Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumTraktorgrävare/Grävlastare[Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Minigrävlastare Något att ha? hur pass bra är dom?

6 inlägg • Sida 1 av 1
Allmäna teknik-diskussioner rörande traktorgrävare/grävlastare

rivkraft (trådstartaren)

#1 » 00:57:21, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i valet funderar på att köpa mig en kompakt lastare typ avant eller en minigrävare när jag såg JCB mini CX någon som testat eller hört något om dom?

En Grävlastare är ju alltid en kompromiss men verkar vara helt ok. För det hästgården samt mindre entreprenad jobb. Så man slipper köra ut med både minigrävare och den ev. avanten...

http://www.blocket.se/helsingborg/Minig ... a=23_2&w=3

Vill veta allt om dom är något att ha eller om man hellre bör satsa på en avant typ 530 eller 420.--..
rivkraft
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:22, 01-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)



Robban_C

#2 » 07:58:44, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej o välkommen hit!

Jag har absolut ingen erfarenhet av just dom där men kan i alla fall komma med några kommentarer:

Det verkar vara bra ventilation i hytten! :mrgreen:

Allvarligt talat:
Med största säkerhet ingen hydraulservo vilket kan påverka komfort och precision. Det är helt enkelt antagligen inte lika bra maskiner att köra som en minigrävare.
Jag skulle sakna att inte kunna svänga runt 360 grader, likaså skulle jag sakna framkomligheten hos en larvburen grävmaskin men detta är ju en vanesak och en fråga om att planera jobben därefter, möjligen också att säga ifrån sig dom jobb som kräver sådant.
Antagligenär dom där rätt långsamma att etablera, gissar på att dom inte gör mer än 20 blås, på sin höjd. Å andra sidan kan dom tydligen etableras på släp efter bil men då har man ju bundit upp sig på samma sorts etablering som på en larvburen minigrävare.
Vad har den för redskapsstorlekar? Skulle ju vara intressant att jämföra med en minigrävare. Likaså skulle det vara intressant att jämföra räckvidd, skop-, gräv- och lyftkrafter med en minigrävare. Jag har en känsla av att den där motsvarar en maskin något mindre än en 1,5-tonnare.
2 eller 4 wd är väl rätt intressant också?
Finns det nån marknad för en sån där maskin? Vi klarar det mesta med en 3,5-tonnare, jag vet inte om man skulle kunna få ihop heltidsjobb för en så liten maskin?
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

rivkraft (trådstartaren)

#3 » 09:57:37, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja... Den går att jämföra med en 1,5t. Visst kommer man att tappa smidighet och ev även stabilitet. Men istället för att att ha både 1,5t minigrävare och en minilastare så kanske det är en kompromiss...
Finns som både 2wd och 4wd.

visst heltidsjobb tror jag oxå är svårt att hitta.. Ska vara hemma på gården oxå och sköta sysslorna där

Släp får jag ha även om jag väljer denna minigrävlastare eller om man väljer minilastare+ grävmaskin
Senast redigerad av rivkraft 09:59:39, 30-10-2010, redigerad totalt 1 gång.
rivkraft
Fler än 1 inlägg
 
Blev medlem: 00:47:22, 01-09-2010
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)

en_dator

#4 » 21:39:15, 30-10-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ser ut att vara en intressant maskin, även om jag nog hellre skulle föredra en storlek större (den har hytt, och hytt är bra i Sverige :D )

att en runtomsvängande maskin är effektivare vid grävning är det nog ingen tvekan om, men den här kan ju annat också.

Mini CX http://www.jcb.com/products/MachineProd ... =299&RID=1

Midi CX http://www.jcb.com/products/MachineProd ... =208&RID=1

Man ser ju allt som oftast TG för 100 - 150 ksek som både är 20 & 30 år gamla. En sån här hade kanske varit ett bättre alternativ, nåt måste väl utvecklats till det bättre (även om det är en jcb) på alla de åren.
en_dator
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:39:06, 04-07-2008
Ort: Blekinge
Sverige
Maskintyp: Grävlastare
Maskin: BM 6300
Polaris 700 X2
Suzuki DR750

wille

#5 » 22:08:35, 03-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tänkte bara komma med en liten bi-kommentar med lastare kan manju '
snöröja, ex om du har stor gårdsplan kortare väg upp till huset/basen
(haha) etc som inte kräver en större röjare??! :razz: men det kanske
redan e löst :wink:

//wille
Användarvisningsbild
wille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:52, 04-02-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 655c
Wille 465
Wille 455b
Belos TransGiant
Schmidt Swingo 200+
Toro Z-Master Diesel
Toro Groundsmaster 3280 D

wille

#6 » 22:12:27, 03-11-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

I och för sig kan man ju göra det men nästan alla lastmaskiner.
Användarvisningsbild
wille
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 17:44:52, 04-02-2010
Ort: Stockholm
Sverige
Maskintyp: Redskapsbärare
Maskin: Wille 655c
Wille 465
Wille 455b
Belos TransGiant
Schmidt Swingo 200+
Toro Z-Master Diesel
Toro Groundsmaster 3280 D


Återgå till [Traktorgrävare/Grävlastare] Allmänt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: knasen28, Perssson, ron84 och 3 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se