Jag kan tala utifrån egen erfarenhet här. Har själv problem med min fars
kompressor och tänkte skapa en tråd här och be om hjälp med att lösa problemet, men det har bara inte blivit av.
Kompressorn min far har är en gammal alab i gott skick som han köpte för under tusingen på en auktion - ett kap med andra ord! Motorn är på 5,5kW (
ungefär på gränsen för vad du kan Y/D-starta på 16A med lite
motstånd), tanken är på 150 liter och den kan ladda 10 bar.
När min far köpte kompressorn var kablar och motorskyddet åt h*e, måste varit någon hemmafixare som knåpat ihop. Själv är jag elektriker så jag ordnade lite begagnade kontaktorer och ett litet elskåp bl.a på mitt jobb och byggde ihop en Y/D-start. Med tom tank går det kanon att starta kompressorn och ladda upp 10bar, men med så lite som 4,5bar (som är det lägsta jag testat, det är ändå på tok för lågt) i tanken går det inte att starta utan att säkringarna ryker. Motorn orkar liksom ett par varv på Y-läget (det svaga, långsamma, strömsnåla läget) men det byggs upp ett motstånd och hastigheten blir inte tillräcklig för att säkringarna ska stå pall när motorn sedan går över i D-läget.
Kompressorn har den typen av avluftningsventil som nämnts tidigare men det blir för högt
tryck i den redan efter ett par varv för att den ska göra någon större nytta annat än vid direktstart. Min egna lösning på detta vore att sätta dit en elmanövrerad 3/2-ventil på tryckledningen från cylindrarna och pilla i ett tidrelä i eläskåpet så att trycket går rakt ut i luften fram till någon sekund efter att kompressorn kommit igång ordentligt och därefter gå över till att ladda tanken.
Problemet blev då att hitta en
ventil som tål 10 bar och är stor nog för att inte strypa flödet från cylindrarna och/eller bygga upp övertryck vid cylindrarna. Jag letade lite hos Bosch-Rexroth och Festo och hittade grejor som kunde fungera men när det kostar över 2000:- för enbart en ventil så kan kompressorn lika gärna stå. Röret på kompressorn är ca 15mm i ytterdiameter (vet inte innerdiam.) och det är ju lite större storlekar än standardpneumatik. En annan variant kunde vara att använda två stycken parallellkopplade ventiler i mindre storlek men det känns lite "tattigt" och jag har inte orkat/hunnit forska mer i det sedan.
Däremot kom jag på en annan idé... en 3/2-ventil för hydraulik, med 230v spole kanske kan fungera, eller vad tror ni? Den är ju som regel både större och tål väldigt höga tryck. Frågan är väl bara hur bra den fungerar med
luft istället för
olja. Och visst, en sådan ventil är ju kanske dyrare i nypris, men det känns som att utbudet på begagnade ventiler av den typen borde vara betydligt större än utbudet på pneumatiska varianter som kan passa. Vore trevligt om någon som vet mer om detta kunde svara på den frågan
/Erik