Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterEfterlysningarShop

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

Kolla upp våra kategorier Annonstips och Avyttringar!

ForumindexLastbilarLastbilssläp/-trailers

Tips för unik specialtrailer

33 inlägg • Sida 3 av 3
Diskutera lastbilssläp/-trailers här

dimorep

#31 » 23:00:49, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tror inte att en skjutbar sista axel eller inte påverkar smidigheten något nämnvärt OM den är styrbar. De trailers som har skjutbar sista axel är för få axeln "ur vägen" i samband med lossning bakåt. Blir så när lastutrymmet är kortare / har annan placering (för att få rätt viktfördelning) än vad hjulbasen måste vara för att ekipaget ska få rätt längd.

Kontakta någon trailer/släpvagns -byggare som har erfarenhet av kundanpassning / specialbyggen (tex Hogstad) och beskriv era önskemål. Då kan de skissa upp hur det kommer att se ut och direkt se om det är rimligt, samt ge råd om ev ändringar. Vi som inte kan göra "dataanimeringar" kan mest bara gissa hur det ev. kommer att bli / ska vara, baserat utifrån egna erfarenheter och ideer.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

GLIDLAGER - LEDLAGER - BUSSNINGAR - KULLAGER - RULLAGER - TÄTNINGAR - LÄNKHUVUDEN
www.debearings.se


Jevlar

#32 » 23:33:00, 30-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lång trailer funkar i trafiken men inte överallt, håller man sig till genomfarter och indrustriområden är det lugnt men svänga in på systemet i centrum en snabbis är inte att rekommendera.
Stena stål och BE har långa flaktrailers och Götene kyltransporter har en hel flotta med långa as till kyltrailers, 19 m är dom så en bra bit längre än vad som skulle krävas i ert fall
/Per Eriksson
Skruvar isär och om jag har tur ihop CAT....
Användarvisningsbild
Jevlar
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:47:34, 13-09-2006
Ort: Linköping

scaniabest

#33 » 00:20:58, 01-12-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stoffes skrev:
Hur fungerar de vid backning, är de medstyrande då också?

Vet du som kört dessa om det var 2" kingpin och kardanlagrad vändskiva?

Vi fick tipset att välja 3,5" för då är det aldrig några som helst bekymmer om det spänner eller blir snedbelastning. :!:


vid backning låses axlarna, alltså ingen tvångsstyrning. De var vanlig vändskiva på min bil.

skillnaden i vikt mellan en trailer med skjutbar axel och en längre med fasta axlar kan väl inte vara så stor tycker jag. Då hade jag föredragit med skjutbar eftersom trailern bara är 13 m med axeln indragen, bra om man ska in på trånga gårdar
scaniabest
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:28:28, 10-06-2009
Ort: Gotland
Maskintyp: Lastbil


Återgå till Lastbilssläp/-trailers

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



BA Trading AB

Trucking

Älmeboda Maskinservice

trailerbeg

OilQuick

Alftaprodukter

TK Traktordelar

Hammars verkstad AB

D&E Bearings AB

http://www.RESERVdelar24.SE

Bildelar24.com

Briggsparts

Klaravik

Beck Maskin

Crazyride

Ygsbostudios

Kilremslagret

Bra Verktyg

UniCarriers

Rotec

Lunna Teknik

https://www.AUTOdoc.SE

SSL Certificates