Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumÖvriga entreprenadmaskinerRedskapsbärare/Kompakttraktorer

Tips och råd om parktraktor (Satoh Beaver)?

87 inlägg • Sida 1 av 6
Diskutera redskapsbärare som Wille, LM Trac, Lundberg Hymas, Holder, Belos, Antonio Cararro mfl här

skogome (trådstartaren)

#1 » 13:19:54, 07-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har precis köpt mig en 4-hjuls driven parktraktor. Nybörjare som jag är så ploga jag för nära diket och skar ner :smile: Då kom jag på tanken att kan kanske borde ha en vinsch på traktorn bra att ha om man ska dra upp någon eller sig själv. Någon som sett vinsch på en såhär liten traktor?

Kommer säkert komma fler funderingar och frågor allt eftersom jag kommer på nya.

Mvh Peter.

Länk till tidigare fråga och bilder. http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=20539
Senast redigerad av skogome 20:16:49, 14-02-2011, redigerad totalt 3 gånger.
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare



Baggiz

#2 » 15:20:31, 08-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som jag skrev i din andra tråd så har jag också en Satoh Beaver. Den har dock ingen vinsch den heller. Vore i alla fall kul om vi kunde dela med oss av erfarenheter och tips om denna lilla kuliga maskin :)
Senast redigerad av Baggiz 15:20:59, 08-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
Baggiz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:12, 10-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 200
Satoh Beaver

skogome (trådstartaren)

#3 » 13:23:53, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det blev kedjor bak på den i helgen så nu har jag kedjor runt om :smile:
Den är "lagom" svår startad om jag inte kört den på några dagar får jag glöda rätt länge annars kräver den bara 10-20sec glödning å sen hoppar den igång..
Jag har inte så mkt erfarenheter av traktorn ännu för köpte den för bara några veckor sen.
Det skulle vara intressant att se bilder på frontlastaren =)
har en sandspridarkärra till den också och ska få ett sopaggregat. Sen mumla han jag köpte den av om något klippdäck så får se vad det är.
Men släng gärna upp bilder på din så slänger jag upp mer bilder allt eftersom jag hittar på något :grin:

Mvh Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

Baggiz

#4 » 15:17:02, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

"Bävern" är tyvärr 40 mil bort hos de andra delägarna så har inte just nu tillgång till nya foton på hur den ser ut när renoveringen har hunnit en bra bit på vägen.

Här finns dock ett antal foton hur den såg ut innan vi köpte den. Som synes var den ordentligt härjad med :wink:

Så det visade sig också mycket riktigt att när vi började riva i den att det var det mesta som var mer eller mindre kass, hehe.

Motorn behövde borras då kolvarna nästan rymdes på tvären :wink: Sen visade det sig att hela traktorn höll på att bokstavligen "gå av"! Framaxeln och även delvis lastaren sitter ju fast i en ram som är bultad i motorn med totalt 10 bultar. Nio av dessa var av!! Det hade man fixat genom att svetsa fast lastaren i hytten och i sin tur svetsa fast hytten i ramen baktill...!! :uupps: Trots det hade det skjutit iväg hytten bakåt och brytit sönder en del här och var...

Så vi tog isär i princip hela traktorn, utom växellåda och bakaxel, renoverade motorn och har fixat ramfästena och förstärkt lastaren så den numera inte sitter fast i hytten. Bytt större delen av elsystemet har vi också gjort. Den blir även ommålad från blå till röd.

Drivaxeln som var av har vi svetsat ihop genom att "spetsa" ändorna och så bygga på inifrån och ut med svetsfog. De finns att få tag på som beg från USA ännu, men kostar 300-400 USD, så vi ska se om det håller med svetsen.
Baggiz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:12, 10-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 200
Satoh Beaver

skogome (trådstartaren)

#5 » 15:43:36, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Trevligt med lite bilder :grin: Såg att ni hade instruktionsbok den skulle vara trevlig att få en kopia på :skriva: .
Såg trevligt ut med frontlastare sådan kanske man skulle fått byggt..
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

Baggiz

#6 » 20:27:59, 09-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Här finns några nytagna foton på hur den ser ut nu. Inte riktigt klart målat som synes.

Boken hade jag lätt kunnat kopiera om den vore här i närheten, är som sagt 40 mil bort, så det kan ta ett tag att fixa.

