Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] El/elektronik

Effektuttag på ett 16a trefasuttag?

16 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera el/elektronik i allmänhet här

Maleen (trådstartaren)

#1 » 22:22:04, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har funderat ett tag på hur många kw det går att plocka ut ur ett 16a trefasuttag i teorin. :klia:

På ett vanligt enfas dito blir det väl i runda slängar 2.3 kw, 230v x 10a =2300watt om jag inte har fel..
Men det som sätter myror i huvudet är när det kommer in 2 faser till i bilden..
Om jag inte minns fel så har jag kört ett hydraulaggregat på 7.5 kw så de gick ju åtm.

Jag menar givetvis 400v /16a
Senast redigerad av Maleen 22:31:22, 06-06-2010, redigerad totalt 2 gånger.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p



Osaka

#2 » 23:01:43, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

W=V*A*1,73 => 11,072kW vid rent resistiv last.
Kopplar du in en elmotor multiplicerar du också in effektfaktorn(Cos phi) tex. 0,82 som då skulle ge maxeffekt =9,079kW
Användarvisningsbild
Osaka
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:33:43, 19-05-2007
Ort: södra dalarna
Sverige
Maskintyp: Traktor

AndersDahlgren

#3 » 23:03:49, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teoretisk strömuttag / fas

Om belastnigen är mellan fas och nolla (1-fas)kan du ta ut 230*16=3680 W / fas.

Är belastningen 3-fas i tex. en 3-fasmotor gäller : P=U*I*roten ur 3*motorns effektfaktor

Spänning mellan två faser = 400 V
Effektfaktor vanligen mellan 0,8-0,95 beroende på motortyp.

Men detta är teoretiska värden och strömförbrukningen i en motor varierar med belastning.
Framförallt vid start kan strömförbrukningen vara mycket stor beroende på om den är direktstartad,mjukstartad eller Y/D-startad

MVH Anders
AndersDahlgren
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 14:09:04, 20-03-2010
Ort: Åkersberga

davbjo

#4 » 23:32:21, 06-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

P=effekten, U=spänningen, I=strömmen, cos fi=fasförskjutningsfaktorn
P=U x I x "roten ur 3" x cos fi
Om det är en rent resistiv belastning (typ värmeelement) hamnar man alltså på drygt 11kW eftersom man inte behöver räkna med någon fasförskjutning då.
Om det är en induktiv belastning som tex en motor så minskar effekten något beroende av värdet på cos fi som ska framgå av motorns märkskylt. :wave: [/list]
davbjo
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 20:19:51, 10-11-2014
Ort: Södra Halland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: DB 996

Maleen (trådstartaren)

#5 » 17:38:14, 07-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jaha där ser man, en aning mer komplicerat än vad man tidigare. Men intressant att veta helt klart! :thummar:
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Maleen (trådstartaren)

#6 » 22:34:25, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte fylla på tråden med ännu en fråga.
Är i kompressorköpartagen och siktar på en 4cylindrig 10hästare (med y/d), frågan är ju då om någon har erfarenhet om de verkligen går att starta den på 16a/400v utan att säkringarna ryker.
I min värld så måste ju en kommpressor kräva mycket kräm i starten inna man fått upp varvet i maskineriet, till skillnad från tex. ett hydraulagg. som jag nände tidigare som går nästan helt utan last innan man öppnar någon ventil.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

dimorep

#7 » 22:53:28, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

På kompressorer sitter det en avlastningsventil som avluftar och gör själva kompressordelen trycklös då den stannar. Detta gör att den alltid startar upp utan mottryck även om det är tryck i tanken.
Dock kan det vara stor "svängmassa" som ändå gör kompressorn tungstartad.
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Maleen (trådstartaren)

#8 » 23:02:13, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Även om blocket är trycklöst i startögonblicket byggs väl tryck upp succesivt efter bara först kolvslaget? :klia:
Hursom är ju mycket skrot som ska i rörelse, och kall olja som ska dras igång vintertid då den inte kommer stå i något ständigt uppvärmt rum.
Maleen
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 20:38:47, 29-11-2009
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Traktor
Maskin: Bm 650-76 Trima 1610p

