SvÄrstartad Case
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
SvÄrstartad Case
Hejsan
Ăr det nĂ„gon som har nĂ„n aning varför min Case Ă€r sĂ„ svĂ„rstartad pĂ„ vintern, men smĂ€ller i gĂ„ng direkt pĂ„ sommarebn. Kan det vara nĂ„ot med brĂ€nsletillförseln.
MVH
Anders
Ăr det nĂ„gon som har nĂ„n aning varför min Case Ă€r sĂ„ svĂ„rstartad pĂ„ vintern, men smĂ€ller i gĂ„ng direkt pĂ„ sommarebn. Kan det vara nĂ„ot med brĂ€nsletillförseln.
MVH
Anders
- ja-bond77
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: LĂ€nk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302
SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
LĂ€nnen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01 - ExpertomrÄde: Avancerat bondmeck
Ăr motorn gammal och sliten fĂ„r man vĂ€l godta lite sĂ€mre kallstartegenskaper
- Antar att du drÀnerat vattnet ur brÀnslet och har rena filter
- Annars Àr Case/David Brown lite kÀnslig för körning med sommarbrÀnsle under vintern
Silen i matarpumpen stockar bl a.
Kör sjÀlv Caseih 1394-4 HS och DB 1212

- Antar att du drÀnerat vattnet ur brÀnslet och har rena filter

- Annars Àr Case/David Brown lite kÀnslig för körning med sommarbrÀnsle under vintern

Kör sjÀlv Caseih 1394-4 HS och DB 1212
HÀr ska inte stÄ en massa gammalt skit nÀr kronofogden kommer! ... "Stort Àr bra, större Àr bÀttre och för stort Àr precis lagomt" 
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal

- krylle
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Volvo L70c
Valmet
Valtra
Fendt
Case IH - Ort: Borrby
- Kontakt:
sv: SvÄrstartad Case
HallÄ du! Skulle vilja se din Case, dom Àr maffiga dom stora.
Ang svĂ„rstartad, min far har en MX 100, som Ă€r svĂ„rstartad vid kyla, och grannen till jobbet har en 956 XL med eftermonterad turbo samt en Case 4230, som Ă€r likadan. Sen har dom en MX135, som min farsas, men dĂ€r Ă€r inga problem alls.. Ăr det kallt, sĂ„ vill dom helt enkelt inte.. Och ingen hĂ€r kan ge dom nĂ„tt bra svar pĂ„ vad det kan vara, sĂ„ det var bra du har dragit igĂ„ng en trĂ„d om detta.
NÄn som vet nÄgot?
Ang svĂ„rstartad, min far har en MX 100, som Ă€r svĂ„rstartad vid kyla, och grannen till jobbet har en 956 XL med eftermonterad turbo samt en Case 4230, som Ă€r likadan. Sen har dom en MX135, som min farsas, men dĂ€r Ă€r inga problem alls.. Ăr det kallt, sĂ„ vill dom helt enkelt inte.. Och ingen hĂ€r kan ge dom nĂ„tt bra svar pĂ„ vad det kan vara, sĂ„ det var bra du har dragit igĂ„ng en trĂ„d om detta.
NÄn som vet nÄgot?
Bara det brummar, sÄ vill jag köra det..
- ja-bond77
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Krylle: vet inte vem du syftar pÄ men jag skulle nog kunna lÀgga upp lite bilder sjÀlv, mÄste se om det finns nÄn fÀrdig pÄ hÄrddisken... sÄ vÀrst stora traktorer Àr dom ju inte... 
Anders: hittar du nÄn lösning sÄ delge gÀrna oss andra ocksÄ. Det Àr minst lika roligt att lÀsa om nÄn som löst ett av livets svÄra mysterier som det Àr att bara diskutera problemet.
NÀr krylle nÀmner x44/x45/x55/x56-serien kom jag pÄ att 845xl var ocksÄ vÀldigt kÀnslig för köldgrader. Vet dock inte heller vad man ska skylla pÄ. Ih:arna var ju vÀldigt lÄngslagiga, vet inte om det gör nÄt?
845mm-serien har vÀl knappast nÄgot gemensamt med 1190-1694-serien och 1210-serien(dessa bÄda har ju i princip samma drivlina - Ätm 1394, 1210 och 1212) men dÀremot Àr vÀl case 4230 en direkt arvtagare frÄn 845.. osv?
Bifogar en jÀmförelsetabell jag sammanstÀllde en gÄng nÀr det var dags för traktorbyte. LÀngst ner har jag gjort lite egna mÀtningar...
Har sjÀlv Àven tidigare haft IH 845xl, DB 1210 och.... DB 990 var det vÀl den hette?

