Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumSläpfordon

Info om lastväxlarkärror

178 inlägg • Sida 1 av 12
Diskutera släpfordon i detta forum

Robban_C (trådstartaren)

#1 » 23:23:56, 04-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nån som har erfarenhet av lastväxlarkärror?
Står i begrepp att komplettera verksamheten med en lastväxlarkärra framöver.
Har kikat lite och bildat mig en god uppfattning om de kärror som finns på marknaden men skulle även vilja ha kommentarer om nån av er har erfarenheter.

Storleksmässigt handlar det om 10-15t lastvikt. Vikbart torn skulle smaka gott men det medör en redig extrakostnad. det känns tveksamt om extrakostnaden kan motiveras.
I övrigt prioriteras ett bra chassie eftersom Mercan pinnar på hyggligt. Har fått uppfattningen att lastväxlarkärrorna överlag har bra chassien men som sagt, kommentarer önskas.

Det finns åtminstone dessa:

*Bigab. Antagligen de mest kända? http://store.nyce.se/main.asp?SID=A33DB ... tCode=2263
*Möre. http://www.moremaskiner.se/
*Trejon. Samma viktklasser och priser som Bigab men det är inte samma kärror. http://www.trejon.se/content.php?s=102
*Viking (men såvitt jag förstått så nytillverkas dom inte nu längre).
*Metsjö. http://www.ivarssonsimetsjo.se/

De fyra första fabrikaten är såvitt jag kan förstå rätt snarlika i konstruktionen.

Bigab har 10-, 12- och 14-tonnare baserade på samma grundchassie. från 12t är det vikbart torn.

Trejon har en 12-tonnare med vikbart torn.

Möre har en 10- och en 12-tonnare, den senare är givetvis lite större och med mer påkostade hjul.

Viking finns mig veterligen inte längre. Konkursutförsäljning på Blocket för nåt halvår sen. Då fanns det inte möjlighet för mig... :x

Metsjö avviker på några punkter:
Teleskopcylinder till tipp/växling. Ska enligt dom ge snabbare tippcykler. Ja, det kanske det gör. Men jag fattar inte hur en teleskopcylinder fungerar i minusriktning. Å andra sidan så räcker det ju med att den fungerar, det är ju inget måste att jag fattar. :grin: Nån som kan förklara? 11-tonnaren har i alla fall massor av tippvinkel, det är bra men den har klenare hjul än motsvarande Bigab/Trejon. Och det är inga småpengar att uppdatera hjul (tror att även naven blir kraftigare då).
Metsjö ger intryck av att vara lite seriösare och rätt väl genomtänkt men det är också beydligt dyrare än ex vis Bigab.
14-tonnaren har stadiga hjul och reglerbar längd för olika flaklängd men den är så dyr att vi inte behöver prata mer om den.

Sen finns ju också möjligheten att bygga en kärra av ett lastbilsarschel med växlare men de är stora och tunga. Jag behöver inte kunna lasta 20-24 ton. Dessutom hinne rjag inte bygga nån kärra just nu. Man måste ju jobba också. :)

Vikterna ovan avser lastvikter _inklusive_ flaket. Det är också de vikter som respektive kärra garanterat klarar att växla respektive tippa inklusive flaket.
Samtliga priser som jag har fått är så att säga bara riktpriser. Jag tycker det är meningslöst att börja diskutera priser med handlare innan man dels är insatt i ämnet och dels inte har bestämt vilket objekt som känns rätt.


Som ni förstår så har jag alltså satt mig in i ämnet rätt duktigt men det jag av naturliga skäl saknar och behöver er hjälp med är de praktiska erfarenheterna. Kom med kommentarer och erfarenheter nu! De behövs!

//Robban.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17



gluffe

#2 » 21:08:06, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej, Möre har en riktigt fin växlar kärra ta en titt på den, // micke
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

Sebastian

#3 » 22:08:18, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teleskopcylinder till tipp/växling. Ska enligt dom ge snabbare tippcykler. Ja, det kanske det gör. Men jag fattar inte hur en teleskopcylinder fungerar i minusriktning. Å andra sidan så räcker det ju med att den fungerar, det är ju inget måste att jag fattar. Nån som kan förklara?

