp ram och chassie för att inte tipp kolven ska ta i bakväxeln
på lvx:en så sitter låsena direkt på den
Anl. till att ha en "hjälpram" (som bygger ca 100mm extra) är att den fungerar som
adapter. Detta gör att man kan standardisera påbyggnaderna till att passa på många olika bilar (med samma snabblåssystem), oftast med hyd. lås/lyft för snabba och enkla flakbyte.
Rammonterade snabblås gör att påbyggnaden bara passar till samma typ av
chassi. Bygger inget i höjd och ger minimal extravikt (jämfört med direktinfästning), tippflak kräver dock "kortkolv" eller frontmonterad
kolv för att inte behöva lyftas upp vid växling av byggnation.
Tipphjälpkolvarna kom i samband med de lågbyggda växlarna. Detta pga att de ordinare kolvar har så pass ogynnsam arbetsvinkel att de ej kan lyfta med tillräcklig kraft i början av tippningen.
Med lågbyggd växlare + ett lågbyggt flak så kommer flakbotten i
ungefär samma höjd som den gör på en bil med 3-vägs tipp. Bilar med endast bakåttipp blir mycket lägre, ibland så måste det t.o.m göras "urgröpning" på kantlinan för bakhjulen på riktigt låga tippbyggnationer.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!
Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...