Lastaren är för övrigt en Lundberg:are.
Baggiz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:12, 10-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 200
Satoh Beaver

skogome (trådstartaren)

#7 » 07:58:29, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Okej då är frontlastaren av samma märke som mitt plogblad. Får undersöka om det finns något sådant till salu på internet då.
Det låter ju som du har en bra bit till traktorn otur :smile:
Ni satsar verkligen på renoveringen kanon kul att se bilder på en annan mycket ideer och hur konstruktionen är uppbyggd man kan se :smile:

Har inte gjort något med min ännu för den står utomhus och det är kallt och massa snö. Men ska få arbetskamraten att svetsa ett fäste för backlampa idag tänkte jag.
Senast redigerad av skogome 08:01:28, 10-12-2010, redigerad totalt 1 gång.
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

Baggiz

#8 » 08:40:57, 10-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Den är bara så långt bort under vintern. Sen ska den flyttas till byn där vi har vår sommarstuga, som i sin tur har en grannby 3 km bort i vilken "delägarna" har sin sommarstuga. Under tiden roar jag med min andra maskin, en BM 200 Teddy :wink:

Med tanke på det skick den var i så var en rejäl satsning eller skrotning de enda alternativen, hehe. Känns som vi har koll på det mesta, utom växellåda/bakaxel som vi inte har haft isär. Vi hoppas innerligt att den håller många år till, haha!

Plogbladet har jag inte tänkt på vilket fabrikat det har, men säkert är det Lundberg det med då lastaren är det.

Ska du sätta på en lastare så måste det fixas till fästen, iaf antar jag att du inte har några när du bara har blad.
Baggiz
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 13:45:12, 10-06-2010
Maskintyp: Traktor
Maskin: BM 200
Satoh Beaver

skogome (trådstartaren)

#9 » 10:46:32, 12-12-2010
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har inte blivit något grejande med traktorn i helgen mer än att spänna kedjorna bak lite.
Men har kollat lite på blocket och hittade en Isteki med snöslunga tyvärr utan bild på slungan. Någon som haft snöslunga på en sådan här liten traktor, hur funkar det? Hittat någon annons med snöslunga som drivs med kraftuttaget kommer den upp i lagom hastighet eller sitter det någon utväxling?
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

skogome (trådstartaren)

#10 » 21:58:51, 01-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hade svärfar här på besök precis han kollade på traktorn och tyckte jag skulle ha något för avgasröret så det inte regnar in. Vart köper man en avgasvippa eller vad är rätta benämningen? Kanske inte är så svårt att tillverka en egen men hur funkar dom?
En tunn bricka som sitter på ett gångjärn eller?

Mvh Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

nixs

#11 » 22:10:41, 01-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

nixs
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:29:17, 06-01-2006
Maskintyp: Ej angivet

Fredrik_

#12 » 22:15:05, 01-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Klassiska är väl att stjälpa en konservburk över... :cool:
Fredrik_
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:18:38, 16-10-2008
Ort: Skogen NNO om Stockholm
Sverige
Maskintyp: Ej angivet

skogome (trådstartaren)

#13 » 08:55:15, 05-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Det är några bränsleslangar som fuktar så tänkte byta dom. Men kan ju inget om diesel, ska man "lufta" på något sätt efter man bytt slangarna? den ena är från tanken till bränsle filtret och den andra går från filtret och vidare till bränslepumpen tror jag.

Mvh Peter.
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

skogome (trådstartaren)

#14 » 14:05:00, 22-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Var ute å grejade lite med traktorn idag och inspekterade kraftuttagen lite.
Det finns en spak för att starta krafuttagen inne i kupen med 5st lägen. men hur jag än ställer spaken så snurrar alltid kraftuttaget fram. Hur funkar det på "stora" traktorer som har dubbla kraftuttag är det främre kopplat direkt på motorn på något sätt? För det verkar när jag tittar in lite att det främre drivs direkt via motorn?

Kunde tyvärr inte ta några bilder då laddaren till kamerabatteriet är försvunnet =(

Mvh Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare

skogome (trådstartaren)

#15 » 21:09:32, 28-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har börjat fundera på vad man kan ha traktorn till sen när det blir sommar mer än att bara glida till brevlådan? :grin: Någon som har nån liknande storlek på traktor som även använder den på sommarn? Tanken finns att köpa en slaghack till den å putsa kompisens hästhagar men vad brukar ni använda era små traktorer till?

Mvh Peter
skogome
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 15:41:26, 10-12-2009
Ort: Lilla edet
Maskintyp: Traktor
Maskin: Satho beaver
Bm 612 traktorgrävare


Återgå till Redskapsbärare/Kompakttraktorer

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se