Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexDiverseSnick Snack

Stora snusbakartråden

96 inlägg • Sida 1 av 7
Hit hör allt som ej passar in i något av de andra forumen ...

Ulf (trådstartaren)

#1 » 09:57:55, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag inte är ensam om att baka eget snus så tycker jag att vi drar igång en tråd om detta.

Loke verkar vara en hejare på detta.

Lite tips och trix runt detta!

Loke @ Dagens glädjeämne !
Loke skrev:
Ulf skrev:Det fanns för drygt två år sedan ett ekonomiskt motiv att sluta, 50 spänn om dagen!
Men nu bakar jag själv och då är det bara strax under 6 kronor per dag....


För mig kostar min snus i jämförelse med en dosa ettan (42g) 10,20 kr.

Jag har faktiskt roat mig att räkna ut exakt vad min snus kostar per dosa (lite att göra) genom att jag precis idag bakat färdig en sats. Sambon har riktiga vågar både för små och lite större vikter då hon genom firman skickar mycket paket. Det är alltså ingenting som är "höftat" utan allt är vägt och uträknat.
För mig går det ungefär en dosa om dagen om det vore 50 gram i varje, det har det gjort så länge jag snusat, dvs i drygt 40 år. Jag hade redan börjat tillverka själv när snusmängden minskade i dosorna så den frustrationen slapp jag i alla fall.
Nu kör jag med en metalldosa som rymmer 62 gram snus något packad och på en sats får jag ut 20 såna dosor. Då räcker en snussats drygt 20 dagar beroende på omständigheterna.

Jag har inte räknat med vad vattnet och elen för att tillverka en snussats kostat men det rör sig om 8 deciliter vatten, en elvisp i ca 8 minuter samt en 60w vanlig/gammaldags glödlampa i 2,5 dygn.

På varje snussats får jag ut 1,37 kg färdig snus som kostar i inköp med frakt och moms 306 kr.

Pris för snusen per dosa från en sats:
Min plåtdosa: 62g, får ut 20 st, kostar 15,30 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 50g, får ut 25 st, kostar 12,24 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 42g, får ut 30 st, kostar 10,20 kronor styck.

Jag handlar från "Tillbudet" och uppställningen ovan är uträknat på en beställning som består av 10 omgångar snussatser:
10 st 500 grams påsar tobaksmjöl grov.
10 st tillbehörssatser.
5 st småflaskor glycerol/propylenglykol.
10 st 40 grams påsar karbonat.

Jag använder dubbla påsar natriumkarbonat per sats så min snus blir lite dyrare än vanlig slätstruken ordinär blir per dosa, men jag vill gärna ha lite starkare snus. Jag funderar dock på att lägga av med dubbelkarbonaten och bara köra med en, dvs det som ingår i en tillbehörssats då tandköttet fräts bort av alltför stark snus. En period testade jag med tre påsar då som jag nämnde tycker om när det riktigt känns att man har snusen inne men till slut insåg jag att om man fortsätter med detta så kan man nog snart börja spela xylofon på tandhalsarna och lade därmed ned det försöket till att göra snusandet mer intressant.

Om jag skulle köpa tobaksbalar eller än bättre odla och mala själv samt köpa ingredienserna i större kvantiteter så skulle man säkert komma ned betydligt i pris. Håller ögonen öppna för att hitta en vettig snuskvarn men det verkar svårt att hitta något lämpligt, allt från färdig eller något man kan bygga om är intressant.

För övrigt så blandar och bakar jag snusen i ett kärl som är högre än brett, ungefär som en blomkruka, viktigt är att elvispen når botten. kärlet täcks med folie och placeras i en större kylväska som jag har en 60watts glödlampa i, då får jag exakt den värme som behövs för att tobaksmassan ska omvandlas (fermenteras) till snusmassa, detta tar för mig 2,5 dygn. efter detta så får snusen stå kvar i kylväskan tills den svalnat sen åter en vända med elvispen för att finfördela och få bort eventuella klumpar. Sen tömmer jag över den till den rätta plastbunken med lock och stoppar in burken i kylskåpet. Snusen är helt färdig på 3,5 dygn då den behöver ca ett dygn i kylskåp för att eftermogna, men den går även att använda direkt efter att den kallnat om paniken börjar krypa sig på.

