Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Brøyt X20 - Dunderklumpens fortsatta äventyr!

190 inlägg • Sida 1 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

Lars B (trådstartaren)

#1 » 01:14:28, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Brøyt X20 - Dunderklumpens fortsatta äventyr!

Bild

Ja ha gott folk detta är fortsättningstråden på 56 sidor Brøyt X20 http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9884 där du kan följa Mickes inköp och mekande med denna Brøyt. Men nu när vi bytt fordon och lite annat med varandra så tyckte jag det kunde vara bra med mina Brøyt-äventyr i en egen tråd.

Bild

Lika bra att börja från början... Varför ska nu en lagomtjock fotograf gå och skaffa sig en Brøyt? Det vore väl bättre med ny kamera? Men jag blev redan i unga år drabbad av svårartad maskinsjuka och hade inte mycket annat i huvudet än traktorer, lastbilar och grävmaskiner! Ja grävmaskiner stavades i min hemby Brøyt och inget annat! Morbror hade i och för sig Åkerman å än idag mins jag när man fick testa en H16C när gubbarna gick och fikade, vilken häftig känsla för en 10-årig grabb!
Så när man nu börjar bli lite låtsasvuxen och bara fuktig bakom öronen så blev jag plötsligt med en Hough H30B lastmaskin och då jag skulle börja jaga delar till den så hamnade man ju såklart raskt på Maskinisten :thummar: Ja happ då räckte det inte med det ena så blev man ju biten av Maskinisten och fast i träsket på riktigt! Konsekvensen blev ju som en del av er vet Scanian Jöns http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=11159 å som ursäkt så var den ju perfekt att ha om man råkade få tag på en Brøyt för de behöver ju som bekant en dragbil för att fraktas... :driver:
Nu när jag så äntligen fått tag på min alldeles egna ägandes grävmaskin så bytte jag ju bort Jöns så nu är jag ju utan dragbil igen. :uupps: Snacka om kärt besvär! Vad passar bäst att dra den här skönheten med? En Scania LT110:a eller en LBS76:a... man kanske skaffar en av varje så man kan prova? :mrgreen: Fast den där grusbilen vore ju väldans praktisk nu när man har en grävare :klia:
Herregud nästa annons lär lyda "Förvirrad Maskinist söker egen grusgrop för närmare bekantskap och lekfulla påhitt!" :ohnej:

Bild

Så om vi nu går till nutid så var jag idag på ett första besök hos Dunderklumpen. Namnet kommer av att Micke tråkades för den där klumpen på garagegården när den stod och inte fungerade. Nu när den fungerar så dundrar den ju alltså Dunderklumpen! Dessutom så finns det inget mer Norrländskt än Dunderklumpen! http://sv.wikipedia.org/wiki/Dunderklumpen

Bild

Första problemet var allt lappmögel som täckte gården runt om men är man välförsedd vilket familjen Nilsson är så startades det raskt upp en modern lillebror till grävare och snön var ett minne blott. En film på Mickes proffsiga skopföring här: http://www.youtube.com/watch?v=u6JfW0zU_us

Sedan så var det dax för att testa att få igång lille Klumpen, han har ju stått övergiven hela vintern. Var rätt orolig då det batteri som satt i var helslut och allt jag hade var ett litet blygsamt bilbatteri och att riva igång en diesel 6:a som sovit vintersömn har ju skapat mer än ett grått hår på folk så det var med stor nervositet som jag äntrade hytten och testade om startknappen hade någon effekt. Resultatet filmade Micke här: http://www.youtube.com/watch?v=-_2yBqNrg9w
Vilken chock när den hoppade igång på direkten! :uupps:
Jag var helt inställd på långgnuggande av gammal trött diesel å så startade den innan jag hann säga flasklock (varför jag nu skulle säga det) men det syns nog på filmen hur överraskad jag blir!

Sedan så var det dax för en väldigt nervös herre att testa vad som hände när man vippade på spakarna i maskinen och det är i efterhand kul att det allra första skoptaget finns på film då man bästa fall har något att mäta förbättringar mot! :help: Men jag fick iaf en full skopa med snö redan på andra taget och missa inte glädjen både i min röst och min min! http://www.youtube.com/watch?v=SupqlKH4QKo
Detta var så jäkla roligt att om staten får reda på det hela beläggs det garanterat med extra nöjjesskatt direkt! När man suttit och provat en stund så började man så smått få ihop något som ibland liknade en grävrörelse :grin: Men jag är glad att marken var djupfryst för annars har det nog sett ut som mullvadsinvasion vid deras garage är jag rädd! I sommar kommer jag inte att svära över allt gräs som växer utan bara gräva bort skiten! :mrgreen:

