Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexJord- och skogsbruk, fastigheterFastigheter, mark och byggnader

Brobygge

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bygge av fastigheter, lador, maskinhallar mm här, även vägbygge och -underhåll passar in här.

OL (trådstartaren)

#1 » 23:24:11, 27-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har nu sökt i forumet och på nätet och läst igenom trådrubrikerna här utan att hitta någon tråd kring detta. Mina förutsättningar är att jag behöver få ut virke som växer på en gammal betesholme som omges av en biologiskt mycket viktigt vattendrag på två sidor och en 40 m bred gammal slåttersankmark som är av typen bottenlös på ett håll och grannens mark och mer bottenlös våtmark på sista hållet. Till saken hör att vattendraget kantas av sankmark. Jag har påbörjat ett bygge på platsen där sankmarken längs bäcken är som smalast och medelst skotare kastat i sten så det blir fast. Jag ska få hjälp att med lite precision placera ut fundamentstenar på båda sidor av bäcken. Men det behövs ändå ett brospann på ca 4 m.

Jag har tagit ner ett par ekar på 45 cm+ i diameter som jag har tänkt använda som brospann. Men hur vet jag vilken dimension jag bör välja? I framtiden kommer jag bara använda den som djurövergång och för enstaka transporter med min lilla jordbrukstraktor och skogsvagn, men nu i vinter blir det ett antal överfarter med skotare och skördare. Skulle tro att det rör sig om ca 50 kubik och riset därtill som ska ut. Hur hade ni byggt? 2 eller 3 stockar som brospann? tjocklek på plankor?

Tacksam för tips och råd!
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84



OskarT

#2 » 00:10:47, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går det inte använda stockmattor att lägga över ?
OskarT
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:22:38, 24-09-2007
Ort: Nynäshamn
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Take job TB 145-08
JCB 411 HT-05

DanK

#3 » 01:31:12, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla träguiden.se för dimensioneringshjälp.
Finns en hel del "bra ha"-uppgifter där.
Poclain TC 45, Pel Job 506, JD 3130, Moheda 100 4WD, Volvo T25, Scania L80, Valmet 805
Användarvisningsbild
DanK
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:45:18, 27-03-2008
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

LeifAndersson

#4 » 09:16:19, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kolla med Länsstyrelsen innan du bökar med en våtmark och nöj dig inte med ett muntligt godkännande av en anonym tjänsteman. Se till att du får något skriftligt på vad du får göra och hur ni kommit överens. Naturvård i allmänhet och då våtmarker i synnerhet är det enda som ges prioritet och resurser att övervakas till fullo i dagerns samhälle, så se till så det inte blir något strul i efterhand! Samhället ser lindrigare på om du spöar grannen i dag än om du lägger en sten i närheten av en bäck! :???:
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

OL (trådstartaren)

#5 » 22:00:20, 28-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kollat in träguiden, men lyckas inte riktigt hitta något värde att ta fasta på. Dock en del matnyttigt. Om någon är van att använda sidan eller har något beräkningsprogram så är det till mer än stor hjälp! Har inte helt klart för mig vad en lastad skotare väger, blir nog en mindre 8-hjulig variant som kommer köra.

Avverkningen ingår i en naturvårdsåtgärd som vi får bidrag för från skogsstyrelsen. Och i det bidraget ingår ersättning för brobygge just för att skona våtmarkerna så mycket det går och det är ett av villkoren för att bidraget skall betalas ut, att vi broar ut virket utan körskador! Så nån länsstyrelse har jag inte för avsikt att kontakta i nuläget, stenfyllningen är redan gjord, bara brofundamenten kvar!

En variant för att göra bron lättare byggbar vore ju att de lägger stockmattor över bron för att ytterligare förstärka hållfastheten just vid avverkningen. I framtiden behöver jag ju bara komma över med min lilla 2-tonstraktor! Gubben på sågverket som ska kapa till balkarna av mina ekar trodde 35-40 cm borde räcka på höjden, låter det rimligt?
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

Trinkan

#6 » 01:25:02, 29-11-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kan du inte för enkelhetens och säkerhetens skull låna/hyra ett par stadiga stålbalkar att lägga ut som garantarat är stadiga och håller och sedan göra ngt smidagare till mer permanent bro?

