Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Värmeutveckling i olika typer hydraulsystem

98 inlägg • Sida 1 av 7
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan (trådstartaren)

#1 » 06:15:02, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

En bra enkel formel för hydraulisk effekt är "l/s" x "MPa" = "kW" (1 MPa=10 bar)


Riktningsventilen är största källan till värmeutveckling i "open loop"-system
Ju flera slider i "paketet", desto större förluster.... men också ledningar, kopplingar, filter etc ger upphov till effektförlust i form av värme. Till och med det faktum att oljan komprimeras ca 1% av ca 200bar genererar värme. Inte att förglömma luft i oljan som också komprimeras.

I ett sk konstantflödessystem (rundpumpning) har vi stora förluster både i stand-by läge (neutral) och i arbetsläge. Extrem fallet är när vi driver fram maximalt pump flöde (max varvtal) genom överströmningsventilen. men också när vi tar ut max pump flöde som vi bara delvis styr ut till cylindern, och resten delvis går till tank. Speciellt illa är detta vid höga lasttryck. Om det är möjligt så bör rundpumpningssystem köras med variabelt varvtal. Anpassa pumpflödet med gaspedalen efter behov. Bättre att reducera pumpflödet och köra med fullt spakutslag.....på så sett går 100% av flödet till mekaniskt arbete, tryckfallet över sliden ger upphov till majoriteten av effektförlusterna.

Det finns exempel på riktigt dåligt utformade system. Till exempel småmaskiner såsom Kubota-maskiner med hydrostatdrift och arbetshydraulik av rundpumpningstyp. Hydrostatdriften fungerar bäst på ett fast förhöjt varvtal, vilket kolliderar med hur man bäst kör arbetshydrauliken.

I dag är många rundpumpningssystem utrustade med en lastkännande dumpningsventil, som shuntar bort flödet från ett stäng center ventilpaket , i stand-by läge. Exempel är Olsbergs systemet på Hiab lastbilskranar. Det reducerar värmeförlusterna väsentligt.

Konstanttryckssystemet är idag i stort sett ersatt av det snarlika lastkännande systemet. De äldre icke avlastade konstanttrycksssytemen var inte mycket bättre än rundpumpningssystemen vad gäller stand by förlusterna. De krävde även dumpningsventil vid kallstart, samt gick hårt åt lagringarna i den variabla hydraulpumpen. Inre läckaget var också relativt stort pga av max tryck även i stand-by läge.
Avlastat konstanttryckssystem, låter pumpen gå ner på ett lågt sk stand-by tryck, i strand-by läge, vilket minskar de mekaniska belstningarna på pumpen samt minskar det inre läckaget i stand-by läge.
Den väsentliga skillnaden mellan avlastat konstanttryck och Lastkännande system är att avlastat konstanttryck har ett fast maxtryck som alltid ligger på när en slid påverkas, medan ett lastkännande system har ett variablet lasttryck beroende på storleken av lasttrycket. I stand-by läge är båda systemen identiska. I arbetsläge så stryper man bort skilllnaden mellan arbetstryck och lasttryck, vilket innebär stor förlust vid låga lastryck i ett konstanttryckssystem. I ett Lastkännande system stryper man bara bort storleken av stand-by trycket, oavsett lasttryck. En begränsning i det lastkännande systemet är att energibesparingen bara funkar till 100% om alla funtioner som körs samtidigt, har samma lasttryck. Vet att det finns lastkännande system med flera variabla pumpar. En pump för funktioner som generellt har låga lasttryck, och en pump för funktioner som har höga lasttryck.

