ankaon skrev:Har kollat lite nu, maskinen är en -03.
Idag när spakarna la av så hade även kontrollpanelen dött men motorn gick, och larv och
schaktblad fungerade som det skulle
För att lösa problemet så stängde jag av på nyckeln och startade igen och då var allt som vanligt igen....
Jag kan hoppa opp och klappa mig i ändan på att det är Puman.
Att larv och blad fungerade beror på att dessa inte är servostyrda. De (ventilerna) manövreras via vajer direkt från pedalerna.
Huvudfunktionerna är servostyrda och är beroende av att säkerhetsventilen slår till. Den styrs från Puman. Ventilen kan som jag skrev ovan öppnas med en tving mot "kontrollstiftet" men då ska man veta att maskinen är "driftklar" även med armstödet uppfällt. Därmed uppfyller den inte säkerhetsregler med mer.
Symtomen kan bevisligen variera något från fall till fall, på min maskin började det med att bomvik och hare föll bort och puffran stannade då och då, i övrigt fungerade det som det skulle. Felet kom allt oftare och sen började halva displayen slockna.
Volvo är medvetna om att detta är ett problem. Kanske inte på din serviceverkstad men på Volvo.
Det enda som jag kan tänka mig orsakar liknande fel är om strömförsörjningen till Puman tackar för sig (ex vis via tändlåset) men normalt sett så är det alltså Puman som är felet.
Jag hoppas ni har nån form av garanti kvar.
Glöm inte avrapportera hit sen!
Vad tycker du i övrigt om maskinen då?
Hur är den att köra?
Prestanda?
Orkar den som förväntat?
Är den tillräckligt snabb, tillräckligt produktiv?
Hur är den i hydrauliken, tillräckligt finkänslig?