Efter denna oerhört vetenskapliga uträkning så ska vi väl skriva lite om själva glädjeämnet då jag är som alla andra mäkta stolt att jag bidragit extra till statsfinanserna. Jag "roade" mig också att räkna ut hur mycket jag ungefär lagt ut på snus genom åren. Eftersom jag inte kommer ihåg vad snusdosorna kostat genom åren så gör jag ett överslag på 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 år (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen a´ 20 kronor blir alltså 292 000 kronor.
Sen ska vi även försöka oss på att lägga till rökestålarna som blir värre då jag inte har något riktigt att gå efter då jag hållit upp i omgångar samt aldrig varit någon direkt storrökare.
Om vi säger att jag rökt ett paket i veckan i 25 år kanske vi kommer nära,kanske lite snålt men låt oss säga att rökat kostat 25 kronor paketet så har 32 500 kr gått upp i rök. Så totalt har jag i ren idioti betalat 325 000 för att förstöra min egen hälsa, men jag gör väl som alla andra att jag förnekar och menar att jag i stället bidragit som jag nämnde tidigare med en fin extraslant till statskassan.

Och på detta tar vi nu en snus, tänder en rök samt ser framtiden med tillförsikt......host host.


Loke
Senast redigerad av ja-bond77 12:57:30, 10-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Infogade citat
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61



Loke

#2 » 14:20:53, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Mitt inlägg ovan härstammar från "dagens glädjeämne" därav röran och den lite märkliga formuleringen mot slutet. Jag tar bort mitt inlägg där och flyttar det hit samt redigerar det lite, jag trodde att originalinlägget skulle flyttas men nu gör jag detta själv istället.

Ulf skrev:Det fanns för drygt två år sedan ett ekonomiskt motiv att sluta, 50 spänn om dagen!
Men nu bakar jag själv och då är det bara strax under 6 kronor per dag....


För mig kostar min snus i jämförelse med en dosa ettan (42g) 10,20 kr.

Jag har faktiskt roat mig att räkna ut exakt vad min snus kostar per dosa (lite att göra) genom att jag precis idag bakat färdig en sats. Sambon har riktiga vågar både för små och lite större vikter då hon genom firman skickar mycket paket. Det är alltså ingenting som är "höftat" utan allt är vägt och uträknat.
För mig går det ungefär en dosa om dagen om det vore 50 gram i varje, det har det gjort så länge jag snusat, dvs i drygt 40 år. Jag hade redan börjat tillverka själv när snusmängden minskade i dosorna så den frustrationen slapp jag i alla fall.
Nu kör jag med en metalldosa som rymmer 62 gram snus något packad och på en sats får jag ut 20 såna dosor. Då räcker en snussats drygt 20 dagar beroende på omständigheterna.

Jag har inte räknat med vad vattnet och elen för att tillverka en snussats kostat men det rör sig om 8 deciliter vatten, en elvisp i ca 8 minuter samt en 60w vanlig/gammaldags glödlampa i 2,5 dygn.

På varje snussats får jag ut 1,37 kg färdig snus som kostar i inköp med frakt och moms 306 kr.

Pris för snusen per dosa från en sats:
Min plåtdosa: 62g, får ut 20 st, kostar 15,30 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 50g, får ut 25 st, kostar 12,24 kronor styck.
Vanlig snusdosa: 42g, får ut 30 st, kostar 10,20 kronor styck.

Jag handlar från "Tillbudet" och uppställningen ovan är uträknat på en beställning som består av 10 omgångar snussatser:
10 st 500 grams påsar tobaksmjöl grov.
10 st tillbehörssatser.
5 st småflaskor glycerol/propylenglykol.
10 st 40 grams påsar karbonat.