Det pågår även forskning och testverksamhet med grävare som har en variabel pump för varje funktion. Pumpen är dubbelverkande likt en hydrostat pump, och är kopplad i ett slutet system till cylindern. Ingen riktningsventil används, utan allt strys genom hydraulpumpen. Detta kommer i strt sett att eliminera majorittetn av alla strypförluster vi ser i konventionella system. En annan fördel är att en last som sänks genererar tryck och vridmoment tillbaka till pumpen, vilket reducerar effektuttaget från diesel motorn, om en annan last behöver lyftas samtidigt. Mao ett hydrauliskt "hybrid"-system...
Se artikel på Engelska

Några räkne exempel på effektförluster i de olika systemen
Vi förutsätter följande
120l/min = 2l/sec pump max pumpflöde
100bar = 10MPa lasttryck i cylindern
60l/min = 1 l/sec flöde till cylinder
200bar = 20MPa maxtryck
20 bar = 2MPa rundpumpningstryck för rundpumpningssystemet
30 bar = 3MPa stand-by tryck för konstanttryck och lastkännande
1.2 l/min = 0.02 l/sec Inre läckage Konstanttryck och Lastkännande i stand-by läge (höftat värde 2.5%)
12 l/min = 0.2 l/sec Inre läckage för rent Konstanttryck system stand-by läge (höftat värde 10%)

Rundpumpningssystemet i stand-by läge (neutral)
2 l/sec x 2 MPa = 4kW

Rent konstanttryck
0.2 l/sec x 20 MPa = 4Kw

Avlastat Konstanttryck ochLastkännade system i stand-by läge (neutral)
0.04 l/sec x 4Mpa = 0.16Kw

Väsentlig skillnad!!

Rundpumpnings systemet i arbetsläge (max varvtal och pumpflöde)
1 l/sec x 6MPa = 6kW till tank

Rent Konstanttryck och avlastat konstanttryck i arbetsläge
1 l/sec x 10MPa (max tryck minus lasttryck)= 10kW

Lastkännande systemet i arbetsläge
1 l/sec x 3MPa = 3Kw

Väsentliga skillnader här också, dock delvis till rundpumpningssystemets fördel gentemot konstanttryckssystemen. Om vi släpper upp gasen och halverar pump varvtalet, ger sliden fullt utslag, så försvinner förlusten helt och hållet på rundpumpningssystemet. I arbetsläge kan rundpumpningssystemet vara riktigt ekonomisk om föraren kan varaier pumpvarvtalet på ett "ekonomiskt sätt"...."flow on demand"....likt en variabel pump....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Mats i Myrhult

#2 » 14:26:03, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej
Intressant genomgång. Kan du ge några exempel på maskiner med de olika systemen.
Min JD 4230 från 1976 har ju konstanttryck, men är det avlastat eller lastkännande? Det finns en svåråtkomlig ventil nära pumpen där man enligt instruktionsboken kan stänga av flödet om den är svårstartad.
Tycker att oljan blir ganska varm när jag klyver ved, trots att jag kör på tomgång. Kraft och flöde är dock är fullt tillräckligt redan vid 800 rpm.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

akkamaan (trådstartaren)

#3 » 15:07:17, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mats i Myrhult skrev:Hej
Intressant genomgång. Kan du ge några exempel på maskiner med de olika systemen.
Min JD 4230 från 1976 har ju konstanttryck, men är det avlastat eller lastkännande? Det finns en svåråtkomlig ventil nära pumpen där man enligt instruktionsboken kan stänga av flödet om den är svårstartad.
Tycker att oljan blir ganska varm när jag klyver ved, trots att jag kör på tomgång. Kraft och flöde är dock är fullt tillräckligt redan vid 800 rpm.

Då mitt hydraulikförflutna härstammar från skogsmaskingbranchen, så är jag kanske lite enkelspårig i min erfarenhet....

Jag vet att JD har varit föregångare inom hydrauliken, Idag tror jag alla "full size" JD tractorer har variabla pumpar, i ett lastkännande system.....vet också att man tidgt införde dumpningsventil i sina rundpumpningsssytem...Om din tractor är specad med konstanttryckssystem samt en avlastningsventil, så låter det som ett ICKE avlastat konstanttrycksystem....men jag måste låta det vara osagt....jag skall höra med min gamle arbetskamrat, Service ansvarig för JD Sweden...oki 15 min later....via hans iPhone och Facebook sa han att det mest troligt är en fast pump, stängt centrum i riktningsventilen (typ konstant tryck), samt en dumpningsventil....han ska skicka pdf och eller hydraulschema senare idag...Återkommer senare med mera...
Senast redigerad av akkamaan 10:03:31, 16-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

akkamaan (trådstartaren)

#4 » 15:37:48, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Bortsett från kompression av oljan, så är oljans rörelse huvudorsak till värmeutveckling. Icke laminär strömning uppkommer med ökad oljehastighet, och inre friktionen i oljan gör sig påmind...Genom att designa så att man till så stor del som möjligt inte överskrider rekommenderade oljehastiheter för sug-, tryck- och returledningar så kan värmeutveckling i oljan minimeras...

