Jodå det var i Uddevalla och Veekmas har väll fortfarande reservdels lagret där då dom köpte Vammas som tidigare köpt Mattssons hyveltillverkning.
Mattsson är en fortsättning på Nordverks hyvlar och dom första "Mattsson" hyvlarna typ 161 hette Nordverk 161 men det stod även MPAB på dom= Mattsson produkter AB.
Är inte riktigt säker men...
Runt 1980 så kom NV160 (som var en vidare utveklad Nordverk 130 med den legendariska Mattsson hytten.
Ca -81 var det dags för NV 161 med
midjestyrning.
Ca -82-83 kom Mattson in i bilden och MPAB blev synligt på maskinerna.
Ca -85 kom 161A med Clark 28000 låda med 8 växlar i ställer för den Twin disk med 4 växlar som används tidigare.
Ca -86 kom också 166A med hydrauliskt drivna fram
hjul.
Ca - 86 kom till läggs modellerna 161S och 166S med Scania DS9 istället för dom övriga modellernas TD70.
Ca -88 kom revolutionen med 261,266,261S och 266S som fått en uppgraderad
hytt med mera
glas i vindrutan och det viktigaste ett nytt clost center hydraulsystem som styrdes med korta el spakar i armstöden
Ca 96/97 gjordes en ny variant i ett ex med ZF
växelåda som såldes till P10 i Strägnäs. Samtidigt gjordes en special hyvel till Vägverket på beställning då föraren prompt ville ha en Mattsson men den skulle vara större (Jag har hans gamla på 21 ton med rivare) Då gjorde dom 376 hyveln på ca 26 ton som var baserad på mycket från Nordverks gammla 170 modell. Det mesta var större typ
ram, bord, blad,Boggilå
dor, hytt samt växelåda (Clark 34000). Motorn var Samma DS9 men den fick fria tyglar och lämnade runt 320 hk i ställer för 230.
Har säkert inte alla rätt men det löser vi nog med tiden