Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

Golf 3 Disel 1993, startproblem, TIPS?

22 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera bil-teman här

magloman (trådstartaren)

#1 » 12:28:21, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej

har köpt en billig golf3 diesel för att ta motorn ur till ett bygge/projekt av vedmaskin.

Tanken var att starta upp den innan jag tar ur den ur bilen för att se så den funkar.

Förre ägaren körde av en drivknut för några år sen.
Sedan dess har bilen bara stått.

Har satt i ett nytt batteri och provat starta. Tycker motorn låter aningen komplös men kamrem+hjul snurrar iaf.

Det är AAZ motorn. 55kW TD (EDIT:skrev felaktigt TDI)

Det finns ingen elektrisk dieselpump och jag kan inte se någon handpump.
Lossar jag ena anslutningen uppe på bränslefiltret så ser jag ingen diesel där.
Inte ens när jag kör.

Enligt tankmätaren är det halv tank. Men detta är ju gammal diesel.

Kan man ställa en jeepdunk bredvid bara o styra om ledningarna dit?
Kommer pumpen/insprutspumpen orka suga?

Hur fasen luftar man ? Är det bara o lossa ett spridarrör o köra på starten ?
:klia:

Bild
Bild
Bild

/M
Senast redigerad av magloman 00:06:48, 27-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430



PerJohansson

#2 » 16:50:25, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Sitter det ingen elpump under bilen framför tanken eller i tanken?
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

dimorep

#3 » 18:11:57, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

1. Det är ingen TDI motor, utan en 1.9TD (mekanisk insp.pump och förkammare).
2. VW bilarna har självsugande insp.pumpar och saknar därmed matarpump.
3. De pumparna ska vara "självluftande", men det skadar aldrig att "hjälpa till" med att släppa på spridarrören.
4. Har bilen stått i ett par år så kan tanken vara full med alger och filter / ledningar helt igensatta. Byta bränslefiltert och anslut slangar på filterts sugsidan (och returen) ner till en ren dunk med diesel.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Marcus Atlas Kjellkvist

#4 » 19:38:46, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej. Jag har en Skoda Pickup. O dom gångerna när man behöver lufta den så tar jag hjälp av en polare med tryckluftmunstycke o med hjälp av nån trasa o trycker luft via tankröret. Då får du övertryck i tanken o då e de rätt enkelt o lufta ur den vid pumpen. O sen när man försöker starta så fortsätter man med o blåsa luft i tanken så de får lite hjälp på traven. De e inga enkel-luftade bilar direkt. Så jag tog filterfästet ifrån en Isuzu. De har handpump. Då blev de enkelt.
Funderar på starta eget rike:)
Banchef MK402m.se
www.402m.se
Rototiltoholic
Användarvisningsbild
Marcus Atlas Kjellkvist
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:52:39, 15-12-2008
Ort: Töreboda
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Diverse maskiner

Osaka

#5 » 21:32:04, 26-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har bara kört 80-talsdieslar, och har aldrig behövt lufta dem. Körde man torrt var det precis som med bensinbilar att fylla på nytt och vrida på nyckeln.
Ett fel en gång var att plaströret mellan filtret och inspr-pumpen hade en nästan osynlig spricka, där den sög luft.
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

magloman (trådstartaren)

#6 » 00:05:42, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

PerJohansson skrev:Sitter det ingen elpump under bilen framför tanken eller i tanken?


Nix, finns inget.

dimorep skrev:1. Det är ingen TDI motor, utan en 1.9TD (mekanisk insp.pump och förkammare).
2. VW bilarna har självsugande insp.pumpar och saknar därmed matarpump.
3. De pumparna ska vara "självluftande", men det skadar aldrig att "hjälpa till" med att släppa på spridarrören.
4. Har bilen stått i ett par år så kan tanken vara full med alger och filter / ledningar helt igensatta. Byta bränslefiltert och anslut slangar på filterts sugsidan (och returen) ner till en ren dunk med diesel.


Stämmer ju. TDI kom på 90hk när jag googlat lite...
OK, ska prova det. har skaffat fräsch diesel ikväll.

