Nån som har erfarenhet av lastväxlarkärror?
Står i begrepp att komplettera verksamheten med en lastväxlarkärra framöver.
Har kikat lite och bildat mig en god uppfattning om de kärror som finns på marknaden men skulle även vilja ha kommentarer om nån av er har erfarenheter.
Storleksmässigt handlar det om 10-15t lastvikt. Vikbart torn skulle smaka gott men det medör en redig extrakostnad. det känns tveksamt om extrakostnaden kan motiveras.
I övrigt prioriteras ett bra chassie eftersom Mercan pinnar på hyggligt. Har fått uppfattningen att lastväxlarkärrorna överlag har bra chassien men som sagt, kommentarer önskas.
Det finns åtminstone dessa:
*Bigab. Antagligen de mest kända? http://store.nyce.se/main.asp?SID=A33DB ... tCode=2263
*Möre. http://www.moremaskiner.se/
*Trejon. Samma viktklasser och priser som Bigab men det är inte samma kärror. http://www.trejon.se/content.php?s=102
*Viking (men såvitt jag förstått så nytillverkas dom inte nu längre).
*Metsjö. http://www.ivarssonsimetsjo.se/
De fyra första fabrikaten är såvitt jag kan förstå rätt snarlika i konstruktionen.
Bigab har 10-, 12- och 14-tonnare baserade på samma grundchassie. från 12t är det vikbart torn.
Trejon har en 12-tonnare med vikbart torn.
Möre har en 10- och en 12-tonnare, den senare är givetvis lite större och med mer påkostade hjul.
Viking finns mig veterligen inte längre. Konkursutförsäljning på Blocket för nåt halvår sen. Då fanns det inte möjlighet för mig...
Metsjö avviker på några punkter:
Teleskopcylinder till tipp/växling. Ska enligt dom ge snabbare tippcykler. Ja, det kanske det gör. Men jag fattar inte hur en teleskopcylinder fungerar i minusriktning. Å andra sidan så räcker det ju med att den fungerar, det är ju inget måste att jag fattar. Nån som kan förklara? 11-tonnaren har i alla fall massor av tippvinkel, det är bra men den har klenare hjul än motsvarande Bigab/Trejon. Och det är inga småpengar att uppdatera hjul (tror att även naven blir kraftigare då).
Metsjö ger intryck av att vara lite seriösare och rätt väl genomtänkt men det är också beydligt dyrare än ex vis Bigab.
14-tonnaren har stadiga hjul och reglerbar längd för olika flaklängd men den är så dyr att vi inte behöver prata mer om den.
Sen finns ju också möjligheten att bygga en kärra av ett lastbilsarschel med växlare men de är stora och tunga. Jag behöver inte kunna lasta 20-24 ton. Dessutom hinne rjag inte bygga nån kärra just nu. Man måste ju jobba också.
Vikterna ovan avser lastvikter _inklusive_ flaket. Det är också de vikter som respektive kärra garanterat klarar att växla respektive tippa inklusive flaket.
Samtliga priser som jag har fått är så att säga bara riktpriser. Jag tycker det är meningslöst att börja diskutera priser med handlare innan man dels är insatt i ämnet och dels inte har bestämt vilket objekt som känns rätt.
Som ni förstår så har jag alltså satt mig in i ämnet rätt duktigt men det jag av naturliga skäl saknar och behöver er hjälp med är de praktiska erfarenheterna. Kom med kommentarer och erfarenheter nu! De behövs!
//Robban.