Hmm e inte säker på vad du menar men är det den teleskoperande armen du menar, självaarmen som kroken sitter i är utskjutbar? Är ju oftast så på lastbilsväxlare och de bidrar ju till lägre växlingsvinkel plus att de går snabbare att växla flaket.
Hittade ingen bra bild men på sidan 18 i den här broschyren finns en funktions beskrivning där du ser hur armen skjuts ihop på första bilden.
http://store.nyce.se/GetDocument.asp?SI ... bID=FORSMW
Broschyren är på Bigabs största vagn men principen är densamma för alla.
hoppas de va detta du sökt svar på och att du hajade lite iallafall :lol:

MVH Sebastian
Sebastian
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:12:58, 20-08-2006
Ort: Falkenberg
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Huddig 1160D

johndeere

#4 » 23:04:22, 05-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Metsjös 14 tonnare har vanliga dubbel verkande cylindrar medans hela ramen på vagnen är teleskoperande för att kunna hantera olika flakländer från 4-6 meter för det kan man inte göra på dom andra vagnarna du har tittat på. Sedan så är Metsjö ett företag som bygger en vagn till dig som du vill ha den samt att dom kan special bygga vagnar med. Rekomendera dig att köpa en växlar vagn för den är så pass flexibel samt att du behöver bara en vagn för att utföra flera olika jobb. JB
johndeere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:57, 06-12-2006
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

Robban_C (trådstartaren)

#5 » 00:13:00, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

gluffe skrev:Hej, Möre har en riktigt fin växlar kärra ta en titt på den, // micke

Har surfat och läst lite. Lite klent med info på nätet men det verkar ju vara ett alternativ. Dessutom något billigare än Bigab, Metsjö etc.

Sebastian skrev: ... teleskoperande armen ...

Nix. Det är själva hydraulcylindern jag menar.
Jag vet vad du menar med teleskoperande arm men det är inte det jag menar.

gluffe skrev:Hej, Möre har en riktigt fin växlar kärra ta en titt på den, // micke

johndeere skrev:Metsjös 14 tonnare har vanliga dubbel verkande cylindrar medans hela ramen på vagnen är teleskoperande för att kunna hantera olika flakländer från 4-6 meter för det kan man inte göra på dom andra vagnarna du har tittat på. Sedan så är Metsjö ett företag som bygger en vagn till dig som du vill ha den samt att dom kan special bygga vagnar med. Rekomendera dig att köpa en växlar vagn för den är så pass flexibel samt att du behöver bara en vagn för att utföra flera olika jobb. JB

Även 14-tonnaren har dubbelverkande teleskopcylindrar. Och som sagt, i min skalle så är teleskopcylindrar enkelverkande men dom har ju uppenbarligen hittat på nåt som jag inte har tänkt på. :smile:
Sen är det väl så att jag i dagsläget (eller så långt jag kan spå) inte har behov av flera olika flaklängder. Dessutom är merkostnaden för en 14-tonnare (i alla fall Metsjös) inte heller motiverbar. Den kostar över 50% mer än 11-tonnaren! Det blir en avsevärd peng ska jag säga. Klart mer än vad budgeten innehåller om vi säger så.
Jag borde egentligen inte lägga ut 100-150 000:- på en lastväxlarkärra heller (Metsjö 14 kostar alltså enligt säljaren på Lantmännen bortåt 200 flagg!) men tippkärran som jag har är dels för liten och dels för klen. Och begagnade dumperkärror (kraftigare än spannmålskärrorna) är oerhört sällsynta. Nya dumperkärror kostar från 70 000:- och uppåt. 100 000:- för en lite kraftigare. Alltså är det inte så mycket mer pengar för en växlare. jag lägger gärna den extrapengen för att slippa lasta/lasta av grävaren med ramper.
Så jag håller med dig om flexibiliteten med en växlarkärra. :thumme:
Jag får uppfattningen av ditt inlägg att du har gott förtroende för Metsjö och jag kan väl inte säga annat än att jag har fått samma uppfattning. Deras 11-tonnare är dock 15-20 000:- dyrare än en Bigab 10-ton om man kostar på samma tofflor som Bigaben har. Och då har Bigaben ändå kraftigare nav.


Tack pöjkar för kommentarerna! :thummar: Det uppskattas. Ett bra bollplank är oslagbart.
Fler kommentarer från er eller nån annan?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Holger

#6 » 09:33:26, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Har surfat och läst lite. Lite klent med info på nätet men det verkar ju vara ett alternativ.

Nånstans måste det ju börja, och nu börjar det att samlas info här! :thummar:
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test

Robban_C (trådstartaren)

#7 » 15:39:15, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Holger skrev:
Robban_C skrev:Har surfat och läst lite. Lite klent med info på nätet men det verkar ju vara ett alternativ.

