Jag tänkte starta en tråd om mitt hemmabygge som sakta går framåt.
Mina tankar att bygga en egen miniskotare började nog redan för 20 år sedan men 2008 så gjorde jag ett första trevande försök.
Det började med tanken att använda en jeep cherekee som bas. Det finns gott om dom och dom kostar typ inget. Att använda motorn var aldrig tanken då den var alldeles för stor. Jag satt och räknade på utväxling och vridmoment osv rätt mycket. Det blev en sådan inköpt men den pajade andra dagen jag hade den så den hamnade på skroten och så här efteråt så är jag glad för det.
Min förebild har hela tiden varit Alstorn men samtidigt har målet varit att göra en som är aningen större.
Det ska vara en maskin för första och andra gallring men ska samtidigt mäkta med en stort vindfälle.
Målet 1.55-1.6 meter bred skulle den bli tänkte jag.
Jag fick nys om en Unimog i ganska tråkigt skick. Det var nära att det blev den men kändes för stor och klumpig och jag hade svårt med frakt osv.
Projekttankarna lades ner i några år. För ca tre år sedan nu (tror jag) så fick jag nys om tre stycken bakaxlar från tgb20 och dom kändes rätt.
Rädslan för att misslyckas och ekonomisk katastrof i bygget är något som hela tiden funnits med mig så jag började fundera om jag inte skulle bygga en lunnare istället.
Uniknick fanns här som förebild http://www.uniknick.de/uniknick.htm
Jag tycker dom förbannat coola så jag gick i tankarna att bygga en lite mindre variant av en sådan med tgb axlar. Tiden gick, jag satt och räknade en hel del på vad det skulle kosta och insåg att med alla vinschar, hydraulik osv så skulle det bli rätt dyrt.
Det faktum att det fanns tre axlar tillgängligt gjorde att jag började fundera på en treaxlig skotare likt Elforest.
Jag var dock lite bekymrad över att leden mellan lunnaren och vagnen skulle bli lite konstig men kanske skulle det gå. Nu gick dessa axlar mig miste så det blev inget sådant bygge men en fördelningslåda fick jag tag på i alla fall.
Det gick ett tag och jag fick nu tag på ett par Unimog 411 axlar och dom kändes bra i bredd och styrka om än lite tunga.
Jag har räknat en hel del på dragkraft, vridmoment osv och kommit fram till att om jag inte riskera att köra omkring med korkskruvar i skogen så behövs det lite rejälare grejor än bilaxlar. Sen är det såklart svårt att ha en uppfattning om vad man kan få ner i backen också. Kör man i lervälling som vrider man nog inte sönder några axlar i första taget.
Tanken var ett tag att göra som dom gjort på yellow spider dvs att ta en vw motor med automatlåda tvärställa (eller hur man nu ser det) och ansluta till axlarna. Min slutsats var dock att det skulle gå lite för långsamt bakåt. Likaså hade jag svårt att få plats med drivlinan i den tänkta maskinen.
Jag övergav det spåret då jag fick tag på en Broddway redskapsbärare med hydrostat.
Den har stått i två år och väntat på att få donera sin drivlina nu.
I samma veva kom jag också över en midja från en liten skotare och även om den kostade en del så kände jag att det var väl investerade pengar.
Det visade sig dock lite svårt att få till en bra lunningsdesign med den midjan då den var lite för lång så jag började rita en sexhjulig skotare.
Jag satt och ritade, letade däck, räknade utväxling en hel del. Att göra en 8-hjulig skotare fanns i tankarna men kostnaderna för boggilådorna beräknade jag till över 10 papp. Jag hittade däck som jag tyckte skulle funka ca 7.5 dm i dia och 3-3.5 dm breda. Framdäcken har inte heller gratis om man inte kunde hitta begagnade.
Jag hade läst en del om personer som planerat hemmabyggen och alla hade i princip samma tanke nämligen att utgå ifrån 400-hjul då dom var väldigt billiga.
Svårigheten att få tag på fälgar med rätt offset, rätt mönster samt att få ihop utväxlingen gjorde att jag mer och mer började överväga en 8-hjulig konstruktion.
Vid det här laget började budgeten bli rätt svettig för ett hemmabygge men min inställning har hela tiden varit att det ska bli bra och inte hurvida det kostar några 10000 kr hit eller dit.
Min plan var att inte använda svängkranslager då dom är förbannat dyra. Jag räknade på glidlager svarvämnen osv och kom fram till att det inte blev billigt det heller.
Jag började hårdsurfa på Alibaba efter ett lämpligt svängkranslager och efter att ha kollat med några olika firmor så lyckades jag finna en firma som kändes seriös och som hade ett bra pris så förra sommaren beställde jag fyra svängkranslager direkt från fabrik i Kina.
Valet av 400-hjul gjorde att den önskade maskinbredden blev en stor utmaning. 1.55m bred var bara att glömma och 1.6 blev väldigt svårt också så nu är den uppe i 1.66meter
Så nu står vi här med tankar om en liten skotare med följade spek.
1.66 meter bred ca
Troligen kring 3 ton tom med kran.
Dragkraft 35kN i teorin.
Unimogdifferentialer från en 411 med hydrauliska diffspärrar (som tyvärr kapas...det gör ont)
Isuzu 4jb1 motor, ca 65 hk vid 3000rpm.
Linde hydrostat 50cc 500 bar max
Linde hydraulmotor 50 cc, 500 bar max.
Hydraulpump 33cc (har både en lastkännande och en vanlig, vad välja?)
tgb 20 fördelningslåda
orbitrol 160cc om jag inte minns fel
Lastarea ca 1.4m2 vilket borde bli 3-4 ton last.
Domex 650 i chassi och lådor
400 hjul
En tums kedjor i boggi
Nu ska jag fylla på med lite cadbilder och byggbilder.