Jag använder dubbla påsar natriumkarbonat per sats så min snus blir lite dyrare än vanlig slätstruken ordinär blir per dosa, men jag vill gärna ha lite starkare snus. Jag funderar dock på att lägga av med dubbelkarbonaten och bara köra med en, dvs det som ingår i en tillbehörssats då tandköttet fräts bort av alltför stark snus. En period testade jag med tre påsar då som jag nämnde tycker om när det riktigt känns att man har snusen inne men till slut insåg jag att om man fortsätter med detta så kan man nog snart börja spela xylofon på tandhalsarna och lade därmed ned det försöket till att göra snusandet mer intressant.

Om jag skulle köpa tobaksbalar eller än bättre odla och mala själv samt köpa ingredienserna i större kvantiteter så skulle man säkert komma ned betydligt i pris. Håller ögonen öppna för att hitta en vettig snuskvarn men det verkar svårt att hitta något lämpligt, allt från färdig eller något man kan bygga om är intressant.

För övrigt så blandar och bakar jag snusen i ett kärl som är högre än brett, ungefär som en blomkruka, viktigt är att elvispen når botten. kärlet täcks med folie och placeras i en större kylväska som jag har en 60watts glödlampa i, då får jag exakt den värme som behövs för att tobaksmassan ska omvandlas (fermenteras) till snusmassa, detta tar för mig 2,5 dygn. efter detta så får snusen stå kvar i kylväskan tills den svalnat sen åter en vända med elvispen för att finfördela och få bort eventuella klumpar. Sen tömmer jag över den till den rätta plastbunken med lock och stoppar in burken i kylskåpet. Snusen är helt färdig på 3,5 dygn då den behöver ca ett dygn i kylskåp för att eftermogna, men den går även att använda direkt efter att den kallnat om paniken börjar krypa sig på.

Efter denna oerhört vetenskapliga uträkning så ska vi väl skriva lite om själva glädjeämnet då jag är som alla andra mäkta stolt att jag bidragit extra till statsfinanserna. Jag "roade" mig också att räkna ut hur mycket jag ungefär lagt ut på snus genom åren. Eftersom jag inte kommer ihåg vad snusdosorna kostat genom åren så gör jag ett överslag på 20 kronor per dosa. Jag har snusat i 40 år (drygt) och det blir 14600 dagar, en dosa om dagen a´ 20 kronor blir alltså 292 000 kronor.
Sen ska vi även försöka oss på att lägga till rökestålarna som blir värre då jag inte har något riktigt att gå efter då jag hållit upp i omgångar samt aldrig varit någon direkt storrökare.
Om vi säger att jag rökt ett paket i veckan i 25 år kanske vi kommer nära,kanske lite snålt men låt oss säga att rökat kostat 25 kronor paketet så har 32 500 kr gått upp i rök. Så totalt har jag i ren idioti betalat 325 000 för att förstöra min egen hälsa, men jag gör väl som alla andra att jag förnekar och menar att jag i stället bidragit som jag nämnde tidigare med en fin extraslant till statskassan.

Och på detta tar vi nu en snus, tänder en rök samt ser framtiden med tillförsikt......host host.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Surfsixten

#3 » 20:46:20, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag gör tvärtom och tar inte i hela påsen med karbonat. Har gjort eget snus i ett par år och nu tycker jag att köpesnus bara smakar parfym. Och sen blir inte priset mer än 5 kr per dosa om man köper tillräckligt mycket på en gång.
Surfsixten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:50, 23-09-2014
Ort: Mullsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kubota U35a2
Husqvarna LTH154

per-åke

#4 » 21:34:06, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är grundingrediensen/erna för snus förutom tobak?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Stark1

#5 » 22:01:35, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jag har ju funderat på detta ett bra tag och valet är att sluta eller att göra eget. Jag har i 25 års tid nyttjat Ljunglöfs och minns att dom kostade 4:30 en gång i tiden....

