Nu blev man alltså med Hjullastare också. Dumma dumma maskinisten Det kommer nog att blir en rätt udda maskin uppe i norr. En MF 615 från 91. Ursprungligen en Venieri 4.63 som blev omdekalad lite gran. Storleksmässig kanske lite större än en Volvo L30, fyrhjulsdrift, Skivbromsor runt om (som funkar desutom ) och en VM puffra som går igång direkt. Den har gått drygt 2500timmer i en Byggmarknad för att lasta grus och sånt.
Schenker ficka ära att frakta den till Sverige. Dem sa att den fick inte vara högre än 2,6m vilket ledde till att stackars Nisse höll på en hel förmiddag med att hitta en position så att ekipaget blir inte över 5 m (så kort som möjlig för lägre fraktpris) och under 2,6m. Till slut blev det så här:
Sen väl framme på lastkajen var jag lite tveksam att maskinen skulle hoppa in över huvudtaget. Inte direkt den bästa kajen för det här. Men "Aucun souci" sa fransoserna och juckade fram och tillbaka tills den var på plats. Inte jag som kör alltså.
Ja och när den var inne i bilen så visar det sig att lastbilen är hela 2,85m hög. Eländes elände Men enligt Schenker bara en slump.
Nu finns det även lite å göra på den maskinen.
-Byta oljor
-Bygga en vänster framdörr (fattades)
-Fixera höger dörren (Gångjärn tråsig)
-Sätter dit ett värmepaket (anslutningar finns) Någon som har tips på ett praktiskt plug and play paket från någon bil?
-Skaffa pallgafflar och lite annat brå å har
-Bygga snabbfäste (vad ska man välja, Trima eller lilla BM?)
Nisse