Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexAdministrativtPappersexcersisen, ekonomi, försäkring och utbildningUtbildning

Förarbevis hjullastare, vad gäller?

27 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera utbildning här

Techno_ (trådstartaren)

#1 » 17:36:50, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tja! Tänkte börja köra hjullastare för å lossa/lasta lastbilar på allmän väg har be ce kort men undrar måste man ha Förarbevis för Hjullastare?
finns ju nått godshantering förarbevis men då inte min arbetsgivare tycker jag ska behöva gå denna kurs för han tycker jag är så pass duktig

kan man strunta i det då? Jag tänker om det blir tal om olycka eller att man råkar köra sönder gods eller helt enkelt krockar eller nått kan det gå så långt att det kan bli ogiltig körning då? Kan man bli av med sina behörigheter? eller kan det bli vårdslöshet i trafik? Många tankar som snurrar

Då man är lite orolig som ni kanske förstår men förarbevis kanske bara är nått genom arbetsgivarn? å det kanske inte är nån lag på det? för som jag har hört från min arbetsgivare så är det ingen körkortslag på förarbevis utan bara en utbildning som man inte kan bli åtalad för å förlora sina nuvaranade körkortsbehörigheter

Därför vänder jag mig till er Stämmer detta? Tacksam för svar/ Robin! : )


"Förtydligade Rubriken lite och flyttade till passande forum.
Med vänliga hälsningar/ Anders"
Techno_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:14, 21-10-2013
Maskintyp: Hjullastare



LeifAndersson

#2 » 17:46:43, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du behöver inte förarbevis men du måste ha ett utbildningsbevis och förarbok. Då leder det till förarbevis när du skrapat ihop timmarna.
Förarbok får du endera genom validering av dina kunskaper eller genom att gå en "grundkurs" på några månader. Med förarboken i hand är det bara att tuta och köra tills din förarbok innehåller tillräckligt med timmar för att bytas mot ett permanent förarbevis.
Förarbeviset är ett i första hand fackligt krav på maskinförare, men även försäkringsbolagen har hakat på där så när förarbeviset krävs av föraren är det även ett krav för att maskinägarens försäkring ska gälla.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Techno_ (trådstartaren)

#3 » 17:50:26, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej tack men vad händer om man inte har detta heller? okej då är detta endast genom facket? ;)
Techno_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:14, 21-10-2013
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#4 » 18:02:10, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då kan du stå där utan försäkringsskydd om något händer, och får du onda ögat av facket kan du få ett hel**te. Är du på en arbetsplats där förarbevis krävs och det vid kontroll visar sig att du saknar detta är det bara att packa ihop, och du lär inte komma ut på något annat ställe heller när de fått ögonen på dig. Så fixa en validering via en godkänd utbildare om du har tillräcklig körvana och hyfsad koll på bestämmelserna. En validering fixar du på ett par dagar om du har hyfsad erfarenhet. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Techno_ (trådstartaren)

#5 » 18:05:18, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok ojdå det lät inte bra aa får göra det tack så mycket! :)

Men en sista fråga om detta skulle inträffa kan jag bli av med mina behörigheter då alltså körkortet? :)
Techno_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:14, 21-10-2013
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#6 » 18:16:57, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte du riskerar körkortet för en enstaka händelse men det är alltid bra att ha kött på benen, så materialhanteringsbeviset är det minsta du ska skaffa. Men en riktig förarbok är ändå det bästa då den med tiden ledder till ett "riktigt" förarbevis. Många sitter och harvar "byggtraktor" med lastning och lossning just för att få till timmarna i förarboken. Och med förarbeviset i hand har du en behörighet på livstid. :thumme:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

RuneStone

#7 » 20:25:30, 21-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

om jag inte missminner mig är det där upp till arbetsgivare att ge sitt samtycke..
Vill mena att arbetsgivaren kan skriva ett papper där man intygar att föraren kan hantera fordonet bra.
Då ska det vara lugnt med försäkringsbolag osv..
RuneStone
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:47:30, 16-10-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC 35, Volvo L150, Cat 980, Cat 972.