Är ju lite långt borta men annars har jag ett par stöddiga HEB 350 eller liknande liggandes på gården i väntan på ett bygge men säkert ngn på närmare håll som har med..
Användarvisningsbild
Trinkan
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 11:19:05, 26-07-2011
Ort: Karlstad
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ecr 58 plus
Volvo FH 12 520
Scania P92 Kran tico 777
Schäffer 930T
Hyster H80
Div andra maskiner och redskap
Cheva C30 med hiab 022 kran
Div Släp/kärror/vagnar med och utan kran

OL (trådstartaren)

#7 » 20:28:49, 09-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu börjar bygget bli klart! Fundamentstenar nedtryckta med traktorgrävare på båda sidor om bäcken. Ekar nedsågade, och det var ju en annan historia än att fälla gran… Trots välfilad kedja blev det snabbt varmt när diametern närmade sig 50+ cm i roten. Men MS 201 fick visa vad den går för, inte illa att med marknadens minsta såg fälla rätt bjässiga träd. Fast det är klart en större såg hade väl gjort jobbet lite snabbare. Men på dessa var det knappast fällningen som tog tid utan att kvista upp det i kronan för att ta vara på ved. Enligt han som sågade åt mig så skulle 8" räcka fint och även entreprenören som kört på en del broar tyckte 8-10" vore helt ok. Blev pga lite krökar på stammarna 7,5x7,5" och brospannet blir ca 4,5 m som längst. Ovanpå det 3" ekplank och sist 3" ek- eller granplank i längsriktningen som slityta och för att ytterligare förstärka och fördela tyngden nedåt. Kändes i teorin lite klent men när jag med hjälp av skotare idag fick balkarna på plats såg det rätt stadigt ut trots allt. Och med 3"-planken på tvären ovanpå ännu mer stadigt! Ska ut igen och få dit de sista planken och sen spika/skruva fast dem i helgen och ska ta några foton då! Blir ju riktigt snyggt bygge! Tack för hjälpen så långt! Nu hoppas jag bara på kyla och tjäle så det går att köra på andra sidan!

3 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#8 » 23:17:35, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Utlovade litte bilder på bygget. Ska nu försöka fylla upp med lite mer sten så att det kommer upp i nivå med bron. Nu ska det bara på plank i längsriktningen. På motsatt sida har jag lagt dubbla 3 m albitar diam ca 18 cm under varje hjulspår och 3 m albitar på tvären över detta. Hinner inte fylla upp med sten där innan avverkningen. Det är lite mjukt i backen på den sidan och där ska jag lägga mer 3m ved på tvären med en rismatta under och sen har jag tänkt risa ovanpå allt. Men nu hoppas jag på frysgrader så det blir fast i backen så kanske en vågar spara nåt moment. En jäkla massa jobb för en i de flestas ögon ganska liten avverkning/naturvårdsgallring. Men den holmen är svår att ta sig till även till fots så förhoppningsvis blir det lite lättare för betesdjuren att ta sig över och vi kanske kan göra nån utflykt till den fina ängen! Finns dessutom lite vedpotential i framtiden så någon överfart med traktorn blir nog också aktuellt vad det lider! Håll tillgodo.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

skrotsamlarn

#9 » 23:54:11, 12-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

om inte jag ser fel så ser det ut som dom längsgående balkarna som du skrev skulle vara ca 40 cm höga krympte lite, tycker nästan dom såg väl klena ut för att klara belastingen av en skotare. å andra sidan har jag ingen erfarenhet av ek virke så det kanske räcker dom har ju rykte om sig att vara tåliga.
Man få va som man ä när man int blev som man skulle
skrotsamlarn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:43:57, 08-01-2011
Ort: Umeå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Jobbets: L50G , kubota u48 -11 Mina: Cletrac AD -??, honda atc185s -83 Fahr Skördetröska -?? Kubota HST1600 -98 och en Grålle.