Ja, som jag trodde. man kopplar ner till dunken så länge.

Tack alla för tipsen !
Ska prova imorgon EM o se om jag får igång den.

Smart o ta en hållare från en bil med pump !
Ska givetvis ha så senare om det blir vedmaskin av det hela :mrgreen:

Återkommer efter test...

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Dexxas

#7 » 07:13:10, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Välj en storlek på hydrualpumpen som motorn orkar med på ungefär 1500-1700 varv...om du ökar varvtalet till 1900-2000 så slutar regulatorn att reglera varvtalet och motorn kan rusa för dig.
Personbilsdieslar har varvtalsregulatorer som jobbar bra runt tomgång men sämre o sämre ju högre varvtal du behöver ha...
I en bil gör det ingenting, du lättar bara på gasen, men i en maskin är det inte så lyckat...
Dom flesta pumparna tål inte att varva över 2000-2200 rpm utan att tryckmatas på sugsidan pga kavitationsrisk...
För övrigt går jag i samma tankar, har en äldre Vw diesel som ska driva ett hydrualaggregat till en vedmaskin....
Användarvisningsbild
Dexxas
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 00:58:50, 18-03-2008
Ort: Borlänge/Falun
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Ford 5000 Bonntraktor

Bärgarbandvagn byggd av en BV 202
Abene VHF 3
ÖRN SK

magloman (trådstartaren)

#8 » 21:06:13, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Dexxas skrev:Välj en storlek på hydrualpumpen som motorn orkar med på ungefär 1500-1700 varv...om du ökar varvtalet till 1900-2000 så slutar regulatorn att reglera varvtalet och motorn kan rusa för dig.
Personbilsdieslar har varvtalsregulatorer som jobbar bra runt tomgång men sämre o sämre ju högre varvtal du behöver ha...
I en bil gör det ingenting, du lättar bara på gasen, men i en maskin är det inte så lyckat...
Dom flesta pumparna tål inte att varva över 2000-2200 rpm utan att tryckmatas på sugsidan pga kavitationsrisk...
För övrigt går jag i samma tankar, har en äldre Vw diesel som ska driva ett hydrualaggregat till en vedmaskin....


OK, tänkvärda fakta.

Vet att maxvridet på denna motor ligger på 200nm vid 2000rpm.
Tänkte mig att man då vill köra på detta varvtal så mkt som möjligt för att motorn ska gå så "lätt" som möjligt.

Tänker jag fel nu ?

Kanske kan montera nån sorts farthållare annars ?

Hursomhelst så får jag den inte att suga nån diesel.
Har monterat två nya slangar nu o skickat ner de i en fräsch dunk med diesel.

Tyckte jag såg nån liten rörelse i slangarna ett tag. men det var nog gammal diesel från pumpen.

Det ser ut som ett membran högst upp som är kopplat på insugsluften nära turbon. Är det denna som sköter pumpandet från tanken ?

Kanske man kan koppla blåsmunstycket från kompressorn o pumpa/pulsa lite försiktigt ?

Har lossat spridare på ettan o tvåan sen håller jag gaspedalen i golvet när jag kör på starten.

Eller ska man skruva isär pumpen nånstans o rensa ?

:klia:

Bild
röda markeringen membranpumpen ?? Pilen tryck slang till insugsrör/turbo
Senast redigerad av magloman 21:11:26, 27-04-2010, redigerad totalt 1 gång.
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

Michael Meier

#9 » 21:46:07, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

använd en sån där gummiblåsa med backventiler från båttankarna... int sifonpump? ja vet int vad den heter. de e lyckat när det är besvärligt....
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#10 » 21:56:46, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det som du kallar "membran" överst på pumpen är den laddtrycksstyrda rökgasbegränsaren, därav en slang mellen den och insuget.

Skilj INTE mera på pumpen i försök om att lufta den... :/

Inte så att där är stopp i ledningarna / banjonipplarna mellan filterhållaren och pumpen?
Är där ström fram till stopsolenoniden?
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

magloman (trådstartaren)

#11 » 22:16:06, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael: ok, kan ju testa en sån oxå.