Jag har varit inne och provat lågprissorterna men att välja att betala 5-6 spänn mindre för en sån jämfört med en god Ettan då kan jag lika bra sluta. Om jag nu ska ge mig på detta och vill få fram en smak som matchar Ettan...vad ska man ha för arom?
......och himlen är blå.....
Stark1
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 00:46:02, 23-12-2008
Ort: Uppland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ford Dexta, 3000,7000, samt fler andra blå

Surfsixten

#6 » 22:23:48, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tobak, Natriumklorid (salt) och natriumkarbonat (soda) är de enda ingredienserna som behövs. Sen finns det i glycerol/propylenglykol
Surfsixten
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 16:49:50, 23-09-2014
Ort: Mullsjö
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Kubota U35a2
Husqvarna LTH154

Loke

#7 » 22:32:30, 10-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ulf skrev:Intressant, vad kör du för sort på tobaken? Smaksättning?


Sorten på tobaken har jag ingen aning om, har testat flera sorter men det är "Tillbudets" som funkar bäst för mig. Visserligen brukar alla sorter smaka ungefär lika i slutändan men just "Tillbudets" tycker jag är enklast och smidigast att använda. Jag har tidigare blandat grov och fin men de sista gångerna jag beställt har det endast blivit grov. Genom att jag kör med elvispen i byttan (som tydligen är en blomkruka) efter fermenteringen
så finfördelas den färdiga snusen till att påminna om ett mellanting mellan Ettan och Grovsnus. Den fraktionen passar mig utmärkt.

Så här ser påsarna med tobak ut som jag kör med:
http://www.tilbudet.se/snus.htm
http://www.tilbudet.se/
Finns även i större förpackningar men det är alldeles lämpligt att använda en påse tobaksmjöl (500g) till en sats då en tillbehörspåse är anpassad till 500 gram tobak.

Jag kör inte med någon smaksättning överhuvudtaget, genom att jag tidigare testat både General och Grovsnus och en del annat men har alltid gått tillbaks till Ettan. Min snus smakar ungefär som Ettan men är lite starkare genom att jag kör med dubbla doser karbonat samt att den är något grövre i konsistensen genom att jag nu endast använder grovmalet tobaksmjöl. Jag tycker att man med finmalet och max en del karbonat så kommer man väldigt nära Ettan i smak.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#8 » 00:18:01, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Surfsixten skrev:Tobak, Natriumklorid (salt) och natriumkarbonat (soda) är de enda ingredienserna som behövs. Sen finns det i glycerol/propylenglykol


Japp, jag kör bara med det men jag vill gärna ha i lite glycerol/propylenglykol för att jag inbillar mig att snusen binder ihop lite mer, i synnerhet om man använder lite mindre vatten än som rekommenderas. Jag bakar inte snusen mellan fingrarna vid inläggning utan jag är den typen som tar en rejäl nypa och trycker in i käften för att sen möblera till den med tungan. :grin:

Hade även väldigt lite att göra idag så jag tänkte att jag skulle göra en liten bildserie som beskriver hur jag tillverkar min snus. Hör att många provat att tillverka själv men många ger upp för att dom tycker att det är väldigt omständigt. Det behöver det inte alls vara då det enda man behöver är ett passande kärl/bunke, elvisp, sladdlampa och en gammal kylbox.




Bild
Så här ser en komplett snussats ut direkt från kartongen.


Bild
I själva tillbehörssatsen ingår en påse Natriumklorid (vanligt koksalt), en påse Natriumkarbonat (soda), en påse/förpackning Glycerol/Propylenglykol (för att kladda ihop snusen lite extra) detta behövs dock inte, en påse Benzoat (konserveringsmedel) behövs inte.


Bild
Detta är vad mitt recept innehåller, jag lägger till en halv flaska glycerol men tar bort Benzoaten.