Nånstans måste det ju börja, och nu börjar det att samlas info här! :thummar:

Visst är det så! Man lär passa på att samla info av de som kan. Det må ta ett tag men bättre det än att impulsköpa.

Och Rom byggdes ju inte av en enda grävmaskin. Eller hur det nu var? :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

johndeere

#8 » 19:52:01, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dom större lastväxlarna 18-24 ton från Metsjö har teleskopcykinder till att tippa flaket för den ligger i en egen vagga så det blir som på en vanlig vagn när man tippar. och sedan så har dom två dubbelverkande kolvar till själva växlings momenet som manövrear kroken. Ta en titt på Metsjö hemsida för att se bilder på det. http://www.ivarssonsimetsjo.se/

JB
johndeere
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:46:57, 06-12-2006
Ort: Linköping
Maskintyp: Traktor

Robban_C (trådstartaren)

#9 » 23:25:49, 06-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

johndeere skrev:Dom större lastväxlarna 18-24 ton från Metsjö har teleskopcykinder till att tippa flaket för den ligger i en egen vagga så det blir som på en vanlig vagn när man tippar. och sedan så har dom två dubbelverkande kolvar till själva växlings momenet som manövrear kroken. Ta en titt på Metsjö hemsida för att se bilder på det. http://www.ivarssonsimetsjo.se/

JB

Jo jag vet. Jag har sett bilderna. Och det verkar ju onekligen rätt genomtänkt.
Men 11- och 14-ton har bara en enda cylinder till både tipp och växling. Och den är både dubbelverkande och teleskopisk. Fungerar säkert bra trots att jag inte fattar hur. :mrgreen: Jag greppar ju liksom inte hur man får en minusrörelse (för upplyftning av flak vid växling) i en teleskopcylinder. Nåja, nån dag lär jag mig väl det också. :thumme:


Jaha ja, fler erfarenheter? Nån som äger eller har ägt nån sån här kärra av ett eller annat fabrikat? Nån som har kört sönder nån? Andra synpunkter?
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

gluffe

#10 » 21:03:42, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

bigab e också en bra kärra men modellen 8-12 har lite klena nav sägs det, de ska inte gå sönder men e tydligen bara godkända för 30 Km enligt maskinsäljaren, han rekommenderade 12-14 vagnen
gluffe
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:28:36, 07-02-2007
Ort: vallentuna

Robban_C (trådstartaren)

#11 » 23:52:51, 07-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

gluffe skrev:bigab e också en bra kärra men modellen 8-12 har lite klena nav sägs det, de ska inte gå sönder men e tydligen bara godkända för 30 Km enligt maskinsäljaren, han rekommenderade 12-14 vagnen

Har just surfat lite tekniska data:
http://store.nyce.se/main.asp?SID=2BEAA ... tCode=2031
Där står att 8-ton har 6-bultade nav, dvs samma som jag har på tippkärran och det kan jag väl intyga att såväl naven som den däckdimensionen som det innebär (400/60-15,5) inte har så stora marginaler. Däcken på min nuvarande tippkärra blir duktigt varma vid dryga 50 km/h redan med rätt lite överlass. Luktar varmt gummi 30 meter runtom vagnen!
Helt klart är att dom däcken är gjorda för låga farter. :driver: Och åka sakta har man ju inte tid till. :mrgreen:
10 till 14 ton har 8-bultade nav och däck med betydligt högre bärighet, känns ju bättre än 6-bultat och 400-däck förstås.

Och själv har jag havererat ett 6-bultsnav. Tappade hjulet med fullt lass ovanpå. :(
Ingen bra dag på jobbet om vi säger så.
Navet är nu ombyggt men det andra navet är också på väg att ge sig och behöver alltså byggas om det också.
Som sagt, de 6-bultade naven är inte vidare kraftiga.

Nåväl, en av handlarna i området har en inbytt Metsjö 11 ton på gång framöver. Så fort den kommer in så ska jag nog ta mig en titt på vad det handlar om. Jag köper gärna begagnat om det är rätt kärra och skick till rätt pris.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Forsgren

#12 » 23:36:07, 14-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har hört att det finns traktorlastväxlare som inte håller så bra, antar att det är hjulaxlarna som är i klenaste laget.. Har själv kört av två axlar vid två olika tillfälen på vår dyngtunna på 13m3 (ingen växlarvagn men ändå)..
Bovarna är nog hastigheten 40+ när dom är gjorda för 30 och avsaknaden av fjädring.
På tunnan kunde man dock se på brottet på axeln att det inte blivit av vikten utan av brytningarna i sidled när man svänger, så styrbar boggie är nog också bra på större vagnar.