LeifAndersson

#8 » 08:50:57, 22-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Riktigt så enkelt är det inte, vad du tänker på är att trotts att föraren har alla formella behörigheter så måste ansvarig arbetsledare ge sitt skriftliga tillstånd för att du ska få använda maskiner på den plats du kommer till. Gäller bl.a lastbilsförare som kommer till en lossningsplats där det finns truck eller lastmaskin, om han då ska kunna hantera gods i anslutning till sin egen bil med truck/lastmaskin som finns på platsen måste han då både ha formell behörighet och skriftligt medgivande från ansvarig på arbetsplatsen för att försäkringar ska gälla.
Kör du utan all formell behörighet så blir det problem om något händer i vart fall med ansvarsbiten, där kan ingen annan handling från arbetsgivaren utom en formell behörighet göra dig till godkänd förare. Däremot träder trafikförsäkringen in bara du har körkort för aktuell maskin. Men trafikförsäkringen täcker bara rena trafikolyckor, vid materialhantering är det ansvarsförsäkringen som är viktigast och mest belastad. Men ansvarsförsäkringen går att ersätta med att öppna sin egen plånbok och reglera eventuella skador så, men då gäller det att ha en ovanligt välfylld plånbok när det händer att man lyfter prylar som har ett värde på ett par-tre årslöner och i bland mer. Vi har en ansvarsförsäkring på 10 mille på lastmaskinerna, och ni kan ge er fan på att vi är noga med att föraren har den behörighet som krävs fört att försäkringen ska gälla!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Techno_ (trådstartaren)

#9 » 22:57:34, 24-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Men äre körkortslag på förarbevis? Kan man bli av med sitt körkort om man kör utan det? Nån som vet? Inget "jag tror inte det" nu tack :-)
Techno_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:14, 21-10-2013
Maskintyp: Hjullastare

LeifAndersson

#10 » 08:52:56, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är omöjligt att säga, det är Trafikverket som drar in körkort och de gör en samlad bedömning från fall till fall. Jag kan mycket väl tänka mig att de tycker det är troligt att du inte ska bry dig om andra bestämmelser heller om du skiter i förarbeviset fast du vet att det krävas. Då kan de mycket väl tänkas att de bedömer att du inte ska framföra fordon. Men det är aldrig rättsapparat som drar in förarbehörigheter utan det står trafikverket för, det är nämligen de som en gång bedömt att du är lämplig att framföra de fordon du beviljas behörighet för. De kan när som helst göra en annan bedömning om de anser det nödvändigt!
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman

#11 » 12:24:43, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du "behöver" inte förarbevis enligt någon lag.

Arbetsmiljöverket har två krav för att du ska få köra truck (och lastmaskin för lastning/lossning räknas som just truck).

1. Utbildning. Du ska ha tillräckliga kunskaper.

2. Körtillstånd. Arbetsgivaren måste utfärda ett körtillstånd till dig. Innan denne gör det måste han/hon förvissa sig om att du har tillräckliga kunskaper.

Utdrag från arbetsmiljöverket:
Det finns inget formellt krav på truckkort. Våra regler Användning av truckar, AFS 2006:5, ställer däremot krav på att en truck bara får användas av personer som har dokumenterade teoretiska och praktiska kunskaper. Det är arbetsgivarens ansvar att se till att personalen har tillräcklig kunskap för att använda truck i arbetet. Arbetsgivaren ska också ge ett skriftligt tillstånd att köra truck.

Det finns många olika truckförarutbildningar. Arbetsmarknadens parter har tillsammans med de större utbildningsföretagen tagit fram gemensamma riktlinjer för truckförares kunskaper och färdigheter. De kunskaps- och färdighetsnivåer som anges i TLP10 anses motsvara TLP2.


Så om din arbetsgivare kan dokumentera att du har teoretiska och praktiska erfarenheter av att köra hjullastare för industriell hantering så räcker det, och det är arbetsgivaren som får motivera på vilka grunder han/hon kunde utfärda ett körtillstånd utan att du hade någon formell utbildning om det sker en kontroll eller en olycka. Har du ditt körtillstånd från arbetsgivaren så har jag mycket svårt att tro att du kan bli av med körkort eller få något straff. Däremot måste det vara som att gå över ån för att hämta vatten för arbetsgivaren. Kostnaden för ett truckkort är så pass liten att det måste vara vettigare för arbetsgivaren att skicka dig på utbildning än att själv försöka författa ett dokument med hållbara argument som styrker att du har tillräckliga kunskaper.

I vissa kollektivavtal finns krav på att du ska ha en riktig truckförarutbildning, det måste man också ta hänsyn till utöver lagkraven

Eftersom det gäller allmän väg måste du däremot ha koll på att du har rätt ålder och behörighet för att framföra fordonet. Är det en "vanlig" lastmaskin så är den antagligen motorredskap klass II = max 30km/h och då räcker traktorkort (körkort valfri behörighet går också bra). Är det en 40km/h maskin så är den reggad som motorredskap klass I och då måste du ha minst B-behörighet vilket du ju har.

