Roligt att vara ny på forumet! Jag har läst massor men aldrig skrivit något.
Vi ska bygga en specialtrailer och jag skulle vilja ha lite kommentarer från Er som sitter på värdefull erfarenhet.
I dagsläget har vi bara 4-axlade lastbilar med 3-axlade släp och kommer upp på en längd om 18 meter och 60 ton. Våra bilar är utrustade med Laxå snabblås och vi har rostfria tankar på dem för transport av flytande substrat.
Vi kör mycket på industrier och gårdar där det kan vara ojämt så vi ska ha en kardanlagrad vändskiva.
Nu arbetar vi med de sista detaljerna på en trailer för att få större lastvolym och även enklare rengöring invändigt då vi bara får en tank att diska. Vi tänkte såhär :
Köper kardanlagrad vändskiva på snabblås till våra 4-axlade 32 tons bilar som har sista axeln styrbar. Vikt med vändskiva 12 ton.
Bygger trailern med tre axlar för att få 30 tons trailer, har maximalt svep på överhäng över kingpin för att få 18 ton på kingpin. Dragbil 12 ton + 18 ton kingpin + 30 ton på trippelboggien = 60 ton. Trailern planerar vi att ha Tritec styrning på axl 3 som ska sitta på en vändskiva och vara tvångsstyrd även när vi backar. Eftersom vi alltid har lass åt båda håll så vill vi ligga på 60 ton.
Ni som har erfarenhet, hur kommer detta att fungera?
Blir lite frågor från mig :
Hur fungerar kardanlagrad vändskiva?
Räcker 2" kingpin?
Kommer trailern bli klumpig?
Behövs styrning på mer än en axel?
Har överhäng över kingpin någon betydelse?
Erfarenhet av Tritecstyrning även vid backning?
Finns det andra smarta hjul-styrningar?
Anledningen till att vi inte vill ha 3-axl dragare är att vi vill ha flexibiliteten att använda våra befintliga 4-axl bilar. För att nå 18 meter och 60 ton med 3-axl dragare måste ju trailern vara 4-axlig med fjärde axeln utskjutbar annars blir ju trailern jättelång.
Tacksam för alla sorters tips!