Men nu var det ju inte en så jättestor vagn du skule ha, men jag rekommenderar nog att du köper en som INTE är i minsta laget. Är ju inge kul att känna att man inte riktigt litar på sakerna.
Vi har en lastbilsbakände med 17? tons växlare, en sådan kan man ju köra så så fort man vill med traktor, nackdelen är fjädringen och att den är lite hög, detta gör den lite vinglig, speciellt med 40m3 kontainer som ju är rätt höga.

En sak att tänka på är ju också att en stor växlare kräver en del olja, både i volym räknat och i flöde om man inte har hela dagen på sig.

Och vikten på traktor i förhållande till växlingsvikten, bakhjulen på vår 150 hk Same hänger 2 dm upp i luften när vi växlar på 13 ton + flak, trots boggielås och långt drag på vagnen, men det är kanske inget problem på traktorväxlarna?

Gjorde dig kanske inte nå klokare men men... ;)
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Robban_C (trådstartaren)

#13 » 01:24:32, 16-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsgren skrev:... Gjorde dig kanske inte nå klokare men men... ;)

Det gjorde mig betydligt klokare. Och dummare. De två går ju ofta hand i hand. Dvs i skepnad av följdfrågor.
Men jättebra synpunkter! :thumme:

Vet du vilka fabrikat på traktorlastväxlare som "inte håller så bra"?
Jag har siktat på att komma upp ovan de minsta växlarna bl a för att slippa 400-däcken och de klenaste naven, just för att få lite mer stryktålighet.

Har också erfarenhet av skador pga hastighet och ofjädrat. 50+ och tjälskott. Böjd dragbom på vagnen.

Ang styrboggi:
Är nog bra. Har en kollega som krökt fälgar (i rondeller?) flera gånger. I ärlighetens namn ska sägas att det var med överlass men ändå...
Dock håller jag även utkik efter en begagnad kärra och på en sån väljer man ju inte tillval på samma sätt som om man köper en ny. Vi får se vad som dyker upp.
Men blir det nyköp så ligger styrboggi på önskelistan. Gärna fjädrande.

Ang lastbilsarschel:
Jo, jag har tänkt på såna också. Betydligt billigare men ack så tungt. Typ minst dubbla tomvikten. Och högt att lasta med en 3,5t grävare. (Fast man skulle ju kunna ha ett flak med decimeterhöga lämmar :lmao: )
Men det går ju att ställa av flaket vid lastning om det finns utrymme för det.
Vinglighet skulle antagligen inte vara nåt problem för mig eftersom jag inte har nytta av ett lika högt flak men det var en intressant synpunkt.

Oljevolym/flöde:
Om jag minns rätt så rymmer tanken 30-40 liter eller nåt sånt.
Flöde typ 40-45 minutliter. Redan idag är det fullt spett som gäller vid tippning (5 tons kärra med teleskopcylinder).
Så även detta är ett argument för att inte ha för stor kärra.
I och för sig går det ju att åtgärda både flöde och tillgänglig volym om man måste men det innebär ju ännu mer obetalt arbete.

Att baktofflorna går i vädret vid växling:
Min Merca väger bara 4,1 ton. Och en 150 hk Same borde väga sisådär 6-7 ton eller nåt sånt. Dessutom är Mercorna förhållandevis framtunga. Inte alls bra i dessa sammanhang.
Jo, jag har tänkt på det där med växling av tunga lass.
Det här låter ju som om jag får lov att sätta på stödben bak på en lastväxlarkärra. :lmao:
Eller lastare fram på Mercan. Med jättelång planerskopa att hålla emot i marken med. :mrgreen:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Forsgren

#14 » 22:41:36, 16-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nej jag vet inte vilka traktorväxlare som inte håller, bara något jag hört. Antar att det är så med alla, och det beror säkert på att man lastar lite för mycket osv. En lastbilsbakände är ju gjord för att klara betydligt högre hastigheter, så i 40 lär nog en sådan klara rejält med överlass.

