Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenAllmänna verkstadsteman

Brandklassning för svetsning i verkstad

15 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera allmänna verkstadsteman här. Allt som inte passar in någon annanstans.

JohnOlof (trådstartaren)

#1 » 21:09:13, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fundera på att isolera och fixa till verkstan. Skulle vilja kunna svetsa m.m. i den med gott samvete :vissla: . Har försökt läsa mig till (BBR mfl dokument) vad det är för krav som gäller avseende brandklassning etc. men utan framgång :klia: . Verkstaden ligger i den gamla lagårn men det finns inga djur i lagårn och lagårn ligger inte heller nära något annat hus. Svetsningen handlar om lite knep och knåp och ingen yrkes-/produktionssvetsning. Dock är det svetsning i "verksamheten" även om verksamheten är passiv. Gör det någon skillnad?

Undrar alltså om någon satt sig in i ämnet och vet vad som gäller. Förmodar att det borde vara brandklass EI60 (eller EI30) och att verkstaden ska vara en egen brandcell. Är svetsning i ringa omfattning att betrakta som brandfarlig verksamhet?
Lite praktiskt kan man sammanfatta frågan som:
1. Kan man uppfylla kraven för svetsning i en verksta belägen i en gammal lagård?
2. Om så är fallet är det EI30 eller EI60 (eller mer) som gäller? (Vilket i mitt fall omvandlas till 2 eller 3 gipsskivor + OSB i taket)
3. Är det något annat förutom det vanliga med brandsläckar och bensindunkar m.m. som man bör tänka på? Till exempel vad gäller avseende genomföringar, fönster, dörrar etc?
/JO
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490



Engelbrektsson

#2 » 22:14:51, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

har inte jätte bra koll på detta men har för mig att dubbel gips ska räcka i garage och verkstad.sen finns det även brandklassat gips som motsvarar dubbelt lager tror jag :? men det är hårt tungt och antagligen mkt dyrare :(

hemma hos farsan har vi byggt om lagårn till garage och verkstad men vi satte bara enkel gips eftersom dels blir de billigare och sen så står man ju inte 8 timmar om dan därinne.
de viktigaste är att se till så att alla springor och hål är täta så det inte kan komma in några gnistor på ovälkomna ställen. och så får man tänka lite mer på vart man riktar sprutet från vinkelslipen

finns speciella kitt och siliconer för brandtätning om man vill vara riktigt säker men annars kommer man långt med spackel :grin:
vill man va riktigt säker så ska man nog kolla med sitt försäkringsbolag vad dom kräver.
mvh Robin
Engelbrektsson
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:23, 23-01-2010
Ort: västra götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF-135
volvo bm 400

gixxsu

#3 » 22:43:37, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

När jag frågade på Länsförsäkringar ang detta så var det ett lager gips i tak och vägg om det var över 50 meter till boningshus eller ladgård med besättning i.
Det gick även att sätta stålplåt i taket.
Aluminiumplåt var inte nog enl dom för sprutet från vikelslip kunde bränna igenom aluminiumen då..

Det säkraste är att du ringer ditt försäkrings bolag och kollar upp det så att du har svart på vitt vad som gäller.

Ha det så gott!
Jonas
gixxsu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:09:46, 02-11-2009
Ort: Ödskölt Dalsland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Takeuchi TB145
Case 685xl
A-Ford Coupe -30

JohnOlof (trådstartaren)

#4 » 23:12:36, 09-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack! Jag har Länsförsäkringar så då har jag något att gå på. Tyvärr är det nog på gränsen vad gäller 50m till närmaste bostadshus. Dubbelgips så har man ju EI30, alltså vad som krävs till mindre pannrum. Dock är väggarna idiotsäkra, invändig murning med lättbetong block format ca 2000x700x70mm från 50-talet :grin: (Har suttit plåt i taket men den är borttagen :x ), så sätter jag trippelgips i taket borde jag klara EI60. Iallafall vad avser väggar och tak. Dörrar och fönster är ju en annan sak. Det extra lagret gips känns det som om man kan kosta på sig. Det är inte direkt någon stor verkstad (ca 35m^2).
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

Michael Meier

#5 » 00:56:35, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En sak som jag tänker på är att trippelgips gör ingen vinst på gnistskydd, dubbelgips är smidigt för att täcka skarvar, dock har du kvar skarvarna vid ytterkanterna.

Däremot har du brandhärdighet, hur lång tid du har på dei vid brand för släckning, innan brandskador uppstår i stomme eller utrymmning och det beror på hur mye brännbart du har i lokalen, om du tar in maskiner och traktor eller bil, acetylen, oxygen, propan, oljor, bränsle, spolarvätska , rengöringsmedel.

Problemet med bränder är att dom finns när man är minst uppmärksam,

Int ens våra fina kraftproducenter Vattenfall, har löst problemet än.

Deras filosofi är att vänta på reaktion från försäkringsbolaget, Det bolaget får bestämma nivå på premie kontra brandskydd, alltså en avvägning mellan premie och kostnad på släckmöjlighet.





gixxsu skrev:....
Det säkraste är att du ringer ditt försäkrings bolag och kollar upp det så att du har svart på vitt vad som gäller....


Så gott som det är sagt, du får komma överens med länsförsäkringar om nivå på premie kontra kostnad på brandskydd/släcksystem.
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

Robban_C

#6 » 09:41:42, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:En sak som jag tänker på är att trippelgips gör ingen vinst på gnistskydd, dubbelgips är smidigt för att täcka skarvar, dock har du kvar skarvarna vid ytterkanterna. ...
Men även ytterkanterna kan ju läggas "omlott". Frågan är bara hur jag ska förklara det i text? :grin:
Om jag säger så här:
Första varvet läggs medsols, andra motsols. Då får man ju i alla fall gipsskivans tjocklek som överlapp. Det blir ju i alla fall en zick-zack-skarv typ. Det blir ju inte lika bra som raka skarvar förskjutna med en halv skivbredd men det blir ju i alla fall bättre.

Och så kommer jag just att tänka på att om man har högre än 2,4/25 (en skivlängd) så måste man ju förskjuta skarvarna även höjdledes. Känns som om det kan bli en hel del spill. :mad:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Michael Meier

#7 » 12:31:35, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:....En sak som jag tänker på är att trippelgips gör ingen vinst på gnistskydd, dubbelgips är smidigt för att täcka skarvar, dock har du kvar skarvarna vid ytterkanterna..
..


Robban_C skrev:....Första varvet läggs medsols, andra motsols. Då får man ju i alla fall gipsskivans tjocklek som överlapp. Det blir ju i alla fall en zick-zack-skarv typ....


Visst menar du ett lager vägg sedan ett lager tak X två :smile: ??

Jo, dock så skulle han ju int ha gips på väggarna (stenvägg)



JohnOlof skrev:....Dock är väggarna idiotsäkra, invändig murning med lättbetong block format ca 2000x700x70mm från 50-talet ....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

fernström

#8 » 13:25:12, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänk på att köpa rätt gips bara .Alla skivor är inte godkända.Tex den billigare gör det själv gipsskivan är inte det. Om garaget ligger vägg i vägg med annan byggnad ska det vara trippel gipps ända upp till tak tegel. Men nu ska det räcka med dubbel gips omlott. i hörnen finns det vinkel plåtar att köpa hos bygghandel.Du kan även lägga i fog i skarvarna så får du rök tät med.
fernström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:45, 07-02-2010
Ort: lidköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: ursus 1201 traktorgrävare jcb 3d

Robban_C

#9 » 14:06:06, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:... Visst menar du ett lager vägg sedan ett lager tak X två :smile: ?? ...
[/quote]
Nja, jag menade snarare i hörnorna (hade inte noterat att det var stenväggar). Dvs ett lager medsols och sen ett lager motsols och därmed få en zick-zack i hörnet.

Man jag tror nog att fernströms idé om vinkelplåtar eller fogmassa (måste kanske tåla brand?) är bättre.
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

JohnOlof (trådstartaren)

#10 » 14:53:03, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ringde och pratade med Länsförsäkringar Södermanland. EI60 och egen brandcell var svaret, om verkstaden var inrymd i annan ekonomibyggnad. De hänvisade även till

http://www.brandskyddsforeningen.se/web ... men_4.aspx

som det material som de (och de flesta andra försäkringsbolag) stödde sig på. Ska se om jag kan få tillgång till pärmen på något sätt.

EI60 kan uppnås med två brandgipsskivor (ex. http://www.norgips.se/Konstruktionsprinciper/7) men i mitt fall torde det vara enklare att använda 3 vanliga 13mm gipsskivor. Beräkningar för brandklassning upp till EI60 kan göras med "additionsmetoden". Se

http://www.stenull.paroc.se/produktdat/ ... d_ljud.pdf
http://www.stenull.paroc.se/produktdat/ ... d_WB09.pdf

för vidare information. Betänk att i det här fallet kan jag bara lägga på gips/bransskydd på ena sidan byggelementet/väggen. I vanliga fall när man bygger nytt så räcker dubbelgips för EI60 fast då på båda sidor om byggelementet. Tror även att det blir gips på väggarna eftersom jag önskar sätt OSB för att ha något att dra i. Planen är i så fall att limma OSBn (med typ pl400) och sedan skruva gipsen i den. Kanske enklara att limma allt (fast dyrare)? Sedan blir det någon brandtätningsmass för hörn och kanter.

Lite mer problematiskt blir det med fönster och dörrar. De ska ju också uppfylla EI60 (eller snarare E60). Angående fönster så bör man kunna täcka fönstersmygen med gips och sätta i ett brandklass fönster. Väsentligen krävs brandlister i fönstret. Det är inte så farligt att det ska stå emot 60 minuter brand (pansarglas). Dörrarna vill man ju gärna inte byta ut så där funderar jag på att fräsa in brandlister och att klä insidan med någon typ av fiberbetongskiva (De ska ju kunna stå öppna när det regnar så vanligt gips är nog inte så smart). Vet dock inte om det är godkänt. Länsförsäkringar kunde inte svara på det på rak arm.

Ska fundera vidare på hur jag ska göra. Ser ut att bli en herrans massa gips att skruva upp. Närmare 80 skivor på 35m^2 så som planerna ser ut nu.

fernström skrev:Tänk på att köpa rätt gips bara .Alla skivor är inte godkända.Tex den billigare gör det själv gipsskivan är inte det.

Tack för påpekandet! Kan bli dyrt om man måste köpa gips två gånger. Vet du vad för godkännande man ska fråga efter? Typgodkända enligt ...

fernström skrev:i hörnen finns det vinkel plåtar att köpa hos bygghandel.Du kan även lägga i fog i skarvarna så får du rök tät med.

Plåt låter som en bra lösning. Sitter tillochmed plåtar kvar mot taket i verkstaden.


Michael Meier skrev:Jo, dock så skulle han ju int ha gips på väggarna (stenvägg)

JohnOlof skrev:....Dock är väggarna idiotsäkra, invändig murning med lättbetong block format ca 2000x700x70mm från 50-talet ....


Blir nog gips på väggarna ändå, se ovan.


Robban_C skrev:
Michael Meier skrev:En sak som jag tänker på är att trippelgips gör ingen vinst på gnistskydd, dubbelgips är smidigt för att täcka skarvar, dock har du kvar skarvarna vid ytterkanterna. ...
Men även ytterkanterna kan ju läggas "omlott". Frågan är bara hur jag ska förklara det i text? :grin:
Om jag säger så här:
Första varvet läggs medsols, andra motsols. Då får man ju i alla fall gipsskivans tjocklek som överlapp. Det blir ju i alla fall en zick-zack-skarv typ. Det blir ju inte lika bra som raka skarvar förskjutna med en halv skivbredd men det blir ju i alla fall bättre.

Verkar vettigt att göra så. Har man 4 respektive 3 skivor på väggarna så torde tätningen bli ganska bra. Lägger man till någon brandmassa så har man både hänglsen och livrem :grin: .
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

fernström

#11 » 15:29:16, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vet ej vilken klass du ska kolla efter men fråga på byggaffären dom ska veta sånt.Den billigare skivan är väl mindre tät än den dyrare.Därav priset o varför den inte håller tillbaka branden lika bra och är väll därför den inte är godkänd.Sen är väll frågan om du ska lägga ner så mycket pengar på få allt klassat.Tänkte på fönster mm. Kolla du vad allt kostar o väg det imot vad försäkringen säger. Så länge det inte finns hål eller liknande som gnisstor kan ta sig in i .säg att du får lägga ut 60 tusen på detta bara för att få några hundra kr billigare försäkring. Du kan säkert gå halva vägen på mycket o spara mycket pengar. Samtidigt kan det ju vara skönt om något händer att allt är som det ska. Sen har du ju även elen att tänka på.Tråkigt att åka dit på den om det skulle brinna o du lagt ut massa pengar på väggar o tak. Kanske går att måla fönster mm o få dom godkända.
fernström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:45, 07-02-2010
Ort: lidköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: ursus 1201 traktorgrävare jcb 3d

JohnOlof (trådstartaren)

#12 » 19:23:45, 10-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lite mer information som jag luskat fram:
Talade med farsgubben (som utbildat kvalitetsansvariga inom byggsektorn) om fönster och dörrar. Han var ganska säker på att brandklassningen inte gällde fönster (naturligt eftersom de ändå brinner sönder) och att den endast avsåg dörrar om de ledde till en annan brandcell, vilket inte är fallet. Således bör jag klara mig undan med att bara klä in fönstersmygen med gips eller motsvarande.

Angående om det är värt pengarna så är det ju egentligen minimikrav från försäkringsbolaget. Sedan så vill jag ändå isolera och fixa till så då är det inte många slantar som jag måste lägga till för att det ska bli godkänt även i juridisk mening. Arbetet gör jag själv så det är bara min egen tid. Tror att materialet hamnar på runt 15 tusen och det tycker jag det kan vara värt.
Forsättning följer.
JohnOlof
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:22:31, 18-07-2009
Ort: Sörmland
Sverige
Maskin: TGB 11, Volvo BM 650
KrAZ 255, Lokomo 928 T
KL-130, KL-520, Hakotrac v490

fernström

#13 » 14:08:18, 11-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

fönsterna måste vara brandklassade om det ligger närmare x antal meter till granne men är det ditt eget är det inte samma regler. vet inte antal meter. Det bästa är väll om du ska klä väggarna att du bygger med plåtreglar.Går fort när du väl börjar o brinner ju inte. Fast kanske svårare att få tag i rätt längd. Rockwool ska väll vara bättre än gullfibber med.
fernström
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 20:39:45, 07-02-2010
Ort: lidköping
Maskintyp: Traktor
Maskin: ursus 1201 traktorgrävare jcb 3d

Ivar Risslén

#14 » 18:48:39, 11-02-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

:off_topic:
Gammal Gullfiber brinner. Jag rev ett gammalt förråd för några år sedan och när jag skulle elda upp lite skräp och gammal sågspån så upptäckte jag att gullfibern var lättare att få eld på än sågspånen fast den var torr. Jag använde Gullfibern som tändämne till sågspånen.
Ivar Risslén
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:08, 08-04-2009
Ort: Malgomaj
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 350 med Vaggeryd grävaggregat och Tranås 1250 lastare
MF 30 med Bergsjö 108 lastare
I-H 574 -74
MF 175 -72 med Modig lastare
Terri 1020D -84/87
Fiat 680DTH -79 med Veto FX15

Andreas A

#15 » 21:50:58, 01-09-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

Jag hade ute en säljare från Länsförsäkringar får att gå igenom mina försäkringar och då kom det på tal om att inreda garage i min ladugård (finns hästar där och höskulle ovanför).

Det han nämde var att dörrarna och fönster också måste vara brandklassade så att de inte går sönder så att lågorna kan leta sig upp utmed ytterväggen och sedan in under hofsen.

Jag står själv i liknande dilemma men planerar väl att göra detta om några år. Sedan kan man fråga sig vad som händer om man inte följer försäkringsbolagets rekomendationer/regler. Vad jag förstå det så är det avdrag på ersättningen som gäller såvida man inte har varit grovt vårdslös. Detta avdrag var inte så förbluffande stort har jag för mig, kan vara värt att fråga f.bolaget vad som händer om man "missat något" ur deras regelbok. Med detta menar jag inte att man ska strunta i reglerna men i vissa fall så kan det bli ekonomiskt ohållbar att göra allt enligt regelboken om det är för hobbybruk.

/Andreas
Användarvisningsbild
Andreas A
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:48:52, 31-08-2008
Ort: Anderstorp
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF35


Återgå till Allmänna verkstadsteman

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se