Fredrik_

#9 » 23:34:18, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Min lilla enfaskompressor fick jag pilla av/på flera ggr vid kallstarterna i vintras, mot trycklös/öppen tank, innan den orkade gå självmant så den kunde få börja pumpa tryck... :uupps:
Annars stog den bara och brummade!!! När den väl kom igång gick det bra :grin:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

Benz

#10 » 23:41:34, 21-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en gammal Biab 2 kolvkompressor med 10 kW motor med YD start, med 16 A 400 v utta men säkring på 16A gick sönder ofta vid motorstart-ögonblick, fick byta upp till 20 A porslin-tallrik på huvudsäkring som funkar perfekt året runt.

Problem är vid motortstart då det är tung svängmassa precis som dimorep säger.

Viktig att avlufta cylindrar/luftmatningrör efter avslutad arbetsgång, har också en tidsrelä som pyser ut luft i 10 sek vid motorstart.
Benz
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:54, 25-08-2009
Ort: Norra Östra Skåne
Sverige
Maskintyp: Traktor

Exs

#11 » 00:46:19, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag kan tala utifrån egen erfarenhet här. Har själv problem med min fars kompressor och tänkte skapa en tråd här och be om hjälp med att lösa problemet, men det har bara inte blivit av.

Kompressorn min far har är en gammal alab i gott skick som han köpte för under tusingen på en auktion - ett kap med andra ord! Motorn är på 5,5kW (ungefär på gränsen för vad du kan Y/D-starta på 16A med lite motstånd), tanken är på 150 liter och den kan ladda 10 bar.

När min far köpte kompressorn var kablar och motorskyddet åt h*e, måste varit någon hemmafixare som knåpat ihop. Själv är jag elektriker så jag ordnade lite begagnade kontaktorer och ett litet elskåp bl.a på mitt jobb och byggde ihop en Y/D-start. Med tom tank går det kanon att starta kompressorn och ladda upp 10bar, men med så lite som 4,5bar (som är det lägsta jag testat, det är ändå på tok för lågt) i tanken går det inte att starta utan att säkringarna ryker. Motorn orkar liksom ett par varv på Y-läget (det svaga, långsamma, strömsnåla läget) men det byggs upp ett motstånd och hastigheten blir inte tillräcklig för att säkringarna ska stå pall när motorn sedan går över i D-läget.

Kompressorn har den typen av avluftningsventil som nämnts tidigare men det blir för högt tryck i den redan efter ett par varv för att den ska göra någon större nytta annat än vid direktstart. Min egna lösning på detta vore att sätta dit en elmanövrerad 3/2-ventil på tryckledningen från cylindrarna och pilla i ett tidrelä i eläskåpet så att trycket går rakt ut i luften fram till någon sekund efter att kompressorn kommit igång ordentligt och därefter gå över till att ladda tanken.

Problemet blev då att hitta en ventil som tål 10 bar och är stor nog för att inte strypa flödet från cylindrarna och/eller bygga upp övertryck vid cylindrarna. Jag letade lite hos Bosch-Rexroth och Festo och hittade grejor som kunde fungera men när det kostar över 2000:- för enbart en ventil så kan kompressorn lika gärna stå. Röret på kompressorn är ca 15mm i ytterdiameter (vet inte innerdiam.) och det är ju lite större storlekar än standardpneumatik. En annan variant kunde vara att använda två stycken parallellkopplade ventiler i mindre storlek men det känns lite "tattigt" och jag har inte orkat/hunnit forska mer i det sedan.

Däremot kom jag på en annan idé... en 3/2-ventil för hydraulik, med 230v spole kanske kan fungera, eller vad tror ni? Den är ju som regel både större och tål väldigt höga tryck. Frågan är väl bara hur bra den fungerar med luft istället för olja. Och visst, en sådan ventil är ju kanske dyrare i nypris, men det känns som att utbudet på begagnade ventiler av den typen borde vara betydligt större än utbudet på pneumatiska varianter som kan passa. Vore trevligt om någon som vet mer om detta kunde svara på den frågan :)

/Erik
Senast redigerad av Exs 12:40:14, 22-06-2010, redigerad totalt 3 gånger.
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

Michael Meier

#12 » 00:48:39, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Benz skrev:.... fick byta upp till 20 A porslin-tallrik på huvudsäkring....


