Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Motor D47

10 inlägg • Sida 1 av 1
Diskutera hjullastare och minilastare här

VOLVOEC (trådstartaren)

#1 » 21:50:26, 10-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har en liten fundering om en D50 skulle kunna vara ett alternativ istället för D47 .Vet inte om den skulle passa söker en D47 inte så enkelt.Motorn sitter i en CASE W7.Tacksam för alla förslag.
VOLVOEC
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 20:12:14, 13-03-2010
Ort: Gävleborg



PerJohansson

#2 » 00:47:14, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

http://www.blocket.se/skaraborg/Motor_d ... w=3&last=1

Har varit ute på blocket i omgångar ganska länge.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

mf33

#3 » 02:12:37, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Blev lite nyfiken: Vad är det för case w7 du har/årsmodell? bild?
Har en av de senare mod med väldigt kantig hytt som jag ska montera en D60 i.
mvh mojje
mf33
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:05:57, 13-02-2010
Ort: Lisch Västra Götaland
Maskintyp: Lastbil

LeifAndersson

#4 » 07:32:07, 11-08-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

D47 och D50 har olika "delningsplan" så det är inte bara att skruva dit, men de är i övrigt ganska lika. Det börjar bli mycket svårt med delar till D47, så om du vill modifiera lite så är en D50 ett bra val. Om du byggt i en D50 så passar en D60 bara att skruva i om du senare får problem. :thumme:

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Patrik Carlsson

#5 » 18:33:08, 10-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad menar du med "delningsplan"?
Vad krävs för att byta D47 mot D50?
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89

rospigg

#6 » 23:35:38, 10-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Motorns passning mot växellådan.
Sök SAE 1 eller SAE 2 så finns det bildexempel (nu inte sagt att det är just dessa standarder på nämnda motorer)
/Rp

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LeifAndersson

#7 » 07:27:05, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

I det fallet är det delningsplanet i kopplingskåpans infästning mot blocket som ställer till det, många Volvomotorer har samma delning där så man kan flytta kopplingskåpan och svänghjulet för att bara skruva ihop med de gamla prylarna. Men D47 tillhör en annan generation och har helt annan konstruktion på blocket mot kopplingskåpan. Att växellådan kan ha samma SAE fläns hjälper inte så mycket när svänghjul och drivplatta inte passar rakt över och det blir modifieringar för att få det att passa. Så det är inte bara att skruva ihop så att säga! Och ska ett motormontage bli riktigt bra så ska man använda de delar som suttit på maskinen för att förena motor och transmission så mycket som möjligt, kopplingskåpa i aluminium från en lastbil kan t.ex. vara för klen i ett traktormontage och många gånger sitter även bakre upphängningen i kopplingskåpan som ökar belastningarna ytterligare på "fel" prylar.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

rospigg

#8 » 16:22:48, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Aha!
Fel av mig, således, att peka på SAE-flänsarna.
/Rp
Användarvisningsbild
rospigg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:44, 05-05-2012
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 36-57
Volvo t25 med perkins 4.107
MF 356 "rullstol"
BM 640 -69

LeifAndersson

#9 » 17:40:21, 11-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

rospigg skrev:Aha!
Fel av mig, således, att peka på SAE-flänsarna.
/Rp


Nä det kan man inte säga! Det är nog det delningsplan man i första hand tänker på i sammanhanget, men det delningsplanet kan man anpassa genom att flytta kopplingskåpa och svänghjul från gamla motorn, om de passar. Men D47 och D50 är inte lika bakkant så den möjligheten finns inte i detta fall så därför är inte de motorerna utbytbara rakt över utan modifiering. En D50 passar egentligen inte bättre på platsen där en D47 suttit än en lagom stor motor av annat fabrikat när de är av helt olika konstruktion.
Det var inte bättre förr, men det är sämre nu!

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
LeifAndersson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:11:07, 27-08-2009
Sverige
Maskintyp: Hjullastare

Patrik Carlsson

#10 » 21:24:16, 22-10-2017
  • Överför markerat ord till lexikonet

Oki, finns det ritningar på motorändarna tro? Jag har inte hittat.
Beror ju på hur olika det är, om man kan göra en egen adapter.
I detta fallet ska den driva en hydraulpump.
/ Patrik
Patrik Carlsson
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:48:57, 13-11-2008
Ort: Borlänge
Sverige
Maskintyp: Traktorgrävare
Maskin: JCB 3C -66 + en Julakorp :)
Scania 143 -89


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se