Ja se åtminstone fick den här tråden mej att köpa orginal Huskvarna "rak" 30 till min nya klippare!
Bara sommarkörning.....
PerJohansson skrev:....Viskositetsklasserna är inte varumärken men två oljor med samma viskositet och samma klassning (API mfl.) bör vara likvärdiga, oavsett vem som tillverkat dom.
PerJohansson skrev:Alltså jag vet inte om vi pratar samma språk här, men säg att vi har de hypotetiska oljorna olja 1 och olja 2. Bägge med samma viskositet och kvalitetsklassning. Det som skulle kunna vara skillnad på dom är om den ena uppfyller kvalitetsklassningen och den andra överträffar den.
Vilken konsekvens skulle detta kunna ha i praktiken?
Och vilka är dessa faktorer som skulle kunna inverka på sanningen i mitt påstående?
johan.eriksson skrev:En sak är iallafall säker, att ju mer man lär sig om oljor desto mer förstår man hur lite man kan om det.
Har suttit många timmar och lyssnat på oljesäljare och oljeförståsigpåare, det är en jäkla djungel av oljor. Enklast är att gå på tillverkarens normer, VW, MB, Volvo, Ford, Mfl tillverkare har sin olika klasser och oftast så är de utskrivna på oljeförpackningarna. Personligen så använder jag det som uppfyller eller överträffar fordonstilvverkarens normer, av välkända tillverkare och blandar inte olika oljor. Men det står ju var och en fritt att göra som dom vill med sina grejor. Men tänk på att vid garantireparationer så är det inte ovanligt att det skickas iväg oljeprover för analys.
torbjorn_forsman skrev:Problemet med sura avgaser är dock så gott som borta numera eftersom både bensin och diesel sedan 20-30 år tillbaka är praktiskt taget fria från svavel.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst