Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexVerkstadsforumAllmänt[Allmänt] Hydraulik

Differentialkopplade cylindrar

144 inlägg • Sida 8 av 10
Diskutera hydraulik i allmänhet här

akkamaan

#106 » 03:11:44, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Diskussionen flyttad härifrån:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=21905
/ja-bond77




Ett tips....
Problemet med stora kolvdiametrar är att de kommer att kräva höga flöden för att kunna förflytta sig snabbt. I en press är ofta stordelen av kolvförflyttningarna under lågt tryck.
Du kan klara dig med en ganska liten pump/motor om du är lite "full i fan"...

Det finns tvåstegspumpar som är väldigt populär i STORA vedklyvar.
Ett annat sätt är att nyttja något som kallas "regenerering av flöde"...det finns många olika sätt att få en kolv att förflytta sig snabbt med en pump som ger relativt lågt flöde...den finns system som snabbar upp tomgångsrörelsen i båda riktningarna under lågt tryck... när sedan högt tryck behövs för presskraft, så kopplas regenerering ur och pumpen arbetar under lågt flöde och högt tryck....
Ge mig din kolvstångsdiameter och slag längd så ska jag räkna på ett exempel åt dig.
Läs den här artikel (på Engelska, men väldigt bra illustartioner)
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare



Robban_C

#107 » 12:06:36, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Om regenerering av flöde till cylindrar:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=


akka:
Vi har lärt oss att regenerering inte fungerar när man har genomgående kolvstång (samma areor i båda kamrarna).
Men i din länk finns ett exempel på regenerering med flödesdelare, bilderna 17-42 till 17-44.
Där leder man av en del av returflödet till tank. Hur skulle en sån konstruktion fungera med samma area på båda sidorna av kolven?
Jag menar att eftersom en del av flödet leds av till tanken så borde det fungera men nånstans i skallen ringer det lite varningsklockor.
Det måste ju bli olika tryck i dom olika kamrarna, annars blir det ju knas av alltihop. Kan det vara så att flödesdelaren måste vara anpassad till detta? Olika storlek på de båda motorerna? :klia:
Eller är jag alldeles ute och cyklar?

De här senaste inläggen passar egentligen bättre i den tråden jag länkade till.

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

akkamaan

#108 » 13:36:26, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Om regenerering av flöde till cylindrar:
http://www.maskinisten.net/viewtopic.ph ... highlight=


akka:
Vi har lärt oss att regenerering inte fungerar när man har genomgående kolvstång (samma areor i båda kamrarna).
Men i din länk finns ett exempel på regenerering med flödesdelare, bilderna 17-42 till 17-44.
Där leder man av en del av returflödet till tank. Hur skulle en sån konstruktion fungera med samma area på båda sidorna av kolven?
Jag menar att eftersom en del av flödet leds av till tanken så borde det fungera men nånstans i skallen ringer det lite varningsklockor.
Det måste ju bli olika tryck i dom olika kamrarna, annars blir det ju knas av alltihop. Kan det vara så att flödesdelaren måste vara anpassad till detta? Olika storlek på de båda motorerna? :klia:
Eller är jag alldeles ute och cyklar?

De här senaste inläggen passar egentligen bättre i den tråden jag länkade till.


Tror inte att du behöver stödhjul i alla fall....skratt...

Det är väl bilden 17-45 som jag gillar bäst, med en tryck känslig ventil som skiftar regenerering till/från beroende på last tryck....perfect för vedklyv eller en press. Tillåter ju då en drivkälla med lägre effekt.

Regenerering ska nog funka med flödesdelare även om det är genomgående kolvstång på cylindern. Man "stjäl" ju olja som annars går i retur till tanken

Jag snubblade över den här artikeln i ett annat forum, och tyckte den var så läsvärd att jag ville "dela med mig"....hahaha...

Det är sunt när det ringer varningsklockor när man arbetar med hydraulik. Speciellt när det gäller regenerering. Man förbiser ofta att man skapar höga mottryck när man regenererar höga flöden (höga cylinder hastigheter), och man måste ta hänsyn till dettta när man dimensionerar systemets komponenter.