Bild
Här är konserveringsmedlet, detta ska man använda för att snusen inte ska börja mögla men det har jag aldrig haft problem med. Det viktigaste är att man iakttager absolut renlighet, den minsta förorening kan ställa till med att snusen blir förstörd. Helst ska man inte ens törna i snusen med händerna, varken under tillverkning eller efteråt.



Bild
Hehe, här ser man hur många snussatser som tillverkats.


Bild
Först kokar jag upp strax under 8 deciliter vatten och häller detta i blandningsbunken. Sen i med Natriumkloriden (salt) samt att man ser till att detta löses upp ordentligt. (bordskniven används som visp)
Sen får saltvattnet stå och kallna, har märkt att den slutliga konsistensen blir bättre om vattnet svalnat till rumstemperatur.
OBS, tobaken ska inte blandas med hett vatten, det kan klumpa sig och bli allmänt misslyckat.



Bild
Sen vattnet kallnat är det dags att blanda i tobaken samt resten av ingredienserna, jag kör med en vanlig elvisp. Jag håller till i slasken på diskbänken, då slipper man sura miner om det skulle misslyckas och komma några korn över kanten.
Först blandar/vispar jag tobaken överdrivet tills den har sugit åt sig allt vatten (viktigt), sen i med första påsen natriumkarbonat, blanda lämpligt mycket, i med andra påsen, blanda. Sen i med snussatsens glycerol, blanda. Slutligen i med den extra skvätten glycerol (lika mycket) blanda överdrivet mycket, det är viktigt att alla ingredienser blir riktigt blandade med varandra. Sen är detta moment klart och det som återstår är bara att skölja/diska av grejerna, detta är viktigt genom att blandningen består av mycket salter, blir inget bra om man låter detta torka fast. Kan vara en fördel att också städa av diskbänken om man råkat spilla för att slippa onda ögat från människan man delar soptunnan med :grin:


Bild
Det är viktigt att man når botten samt att man kommer åt ut mot kanterna. Jag är väldigt nöjd med denna "blomkruka" då den är hög så att man kan kräma på med full fart utan att det sprutar snus runt köket samt att vispen får plats så jag når ned. Kom ihåg att det går ganska tungt att blanda tobaken.


Bild
Blandningsordning uppifrån: Natriumklorid, tobak, Natriumkarbonat, Glycerol.


Bild
Sen täcker man bunken med ungs/grillfolie.

Fortsättning följer:
Loke
Senast redigerad av Loke 01:57:39, 11-12-2014, redigerad totalt 1 gång.
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#9 » 01:30:45, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Avsnitt två av Lokes snusbakningsserie:


Bild
Här har vi själva snusugnen, helt enkelt en gammal kylbox. Som ni ser har locket gett upp men det funkar precis lika bra med plåtbrickan. Lägger på några svetshandskar som isolering samt två gamla bromsskivor som tyngd för att det ska täta i kanterna.


Bild
En sladdlampa med en 60 watts glödlampa får agera värmekälla, med denna får jag perfekt värme i "ugnen" så att snusen blir färdigfermenterad på två och halvt dygn.


Bild
I "ugnen" har jag en upp och nedvänd blomkruka som får agera bord åt snusbunken så att den kommer upp en bit från botten.


Bild
Har även en termometer men den har jag slutat tittat på, funkar det så funkar det liksom. För att snusen ska bli klar på 2,5 dygn krävs en temp på runt 80 grader.
Som ni ser så placerar jag sladdlampan så långt från väggarna som möjligt samt att den står på en 5 mm plåt, glödlampan kan annars bli en potentiell brandfara.



Bild
Bunken på plats.


Bild
"Ugnen" startad.



Bild
Ursparningen för kabeln till sladdlampan.


Bild
Locket och "isoleringen" på, nu är det bara att vänta i 2,5 dygn tills nästa moment.
För säkerhets skull så skadar det inte att kolla till ugnen med jämna mellanrum så att man har koll på att glödlampan funkar samt att man håller koll så att inte "ugnen" börjar brinna. Jag brukar känna med handen utanpå "ugnen" för att förvissa mig om att det inte blir för hett. En viss lukt får man räkna med på grund av fermenteringen men börjar det osa bränt så är det något som är fel.



