Ohnej, ännu en natt med oro... anledningen var att jag på nytt läst vad den gode dc-Lindberg förmedlar.
Alltså goda råd och stor erfarenhet.
En annan som prövar sig fram från början
går på den ena pumpan, efter den andra.
I tråden "Behöver hjälp med crosscart..." så skriver den mer erfarne: "Eller bromsar direkt på hjulen så slipper du växellådsras."
Det var alltså det som väntar, var mitt huvudbry i natt.
En 12 hästare med varvtalsreglering, halvgas, 1:ans
växel, full
broms utan nedtrampad
koppling.....
Nu blir det vanligt pedalställ, en vänster- och en högerfot. Alltså endera gas eller broms på höger sidan att trampa på. Ingen varvtalsreglering (bara begränsning av max
varvtal). Så förhoppningsvis storknar motorn på tomgång, innan lådan rensas.
Kan ju ställa bromsen lite lent också, för här blir det inga racerfarter.
Byter jag till trumbromsar, så utsätts lådan förmodligen ändå för samma krafter vid inbromsning om inte kopplingen manövreras ordentligt
Så med dessa aspekter hade det varit bättre att behålla automat stället, med koppling o broms I vänster pedalställ. Men vem f.n kör en sådan bil?