Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

valmet beltegraver

11 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

ghaven (trådstartaren)

#1 » 08:48:17, 25-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei til alle som har eller har hatt valmet beltegraver. For en tid siden fikk jeg en forespørsel om jeg kunne bistå med et motorbytte i en graver som heter t 14 eller t 214 og har belter. Det viste seg at noen hadde tatt ut den gamle motoren nokså brutalt, det vil si fjernet slanger og vaierer uten å merke noe. Noe manglet også .Ny motor fant vi selvfølgelig hos kompisen min som er skraphandler, en volvo 40 med turbo. Den var en del større enn valmet motoren men regner med at den er omtrent i samme hk området selv om jeg ikke vet hvor mye valmet motoren ga. Adapter mellom pumpe og klutsjhus ble laget,og motor, pumpe pluss kjølere ble montert. Når vi skulle montere slanger oppstod det selvfølgelig problemer med hvor de forskjellige slangene skulle kobles, i og med at det meste var fjernet og mtoren var litt anerledes enn orginalen. Har søkt en del etter like maskiner på nett ,men finner ingen ting. Skulle gjerne hatt bilder av mtorrom eller tegning av hydraulikk i motorrom, og luft anlegget. Aller helst ei bok av type verksted eller bruker manual. Finner sikkert ut av hendler og spaker etter hvert, men det hadde vært greit å vite hva de forskjellige ting i hytta er til. Det er vesentlig flere ting å forholde seg til enn i min jcb. En ting til, det sitter en liten tannhjulspumpe på motoren og vi finner ikke ut hvor den skal kobles. På volvoen sitter den der styre pumpen skal være og det er selvfølgelig på motsatt side. Er taknemlig for alt av opplysninger eller steder jeg kan finne noe om denne graveren.
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren



ghaven (trådstartaren)

#2 » 18:40:30, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Er det ingen som har kjennskap til, eller vet noe om valmet sin 14 tonns beltegraver . Har aldrig vært ute for at dette forum har gått tom for opplysninger før. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ja-bond77

#3 » 18:54:04, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jadu... Valmet grävare känner jag inte till. Möjligen om det är nåt Hymas-samarbete även på bältgrävarfronten... :klia:

Men T214 hittar man ju på Lännen åtminstone... :klia:
Bild
Originalets URL: http://image.annonsborsen.se/raw/680000/680918_0.jpg
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Inge79

#4 » 20:37:39, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Heller aldri hørt noe om en 14-tonner fra Valmet. Derimot har 8-tonneren Hymas 8200 (en videreutvikling av Hymas 82R) også gått under navnet Valmet 8200, før den ble til Hymax 940.

1 person gillar det här inlägget.
Inge79
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:24:05, 23-09-2007
Ort: Bardufoss

ghaven (trådstartaren)

#5 » 23:51:40, 29-10-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha der kom det jo frem litt å tenke på. Jeg antok at det var en valmet graver ,da tidligere eier sa den het valmet og det står valmet flere plasser og motoren er en valmet. Det står t14 på bommen, men den ligner mye på t214 så det kan være at det er en eldre modell av t214. Kan også være at noen har satt på feil merke da den er malt om. Har nok tatt feil her, skulle nok spurt etter lennen beltegraver. Har søkt mye på nettet, men fant ikke noe om t14 og valmet . Skal se hva som dukker opp når jeg er blitt ledet i den riktige retningen. Takk for hjelpen, jeg trodde nok at noen på forumet visste noe, bare en traff den riktige mannen og det gjorde stemte jo. Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ghaven (trådstartaren)

#6 » 04:09:12, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei. Nå er det endelig klart for oppstart av skrotet graver med ny motor. Fant ut at litt rengjøring og skraping av mose måtte til ,og da dukket det opp et kjent navn. Endelig var det tomt for ledige rørstusser og løse slanger. Var litt skumelt å starte da mye har blitt koplet etter, det går nok metoden. Men utrolig nok startet den fint og alt virket med en gang. Det vil si nesten alt. Da vi skulle belte ut på veien satt den ene beltmotoren eller giret fast. Vet ikke om det er noen form for brems på denne graveren som kan ha satt seg, men oljen var rett høyde og veldig fin så det er vel å håpe på en eller annen ventil som sitter i forbindelse med den ene beltemotoren. Et alternativ er vel å bytte rundt motorene for å se hva som da skjer. En annen ting som føltes litt rart var sving bremsen, det er jeg ikke vant til å måtte bruke. Her er i hvert fall noen bilder på klenodiet. Hvis noen har erfaring med denne maskintypen ville jeg satt pris på om de delte litt opplysninger hilsen ghaven
Bild
Bild
Bild
Bild
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

ja-bond77

#7 » 08:06:38, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Grattis! Ska bli kul att se fler bilder från iståndsättningen. Ni kan väl inte vara klara redan... :smile: Borde väl inte vara nåt problem att få upp grävaren på transport fast inte ena larven driver...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Hymax

#8 » 10:46:56, 29-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fina bilder :thumme:
Och lycka till !
Jeep driver med alla !
Hymax
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:30:35, 07-07-2007
Ort: Orust
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jcb JZ 70, CaseIH Maxxum 5150 Pro

bonndräng98

#9 » 14:38:23, 28-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Väcker upp tråden efter många år eftersom jag är lite intresserad av maskinen och äger en likadan själv. Maskinen är en Lännen T14.
Kan berätta så mycket om maskinen att den har egentligen inget med valmet att göra annat än originalmotorn är av valmets tillverkning.
blev lite fundersam på om det är en extra hydrauloljekylare på höger sida av motorn i inlägg 6 eller är det original :klia: iaf på min så är det ingen sådan kylare utan den sitter i samma paket med vattenkylaren.
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14

ghaven (trådstartaren)

#10 » 00:22:10, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hei .Ja denne tråden er det lenge siden jeg skrev. Og ettersom jeg kan huske er nok kjøleren kun til hyd olje og er orginal. Den står på orginale fester og hadde plass under dekslene så den må nok ha vært med fra maskinen ble bygd. Ville nok ikke blitt plass til en såpass stor kjøler som ettermontering på noen av de graverne jeg har sett. Det er ofte trangt nok bare å få plass til noe verktøy om en må fikse noe. Men jeg kan ikke huske hvilken vei valmet motoren sto. Mulig den sto med vifta mot olje kjøler pluss en kjøler til vannet også. Lukene og deksel bak måtte forhøyes litt da volvo motoren er litt høyere , ellers passer volvoen greit, en td45. Maskinen blir ikke brukt noe særlig og ble ikke fikset helt opp som planen var. Den er nesten som på bildene, men i stand til å belte og løfte ting da den står på en tomt som det drives skrap handel Hilsen ghaven
ghaven
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:48:52, 07-02-2011
Ort: Mandal
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: kjører diverse maskiner sommer og vår driver maskiverksted rettet mot annlegsbransjen om vinteren

bonndräng98

#11 » 11:51:02, 30-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har du möjlighet att ta några bilder lite närmare av maskinen?
Vilken årsmodell är den?

Här i denhär tråden kan du se hur valmetmotorn sitter o lite av våra funderingar o renovering av maskinen:
[Grävmaskiner] Renovering av Lännen T14 till sin forna glans:)
bonndräng98
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:42:34, 08-02-2017
Ort: Nedervetil
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Lännen T14


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se