om vi antar att motorn i övrigt "tål" ångan (vilket jag inte tror, ånga = vatten= dålig smörjning av metallytor och rost med tiden)
Hur ska det fungera under takt 4 och 1 ( avgastakten, då kolven är på väg upp med öppen
avgasventil direkt följd av insug då kolven är på väg ned, med insusgningsventilen öppen.) ska ångan sprutas in i cyclindern även då?
Jag skulle tro att du har väldigt lite "gratis" genom att nyttja en befintlig motor för ångdrift....materialen är fel får ånga, du får en extra takt du inte har nytta av ( om du inte bygger om
kamaxel och drivningen av den) ....slaglängden är inte anpassad för ångdrift mm.
Vill du ändå prova, så kör på tryckluft, då har du en chans att se hur det fungerar utan att utsätta motorn för en massa vatten. Troligen lär du dig en hel del på vägen...
Vill du köra på ånga så bygg en "riktig" ångmaskin ( modell eller "fullstor") Även detta lärorikt, men kräver mera kunskap och maskiner till att börja med.