En 1/2" slang kan teoretiskt svälja vilket flöde som helst, men det kommer att bli med ökad oljehastighet, och därmed ökat tryck....
Många tror att ett konstant flöde kan begränsas med en strypning.....det är bara sant om del av flödet tillåts ta en annan väg, dvs avdelas.....en strypning i ett konstantflöde, ger bara upphov till ökat tryck....
En strypning i ett konstant tryck system ger upphov till minskat flöde....likt vatten slangen i trädgården....eller kranen i vasken....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ralle

#5 » 15:45:47, 08-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Intressant...
Jag har en JD 3640 -86, alltså 10 år nyare än ovanstående, och vad jag vet har jag inte nån ventil man kan öppna för att den lättare ska starta.
Däremot om batteriet är dåligt kan hydrauliken mycket väl ställa till det... Kan underlätta starten genom att samtidigt köra nån lätt hydraulfunktion.
Tydligen för att den inte "lastar av" vid så låga varvtal som det blir vid start, men det där är jag osäker på.

Har hört nåt om att det antagligen är en pump med öppet centrum, men vad det innebär är jag osäker på. Vore kul att veta mer exakt hur det fungerar.

Ett hydraulschema för 3640 skulle vara intressant...
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

akkamaan (trådstartaren)

#6 » 17:02:27, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:Däremot om batteriet är dåligt kan hydrauliken mycket väl ställa till det... Kan underlätta starten genom att samtidigt köra nån lätt hydraulfunktion.

Imponerande......Mycket lärorik erfarenhet. Det säger nästan mera om hur ditt system är uppbyggt, än ett hydraulschem. Bra gjort!

Tydligen för att den inte "lastar av" vid så låga varvtal som det blir vid start, men det där är jag osäker på.


Beroende på typ av pump, så finns det lite olika alternativ....

En "fast" pump, ger ju flöde hela tiden, om centrum i riktningsventilen är stängt, så måste flödet antingen gå genom överströmmaren, eller genom en sk dumpningsventil. Din smarta lösning fungerar då som en dumpningsventil...

En variabel pump, står alltid utvinklad till max flöde, när dieselmotorn är avstängd. ved start så krävs det lite effekt för att "vrida" vick skivan (swash plate) i pumpen till att pumpkolvarna har nästan noll (0) slaglängd....det tar någon tiondels sekund i startögonblicket, och kräver extra ampere från startbatteriet. Är det då också ett ICKE avlastat hydraulsystem så ökar startströmmen väsentligt.

Har hört nåt om att det antagligen är en pump med öppet centrum, men vad det innebär är jag osäker på. Vore kul att veta mer exakt hur det fungerar.


Om det var öppet centrum så skulle du inte vara hjälpt av att "dumpa" till en "lätt funktion". Det måste vara ett stängt centrum på din maskin, frågan är bara vilken pump/system typ det är.....hoppas jag får hydraulschemat till JD 4230 från 1976, efter helgen...
Ett hydraulschema för 3640 skulle vara intressant...

Ska höra efter om din 3640 också!

EDIT: Enligt reservdels katalog online så är det tydligt en radialkolvpump med fast deplacement....
http://jdpc.deere.com/jdpc/servlet/com. ... ervlet_Alt

Bild
Senast redigerad av akkamaan 17:25:25, 10-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Ralle

#7 » 18:28:09, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skulle vara intressant att veta mer säkert hur det fungerar...
Nyligen hade jag jätteproblem att starta, gjorde då en slang mellan ett av uttagen bak som gick direkt i retur, så när man skulle starta drog man i spaken så gick det lättare.
Strulade dock ändå, så jag köpte nya batterier, sen verkar det faktiskt inte vara några problem alls. Precis som om det behövdes lite extra så snurrar det på hur bra som helst!

