Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Bränslen/oljor/fetter

Mer eller mindre aggressiv bensin

28 inlägg • Sida 2 av 2
Diskutera bränslen, oljor och tillsatser här

Ivar Risslén

08:16:57, 25-09-2014

DC du skriver att 98 oktan inte innehåller alkohol. Här uppe så innehåller den alkohol för att det inte ska bli isbildning.
Errare humanum est



BM 4 ever

08:58:37, 25-09-2014

Loctite säljer o-ring kit, som man limmar i hop ändarna på, kan kanske va enklare än att specialtillverka ?
http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=121315
Slava Ukraini !

ord bind

09:24:46, 25-09-2014

I sverige är det mesta av 95 Oktanen cracad fotogen med ca: 6mån max lagringstid,
och övergår sedan till något som känns o luktar som lacknafta
Vad är skilnaden mellan bröte och "bra att ha saker"?
"Bra att ha saker" vet man att man har och var man har,
bröte är det som ligger i vägen när du ska ha dom.

magnusk750

10:23:29, 25-09-2014

Alkylat/Aspen är inte aktuellt här. Knappast särskilt vanligt att köra en mc som drar 0,7-0,8 liter milen på sånt bränsle.

Om materialet inte tål att ligga i provbadet så får jag väl leta vidare. Jag sitter inte i sjön, det finns som sagt tätningar att få i repsatser men dom satserna tillverkas borta i Ryssland och att försöka få ut tätningar separat känns inte som en framkomlig väg, det är krångligt att göra affärer med Ryssland, specialbeställningar vill jag inte tänka på. Dessutom går dom tätningarna rätt ofta sönder och är inget att stå efter.

Det är inte en vanlig o-ring, har provat hos min lagergrossist och hos firman i Stockholm som har allt möjligt och lite till vad gäller plast och gummi. Står still i huvudet nu om vad den firman heter, Kränse, Kreuze, nåt i den stilen.

Ja, det är Viton jag har fått som provbit. Kanske nån har erfarenhet av hur bränsletåligt det är?

Värma för att påskynda reaktioner känns inte nödvändigt. Lägger provbiten i soppan en vecka eller två så får vi se vad som händer. Firman som ska göra tätningarna, om det blir något av det, är http://www.aesseal.se/

magnusk750

10:26:31, 25-09-2014

O-ring på metervara för att själv limma ihop skulle inte funka här. Den är pytteliten, finns inte en chans att det skulle gå att limma ihop. Dessutom flat, inte rund i genomskärning.

JohnOlof

10:27:47, 25-09-2014

magnusk750 skrev:Det är inte en vanlig o-ring, har provat hos min lagergrossist och hos firman i Stockholm som har allt möjligt och lite till vad gäller plast och gummi. Står still i huvudet nu om vad den firman heter, Kränse, Kreuze, nåt i den stilen.

Du tänker nog på Kuntze
http://www.kuntze.se/

[Edit]
Som för övrigt nu ligger väggivägg med Sifverts som kanske är en av de bästa affärerna i Stockholm :grin:
http://www.sifvert-skruv.se/sv/
Senast redigerad av JohnOlof 10:34:00, 25-09-2014, redigerad totalt 1 gång.

dc_lindberg

10:31:25, 25-09-2014

Ivar Risslén skrev:DC du skriver att 98 oktan inte innehåller alkohol. Här uppe så innehåller den alkohol för att det inte ska bli isbildning.


Nop, jag hänvisade till Blyfri 98 -utan- sprit... å det får vi söka i stjärnorna efter idag... inte ens V-Power är V-Power längre... 95-oktanen är 93-oktan (säker källa)...
Nu är det annat skräp i 95 än vad som återfinns i 98, och det tycks vara den dyngan som leder till kristalleringen/utfällningen vid avdunstning...

Provad dieseln de säljer i norr?...
Kompis fick inte igång eberprakarsystemet, partikelfiltret pajade osv...

EU / Miljömupperiet :aaargh:



Så åter till min inlaga:
95 och 98 skiljer
* % i dem har rapporterade, men ej verifierade, påståenden om negativ inverkan på gummi. :svettas:
* alternerade mellan etanol och bensin kan inte verifieras om negativ, även om det finns påståenden om det. :klia:
* Växlande mellan alkylat och bensin tycks generera uttorkning av exponerade gummidetaljer - har endast egna verifieringar om detta påstående, vilket gör att jag förhåller mig "troende" att påståendena kan vara verklighetsförankrade. :ohnej:


Jag har använt:
- 4% lacknafta; rengör förgasare och spridare, har inte uppvisat negativ inverkan på gummidetaljer
- 3% diesel; ger en känsla av något starkare explosioner (antar vi tala en förlängd förbränning)
- K-sprit... o det tycks ha en påverkan på gummidetaljer...
- 80% fotogen... gick inte så bra att köra på... lät så underligt från 3000rpm o uppåt... blev bara 1 mil (10-12km); under den tiden blev det snarare renare i förgasare än skadade gummidetaljer, men för kort exponeringstid för att kunna dra slutsatser på... :screwy:



TS fråga är mycket berättigad.
- PVC plasterna torkar till sten
- riktigt gummi löses upp
=> vilken gummisort att välja?...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

rospigg

20:17:09, 25-09-2014

Ohoj!

Tidningen Classic motors egen husmekaniker och klurgubbe Jim gjorde ett digert test med o-ringar av skilda material i olika bensin, sprit. Jag har sökt på nätet, men ej hittat det aktuella testet. (jo, jag har tidningen, men var??)

Mvh Rospigg

1 person gillar det här inlägget.

magnusk750

22:00:18, 25-09-2014

Rospigg, låter intressant. Jag är bara lösnummerköpare och den har jag missat. Någon annan kanske känner igen vilket nummer eller bar aungefär vilket år det kan vara så får jag nog fram det?

dc_lindberg

22:20:49, 25-09-2014

Såg också den där artikeln för länge sedan - tack för påminnelsen om den Rospigg :)
Sökt på Classic Motors hemsida - får inte en enda träff med ordet o-ring/o-ringar, vare sig med eller utan bindesträck... dålig sökmotor...
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

CountyBruff

11:56:17, 25-02-2019

Öppnar denna tråd igen, läste igenom men undrar fortfarande.
Jag fick på skallen i en annan tråd då jag föreslog Aspen/akylat-bensin i en
sällangående motor.
Fått rådet att tanka mina länspump-motorer som står långa tider
att tanka med akylatbensin.
Skiljer det på en motorsågmotor och en fyrtaktare?
JAG VET ATT MOTORSÅGEN GÅR PÅ OLJEBLANDAT.

1 person gillar det här inlägget.

texas5020

12:06:33, 25-02-2019

Hur gick det med testerna i slutändan och dom nya o-ringarna ? :klia:

1 person gillar det här inlägget.

dc_lindberg

13:06:46, 25-02-2019

Det har varit -knäpp tyst- i pressen om alkylatbränslets negativa effekter sedan TS startade tråden.

OK/Q8 är fortfarande en alkylt som det växer grön-alger i vilka täpper till förgasare och stoppar flottörer att fungera.
Lätt att göra rent, men...

Aspen - samma sak som alla andra sagt om Aspen.
Mkt bättre än vanlig bensin.
Ingen algväxt!

Alternativ till ovan är:
Omega 992
http://www.magnagroup.com/doc.php?id=816
och
Briggs och Strattons
http://www.briggsparts.se/grp/bransletillsats.php

Ska man ha bensinen stående länge, då är B&S tillsats helt överlägsen Omegas.
Vad än det är som B&S tagit fram, så fungerar det.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.