Bild
Efter att snusen har "gått" klar så drar jag bara ur kontakten till sladdlampan och lämnar den några timmar med locket på så den får kallna sakta, kommit på att detta också bidrar till en bättre fermentering. Efter detta kör jag en vända till med elvispen, dels för att eventuella klumpar slås sönder samt att snusen blir lite mer finmald.


Bild
Efter sista vändan med vispen så flyttar jag över snusen till kylskåpsbunken, den får sen stå i fred i kylskåpet tills den blivit kylskåpskall, helst ett dygn. Snusen blir faktiskt bättre med tiden när den står kallt, då den liksom mognar till sig



Bild
Och till sist den slutliga produkten, god och billig snus.

Kom nu ihåg att detta är det sätt jag tillverkar snus på och menar alltså inte att det är den enda rätta metoden, men jag tror nog att det är en av de enklare och snabbaste metoderna. Kom ihåg att den effektiva tiden för själva arbetet med snusen är ca 10-12 minuter.

Kör hårt
Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Loke

#10 » 12:45:33, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Lägger ut en tabell om fermenteringstider, dvs hur lång tid det tar att baka snusen beroende på temperatur.
Riktlinjerna är hämtade från nätet och inget som jag själv tar allvarligt på.
-------------------------------------------------------------------------------------
Riktlinjer för tobaksmassans temp för fermentering.
45-60 grader = 5-7 dygn
60-70 grader = 5-6 dygn
70-80 grader = 4-5 dygn
75-85 grader = 3-4 dygn
80-90 grader = 2-3 dygn
-------------------------------------------------------------------------------------
Ju högre temperatur tobaksmassan har desto mörkare blir det färdiga snuset.
OBS, snusen blir "svartare" med det "nya" receptet, dvs det som jag kör med genom att karbonaten blandas i före fermenteringen.

Vid de låga temperaturerna kan det vara lämpligt att röra om i snusmassan någon gång under fermenteringen men vid de högre är det bara att köra tills snusen är klar. Som nybörjare kan det kanske vara lämpligt att kolla snusen när halva tiden gått så att man får lite koll på vad som händer. Men låt inte snusen kallna det minsta, då stannar processen upp och då kan det bli svårt att hitta rätt på tiden igen samt att det aldrig är bra att avbryta en pågående fermentering.
Det är även bättre att avsluta fermenteringen för tidigt än för sent. Fermenterar man snusen för lång tid kan den bli "bränd" och det innebär en bismak som inte är något vidare.
Givetvis så är det lättare att "bränna" snusen vid de högre temperaturerna, men jag föredrar trots detta 2,5 dygns metoden då jag tycker att smaken blir bäst då.
För övrigt har jag nog bara varit nära att "bränna" snusen någon enstaka gång, och det var i början av karriären när man höll på att prova ut olika metoder, det fanns ju inte mycket läsning om detta på nätet på den tiden och de recept och tips som fanns var bedrövligt omständiga.
Att "bränna" snusen är är heller inget man behöver känna oro över, tänker man till och har koll på tid och temperatur så är det faktiskt svårt att misslyckas.

Det finns recept där man ska tillsätta karbonaten och glycerinet efter fermenteringen, detta gjorde jag från början av hembakningskarriären men det blev sällan bra då snusmassan gärna ville klumpa sig när karbonaten tillsattes. Hade då snusmassan redan börjat klumpa sig när man tillsatte glycerinet så kunde faktiskt snusen bli mer eller mindre obrukbar. Det är alltså inte frågan om stora klumpar utan små, kanske 3-5 mm som nästan är omöjliga att smula sönder.