Bild

Sedan så satte sig Micke i och visade hur det hela skulle gå till! :uupps:
Så smidigt det fungerade för honom! Han petade säkert på en hemlig knapp, för så fint fungerade den inte i mina händer. :wink:
Film så ni kan jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=pSgvAzvX5qY
Här är det dock läge för expertistips! Som ni hör så misständer motorn vid belastning men går rätt ok utan last :x Får man be proffsen om tips vart man börjar jaga det felet?
Micke avslutade med att jaga upp maskinen på sniskan i en slänt och hoppade ur med orden att jag skulle ställa till baka maskinen igen :grin:
Fy f-n vad läskigt det var att dra sig ur den situationen då man ju snabbt hamnar i situationer då maskinen står på två hjul och väger åt olika håll beroende på vilka hinder hjulen möter och vilken kraft du lägger på svängen. Står sedan skopan på blankis så har man ju inte allt för mycket att hämta där i stödväg heller... :svettas:
Men jag kom tillbaka och lyckades fickparkera 12-ton klump intill alla prylarna och dagen slutade utan pinsamma incidenter. Roligast var väl att börja sina grävövningar under en lågt gående kraftledning, spänning ska det vara i livet!

Bild

Å hade det nu inte varit som så att maskinen helt saknar fungerande belysning kan jag nog tänka mig att dagen slutat med att jag liknat tjuren Ferdinand! "Å så vitt jag vet, sitter han fortfarande i sin Brøyt och luktar på sina dieselavgaser. Å han är SÅ lycklig!"

Om vän av ordning funderar på vart rutorna håller hus så är montering av de nya rutorna första punkten på reparationsprogrammet!

:buga: Tack Micke för all hjälp och service idag! Supersnällt! :buga:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22



bm1113

#2 » 03:47:35, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

HAHA stort grattis riktigt kul att se :thummar: :thummar:
Mvh Alexander
Vad vore livet utan Maskiner eller Maskinisten ;)

Man måste sikta mot stjärnorna för att nå trätopparna

MaskinFotograferna för Norrbottens Län
https://www.youtube.com/bm1113
Användarvisningsbild
bm1113
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 05:09:27, 27-04-2006
Ort: Kalix
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Anders Berg

#3 » 09:13:07, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Rolig läsning :thummar: Ska bli kul se fortsättningen, och lite allmän uppfräschning av Brøyten. Det är ju lite svårt att få en rättvis ljudbild över hur den egentligen går, men låter ju lite ansträngd så fort den belastas... ungefär så där lät en grålle jag hade, när man körde utan ljuddämpare... :???: fast det har ju ingen betydelse i detta fall :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Lars B (trådstartaren)

#4 » 09:54:02, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Anders Berg skrev:Rolig läsning :thummar: Ska bli kul se fortsättningen, och lite allmän uppfräschning av Brøyten. Det är ju lite svårt att få en rättvis ljudbild över hur den egentligen går, men låter ju lite ansträngd så fort den belastas... ungefär så där lät en grålle jag hade, när man körde utan ljuddämpare... :???: fast det har ju ingen betydelse i detta fall :grin:


Uppfräschning? Är han inte vacker? Rostklumpen! Nä nog ska vi väl försöka få den något finare och gulare! Men man får nog börja med att få till elen och smida ut alla bucklor. Är det f.ö någon som har bra idé på vart man hitar torkararmar till en sån här maskin? Med nya glasrutor så följer ju önskan om torkare, med de gamla rutorna såg man ju inte ett skit vilket som! :mrgreen: De är av typen med en axel och en kulled 5 cm på sidan om (Anders, du kanske kan fota dina torkararmar vid tillfälle?).

Vad det gäller att den låter ansträngd så körde vi ju på rätt lite gaspådrag så det är mer att den missar och bluddrar vid belastning än att man känner att den inte orkar. F.ö så måste man ju konstatera att den där maskinen har mycket mera kraft än vad den har vikt därtill för inte lär det stupa på hydraulkraften utan på att det bör vara nog med ton något som håller igen så inte maskinen följer med!
Vad det gäller grålle utan avgassystem så är det ju åt andra hållet här... Kanske det är det norska trimsystemet som orsakar bluddrandet? Måste riva av det, kan ju inte bli fulare! :mrgreen:
Senast redigerad av Lars B 11:22:59, 22-06-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anders Berg

#5 » 10:06:49, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Foto på torkararmar kommer asap! Nä, det är ju som sagt svårt höra så där på en film riktigt hur det låter. Man har ju nåt svagt minne av hur för ivrigt laborerande med avgassystem på olika fordon kan ge upphov till både bludder och annat, ljudet av Grållen låg närmast till hands i minnes arkivet... :grin:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

arcticforever

#6 » 10:58:47, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kul med de som skriver en riktig berättelse och har fina bilder och filmer till :thumme: Jag satt som förhäxad och läste och tittade på bilderna...kul

Ja lycka till nu med Dunderklumpen :dancing_geek:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B (trådstartaren)