Anders: hittar du nÄn lösning sÄ delge gÀrna oss andra ocksÄ. Det Àr minst lika roligt att lÀsa om nÄn som löst ett av livets svÄra mysterier som det Àr att bara diskutera problemet.

NÀr krylle nÀmner x44/x45/x55/x56-serien kom jag pÄ att 845xl var ocksÄ vÀldigt kÀnslig för köldgrader. Vet dock inte heller vad man ska skylla pÄ. Ih:arna var ju vÀldigt lÄngslagiga, vet inte om det gör nÄt?
845mm-serien har vÀl knappast nÄgot gemensamt med 1190-1694-serien och 1210-serien(dessa bÄda har ju i princip samma drivlina - Ätm 1394, 1210 och 1212) men dÀremot Àr vÀl case 4230 en direkt arvtagare frÄn 845.. osv?
Bifogar en jÀmförelsetabell jag sammanstÀllde en gÄng nÀr det var dags för traktorbyte. LÀngst ner har jag gjort lite egna mÀtningar...
Har sjÀlv Àven tidigare haft IH 845xl, DB 1210 och.... DB 990 var det vÀl den hette?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlÀgg.
HÀr ska inte stÄ en massa gammalt skit nÀr kronofogden kommer! ... "Stort Àr bra, större Àr bÀttre och för stort Àr precis lagomt" 

- ja-bond77
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlÀgg.

-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Valmet 702 4x4 -80
Valmet 405 4x4 -87 - Ort: Malax
Men inte sÄ underligt heller att en traktor gÄr dÄligt heller med sommarolja. Skulle tanka min D&B 990 igÄr och kom pÄ att jag hade lite sommarolja kvar sÄ jag hÀllde upp lite, eller skulle göra det men brÀnnoljan gick inte genom silen.
Lokomo King Offroad!
à kermÀn e nog bra ocksÄ!
- ja-bond77
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Roligt att nÄn nappade pÄ min "hook"
- Har man en riktig traktor som Valtra gÄr det hur bra som helst att köra med sommarbrÀnsle!!!!
Nej men allvarligt, skulle tro att bla pga att valtra har ramtank sÄ funkar det betydligt bÀttre Àn traktorer med "sadeltankar". Jag har inte anvÀnt nÄtt vinterbrÀnsle pÄ fyra Är och inte haft nÄtt problem Ànnu. Har man traktorn i nÄtt halvisolerat, vindtÀtt garage och har elmotorvÀrmaren pÄ en bra stund och vidare lÄter traktorn gÄ en stund lÄgbelastad(tomgÄng) efter att man startat sÄ vÀrmen fÄr sprida sig i ramen gÄr det nog bra.

- Har man en riktig traktor som Valtra gÄr det hur bra som helst att köra med sommarbrÀnsle!!!!

Nej men allvarligt, skulle tro att bla pga att valtra har ramtank sÄ funkar det betydligt bÀttre Àn traktorer med "sadeltankar". Jag har inte anvÀnt nÄtt vinterbrÀnsle pÄ fyra Är och inte haft nÄtt problem Ànnu. Har man traktorn i nÄtt halvisolerat, vindtÀtt garage och har elmotorvÀrmaren pÄ en bra stund och vidare lÄter traktorn gÄ en stund lÄgbelastad(tomgÄng) efter att man startat sÄ vÀrmen fÄr sprida sig i ramen gÄr det nog bra.

- Holger
- Webmaster
- AnvÀndarens egna Àmnen
- ExpertomrÄde: Drift av forum
- ja-bond77
- Moderator
- AnvÀndarens egna Àmnen
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Om nÄn vill ha "rÄvaran" dvs excel-filen för egna kompletteringar/jÀmförelser fÄr ni höra av er....