Dimorep: aha. det är det den var till.
Nä skruvar inte isär utan o veta varför. så det är lugnt.

Ström till stoppsolenoiden ?? Ingen aning. Det sitter ett par anslutningar på den. Är det så att det ska finnas ström för att det ska komma sås ?

Sen slår man bort det så stannar den ?

hade faktiskt lite funderingar kring detta. skulle nog kunna vara det som är boven.

Har ingen filterhållare. Drog direkt ner i dunken från pumpens genomskinliga ledningar med förlängning då. Har kollat så mina skarvar är täta oxå.

Tror mest på det här med stoppen just nu....

Hitta en sprängskiss på pumpen.
Ska se om jag kan hitta var stoppen skulle sittta, eller har ni nåt tips ?
Bild
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

dimorep

#12 » 22:32:11, 27-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Stoppen" är den dit sladden är ansluten och är troligtvis monterad på ovansidan av den "järnklumpen" där spridarrören går ut ifrån på gavelen!
En elmagnet som kräver ström för att öppna (släppa genom diesel) och stannar motorn då den blir strömlös.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

magloman (trådstartaren)

#13 » 11:34:04, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Michael Meier skrev:använd en sån där gummiblåsa med backventiler från båttankarna... int sifonpump? ja vet int vad den heter. de e lyckat när det är besvärligt....


Kopplade in en sådan och nu kan jag pumpa in diesel i pumpen och den klarar tom att trycka det runt i returledningen ner i dunken.

Så nu finns det diesel i pumpen och jag har lossat alla anslutningar på spridarna o sett att det kommer ut lite diesel där oxå när jag kör den på startmotorn.

Den vill inte starta ändå.

Stopp solenoiden satt där du sa dimorep, tar jag bort och sätter dit anslutningen med nyckeln på så hör jag hur det klickar i den.
Så den verkar ju funka.

Dock så sitter en till på sidan av pumpen. Vad är den till ? Den verkar styra flödet från under pumpen(syns på sprängskissen) och en tunn ledning som slutar uppe vid inloppet på pumpen.
Blåa ledningen, syns på två bilder.

Har mätt vid gula pilen och där är det jord. Provade att koppla +12v på den och då hör man att den klickar. Ska den ha spänning eller inte ?

Det sitter ju nåt defa larm i bilen oxå. kanske det är nån sorts startspärr ??

Bild
Bild
Bild

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430

MathiasP

#14 » 18:04:12, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Går den på startgas?

Mathias P
Hymas TM9 -84
IH Farmall 966 -73
BM 400 Buster
MathiasP
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:02:34, 13-04-2008
Ort: Arbrå
Maskintyp: Traktor

magloman (trådstartaren)

#15 » 18:53:16, 28-04-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

tjenare gott folk !

Nu går den...och på diesel.

Den fick stå några timmar efter jag fått i diesel i pumpen och ut till spridarna.

Efter det var den med på nån cylinder o hosta lite.
Efter 4 långa körningar på starten så hoppa den igång :hurra:

Antagligen så smörjde det upp lite o så när den fick stå med diesel i ett tag.

Har dock nästan ingen olja i motorn eftersom oljefiltret rostat sönder så jag stängde av efter 10 sek.

Fanns iaf olja till lyftarna för de tystnade efter 2-3 sek :grin:

Ska jag byta olja o filter för att sedan låta den gå nån timme innan jag återigen arkiverar den ?

Fast denna gång på en lastpall under tak.
Eller är det bortkastat, kanske bara ställa den på en pall direkt ?

nån idé ?

/M
)))) Min YouTube kanal: https://www.youtube.com/magloman ((((
Användarvisningsbild
magloman
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 22:53:49, 16-04-2008
Ort: Karlskoga
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: Volvo BM 6300 EHC
Rottne Rapid 8wd
Zetor 8011 / Ursus 385
Volvo BM T430


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: SC252, Sparrow och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se