Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumGrävmaskiner[Grävmaskiner] Allmänt

Brøyt X20 - Dunderklumpens fortsatta äventyr!

190 inlägg • Sida 4 av 13
Allmäna teknik-diskussioner rörande grävmaskiner

BlackLuck

#46 » 11:28:41, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fasen vad kul för dig Lars! :thumme:
Det var nog ett tag sedan klumpen fick smaka på en hel arbetsdag.. :grin:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage



jon anders olsson

#47 » 12:20:36, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mycket roligt att se den användas :thumme:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

Lars B (trådstartaren)

#48 » 13:58:59, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det var skitkul just att det blev nästan en hel arbetsdag så man kände att Brøyten pallade för det utan att krokna! Sedan lärde man sig att tempmätaren fungerar men utan termostat så tog det några timmar att nå 60 grader på vattnet. Där kanske är en anledning till bluddrandet? Tyckte den gick bättre vartefter timmarna gick. Men möjligen blev hydrauliken något "nervigare" när den vart riktigt varm.
Dagens offer blev övre rutan (den nybytta) som sprack, troligen när jag i nästan mörker prickade en rejält mjuk grop samtidigt som jag svängde undervagnen i ett kliv framåt. Jag fegade då jag inte ville välta och dumpade maskinen i backen med en skräll :uupps: Nå ja, lärpengar!

Men när man satt där i solnedgången och spakade så var man ju mer än nöjd! Så kul att Klumpen lever igen!
Senast redigerad av Lars B 19:40:04, 15-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

TomasUhlin

#49 » 18:45:10, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avundsjuk !! jag!!?? näee!!............
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

Anders Berg

#50 » 19:10:09, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad kul att läsa och kul att det rör på sig, visst är det extra roligt att köra Bröyt också? :grin: Nu är jag riktigt sugen på starta upp med lite jobb här med min maskin också, bara provstartat efter vintervilan än så länge, men blir snart fortsätta med mitt vägprojekt.
När modifierar du avgassystemet Lars? Det är verkligen inte snyggt.. :wink:
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

Lars B (trådstartaren)

#51 » 19:38:13, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

TomasUhlin skrev:Avundsjuk !! jag!!?? näee!!............


Jobbar du hela dagen och kvällen i morgon? Annars så kan du väl komma förbi Micke & Gunnars garage och provspaka den? :driver:
Jag är där en sväng på förmiddagen och sedan från 14.30 och så länge jorden, dieseln, orken eller dagsljuset räcker, vad som tar slut först?

Anders Berg skrev:Vad kul att läsa och kul att det rör på sig, visst är det extra roligt att köra Bröyt också? :grin: Nu är jag riktigt sugen på starta upp med lite jobb här med min maskin också, bara provstartat efter vintervilan än så länge, men blir snart fortsätta med mitt vägprojekt.
När modifierar du avgassystemet Lars? Det är verkligen inte snyggt.. :wink:


Men mitt fina Norska trimsystem! :uupps: Det måste vara bra för ork saknar den inte! Den skulle ledigt få väga några ton till i rumpan!
Jag ska kolla i originalbroschyren så jag vet hur det ska se ut? Samt att det är fel grenrör på den med utlopp nedåt... Men det är troligen norra Europas styggaste konstruktion! :x
Men att det är extra roligt att köra Brøyt är ju givet! Snacka om barndomsdröm i uppfyllelse! Hoppas det känns likadant när man står och byter skopcylinderns tätningar?
Kan bara säga att jag är ännu mer imponerad av renoveringen/målningen av din Brøyt nu! Det är många krångliga ytor på en sån där klump :buga:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

Anders Berg

#52 » 19:58:57, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Kan bara säga att jag är ännu mer imponerad av renoveringen/målningen av din Brøyt nu! Det är många krångliga ytor på en sån där klump :buga:


