Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Hymas 470 åker på en renovering!

95 inlägg • Sida 4 av 7
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

Webbola99 (trådstartaren)

#46 » 20:58:47, 15-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, tack för tipset. Traktorn står nu ute så bara det blir lite varmare så skall jag börja med de läckande cylindrarna. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med verkstadshandbok, men kanske någon annan kan? Skulle vara intressant även för mig naturligtvis.
Förre ägaren bytte vevstakslager, som jag förstod pga att oljetrycket var lågt och lagerna slut. Kommer ihåg att han nämnde att han först köpt lager från Olsson i Ellös, som visade sig vara till fel motor. De gick inte att lämna tillbaka så han fick köpa en sats till från Lantmännen som passade. Se till att du är 100% säker på att du har fått rätt grejor innan du monterar dem alltså. Har grejorna varit monterade så betraktas de som begagnade och går inte att lämna tillbaks.

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor



Webbola99 (trådstartaren)

#47 » 22:22:14, 26-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har det blivit varmare så nu var det dags att börja med de läckande cylindrarna. Ena svängcylindern har det mer eller mindre runnit ur så det fick bli den först.
Det gick inte att dra ut kolvstången med handkraft bara, men med hjälp att spettet så gick det bättre.

Bild


Stödringarna var spräckta men det spelar nog inte så stor roll

Bild

Fanns en del skador på kolvstången. Det som sticker upp måste bort, annars så slits packningarna sönder. Jag slipade av med ett bryne. Groparna är inte så mycket att göra åt. Tror inte att de ger så mycket läckage.
Muttern satt så in i norden så det fick bli en tur till Lantmännens verkstad i Karlskrona. De hade lossat sådana förr. En bänk med en kraftig sprint genom ögat och en krafthylsa med rejäl hävstång så var den loss. Kostade inget heller. Tack!

En liten "oljedekokt" med stöd-och o-ring för att mjuka upp dem. Hymas säger att värma till 60 grader är lämpligt. 60 grader är när man inte kan hålla kvar fingret utan att bränna sig.

Bild

Sedan var det lätt att kränga på stödring och o-ring.

Bild

Ipressning av avstrykaren

Bild

Och så på med locket. O-ringen gör det trögt, trots vaselin, men med lite längre bultar så går det bra. Sedan är det bara att dra hydralanslutningarna och montera i sprinten.
Bild

Det enda problemet var de L-formade stödringarna. Någon som har ett tips på hur man får på dem? Ännu varmare olja kanske?

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

ja-bond77

#48 » 18:12:52, 27-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Många stödringar är färdigt kapade och jag tror inte funktionen blir sämre på nåt sätt för att man kapar hela ringar. :klia:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Webbola99 (trådstartaren)

#49 » 19:12:00, 28-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, förmodligen måste man dela stödringarna för att montera dem. Stödringarna på stickcylindern var också delade och även slitna, liksom tätningarna.

Bild

Delade cylindern på plats och det fungerade bra.

Bild

Stefan
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Rönnskog

#50 » 16:49:36, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Stödringarna går bra att koka i vatten också, då blir de 100 grader iallafall. De är dock styva ändå och risken finns att de går sönder.
Lyckades själv få på 8 hela av 10 st när jag packade om mina kolvar
Dock så var alla de jag demonterade delade ( Sönder ? )
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

ja-bond77

#51 » 17:31:11, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sedan finns det också stödringar i "teflon" eller liknande metallaktigt material. Att montera en sån - hel - kan säkert vara ganska knepigt. Har inte själv brytt mig om att byta dessa ringar när jag packat om dylika cylindrar...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

cng

#52 » 17:41:44, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej,

De stödringar som jag köpt "till min Hymas 42" tillsammans med tätningarna har alltid varit delade. Dock ser det inte lika ut som på Webbolas bilder.

Bild
Mvh
Senast redigerad av cng 07:16:00, 30-03-2010, redigerad totalt 2 gånger.
cng
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 10:30:15, 03-11-2009
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Hymas 42 med Ford Chassi

Rönnskog

#53 » 22:35:24, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Webbola !
Det verkar som du och jag håller på med samma typ av projekt !
Har själv en hymas men den är nog en 68-69 ( Hymas 467 aggregat) byggd på Volvo T 600 motor o drivlina, Motor 1113A

Har packat om nästan alla cylindrar på grävaggregatet ( Saknar bom, och skop kolven) Bytt diverse tappar med glapp, Överhalat motor, nya hylsor för spridare, slipat ventiler, bytt en avgasventil, bytt ett foder och kolv samt alla kolvringar.
Dragit om allt el och bytt lyktor, arbetslampor etc, Klätt om i hytten med ny galon, bytt säte, samt svetsat rost i fönsterramar, Nya lister i samtliga rutor. Överhalat styrservo och bytt tätningar
Nu har jag demonterat hydraultanken för rengöring och skall kontrollera pumpen. Det sista blir att bygga om från 4 spak till tvåspak samt byta bakdäck. Sen är den "som ny", gul och grann.
Undrar vad jag skall göra när den är färdig, Gräva kanske ? :dancing_geek:
Men roligt är det, framför allt är maskinen väldig enkel att arbeta med !

Skall gärna delge lite bilder, bara jag kommer på hur man får in bilder.
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

nisse

#54 » 22:38:27, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skall gärna delge lite bilder, bara jag kommer på hur man får in bilder.


