Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumVerkstadenMaterialval och -beräkningar

Alternativ till lagerbrons

23 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera materialval och hållfasthet här

JHM

#16 » 09:22:09, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Fanns inget nog tjockt, dock låter ja-bond77 lösning som smidigare. Då måste de gå att använda WB-bussningar.
JHM
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:36:57, 30-03-2008
Ort: västerbotten
Maskintyp: Ej angivet



Trondos

#17 » 09:31:06, 20-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hvis en først skal bygge om, så kan plastbussninger også være et alternativ. Vi kjøpte noen bussninger fra http://www.igus.eu/iglidur og jeg ble forvånad over hvor billige de var. iglidur G tåler 80 MPa også, det er nesten like mye som de billigste bronsevariantene, som JM1.
Sintret bronse er typisk sterkere.
Trondos
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:43:12, 24-08-2013
Ort: Ålesund
Norge
Maskintyp: Traktor
Maskin: International 434
Ford 550
Ford 3600
McCormick D-432
David Brown 880 Implematic
Allgaier A111

östemann

#18 » 21:36:39, 22-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

dejvi skrev:I butiken ville de ha 50€/kg, det var helstång så man betalar ganska mycket för alla spånor som man måste borra ut också! :sad:
Får fundera vidare!


Det låter som onekligen lite väl dyrt.
I jobbet köper vi in såna ämnen från Johnson-metall.Både stänger,ämnesrör och färdigt tillsågade bitar.
Jag får nog ta och fråga inköparen vad vi betalar i kilopris för lagerbrons och mässing. :klia:

Kan ta en runda i järnlagret och se om jag hittar några restämnen som blivit över.Skickar Pm om jag hittar nåt intressant. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
östemann
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:32:03, 06-11-2009
Ort: Österbotten
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 10/60-66+Vindelbjörnen SK 600-66
Valmet Terra 865+Wärtsilä Kran
MF 65 mk II -61
Valmet 864-65
Åkerman H7c-88

dejvi (trådstartaren)

#19 » 00:41:51, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

östemann skrev:
dejvi skrev:I butiken ville de ha 50€/kg, det var helstång så man betalar ganska mycket för alla spånor som man måste borra ut också! :sad:
Får fundera vidare!


Det låter som onekligen lite väl dyrt.
I jobbet köper vi in såna ämnen från Johnson-metall.Både stänger,ämnesrör och färdigt tillsågade bitar.
Jag får nog ta och fråga inköparen vad vi betalar i kilopris för lagerbrons och mässing. :klia:

Kan ta en runda i järnlagret och se om jag hittar några restämnen som blivit över.Skickar Pm om jag hittar nåt intressant. :thumme:


Jag tackar för omtanken!

Tänkte uppdatera lite hur läget ser ut. Skulle som sagt ha ett innermått på 40mm, mina mätningar gav 43,5 på den gamla bussningen på det värsta stället. Väldigt ovalt hål. Trodde inte att det skulle bli några bekymmer med denna renovering bara jag hittade bussningsmaterial, men se det blev det nog så det räckte...

När jag väl hade fått ut bussningen fick jag se spår av gamla "reparationer". Påsvetsat i nedre delen av hylsan för att kompensera ett väldigt nött bussningssäte. Svetsarna nerslipade med gissningsvis en tryckluftsslip så hålet var allt annat än runt. Kastade nog med 2-3mm på diametern så det blir ju svårt att svarva en bussning som passar dit. Har alltid varit fascinerad av er alla som bara slänger ihop ett NASA-verktyg av saker i "bra att ha/skrotlådan" så för en gångs skull tänkte jag försöka på något liknande. Blir inte direkt till Nasa, men väl ett simpelt arborrverktyg.

Bild
Hade sparat en snäckväxel och en 200w elmotor från en vedtransportör som blev konverterad till hydraulisk. Tänkte att de kunde komma till nytta någon gång... Blev så i söndags. Motorn var i minsta laget men det gick, även då vi tog ganska stora spånor...

Bild
Till centreringen hade jag en hylsa och en 40mm borr. Tyckte det blev helt bra faktiskt, smidigt med borren då man har en kona som passar till flera lagerstorlekar.

Bild
Monterat!

Bild
Blev en "hillbilly" lösning till matningen. En planka under snäckväxeln som hävstång. Fungerade helt ok, så emellanåt behöver man inte göra saker svårare än så...

Bild
Gamla bussningar plus en ny. Blir att prova Ertacetal C, både billigt och lättbearbetat. Får se vad det duger till. Evig optimist... :grin:

Minnesanteckningar: Hade varit prima med triangelformade/fyrkantiga lagerbockar till detta, skall köpa såna till nästa gång det beger sig! Fanns inte "på lagret" i söndags. Finare matningssystem skall funderas ut! Men helt ok dagsverk för en novis, kul att åka från verkstan då man har fått reparerat mer än man söndrat...inte alla dar det är på det viset! :grin:

3 personer gillar det här inlägget.
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

ja-bond77

#20 » 08:33:44, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lysande! :grin: Tror inte jag vågar på plastbussningar till min grävare... :vissla:
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

dejvi (trådstartaren)

#21 » 09:07:15, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nja, lite osäker jag också. Men svårt att riktigt veta innan man har provat. Är ändå ganska tålig plast det där så vi får se... Kan ju köpa kilometervis av plasten innan jag närmar mig lagerbronspriserna...
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -

Åsa-Nisse

#22 » 09:56:43, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Volvo BM hade plastbussningar till nedre sopleder på L90 B för några år sedan. Dom försvann ut sortimentet för dom var nog lite för bra så försäljningen rasade. Ersattes med stålbussningar igen som måste bytas lite då och då.
Åsa-Nisse
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:37:03, 26-07-2012
Ort: Mitt i Småland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Valmet 6200, 3,5 t grävare, Terri mm

dejvi (trådstartaren)

#23 » 10:56:28, 25-03-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

jo, jag fick ett liknande tips! Tyckte att det lät så bra så man måste prova... Men låter nästan lite för bra för att vara sant!
dejvi
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:34:17, 06-12-2010
Ort: Korsholm
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: -


Återgå till Materialval och -beräkningar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se