Exs

#10 » 04:40:37, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Beror ju lite på hur stora maskinerna är som ska över också. Jag och farsan har byggt en del broar över diverse skogsdiken bara för att kunna köra där med Vimek Minimaster 620. I botten har vi lagt tre avkapade gamla telefonstolpar över diket och sen plank ca 5x15cm på tvären ovanpå dem med ca 5cm mellanrum. Längsta fria brospannet vi har byggt på det sättet är nog ca 3,5m och det har fungerat kanon att köra däröver med fulla lass. Men sen så väger ju visserligen inte maskinen mer än 1200kg tom och har hyfsad viktfördelning. Å andra sidan är det klenändarna på telefonstolparna vi använt och de stolparna har legat ute ganska många år så broarna är väl inte superrobusta heller kanske. Jag skulle nog inte vilja testa att köra över med boxern och griplastarkärran i alla fall även om det troligen skulle hålla, åtminstone med tom kärra...

Längsta bron vi har byggt är nog bortåt fem meter men där har vi lagt stenar under stolparna mitt i vattendraget. Vattendraget är brett men grunt och stenigt så det var i princip bara till att möblera om lite så stenarna passade stolparnas placering.

På vissa ställen har vi kört fram till diket med traktorn och vinschat fram träden med lunningsvinschen så de legat tvärs över diket istället och sen hämtat med griplastarkärran. Når man bara med vajern så är det det absolut smidigaste för då slipper man ju bron helt.

På ett skifte måste man passera två vimekbroar plus att det är allmänt långt och trångt att köra inklusive två sönderkörda surhål på vägen. Där har vi ibland kört in med vimeken, lastat, kört fram till diket, lagt av lassen över diket och kört ut tom igen för att sedan hämta virket från andra sidan diket med traktorn.

Men oavsett så kändes ju en bro oundviklig i detta fallet, hoppas att den håller! :thumme:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

busholle

#11 » 09:11:43, 13-01-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om du med mindre 8-hjulig skotare menar alstor, scorpion eller annan minimaskin så kommer det nog gå vägen men ska du upp med en gallringsskotare typ valmet 840, JD 810 så skulle åtminstone jag inte vilja vara i närheten. Ska du dessutom ha lass på så får vi hoppas att han inte kör söder vattendraget för mycket när han går i genom.
busholle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:23:22, 23-09-2009
Ort: Värnamo
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: New Holland TL90 -02
New Holland T4.75S -21
Case IH MXU135 -04
Volvo BM 350 Boxer -59
Ferguson TEA 20 -55

Entreprenadingenjör om dagarna och lantbrukare med dikor på kvällar och helger.

Clain

#12 » 14:04:53, 20-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

OL skrev:Blev pga lite krökar på stammarna 7,5x7,5" och brospannet blir ca 4,5 m som längst.

Kändes i teorin lite klent men när jag med hjälp av skotare idag fick balkarna på plats såg det rätt stadigt ut trots allt.


Lite nyfiken så här några år i efterhand..
:)

Hur gick det med bron till slut, klarade den påfrestningarna i skarpt läge?

Mvh
Andrras

2 personer gillar det här inlägget.
Clain
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 23:21:44, 28-11-2015
Ort: Gävle
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo T35 (BM 35/36) -57

OL (trådstartaren)

#13 » 17:53:19, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kört över med mf 135 och tom vagn och vajerkranen. Gick bra. Har också varit uppe på den med bm 620 med några stora bumlingar i skopan. Det behöver byggas upp på bortre sidan med sten pga höjden på bron och att det är sankt som... Och även det har hållit. Körde dock mycket sakta och försiktigt framåt, framhjulen vart nästan helt över och bakhjulen i alla fall uppe på brospannet. Så det ska nog funka med jordbrukstraktor och vagn! Har dock av olika skäl skjutit upp gallringen på bortre sidan och haft tid att bygga upp påfarten ordentligt med sten från potatislandet och håller nu på att lägga lite storbumlingar på andra sidan. Till våren ska där också fyllas upp med lite mindre sten så att det blir en fin påfart. Så det blir fler turer med baklastaren över bron!

2 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#14 » 18:01:16, 21-02-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kommer också att göra gallringen manuellt och köra ut med jordbrukstraktor, så jag tror att det hela kommer bli bra!

1 person gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84

OL (trådstartaren)

#15 » 18:55:09, 21-04-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mer sten på plats! Snart går det köra ner på andra sidan. Och bron håller för några ton i alla fall!

Bild

4 personer gillar det här inlägget.
OL
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 01:29:08, 19-11-2010
Ort: Norra Kronoberg
Maskintyp: Traktor
Maskin: Volvo LM 620 -66
JD 1640 XE -84


Återgå till Fastigheter, mark och byggnader

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se