Ja, lite värre än att lacka en bil är det ju, men slipningen är nog värst!
Saknar verkligen blästern jag hade när jag renoverade min 218. Men jag fick ju lite tjuvträning med slipningen sen, vid Hymac renoveringen, men Bröyten har nog faktiskt mer plåt och krokiga vinklar. Men det fixar du Lats, det är bara det där att ta sej för att börja.
Användarvisningsbild
Anders Berg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 14:00:56, 10-12-2006
Ort: Flurheden, Älvsbyn
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Volvo BM 4200
MF Robur
Brøyt X21
Volvo N10
Scania 76 Super
Volvo FM 12 Spol/slam
Volvo FH 480
Volvo L70F

arcticforever

#53 » 20:44:31, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja vet du att det ryktas om ett monster i paddal...............det var några som hade gått förbi på vägen nedanför och hörde bara ett vrålande och det enda de såg var en järn arm som svingade fram och tillbaks.............de trodde nog j*vulen var på väg upp ur marken :evil:




Snart blir det nog en slät fin plan däruppe med :thummar: ....Du kan ju få prova min grävare sen........jag tänkte det var lättare för dig att få det slätt med rototilt :mrgreen:
Användarvisningsbild
arcticforever
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:19:21, 03-02-2008
Ort: Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Mercedes 320 CDI 4 matic

Lars B (trådstartaren)

#54 » 21:03:14, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag är just nu inne på en "modulrenovering" där man tar en bit i taget :klia:
Även om det inte är lika tydligt som på X2:an så är ju maskinen uppdelad i olika "klossar". Tank, hydraultank, hytt, motorhus (som f.ö är buckligare än Dolly Parton!), Bom osv. Att man får en maskin som är fläckig under tiden kan jag leva med och alla delarna behöver ju plockas ned för översyn/rengöring så då kan man väl passa på och lacka. Hytten sitter visst bara i fyra bult och jag tror allt till spakarna kan lämnas odelat kvar på maskinen? Någon som provat? Då kan man ju ta hytten med sig in när grävsäsongen är över :mrgreen: Noterade en lyftögla mitt på hyttaket! Dessutom lättare att få stil på sådant inne på verkstadsgolvet.

arcticforever skrev:Ja vet du att det ryktas om ett monster i paddal...............det var några som hade gått förbi på vägen nedanför och hörde bara ett vrålande och det enda de såg var en järn arm som svingade fram och tillbaks.............de trodde nog j*vulen var på väg upp ur marken :evil:

Snart blir det nog en slät fin plan däruppe med :thummar: ....Du kan ju få prova min grävare sen........jag tänkte det var lättare för dig att få det slätt med rototilt :mrgreen:


Ja ett Norskt urtidsdjur lär det vara! Du ska nog tro att jag funderade hur långt förbi vägen man skulle landa om man åkte över kanten på planen? Man ser ju rätt ned på vägen från ovan! Man tog det rätt lugnt när jag var ut och hämtade björkstammarna och rev av snön där ute vid "stupet"!

Rotortilt? Tycker inte du att jag har nog med prylar att manöverera? :mrgreen:
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

jon anders olsson

#55 » 22:15:03, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:Kan bara säga att jag är ännu mer imponerad av renoveringen/målningen av din Brøyt nu! Det är många krångliga ytor på en sån där klump :buga:
Bjud hem nån från de här forumet som är bra på att lackera och putsa upp maskiner hem på lite fika och ett par öl vetja, sen när han har druckit ett par pilsner och ätit upp sin bulla så säger du... "Nu när du ändå är här, skulle du vilja följa med bort här, här har du färg och färgspruta och slipmaskin... bla bla bla" Så blir din som ny :thumme:
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilka här på forumet som höll på med renoveringar av gamla maskiner och får dom fina :klia:
Kan man inte göra de med mindre maskin bör man låta bli!
Användarvisningsbild
jon anders olsson
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:56:17, 15-07-2007
Ort: Storvik
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Maskiner hemma:
Holder C9700H -98
Egholm 2100 -01

BlackLuck

#56 » 22:18:48, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

jon anders olsson skrev:
Lars B skrev:Kan bara säga att jag är ännu mer imponerad av renoveringen/målningen av din Brøyt nu! Det är många krångliga ytor på en sån där klump :buga:
Bjud hem nån från de här forumet som är bra på att lackera och putsa upp maskiner hem på lite fika och ett par öl vetja, sen när han har druckit ett par pilsner och ätit upp sin bulla så säger du... "Nu när du ändå är här, skulle du vilja följa med bort här, här har du färg och färgspruta och slipmaskin... bla bla bla" Så blir din som ny :thumme:
Nu kommer jag tyvärr inte ihåg vilka här på forumet som höll på med renoveringar av gamla maskiner och får dom fina :klia:


Det låter som att JAO vill ta en tripp till de norrländska skogarna... :mrgreen:
Användarvisningsbild
BlackLuck
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:36:32, 06-02-2007
Ort: Arnäsvall / Örnsköldsvik
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Ljungby L10
PelJob EB350
Åkerman EC230
Scania 75 trailerekipage

TomasUhlin

#57 » 22:23:31, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lars B skrev:
TomasUhlin skrev:Avundsjuk !! jag!!?? näee!!............


Jobbar du hela dagen och kvällen i morgon? Annars så kan du väl komma förbi Micke & Gunnars garage och provspaka den? :driver:
Jag är där en sväng på förmiddagen och sedan från 14.30 och så länge jorden, dieseln, orken eller dagsljuset räcker, vad som tar slut först?

Anders Berg skrev:Vad kul att läsa och kul att det rör på sig, visst är det extra roligt att köra Bröyt också? :grin: Nu är jag riktigt sugen på starta upp med lite jobb här med min maskin också, bara provstartat efter vintervilan än så länge, men blir snart fortsätta med mitt vägprojekt.
När modifierar du avgassystemet Lars? Det är verkligen inte snyggt.. :wink:


Men mitt fina Norska trimsystem! :uupps: Det måste vara bra för ork saknar den inte! Den skulle ledigt få väga några ton till i rumpan!
Jag ska kolla i originalbroschyren så jag vet hur det ska se ut? Samt att det är fel grenrör på den med utlopp nedåt... Men det är troligen norra Europas styggaste konstruktion! :x
Men att det är extra roligt att köra Brøyt är ju givet! Snacka om barndomsdröm i uppfyllelse! Hoppas det känns likadant när man står och byter skopcylinderns tätningar?
Kan bara säga att jag är ännu mer imponerad av renoveringen/målningen av din Brøyt nu! Det är många krångliga ytor på en sån där klump :buga:

Jag hade gärna svängt förbi och provspakat men jag får hem en grusbil imorrn efter jobbet med lite härligt 8/16 som ska användas till mitt nästa byggprojekt :grin:
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

Lars B (trådstartaren)

#58 » 22:27:38, 15-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

TomasUhlin skrev:Jag hade gärna svängt förbi och provspakat men jag får hem en grusbil imorrn efter jobbet med lite härligt 8/16 som ska användas till mitt nästa byggprojekt :grin:


Vad är det som luktar?
Känns bekant på något sätt?
Nu vet jag, trådämne luktar det! Vad ska du bygga?
Användarvisningsbild
Lars B
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 12:29:05, 18-04-2008
Ort: Sollefteå
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)
Maskin: Scania LS 110Super
International H-30 B
Brøyt X-20
Scania-Vabis L 71 Regent
Scania LS 75 Super 3st
Bolinder-Munktell VHK 85
Nuffield 10/60
Volvo T-22

TomasUhlin

#59 » 05:24:45, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eg inget intressant för detta forum men jag ska bygga ut altanen ca 25m2.
Rätt utrustad kan man paja allt // Tomas.
Volvo BM H10
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... baklastare
Användarvisningsbild
TomasUhlin
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 19:13:34, 14-02-2009
Ort: Ullånger
Maskintyp: Traktor
Maskin: volvo l50/Volvo BM-t24/David Brown 990/Volvo BM H-10

Holger

#60 » 08:56:42, 16-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

(Allt är intressant! Kommer du ihåg Bloms bygge? Det är mycket inspirerande!)

Ja ett Norskt urtidsdjur lär det vara!

Jag tror det handlar om en Loch Brøyt! Även kallad Brøyti!
Användarvisningsbild
Holger
Webmaster
Webmaster
 
Blev medlem: 10:54:48, 12-10-2003
Ort: Hannover
Sverige
Maskintyp: Hjullastare
Maskin: Test


Återgå till [Grävmaskiner] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Ingoberra och 6 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se