Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Motorer

Vw transporter

14 inlägg • Sida 1 av 1
Här diskuteras motorer i andra maskiner än de som räknas upp i maskinforumen ovan. Hit hör inte heller elmotorer => allmän elektronik.

olle67 (trådstartaren)

#1 » 23:56:26, 09-01-2010
  • Markera tråd som löst Överför markerat ord till lexikonet

Hej,köpte en VW 2001 tdi,för 1 mån sen,nu när ja kör å den blir varm så kan den bli helt orkeslös t.ex 60 på motorvägen i minsta uppförs lut,kall går den som den ska,pigg mm..kan ju inte va turbon då den går fint kall,sen vägrar den starta under 6-,polaren startar alltid oavsett kyla,har en 1991 med utan turbo,den startar alltid,tyckte en nyare skulle va bra,men e så trött på skiten..............alltid kört usa-järn innan,de lutar åt de igen..
olle67
 



Marcus Atlas Kjellkvist

#2 » 00:47:57, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

olle67 (trådstartaren)

#3 » 00:50:35, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Japp,precis gjort en stor service,bra bil annars,går mkt billigt,men så dessa dumheterna...den ska väl starta vid 12- med glödning,har haft Cheva dieslar med 65000 mil på mätaren som inte vart bortskämda med service som startat,denna har gått 13000,suck :sad:
olle67
 

Marcus Atlas Kjellkvist

#4 » 01:02:32, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Ja de borde dom göra tycker man. Jag hade bekymmer med att starta firmans Frontera som jag åker omkring i när de va kallare än -10. Rev ur glödstiften i tron att de va dom som hade kastat in handuken. Gjorde funktionstest på dom men olja på spetsen. Dom fungerade klockrent. Då lossade jag kontakten till Tempgivaren. Den som styr både när kylfläkten skall starta o när glödningen skall starta. Då fungerade glödningen klockrent. Så glad i vågen iväg till Mekonomen o skaffade en ny givare. I med den igår. Idag startade bilen vid -23. Glödningen OK :grin:




(ändrade lite stavfel :grin: )

Bild Tillägg efter 4 minut(er):

De andra e la enklast o åka till en Boschverkstad eller liknande o felsöka på datorn. Annars kan de va allt ifrån köldstarten (om de finns sån på dom. Jag har de på Skoda pickupen.) Eller Luftmassemätaren.
Senast redigerad av Marcus Atlas Kjellkvist 01:02:32, 10-01-2010, redigerad totalt 1 gång.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

olle67 (trådstartaren)

#5 » 01:02:40, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

OK,intressant,men kallstart kan väl inte ha med effekten å göra,bilen borde ju inte va slut i maskin,redan,ok har man förlorat 2 världs krig ska man kanske inte bygga bilar,hehe.........fått tips om egr ventil,vaccum läcka,mm.men stå ute å greja nu,18-,lockar dåligt,konstigt nog står de en ec-140 å myser i hela ,maskin hallen...så där e de fullt.hehe
olle67
 

Marcus Atlas Kjellkvist

#6 » 01:07:42, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

De lät gött de o va en EC140 nu då. Min EC210 står ute o fryser. De e allt syn om henne :vissla:
Ja just de. De e också grejjer de kan va som jävlas. Vänta nu. Nu kom jag ihåg. På firman finns de en Vito-skåp. Den gick riktigt dåligt o svartrök. Varvade inte mycket mer än 3000 o gick riktigt dåligt som en potta skit. Felsökte Viton o de va EGR-ventilen. Nu går den som en klocka. Inga bekymmer.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

olle67 (trådstartaren)

#7 » 01:11:00, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Ok,fick ju tips om egr,skulle kanske byta den,har inte sett den ryka speciellt,...synd när maskiner står ute å fryser,haha,men dom ska ju användas,köpte min för 1 månad sen så den ska utrustas nu,fått tag i en rt.indexator rt-60,mkt fint skick 23000,perfekt fynd,sen fick ja tips om ett abl,snabbfäste s-60,de med på väg hen,nu ska ja bara byta grind på 2 skopor sen ska de grävas, :grin:
olle67
 

Marcus Atlas Kjellkvist

#8 » 01:14:29, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Se där ja. De låter fränt de.
Dock ska jag tydligen va lite otrogen mot 210:an. De va tydligen snack om en nyare maskin. Dock en JCB 130 med Longreach. Udda skapelse som jag ska veva i.
Ja satsa på EGR:n. Den kan va den felande länken.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

olle67 (trådstartaren)

#9 » 01:17:10, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Polaren köpte en JCB 13 tonnare 2v före ja köpte Volvon,när jan stod å grävde å skulle svänga så rök sväng kransen,rätt av,maskin e från 2000,himla otur,nnars verkar de va en fin maskin,,,,japp,blir egr byte......
olle67
 

Marcus Atlas Kjellkvist

#10 » 01:20:10, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Detta e en 02 tydligen. De skall även sitta en extra tank på eller bakom motvikten o va rediga larver. Liknanade 800. Få se när man ser den i verkligheten. Enligt de som e sagt då så skulle jag va i Gbg på Måndagsmorgon på Stena-terminalen o ta imot den. Men de får man se om de blir så.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Micke W

#11 » 02:10:03, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Hej, ditt fel på bilen kan bero på att motorn går i nöddrift pga ngt fel i motorstyrningskontrollen, kollas med en OBH2 kontrollinstrument.
Jag har haft liknande problem med mina MB-dieselar då och då och har köpt ett enkelt OBH-instrument som talar om vad som utlöst nöddriften.
När motorn går bra när den är kall så har det oftast varit luftmassemätaren som är skitig, görs ren med bräkleen eller så kan det vara givarna till kamaxeln och vevaxeln som är felaktiga, rör sig lite av värmeutvidgning, på MB så är det variabelt insug vilket oxå kan ge samma fel när något hänt med spjällstyrningen/spjällen, sitter ett till varje cylinder på MB.
Utan OBH-verktyget är man ganska blind att jaga fel på dagens bilar.
Nu är jag inte så duktig på VW men MB kan jag ganska bra.
Funkar alla glödstifft? kolla även att glödstiftsreläet funkar och ger ström till alla stift, på MB tänds glödningslampan igen efter start när ngt med glödningen är fel. :driver:

Lycka till
Användarvisningsbild
Micke W
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:35:36, 27-05-2007
Ort: Tungelsta
Maskin: Åkerman H7bLC
Komatsu PW95
Volvo 861DR
HOLDER P70
MasseyFerguson 165
Fordson Major

olle67 (trådstartaren)

#12 » 02:12:05, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Tack,Micke..alla tips mottas med tacksamhet.... :thummar:
olle67
 

hillbilly

#13 » 10:27:41, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Metodisk felsökning är det som gäller.
Börja med att läsa ut felkoder med ett instrument som klarar alla V A G felkoder inta bara standard OBD.
Ingenting är omöjligt, det är bara mer eller mindre svårt.
hillbilly
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 12:03:47, 02-04-2006
Ort: Köping
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Daewoo Solar 55

nixs

#14 » 12:32:37, 10-01-2010
  • Markera detta inlägg som lösningen på problemet Överför markerat ord till lexikonet

Du vet vart du skall vända dig med OBD-II avläsning! Speciellt VAG fixar vi. På 1.9 TDI var det en del som hade problem med kallstart och det var nån tempgivare som krånglade om jag inte minns helt fel. Bästa alternativet är att tala med verkstaden som håller på med dessa och som gjort det under många år som har en viss erfarenhet av vad som kan vara "vanliga" fel.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Motorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se