Om det är bra att ha två
dubbelverkande hydraulventiler på traktorn? Ja det är åtminstone bättre än att ha bara en dubbelverkande funktion.
SJälv har jag sex men skulle inte ha nåt emot fler...
Om man har en
kärra med tippcylinder så "borde" man använda ventilerna som
enkelverkande. Men det är så bökigt att krypa under traktorn o ändra och har man tippslangen på en
ventil med
flytläge så får man ner flaket lika bra(även om man måste passera B-läget i spaken för att nå flytläget). Dock har man inte möjlighet att "smyga" ner flaket med att slå över i flytläget, då sjunker flaket med max hastighet som ledningarna medger. Det väsentliga är att man undviker att hålla spaken i B-riktningen nån lång stund eftersom traktorn pumpar all
olja genom övertrycksventilen då, vilket utvecklar en massa
värme och sliter på pumpen mer än nödvändigt. Många på forumet, inklusive mig själv, propagerar för att man har en extra slangstump med hon-han snabbkopplingar kopplad mellan B-uttaget och tankledningen på traktorn då man använder enkelverkande hydraulredskap. Kör du
svart ventil till tippkärra så kopplar du en slangstump mellan
uttag 2 och tanken(hankopplingen med den röda skyddshatten). Kör du blå ventil blir det uttag 4 som ska till tank.