Vad har större huvudsäkring med saken att göra?

Frågan gäller väl trefasuttagets säkringar ?!

Säkrade du upp 16A 400V uttaget också?
/Michael M
Michael Meier
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 11:47:57, 14-10-2006
Ort: Karlsäter
Sverige

dimorep

#13 » 17:25:52, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Exs:
Du behöver ju INTE leda all den komprimerade luften genom ventilerna!
Sätt ett T på röret och led "avstickaren" ut till en elmagnetstyrd ventil i stället, den behöver inte vara så stor för att bara dumpa ut trycket.
Koppla den så att den är öppen då motorn går på första läget i Y/D starten så hinner motorn väl gå över till körläge innan trycker stiger.

En hyd.ventil fungerar inte (ivf. inte långvarit) för drift i luftsystem...
1. De är gjorda för att tätningarna i de ska självsmörjas av vätskan (oljan) i systemet.
2. Vattnet som finns i tryckluftssystemet gör att de rostar inv. och kärvar ännu mera.

-Men OM avluftnings ventilen fungerar som den ska så ska det inte behövas några extra ventiler... :???:
Erfarenhet är inget som går att köpa, det måste man slita hårt och länge för att få tillgång till!

Inte dött, -bara tröttnat och slutat att skriva på forumet...
Användarvisningsbild
dimorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:23:49, 10-08-2009
Ort: Skåneland
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skruvar betydligt mera i maskiner än kör.

Exs

#14 » 19:25:14, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

dimorep skrev:Exs:
Du behöver ju INTE leda all den komprimerade luften genom ventilerna!
Sätt ett T på röret och led "avstickaren" ut till en elmagnetstyrd ventil i stället, den behöver inte vara så stor för att bara dumpa ut trycket.
Koppla den så att den är öppen då motorn går på första läget i Y/D starten så hinner motorn väl gå över till körläge innan trycker stiger.

En hyd.ventil fungerar inte (ivf. inte långvarit) för drift i luftsystem...
1. De är gjorda för att tätningarna i de ska självsmörjas av vätskan (oljan) i systemet.
2. Vattnet som finns i tryckluftssystemet gör att de rostar inv. och kärvar ännu mera.

-Men OM avluftnings ventilen fungerar som den ska så ska det inte behövas några extra ventiler... :???:



:slag: :slag: :slag:
Ja j*vlar, hur korkad får man vara. Varför tänkte jag inte på det innan? Det är ju i princip så som en vanlig avluftningsventil är kopplad. Det gör ju mitt ventilletande något enklare :mrgreen: Jag tror för övrigt att avluftningen fungerar men inte riktigt räcker till i detta fallet. Jämför man avluftningsledningen på vår stora kompressor med vår lilla skitkompressor från biltema så är det inte speciellt stor skillnad i storlek. Och här i småland säljs det uppenbarligen alldeles för klena 16A säkringar :mrgreen: Angående hydraulventilen så misstänkte även jag smörjproblemet, och fukten är ju inte heller något vidare.

Men men.. får klura vidare nu. Någon som har lite pneumatiska ventiler till salu? :mrgreen:
Industrireparatör och maskintok =)
Exs's blandade projekt
Användarvisningsbild
Exs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:52:55, 11-01-2010
Ort: Smålandsstenar
Sverige
Maskin: Volvo BM 350 "Boxer"
Huddig 760 M4
Ibland även Vimek Minimaster 620 samt Ljungby 1221

63an

#15 » 20:11:59, 22-06-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Är hela Småland 10-ampsäkrat? Nånstans måste de väl finnas nån som säljer 16amp, kanske det finns en svart marknad :lmao:
63an
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:08:25, 01-02-2009
Ort: Nu eljest.. Pite med omnejd.
Sverige
Maskintyp: Baklastare


Återgå till [Allmänt] El/elektronik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se