#7 » 11:08:57, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

arcticforever skrev:Kul med de som skriver en riktig berättelse och har fina bilder och filmer till :thumme: Jag satt som förhäxad och läste och tittade på bilderna...kul

Ja lycka till nu med Dunderklumpen :dancing_geek:


Ja, både filmer och bilder är ju du medskyldig till :thummar:
Men jag måste nog skaffa en bättre videokamera om det ska fortsätta så här... Man får vara nöjd med kvallan för att vara en mobiltelefon men det vore kul med bättre bild och ljud!
:skriva: Får väl kolla med tomten om man varit snäll nog :djaevul:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#8 » 17:27:32, 02-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var förbi nyss och tyckte Klumpen såg lite ledsen ut.............han saknar dig nog :mrgreen:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

dogen

#9 » 10:21:49, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hehe, underbart Lars! Fick nästan en tår i ögat av att se din lycka!
Volvo BM 650
Volvo EC 55 - http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... 290#127290
- älskar filmer på mustiga grävare som stånkar dieselrök och svettas hydraulolja!
Användarvisningsbild
dogen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:38:09, 12-02-2007
Ort: Bjästa
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

Lars B (trådstartaren)

#10 » 10:51:37, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dogen skrev:Hehe, underbart Lars! Fick nästan en tår i ögat av att se din lycka!


Jo du, det klart att om man i hela livet längtat efter att få spaka en grävmaskin så blir man ju salig när det blir verklighet! Att det sedan är MIN egen maskin gör inte det hela sämre! Den må vara rostig å ful men den fungerar att gräva med och det räcker jättelångt för mig!
I morgon blir det nog nytt besök hos Klumpen och montering av rutor och koll vart den enda utlovade elfunktionen tog vägen? Micke lovade vitt och brett att saftblandaren den funkade iaf :mrgreen: Tur kompressorhornet fungerar så man har något att leka med!

Bild

Funderar på att demontera rutramen för övre vindrutan och takfönstret så man kan få ned den på backen, säkert lättare att få dit rutan då.
Ska ladda bilen idag med diverse "bra att ha" då ju mekhallen där den står är rymlig men det är dåligt med verktyg å värmen är värdelös!
Tur man är Norrlänning då det inte behöver funderas på att det är en 20-mila sväng för att nöjesskruva lite! :grin:

Bild

Utsikten framför Klumpen skäms inte för sig heller! En ol**nblå Scania som längtar ut på vägarna!
Senast redigerad av Lars B 11:13:09, 03-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

arcticforever

#11 » 11:55:54, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Roligt att det börjar röra på sig igen.Kommer du tidigt på söndag?
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B (trådstartaren)

#12 » 11:59:07, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jo, jag tänkte försöka komma i vettig tid! Lättare då man inte börjar dagen i Piteå och måste runda varenda påsktrafikant! :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anders Berg

#13 » 22:30:06, 03-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha Lars, för din skull tog jag idag lös torkararmarna för dokumentering... :grin:
Du får se och begrunda och komma med frågor om mått mm.

Bild

P.S. Startade upp 76:an idag, small igång efter ett 1/2 varv.. och gosse vilket härligt turboljud det är :eat: , hade nästan glömt bort det över vintern....
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Lars B (trådstartaren)

#14 » 00:06:46, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack Anders!
Ja du, det var ju ett grundligt sätt att mäta på :mrgreen:
Nästan så man kan tro att du hade dem nära tillhands? Men det klart att en noggrann Brøytförare tar väl alltid in torkarna om kvällarna så de ej blir våta eller kalla i lederna!
Det verkar som de är lika långa och ≈45cm sedan är det ju kulled på den "passiva" armen. Allt jag hittat som eftermarknad har dock axelhål i båda armarna så det får man väl bygga om...
Om någon läsare har sett dylika till salu hos någon handlare så säg till! Abkati/AB KAROSSERITILLBEHÖR - Malmö har torkararmar men det vete tusan vem som är återförsäljare åt dem i norra Sverige? Men nu har man ju koll på hur långa de ska vara. Snällt Anders! :buga:

Vad det gäller 76:an så vet du ju redan hur sugen jag är på något med turbotjut i! Å nu kan man väl säga att behovet ökat snabbt för hur ska Klumpen annars ta sig runt kommunen? :mrgreen:

Nu i säng för klockan ringer 6 för att åka mot Ö-vik och lite skruvning!

:x Kollade tyvärr i ABKATIS prislista också, tror jag letar alternativ ett tag! För att lägga 1100:-+moms för armar och 230+ för blad då kan man nog vara utan ett tag! Nu vet jag varför Anders inte vågar ha dem ute om natten! :mrgreen:
Senast redigerad av Lars B 00:12:36, 04-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

TomasUhlin

#15 » 07:57:02, 04-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Faasiken va fränt!!!
Nu måste jag skaffa mig en grävare oxå.
När går färden västerut då ??
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Nemesis_turbo och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se