dimorep skrev:Bytar en del pumpar på div. stationära industrimaskiner. Där är det ofta att man måste ha flänskopplingen på trycksidan lite lös först för att få pumpen till att "ta" och börja ge flöde.
Har aldrig haft detta problemet på en fordonsmonterad pump, eftersom pumpen oftast sitter UNDER oljenivån och därmed "fyller sig själv".
Men om man har tömt tanken och fyller på
olja och inte öppnar någon koppling/skruv så vil det vel bli
luft som oljen måste trycka före seg för den hinnar fram til pumpen. Självklart vil den starta pumpa efter et lite tag, men saken med det hela e vel at pumpen skal vara full med
olje från första varv. Dessutan märks vel inte något fel på pumpen direkt, fast det kan ge slitasje på pumpen på lite längre sikt.
Varför gör dom dessa instruksjoner om det inte behövs?
Senaste gången jeg byttade denna olja, kom det ganske mycket luft före det blev en ren oljeflyt(nästan samma sak som med bränslesystemet)