Oljeflödet på våra traktorer är 105 l/min tror jag, även om man måste bygga om lite på traktorn för att få ut all olja samtidigt, tror ett vanligt oljeuttag på traktorn klarar max 80 l/min!?
Med 80l/min som vi har det nu så går det ju inte överdrivet fort att tippa eller växla, jag skulle nog säga att det är så långsamt man kan acceptera om man kör lite mer än bara lite. Så det är nog något att tänka på, med en lite större växlare kan det nog vara bra med separata tippkolvar. Men hur fort det går att tippa/växla är ju lätt att räkna ut om man får reda på kolvarnas volym.

Tank säger du, då har du separat hydrauloljetank? I så fall gör det ju inte så mycket om du i princip kör slut på oljan. På samen tex är det ju oljan i växellådan man använder, inte så bra om man åker med kroken fälld bakåt och ingen olja kvar i lådan. :cry:

Jo mellan 6 och 7 ton väger dom, fungerar bra att sätta ner frontlastaren även utan redskap fram. Blir stor skillnad, traktorn blir ju mycket stabilare i sidled även om bakhjulen skulle lyfta lite.
Ett alternativ kan också vara att sätta någon form av justerbart stag från växlaren till tryckstångsfästet på traktorn, typ en lång hydraulisk tryckstång, som man "spänner" när man skall växla. Men skulle man lyckas få traktorn att lyfta då, då är det riktigt illa :uupps:
Forsgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:41:21, 29-12-2006
Maskintyp: Traktor

Robban_C (trådstartaren)

#15 » 10:33:48, 17-03-2007
  • Överför markerat ord till lexikonet

Forsgren skrev:... lång hydraulisk tryckstång, som man "spänner" när man skall växla. Men skulle man lyckas få traktorn att lyfta då, då är det riktigt illa ...

:lmao:
Ja, då är det verkligen illa. En spännande dag på jobbet kan man säga. :mrgreen:
Jo, den lösningen används ju tydligen på vissa större traktorväxlare med fjädrande boggi för att förhindra lyft av traktor.
På Mercorna får man väl säkert i alla fall en föraning om vad som är på gång redan när framfjädringen trycks ihop.
Eller får man det?
nej, det får man nog inte. Eftersom hitch och bakaxel sitter nära varandra så får man ingen nämnvärd tyngdpunktsförflyttning när arschlet lyfter.
Men du skrev att Samen lyfter 2 dm. Vad är det som förhindrar att den lyfter mer? Jag ser för mitt inre en bild av en traktor som nästan står på kylaren och framdäcken kramar kärrans främre hjul.
Är det att fjädringen i bakersta axeln på kärran så att säga bottnar som begränsar lyftet i traktorn? Och kanske också att kärrans främre axel fjädrar ut tillräckligt? Men fjädringen vid växling borde ju begränsas av boggiblockeringen.
På traktorväxlarna så består boggiblockeringen i alla fall av en hydraulcylinder på var sida som begränsar/låser hur mycket boggin ska kunna pendla.

Tipphastighet:
Jo, det går ju att räkna ut.
Metsjö hävdar ju att deras teleskopiska tipp/växelcylinder ger kortare tippcykler och det låter ju inte helt orimligt om man ser till förhållandet mellan kraft (kolvarea) och väg. Som en vanlig tippkärra, mycket kraft i början då flaket ligger ner och cylindern i detta fall dessutom jobbar i ogynnsam vinkel. Mindre kraft/oljebehov och högre hastighet högre upp där vinklarna samarbetar bättre.
Kommersiellt sett spelar 30s extra tid på tippcykel ingen större roll, det är ju ändå transporttiden som är den absoluta lejonparten. Men när man väl sitter där och tippar så är ju sekunderna jättelånga. :-)

Tank:
Japp, separat tank. Sitter längst fram och är alltså "rätt" enkelt att bygga om.
Mercorna har ju liksom ingen smmanbyggd "bakkropp". Dom har en separat vxlåda med fördelningslåda samt separata hjulaxlar. Konstiga byggen. :smile:
Och separat remdriven pump = också rätt lätt att bygga om.
Men det var ju det där med tiden...

Sidstabilitet på traktor:
Ja, just det ja. Med baktofflorna i luften så är det bara pendeln i framvagnen som "balanserar" traktorn om man inte har lastare.
Nåja, Mercan har fjädrad istället för pendlande framvagn = bör bibehålla en viss sidstabilitet även om baktofflorna tenderar att lätta.



Många bra tips och synpunkter! :buga:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17


Återgå till Släpfordon

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se