-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Valmet 702 4x4 -80
Valmet 405 4x4 -87 - Ort: Malax
ja-bond77 skrev: Nej men allvarligt, skulle tro att bla pga att valtra har ramtank sÄ funkar det betydligt bÀttre Àn traktorer med "sadeltankar". Jag har inte anvÀnt nÄtt vinterbrÀnsle pÄ fyra Är och inte haft nÄtt problem Ànnu. Har man traktorn i nÄtt halvisolerat, vindtÀtt garage och har elmotorvÀrmaren pÄ en bra stund och vidare lÄter traktorn gÄ en stund lÄgbelastad(tomgÄng) efter att man startat sÄ vÀrmen fÄr sprida sig i ramen gÄr det nog bra.
fast jag har vÀl inte direkt problem heller med min D&B. Nog startar den dÄ det Àr -20 med motorvÀrmaren i förstÄs, men kan vara svÄrt om det Àr -7 utan. Jag har traktorn under tak men inget mera heller. Tror inte faktiskt det spelar sÄ stor roll för oss med sommar eller vinter olja, kanske lite nog med en D&B frÄn -73 med 8000h pÄ mÀtaren utan motorrenovering!

Lokomo King Offroad!
-
- Fler Àn 1 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
-
- Fler Àn 10 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
Sv: SvÄrstartad Case
Allo allo
Att en case/db Àr svÄrstartad nÀr det Àr kallt Àr nog en inbyggd defekt för att de inte skall vara bÀst pÄ allt,
nÀ skÀmt Äsido- har/har haft en dröse db traktorer och alla har haft lite problem med kallstarter, har aldrig brytt mig om jag slÄr i s eller v soppa men det Àr lika jÀmt tycker jag.
Det sitter nÄt köldstarts system pÄ insuget men jag har aldrig brytt mig om att fixa dem, efter lite gnessande pÄ starten ett tag skramlar dom ju igÄng, Àven om det tar tid, men jag brukar se till att ha motorvÀrmaren inom rÀckhÄll för det mesta och dÄ Àr det inget problem alls.
Gjorde en "light renovering" (honad, nya ringar, slipade ventiler, nya tÀtn, nya packn, rengöring mm mm mm) pÄ min 995a för ett par Är sen (gjorde naturligtvis inget Ät köldstarten). men ur köldstarts synpunkt Àr skillnaden minimal, blev dock bra snurr pÄ skrutten i övrigt.
HÄller pÄ med motor renovering pÄ en 990 nu (hoppas jag blir klar till slÄttern), och min svÀrguube har pÄbörjat en light renovering av min 31d(han Àr sÄ förtjust i den sÄ han har lagt rabarber pÄ den, det Àr helt ok eftersom han pröjsar kalaset sjÀlv, och jag fÄr ju "lÄna" den om jag behöver), vi fÄr se om nÄn av dessa gamlingar blir bÀttre att starta.
Sitter det nÄn köld start pÄ "nyare" case????, min gamla ih hade glödstift men den var otroligt hÄrdstartad ÀndÄ, var dock duktigt slut! fergusson 35an hade ett litet för eldnings system liknande db , men den filuren skruttade igÄng pÄ en svinblink Àven utan(var naturligtvis den 3cyl perkinsen).
NÄ, nu har jag orerat om ovÀsÀntligheter ett tag, dags att ÄtergÄ till kvÀllens vÀrv
, ha de bra traktor vÀnner /mvh Rolle 
Att en case/db Àr svÄrstartad nÀr det Àr kallt Àr nog en inbyggd defekt för att de inte skall vara bÀst pÄ allt,