Fast deplacement... Hur fungerar systemet då?
Eftersom det är konstanttryck måste ju systemet "lastas av" på nåt sätt när det inte används (när max tryck är uppnått antar jag) för det kan ju inte ligga och jobba mot en överströmmare e.dyl. hela tiden, skulle ju gå jättetungt ju!
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#8 » 21:27:47, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ralle skrev:... Eftersom det är konstanttryck måste ju systemet "lastas av" på nåt sätt när det inte används (när max tryck är uppnått antar jag) för det kan ju inte ligga och jobba mot en överströmmare e.dyl. hela tiden, skulle ju gå jättetungt ju!

Och skapa jättemycket värme!

Jag har gjort den bittra erfarenheten ett par gånger när jag glömt nåt hydraulreglage kvar i "arbetsläge" på traktorn. Dels känns traktorn märkbart trött (inte så konstigt), dels blir oljan i tanken RUSKIGT varm. Oljan blir så varm att hydraulreglagen kärvar till sig! Jag har dock lyckats reglera tippreglaget så att kall olja i hydraulcylindern har kommit in i systemet och sen har den fått stå och puttra på tomgång och bara cirkulera oljan.

"Någon" knäckte en slang till tilten på grävaren. Hem efter en reserv och sen gick tilten JÄTTESAKTA! Körde tilten från ändläge till ändläge och det tog nog en hel minut eller så medan puffran och pumpen uppenbarligen jobbade mycket tungt. Slangen blev så varm att jag höll på att bränan mig!
Det visade sig att ena presshylsan på slangen var av fel sort så att slangkopplingen hade pressats ihop till nästan ingenting. :slag:

Akka, trevlig tråd! :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

nixs

#9 » 22:24:42, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:En variabel pump, står alltid utvinklad till max flöde, när dieselmotorn är avstängd.


Inte nödvändigtvis. De nyare grävarna med Positiv kontroll har ingen fjäder som ställer på pumpen från startögonblicket. Den behöver tryckuppbyggnad för att börja reglera.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

akkamaan (trådstartaren)

#10 » 22:30:09, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:
Ralle skrev:... Eftersom det är konstanttryck måste ju systemet "lastas av" på nåt sätt när det inte används (när max tryck är uppnått antar jag) för det kan ju inte ligga och jobba mot en överströmmare e.dyl. hela tiden, skulle ju gå jättetungt ju!

Och skapa jättemycket värme!

Jag har gjort den bittra erfarenheten ett par gånger när jag glömt nåt hydraulreglage kvar i "arbetsläge" på traktorn. Dels känns traktorn märkbart trött (inte så konstigt), dels blir oljan i tanken RUSKIGT varm. Oljan blir så varm att hydraulreglagen kärvar till sig! Jag har dock lyckats reglera tippreglaget så att kall olja i hydraulcylindern har kommit in i systemet och sen har den fått stå och puttra på tomgång och bara cirkulera oljan.

"Någon" knäckte en slang till tilten på grävaren. Hem efter en reserv och sen gick tilten JÄTTESAKTA! Körde tilten från ändläge till ändläge och det tog nog en hel minut eller så medan puffran och pumpen uppenbarligen jobbade mycket tungt. Slangen blev så varm att jag höll på att bränan mig!
Det visade sig att ena presshylsan på slangen var av fel sort så att slangkopplingen hade pressats ihop till nästan ingenting. :slag:

Akka, trevlig tråd! :thumme:

Kul att du uppskattar tråden! Men det är ju all "replies" som sätter knorr på det hela.....så du får nog ta åt dig minst hälften själv......jag försöker bara "väcka upp" folk....hhahahaha..

Det värsta i upphettningsväg är när du kör fast en maskin med full hydrostat drift...pump - motor i en sluten krets....överströmmarna i pumpen riktar över oljan tillbaka till "sugsidan" på pumpen...om inte hydraulmotorn tillåts rotera vill säga, så överför man 60+ kW till en olje volym på ca en (1) liter....det blir fort varmt det....exempel från en ÖSA 250 skotare....

