Fredrik_ skrev:(Om man gör korta
stödben med riktiga
hjul på är det hela mer rimligt att använda..)
Tro det eller ej, det var detta som var tanken när jag köpte denna lyft, men nu funkar det som sagts för mindre lyft som det är och då skiter jag i detta just nu. Och faktiskt så är själva materialet på godset på pivån till småhjulen lika som hos dom stora hjulen, enbart kortare samt att själva hjulen har samma bredd men något tunnare gods än storhjulen så nog jag skiten håller för att lyfta smågrejer med.
Sen så trodde jag att alla människor begrep att maxlasten på denna
kran minskar sanslöst som den används nu, men jag får väl göra ett klargörande i stor och redig, lättläst klartext då.
OBS DENNA MODIFIKATION INNEBÄR ATT KRANEN FÖRLORAR SIN TÄNKTA UPPGIFT OCH DÄRIGENOM MINSKAS MAXLASTEN OERHÖRT MYCKET.
GENOM ATT DENNA KONSTRUKTION ÄR ÄNDRAD SÅ KAN OLYCKOR UPPSTÅ, DET GÄLLER ALLTSÅ ATT FÖRVISSA SIG OM ATT DEN MODIFIERADE KONSTRUKTIONEN VERKLIGEN KLARAR SIN LAST INNAN LYFT PÅBÖRJAS.
Lite drygt kanske, men nu så ska väl den mest korkade begripa vad som gäller om man modifierar sin kran. Överhuvudtaget om man bygger om maskiner eller verktyg så ska givetvis ha klart för sig att de övre gränserna åt det ena eller andra hållet inte gäller. har för övrigt även klistrat in varningstexten i det första inlägget också.
Haha, jag tänkte faktisk när jag tog bilderna att denna ombyggnation kommer att kommenteras och se på fan jag hade rätt och blixtsnabbt gick det också. Detta är helt riktigt, jag själv har väldigt lätt att se faror och kan kommentera detta ibland, men är man medveten om farorna när man använder ombyggt verktyg så tycker jag att det är lungt.
Bäst att ni härdar fingertopparna, tangentborden kommer väl att glöda när stickan till grävaren ska till och modifieras Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...