En flödes delare av kugghjulstyp, funkar i princip som en hydraul driven pump, och behöver ett relativt högt varvtal för att vara volymetriskt effektiv vid höga tryck....
Senast redigerad av akkamaan 13:40:43, 01-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

Robban_C

#109 » 14:24:17, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tack för det!
Jag trampar väl vidare på Monarken men jag är tydligen i alla fall på väg åt rätt håll. :mrgreen:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

ja-bond77 (trådstartaren)

#110 » 17:44:58, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Finns det nånstans att läsa om regenering av flöde inåt också? Alltså olja från A till B på en normal dubbelverkande cylinder? Det var väl bara den där varianten med kugghjulsflödesdelaren som fungerade även på det viset i länken? Men det skulle vara intressant att läsa upp sig på dylik regenerering via ventiler också.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

akkamaan

#111 » 20:34:16, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

ja-bond77 skrev:Finns det nånstans att läsa om regenering av flöde inåt också? Alltså olja från A till B på en normal dubbelverkande cylinder? Det var väl bara den där varianten med kugghjulsflödesdelaren som fungerade även på det viset i länken? Men det skulle vara intressant att läsa upp sig på dylik regenerering via ventiler också.


SUN Hydraulics är de som är bäst på olika ventillösningar för detta.
SUN Regen PDF 1

SUN Regen PDF 2

Skulle inte tro att det finns någen regen lösning med bara ventiler, för inåtgående kolv. Mottrycket på A-sidan genererar större kraft än vad B-sidan kan övervinna. Med kugghjuls-flödesdelaren så står ju A-sidan i kontakt med tank, dvs "trycklös"....
Men kanske någon här hittar nåt som funkar.....det är ju därför vi har ett forum....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ja-bond77 (trådstartaren)

#112 » 21:58:37, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Du får ta ett snack med nixs om det där... :mrgreen: Det ska nog gå under de rätta förutsättningarna har jag för mig, typ med mycket liten eller rentav "negativ" belastning på cylindern och med flödesdelarliknande ventiler. Ska kolla länkarna senare. :thumme:

(eventuellt klipper jag ur o flyttar över hela denna delen av tråden, när jag får tid)
Senast redigerad av ja-bond77 21:59:44, 01-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#113 » 23:08:00, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har de små grå mellan öronen jobbat ett tag på att få grepp om det här med regenerering med hjälp av flödesdelare enligt tidigare länk.
Kan man säga så här?:
Returflödet från minuskammaren används delvis för att driva en hydraulmotor, därefter går detta flödet till tank.
Resten av returflödet tryckstegras av en pump driven av hydraulmotorn och kan därför gå in till pluskammaren där trycket är högre än i minuskammaren.
Var det en korrekt beskrivning?

Här har vi också förklaringen till att man med den här metoden kan regenerera även vid minusgång förutsatt att man har rätt förhållanden mellan flödena genom flödesdelaren (pump och motor).
Är detta också korrekt?

Om jag har rätt så här långt så
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Robban_C

#114 » 23:10:24, 01-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vaf*n! Katten Lilleman klev upp på tangentbordet och lyckades klicka på "Skícka". :slag:


Nå:
Om jag har rätt så här långt så finns det bara en malört i bägaren:
EN sån där "roterande flödesdelare" ser ut att vara rätt kostsam, eller hur?
Ska man dessutom ha en för plusgång och en för minusgång så blir det riktigt dyrt. :grin:
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

akkamaan

#115 » 01:44:05, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Kan man säga så här?:
Returflödet från minuskammaren används delvis för att driva en hydraulmotor, därefter går detta flödet till tank.
Resten av returflödet tryckstegras av en pump driven av hydraulmotorn och kan därför gå in till pluskammaren där trycket är högre än i minuskammaren.
Var det en korrekt beskrivning?

Bild
Jag håller med dig på nästan hela ditt resonemang. Det ända jag inte gillar är att du säger trycket är högre i pluskammaren....jag vill ha det till att trycket är lika i båda kamrarna, och kolven rör sig utåt pga att kraften blir större på pluskammarsidan.

Här har vi också förklaringen till att man med den här metoden kan regenerera även vid minusgång förutsatt att man har rätt förhållanden mellan flödena genom flödesdelaren (pump och motor).
Är detta också korrekt?

De std flödes delare jag tittat på hara alla 50/50 delning. Tror man kan specialbeställa annan delning också. Oavsett delning (utom 100/0) så blir det ju nån regenerering av flöde vid minusgång.

Observera att vid utåtgående så regenereras endast halva (vid 50/50 delning) returflödet från minussidan. Konventionell regenerering vid utåtgående, regenererar ju hela flödet från minussidan.

Om jag har rätt så här långt så

Det här är verkligen krävande tankearbete.....tog mig ett bra tag att acceptera, när jag började studera det hela.....