Det sitter nÄt köldstarts system pÄ insuget men jag har aldrig brytt mig om att fixa dem, efter lite gnessande pÄ starten ett tag skramlar dom ju igÄng, Àven om det tar tid, men jag brukar se till att ha motorvÀrmaren inom rÀckhÄll för det mesta och dÄ Àr det inget problem alls.
Gjorde en "light renovering" (honad, nya ringar, slipade ventiler, nya tÀtn, nya packn, rengöring mm mm mm) pÄ min 995a för ett par Är sen (gjorde naturligtvis inget Ät köldstarten). men ur köldstarts synpunkt Àr skillnaden minimal, blev dock bra snurr pÄ skrutten i övrigt.
HÄller pÄ med motor renovering pÄ en 990 nu (hoppas jag blir klar till slÄttern), och min svÀrguube har pÄbörjat en light renovering av min 31d(han Àr sÄ förtjust i den sÄ han har lagt rabarber pÄ den, det Àr helt ok eftersom han pröjsar kalaset sjÀlv, och jag fÄr ju "lÄna" den om jag behöver), vi fÄr se om nÄn av dessa gamlingar blir bÀttre att starta.
Sitter det nÄn köld start pÄ "nyare" case????, min gamla ih hade glödstift men den var otroligt hÄrdstartad ÀndÄ, var dock duktigt slut! fergusson 35an hade ett litet för eldnings system liknande db , men den filuren skruttade igÄng pÄ en svinblink Àven utan(var naturligtvis den 3cyl perkinsen).
NÄ, nu har jag orerat om ovÀsÀntligheter ett tag, dags att ÄtergÄ till kvÀllens vÀrv

- Palm
- Fler Àn 500 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Takeuchi TB016
Hakotrac DA2700 Minitraktor
Valmet 504 - Ort: Bredared BorÄs
Farsan som Àr gammal bil/maskin reparatör har alltid sagt att ih och liknande Àr svÄrstatrde nÀr det Àr kallt, det Àr inbyggt liksom
Dock sÄ har vi startat vÄr IH traktorgrÀvare nÄgra gÄnger i vinter, iofs inte nÀr det var direkt kallt ute men runt nollan, dÄ stÄr den ute utan har varit igÄng pÄ kanske 2-3 veckor och utan vÀrmare inkopplad utan nÄgot större knussel. Har bara dragit pÄ starten lite sÄ har han hoppat igÄng.
Har för mig att motorbeteckningen i den Àr Ih C-200, 4 cyl disel.

Dock sÄ har vi startat vÄr IH traktorgrÀvare nÄgra gÄnger i vinter, iofs inte nÀr det var direkt kallt ute men runt nollan, dÄ stÄr den ute utan har varit igÄng pÄ kanske 2-3 veckor och utan vÀrmare inkopplad utan nÄgot större knussel. Har bara dragit pÄ starten lite sÄ har han hoppat igÄng.
Har för mig att motorbeteckningen i den Àr Ih C-200, 4 cyl disel.
---------------------------------------------
Andreas Palm Bredared BorÄs
Andreas Palm Bredared BorÄs
-
- Fler Àn 100 inlÀgg
- AnvÀndarens egna Àmnen
- Maskin: Kör: Renault master, Case jx90u, DB 996, Case 580, BM 10, Ford 3000
Sv: SvÄrstartad Case
Ni med svÄrstartade traktorer mÄste kolla köldstarten. Fungerar den brukar traktorn alltid starta. Förutsatt att det finns krÀm i batteri och gÀrna motorvÀrmare förstÄs.
Kontrollera pÄ detta vis: Vrid runt nyckel till start, slÀpp efter ngt sÄ att startmotorn slutar gÄ. DÀr Àr lÀget för köldstart. HÄll kvar i 15s. Köldstartmekanismen sitter pÄ insugsröret. GÄ ut och sÀtt handen pÄ den. Den skall vara varm. Om inte, kolla att den fÄr ström. AnvÀnd en glödlampa som ska tÀndas nÀr du aktiverar köldstarten. Fungerar detta? Kolla att den fÄr brÀnsle. Man kan Àven helt enkelt skruva bort den och ge den ström nÀr man hÄller den i handen, glöm ej bort att jorda.
Lycka till
Kontrollera pÄ detta vis: Vrid runt nyckel till start, slÀpp efter ngt sÄ att startmotorn slutar gÄ. DÀr Àr lÀget för köldstart. HÄll kvar i 15s. Köldstartmekanismen sitter pÄ insugsröret. GÄ ut och sÀtt handen pÄ den. Den skall vara varm. Om inte, kolla att den fÄr ström. AnvÀnd en glödlampa som ska tÀndas nÀr du aktiverar köldstarten. Fungerar detta? Kolla att den fÄr brÀnsle. Man kan Àven helt enkelt skruva bort den och ge den ström nÀr man hÄller den i handen, glöm ej bort att jorda.
Lycka till