Också ganska förekommande att hydraulverkstan av misstag "slänger in" en stryp-adapter istället för en vanlig..... :/
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Mats i Myrhult

#11 » 22:39:21, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej Per
Sprängskissen du visade gäller den 4230?
För den sprängskiss jag får upp från JD ser ut så här
Bild
Verkar finnas fler utgångar, ventiler/reglermöjligheter på din bild.
Om nu min pump är av fast modell utan lastavkänning, kan jag då ta bort överströmmaren på vedklyvens ventilpaket utan det blir fel?
För när jag inte kör några funktioner blir oljan aldrig särskilt varm. Tilläggas kan att jag kör en lite fulkoppling och har vedklyven kopplat till båda uttagen på ett dubbelverkande uttag och så spärrar jag spaken i ett maxläge och så går jag ut och kör klyven ventilen på klyven.

Ett alternativ vore ju att köra klyven utan eget venttilpaket, direkt med traktorns dubbelverkande. Men då måste man nog vara två.
Utan risk, ingen chans!
Användarvisningsbild
Mats i Myrhult
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:48:30, 07-11-2008
Ort: Förut Karlstad, Kil, Luleå, Piteå, Stockholm, Storfors, Töreboda, Älvsbyn, Östersund. Nu Broby
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Svets, vinkelslip och slägga.

Ralle

#12 » 23:31:19, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Jag har gjort den bittra erfarenheten ett par gånger när jag glömt nåt hydraulreglage kvar i "arbetsläge" på traktorn. Dels känns traktorn märkbart trött (inte så konstigt), dels blir oljan i tanken RUSKIGT varm. Oljan blir så varm att hydraulreglagen kärvar till sig! Jag har dock lyckats reglera tippreglaget så att kall olja i hydraulcylindern har kommit in i systemet och sen har den fått stå och puttra på tomgång och bara cirkulera oljan.

Där är ju en skillnad med JD, skulle jag glömma en spak i arbetsläge gör det inget. Så länge det inte sitter nåt i uttaget, eller kolven som är kopplad dit är i ändläge, är det ingen skillnad mot att ha spaken i neutral.
Användarvisningsbild
Ralle
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:04:00, 05-11-2006
Ort: Hölö, Södertälje kommun
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: John Deere 3640 med Trima 1620 *SÅLD*
BM Volvo 400 Buster
BM 230 Victor

Robban_C

#13 » 23:49:15, 10-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ja, det är en intressant lösning på "Jon Dyr" :grin: , det måste medges. :thumme:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

akkamaan (trådstartaren)

#14 » 02:19:09, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs skrev:
akkamaan skrev:En variabel pump, står alltid utvinklad till max flöde, när dieselmotorn är avstängd.


Inte nödvändigtvis. De nyare grävarna med Positiv kontroll har ingen fjäder som ställer på pumpen från startögonblicket. Den behöver tryckuppbyggnad för att börja reglera.

Fjädern är mekanisk och ger starten till tryckuppbyggnad.....så om det inte är en fjäder, och vridskivan står fullt invinklad (noll deplacement), vad bygger upp tillräckligt tryckratt starta regleringen??
Bra om du kan skicka ett exempel på en sådan pump så att vi kan få ta del!! Gärna en Rexroth/Vickers/Parker etc pdf-fil
De här Bosch-Rexroth-pumparna har alla fjäder

AV10
AV4
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

nixs

#15 » 08:52:28, 11-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:Fjädern är mekanisk och ger starten till tryckuppbyggnad.....så om det inte är en fjäder, och vridskivan står fullt invinklad (noll deplacement), vad bygger upp tillräckligt tryckratt starta regleringen??
Bra om du kan skicka ett exempel på en sådan pump så att vi kan få ta del!! Gärna en Rexroth/Vickers/Parker etc pdf-fil
De här Bosch-Rexroth-pumparna har alla fjäder

AV10
AV4


Det fungerar, är lite finurligt uppbyggt. Har inga bra skisser som jag kan dela med mig av men skall se om jag kan ha ett schema eventuellt i alla fall.

Det finns fler fabrikat än Vickers, Bosch Linde mfl.
Det finns två sorters människor, de som får saker gjorda och de som tar åt sig äran.
Det gäller att tillhöra den förstnämnda för i den är det lägre konkurrens!

Dubito, ergo cogito, ergo sum
nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se