Du verkar ha snappat det hela snabbare än vad jag gjorde....
"aw come on"
Det bästa lärandet kommer när man undervisar
Per A
Användarvisningsbild
akkamaan
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:27:12, 17-09-2010
Ort: Östersund, numera Port Angeles WA USA
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Skotarna ÖSA/BM SM 868, ÖSA 250, Kockums 850 i övrigt allätare

ja-bond77 (trådstartaren)

#116 » 07:34:59, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Robban_C skrev:Ska man dessutom ha en för plusgång och en för minusgång så blir det riktigt dyrt. :grin:

Samma kugghjulsflödesdelare funkar åt båda hållen, åtm tolkade jag skriften så.
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

Robban_C

#117 » 09:19:17, 02-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

akkamaan skrev:... jag vill ha det till att trycket är lika i båda kamrarna, och kolven rör sig utåt pga att kraften blir större på pluskammarsidan. ...

Ja, arean är ju större på pluskammaren så kraften blir ju större.
Jag måste fundera på det där med trycket men du har nog rätt där.
Vore för övrigt dumt att säga emot utan att vara rätt säker. Du har ju rätt bra koll och jag gör vad jag kan för att snappa åt mig så mycket kunskap som möjligt. :grin:


ja-bond77 skrev:Samma kugghjulsflödesdelare funkar åt båda hållen, åtm tolkade jag skriften så.

Jaså, det var på det viset. Jag glodde bara på första bilden lite snabbt. Hade för bråttom, som alltid annars också. :grin:
Har slutat på forumet!
Användarvisningsbild
Robban_C
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 22:13:25, 11-06-2006
Ort: Norra Södermanland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Volvo EC45 -06
Volvo ECR25D -17
MB-Trac 800 -86
Valtra N174D -17

Molnia

#118 » 18:02:46, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får till börja med ursäkta för det jag kommer fråga om har säkert varit uppe men era fina scheman för hydraulik och ventiler är rena grekiskan för mig.
jag fantiserar om att kunna göra en vedmaskin och funderar kring lite lösningar.

Bild
min önskan är att kunna ha en klyvkolv som vid retur har en "bypass" som gör att det går dubbelt så fort på returen(jo den går ju redan fortare på returen men men) så oljan flödar in i "rätt" kammare istället för till tank. detta funkar ju med en backventil som jag försökte rita till vänster. eller funkar inte detta?
Bild
Problemet i mina funderingar är när jag ska få kolv att gå ut. då vill oljan inte gå till kammare utan via byppassen och direkt till tank.
Finns det ventiler som växlar beroende på vart oljan kommer ifrån för riktning?
Användarvisningsbild
Molnia
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 03:00:09, 06-02-2011
Ort: Syskongården finns i östra småland, bor numera i Närke
Sverige
Maskintyp: Traktor

Turbodiesel

#119 » 18:10:34, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

I övre exemplet går kolven garanterat utåt (oljetrycket jobbar mot kolvstångens area), bara att dina pilar till vänster pekar åt fel håll.


Ventiler som växlar funktion med oljeriktningen finns i mängder, men ingen som löser ditt problem.
TD´s gamla maskinteckningar.
::::
Framtiden var bättre förr..
Användarvisningsbild
Turbodiesel
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:11:13, 21-05-2008
Ort: U-ganda
Sverige
Maskin: John-Deere

stegmaster

#120 » 19:14:48, 01-08-2013
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varför klanta til det onödigt??? :grin:
En pump på 50-60L/min, grova slanger/anslutninger/ventiler och en snabbventil(för ut rörelsen), så hinnar du inte med at mata inn och kapa lika snabbt som klyven går.
På min vedmaskin gör klvven T/R på 2,7sek, och hela "kalaset" drivs av en 60l/min pump.
Stegmater, innmater(ruller och band) kapsåg(drivning och matning), klyvning, utmaterband.
Dessutan går det fint at både mata inn och kapa medans klyven går.
Maskinen drivs med 11W el. motor, eller Pto från ca 35hk.

Enda näckdelen er at utmaterbandet går inte at justera för sig, utan at flere funktioner berörs.
Detta er dock löst på dom senaste modellar med en ekstra liten pump på ca10l/min.
Inget illa ment om dina ideer, tipser bara hur det funkar på en fabriktillverkat maskin. :thumme:
Användarvisningsbild
stegmaster
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 02:00:17, 26-10-2009
Ort: Sör Norge
Norge
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: XCG 230lc-7E, Hanix H55DR
Valmet 665s, Valtra-Valmet 6400
Deutz 4005
Kesla 102HD/kran 304T
Toyota RAV4 Hybrid 4x4


Återgå till [Allmänt] Hydraulik

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se


cron