Prova "infoga bild" länken strax under textfältet när du skriver ett svar. :mrgreen:
nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:56:59, 01-12-2006
Ort: Jämtland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Fordson Super Dexta
John Deere JD400
MF615 (Venieri 463C)

Rönnskog

#55 » 23:14:37, 29-03-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag provar, Motor 1113A
Bild

Topplockspackningen hade blåst vid cyl 3 vid bulten, ( röd ring )

Bild
Nyslipade ventiler samt nya hylsor för spridare

Bild
Cyl 2 visade rostskador, avgasventilen blev bytt, Denna cylinder hade troligen en läcka i hylsan för spridaren.

Skadorna på avgasventilen är jag övertygad om att de kommer från vatten som kommit ner genom avgasröret och stått på tallriken.

Nu är motorn samlat igen och det är en hel annan ljud i skällan,

Fodret och kolven blev bytt på cyl 3, orsak var en lång reva i fodret i hela kolvens längd som visade sig bero på att den översta kolvringen var i bitar. Bytte samtliga ringar och den översta ringen i cyl 2 var också av.
cyl 1 och 2 kunde dock räddas med honing och uppmätning visade att de fortfarande var inom toleransen.
Men faen vad fodret i cyl 3 sat fast. Jag fick göra riktiga doningar för att kunna dra upp det.
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

Webbola99 (trådstartaren)

#56 » 20:40:54, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Då var det dags för bomcylindern. Farhågan att det skulle vara svår att få ut cylindern visade sig vara utan grund. Men men det man oroar sig för blir oftast inget problem. Jag grävde en mindre grop för att få lite mer spel när cylindern skulle bort

Bild

Här har jag lossat sprinten i bommen, därav den annorlunda vinkeln, men man ser nästan på vinkeln på cylindern att det går lätt att få upp den. Två man bär den relativt lätt.
Delad i garaget visade det sig att det saknades en stödring. Stödringarna var givetvis delade :smile:

Bild

Muttern satt som bara den. Man har ju inte heller hylsor i storlek 57 mm liggande så det blev att sätta muttern i skruvstycket och ett spett i "ögat". Hammars packningssatser visade sig ha fel storlek påden inre O-ringen så den gamla fick vara kvar. Samma sak var det med O-ringen till stickcylindern så det verkar vara ett genomgående fel.
Jag har ju haft ett problem med sjunkande bom, tyvärr visde sig felet vara kvar efter packningsbytet. Lite av ett mysterium, efter testet med en ventil inkopplad som kopplade bort allt utanför cylindern och nu packningsbyte och bommen sjunker fortfarande sakta ner! Det syntes inga stora skador i cylindern heller. Det hade kunnat förklara att bommen sjunker fortfarande.

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

Rönnskog

#57 » 21:50:41, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har haft samma problem med Hammars packninssatser. Den O-ringen som är med är 3 mm i diam men det skall vara 4 mm. Jag påtalade detta när jag beställde packningssats för stödbenen och det var inga problem, de skulle skicka med 4 mm istället.
Tyvärr inte, samma sak. jag fick göra egna o-ringar av o-ringsnöre och loctite. Det funkade UA
så 4 mm skall det vara på dessa maskiner!
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare

Webbola99 (trådstartaren)

#58 » 20:03:40, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok,

tråkigt att de inte rättar till det om det vet om att det är fel. Det skulle ju gå att skicka den vid sidan av om de inte vill dela satsen.
Min Hymas är byggd på en Valmet och därför är det inte samma motor som du har. Men den liknar den som sitter i min BM 400 :)

Webbola
Webbola99
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:00:07, 16-05-2007
Maskintyp: Traktor

bengt jansson

#59 » 16:19:56, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hejsan Rönnskog!
Det sista blir att bygga om från 4 spak till tvåspak
Hur gör du ombyggnade? Köper nytt ( begagnat ) block eller fixar själv med leder och vaggor??
Har själv en 470 och funder på möjligheten att bygga 2 spak, men vet inte hur. Kanske redan finns beskrivet här på forumet någonstans :-o
Har någon hittat en verkstadshandbok. Sitter en valmet motor i min maskin
Bengt

1 person gillar det här inlägget.
bengt jansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:08:21, 03-02-2009
Ort: norra Östergötland
Maskintyp: Traktor
Maskin: MF 135 S, Volvo T24, Huddig760, MF 5445-4. CF Moto U force 800

Rönnskog

#60 » 17:59:23, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Bengt
Har för 14 dagar sedan byggt om det till två spaks och det fungerar alldeles utmärkt. Befinner mig på resande fot så jag kan inte ta några bilder på en vecka men det blev med vaggor som är visat på ett annat inlägg om fyrspak. Kulleder från bilbuttriks och lite 5 mm plattjärn.
Nya såakar av armeringsjärn klädd med rostfritt rör.

Det enda som inte blev rätt var svängen. Den gick åt motsatt håll i förhållande till spakrörelsen.
Där gjorde jag nya rör efter chockventilen och växlade läge så chockventilen fortfarande fungerar som den skall
Tar gärna några bilder när jag har traktorn inom synhåll igen

Bild Tillägg efter 1 minut(er):

såakar skall vara spakar, glömde granska innan skicka :mad:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Rönnskog
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 21:09:44, 18-11-2009
Ort: Halland
Maskintyp: Traktorgrävare


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se