
Ja ha gott folk detta är fortsättningstråden på 56 sidor Brøyt X20 http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=9884 där du kan följa Mickes inköp och mekande med denna Brøyt. Men nu när vi bytt fordon och lite annat med varandra så tyckte jag det kunde vara bra med mina Brøyt-äventyr i en egen tråd.

Lika bra att börja från början... Varför ska nu en lagomtjock fotograf gå och skaffa sig en Brøyt? Det vore väl bättre med ny kamera? Men jag blev redan i unga år drabbad av svårartad maskinsjuka och hade inte mycket annat i huvudet än traktorer, lastbilar och grävmaskiner! Ja grävmaskiner stavades i min hemby Brøyt och inget annat! Morbror hade i och för sig Åkerman å än idag mins jag när man fick testa en H16C när gubbarna gick och fikade, vilken häftig känsla för en 10-årig grabb!
Så när man nu börjar bli lite låtsasvuxen och bara fuktig bakom öronen så blev jag plötsligt med en Hough H30B lastmaskin och då jag skulle börja jaga delar till den så hamnade man ju såklart raskt på Maskinisten


Nu när jag så äntligen fått tag på min alldeles egna ägandes grävmaskin så bytte jag ju bort Jöns så nu är jag ju utan dragbil igen.



Herregud nästa annons lär lyda "Förvirrad Maskinist söker egen grusgrop för närmare bekantskap och lekfulla påhitt!"


Så om vi nu går till nutid så var jag idag på ett första besök hos Dunderklumpen. Namnet kommer av att Micke tråkades för den där klumpen på garagegården när den stod och inte fungerade. Nu när den fungerar så dundrar den ju alltså Dunderklumpen! Dessutom så finns det inget mer Norrländskt än Dunderklumpen! http://sv.wikipedia.org/wiki/Dunderklumpen

Första problemet var allt lappmögel som täckte gården runt om men är man välförsedd vilket familjen Nilsson är så startades det raskt upp en modern lillebror till grävare och snön var ett minne blott. En film på Mickes proffsiga skopföring här: http://www.youtube.com/watch?v=u6JfW0zU_us
Sedan så var det dax för att testa att få igång lille Klumpen, han har ju stått övergiven hela vintern. Var rätt orolig då det batteri som satt i var helslut och allt jag hade var ett litet blygsamt bilbatteri och att riva igång en diesel 6:a som sovit vintersömn har ju skapat mer än ett grått hår på folk så det var med stor nervositet som jag äntrade hytten och testade om startknappen hade någon effekt. Resultatet filmade Micke här: http://www.youtube.com/watch?v=-_2yBqNrg9w
Vilken chock när den hoppade igång på direkten!

Jag var helt inställd på långgnuggande av gammal trött diesel å så startade den innan jag hann säga flasklock (varför jag nu skulle säga det) men det syns nog på filmen hur överraskad jag blir!
Sedan så var det dax för en väldigt nervös herre att testa vad som hände när man vippade på spakarna i maskinen och det är i efterhand kul att det allra första skoptaget finns på film då man bästa fall har något att mäta förbättringar mot!

Detta var så jäkla roligt att om staten får reda på det hela beläggs det garanterat med extra nöjjesskatt direkt! När man suttit och provat en stund så började man så smått få ihop något som ibland liknade en grävrörelse



Sedan så satte sig Micke i och visade hur det hela skulle gå till!

Så smidigt det fungerade för honom! Han petade säkert på en hemlig knapp, för så fint fungerade den inte i mina händer.

Film så ni kan jämföra: http://www.youtube.com/watch?v=pSgvAzvX5qY
Här är det dock läge för expertistips! Som ni hör så misständer motorn vid belastning men går rätt ok utan last

Micke avslutade med att jaga upp maskinen på sniskan i en slänt och hoppade ur med orden att jag skulle ställa till baka maskinen igen

Fy f-n vad läskigt det var att dra sig ur den situationen då man ju snabbt hamnar i situationer då maskinen står på två hjul och väger åt olika håll beroende på vilka hinder hjulen möter och vilken kraft du lägger på svängen. Står sedan skopan på blankis så har man ju inte allt för mycket att hämta där i stödväg heller...

Men jag kom tillbaka och lyckades fickparkera 12-ton klump intill alla prylarna och dagen slutade utan pinsamma incidenter. Roligast var väl att börja sina grävövningar under en lågt gående kraftledning, spänning ska det vara i livet!

Å hade det nu inte varit som så att maskinen helt saknar fungerande belysning kan jag nog tänka mig att dagen slutat med att jag liknat tjuren Ferdinand! "Å så vitt jag vet, sitter han fortfarande i sin Brøyt och luktar på sina dieselavgaser. Å han är SÅ lycklig!"
Om vän av ordning funderar på vart rutorna håller hus så är montering av de nya rutorna första punkten på reparationsprogrammet!