Men om du blir av med ditt körkort p.g.a fortkörning och inte informerar din arbetsgivare utan fortsätter köra lastmaskin på vägen är det garanterat du som åker dit vid en kontroll.

1 person gillar det här inlägget.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

Techno_ (trådstartaren)

#12 » 15:44:40, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok tack för svaren men du skrev Arbetsmiljöverket har två krav för att du ska få köra truck (och lastmaskin för lastning/lossning räknas som just truck). Då kanske hjullastare med pallgafflar räknas som truck? För har ju truck kort till b men inte Just C å den jag ska köra är en liten hjullastare inte jättestor ..för tänkte får väl köra upp till 10 ton men det spelar kanske inte nån roll? Måste kanske ha hjullastare licens? För hjullastare med pallgafflar räknas kanske som motvikstruck? Vilket jag får köra upp till 10 ton :) tacksam för svar :-)
Techno_
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 17:28:14, 21-10-2013
Maskintyp: Hjullastare

Wizzman

#13 » 16:38:00, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Techno_ skrev:Ok tack för svaren men du skrev Arbetsmiljöverket har två krav för att du ska få köra truck (och lastmaskin för lastning/lossning räknas som just truck). Då kanske hjullastare med pallgafflar räknas som truck? För har ju truck kort till b men inte Just C å den jag ska köra är en liten hjullastare inte jättestor ..för tänkte får väl köra upp till 10 ton men det spelar kanske inte nån roll? Måste kanske ha hjullastare licens? För hjullastare med pallgafflar räknas kanske som motvikstruck? Vilket jag får köra upp till 10 ton :) tacksam för svar :-)


Lastmaskin är C behörighet på truckkortet även om det är en liten maskin.
Wizzman
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:53, 20-04-2012
Ort: Gullabo (Kalmar)
Sverige
Maskintyp: Baklastare
Maskin: Volvo BM 4200
Volvo BM500 -76
New Holland Kobelco E27.2SR

torlin

#14 » 16:56:37, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Techno_ skrev:Men äre körkortslag på förarbevis? Kan man bli av med sitt körkort om man kör utan det? Nån som vet? Inget "jag tror inte det" nu tack :-)

LeifAndersson skrev:Det är omöjligt att säga, det är Trafikverket som drar in körkort och de gör en samlad bedömning från fall till fall. Jag kan mycket väl tänka mig att de tycker det är troligt att du inte ska bry dig om andra bestämmelser heller om du skiter i förarbeviset fast du vet att det krävas. Då kan de mycket väl tänkas att de bedömer att du inte ska framföra fordon. Men det är aldrig rättsapparat som drar in förarbehörigheter utan det står trafikverket för, det är nämligen de som en gång bedömt att du är lämplig att framföra de fordon du beviljas behörighet för. De kan när som helst göra en annan bedömning om de anser det nödvändigt!


Trafikverket ska bara följa de lagar som finns på området. Du rätt att köra traktor/motorredskap med B-kort.
Om sedan försäkringsbolag/arbetsmiljöverk eller någon annan skulle ställa andra krav är det inget trafikverket bryr sig om eller ska agera på.
De drar inte in körtkort pga att "om du har struntat i reglerna på jobbet kommer du nog att strunta i trafikreglerna också"
Då är det troligare att de kan dra in ditt körkort för att du promenerat mot röd gubbe (då har du faktiskt begått ett brott, om än inte straffbart).
Drygt 100 ton och 1500 hk
Användarvisningsbild
torlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:20:55, 28-04-2009
Ort: Luleå
Maskin: Kockum-Landsverk KL 132
Volvo BM LM 1240
Michigan 125 IIIA
Volvo BM T 650
Bolinder-Munktell BM 35
Scania SBAT 111S (TGB 40)
Scania SBA 111 (TGB 30)
Scania LA 82
Volvo L 495 Titan

jon anders olsson

#15 » 17:12:18, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sen finns det 3st olika behörigheter på hjullastare...

1. Truckkort C - Hjullastare. Är den lägsta behörigheten som innefattar typ bara använda gafflar på fast underlag.

2. Hjullastare godshantering. Är lite högre behörighet, du får använda skopa (begränsad användning) på fast underlag och ploga snö.

3. Hjullastare anläggning. Gör vad du vill typ, och även använda kranarm.

ungefär så ser det ut :grin:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01


Återgå till Utbildning

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se