Jag tycker att det är bättre att blanda i allt innan fermenteringen, dels för att man undviker den hemska klumpbildningen samt att det är skönt att slippa mer söl efter att själva baket är klart. Ytterligare en viktig detalj för att undvika klumpbildning är att man inte har i mer vatten än vad receptet säger, för 500 gram tobak får det inte vara mer än 8 deciliter vatten, jag har lärt mig att det blir bäst om jag max har i ca 7,5 deciliter vatten. Man kan tycka under blandningen av snusmassan att det verkar torrt men med "min" mängd vatten blir den färdiga snusen väldigt lik köpesnusens.

Kom på mer:
Anledningen att jag inte drar på med större sats än en 500 grams är att då har inte snusen en chans att börja mögla eller på annat sätt bli förstörd.
Som jag nämnde i ett tidigare inlägg så räcker en sats 20-25 dagar och det finns ingen tendens att det blir något fel på snusen på den tiden, snarare blir den bara bättre då den "mognar" efter hand i kylskåpet. Däremot är det viktigt att man använder ett kärl med ett något så när tätt lock så att inte snusen "tar smaken" från andra matvaror.

För att undvika att snusen möglar är det väldigt noga att man inte är och gräver med händerna i snusburken eller använder verktyg som inte är rena, snus är väldigt känslig för orenheter av någon anledning. Även viktigt att man inte "glömmer" behållaren framme, när man fyllt dosan, på med locket och in tillbaks i kylen direkt.

Har faktiskt hört från många håll att folk klagar på att deras hemgjorda snus möglar men det tror jag beror på att den inte står kallt nog eller att dom inte iakttar den renlighet som krävs både under tillverkningen och efteråt. Även fermentering under låg värme (längre tid) kan vara grogrund för mögel, ju hetare och snabbare förlopp desto mindre möjlighet har bakterier och mögelsporer att etablera sig helt enkelt.


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...

4 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige

Ulf (trådstartaren)

#11 » 17:17:45, 11-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

:buga: Det var information och tips det :buga:

Jag själv har kört med Prillan Grov från Snusbolaget.

Den är grövre än vanlig grov, jag gillar att ta ner en flaga och bita på då och då.
Mängden råtobak är 1kg och ska bli ca 2,5kg fädrdigt snus.

Jag har tagit en mini-ugn och snickrat en styrning med några onewire tempraturgivare, ett solid-state-relä smat en Arduino med display för styrningen.
Problemet jag hade med ugnen i början var att den smälte byttorna.

Du blandar alltså salt och pottaskan direkt?
Kanske något att testa.

Jag har smaksatt från början med en halv flaska tobaksarom, dito rökarom och på senare tid även en 1/3 flaska lakritsarom.
Det blir riktigt gosnus.

När jag har bakat så kör jag först med iblandad saltlösning (80grader, ett dygn) för själva svettningen av tobaken.
Sedan blandas pottaskan och ett halvt dygns ytterligare svettning.
Sen när det svalnat (hyffsat snabbt) blandar jag i glycerinet, aromerna och även gummiarabicum för ännu bättre bakbarhet.
Det senare gör att prisen formar sig förträffligt under läppen då jag inte bakar nämnvärt utan bara tar en nypa och lägger på tungan och pillar upp.

S-t-n, jag har glömt att beställa....
Kommer du med problem, eller är du en del av det?

2 personer gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

mtn

#12 » 01:15:21, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ojoj, detta var tamigfan det bästa jag läst på länge. Fina instruktioner och bilder! (OT: Fick mig att komma ihåg den gamle "plastbrännaren")
Verkar vara dåligt med exporten av dessa varor, måhända jag måste ta en Sverige-tur snart.

Hm, i teorin borde väl pottaskan och saltet förhindra snarare än hjälpa jäsningsprocessen? Fast å andra sidan borde nog pottaskan öka biotillgängligheten på nikotinet i snusen..
Förr odlades det ju en del tobak i Sverige. Finns det inget ueberfeinschmeckersnus av "svensk tobak"?

För övrigt kostar en dosa lössnus cirka 92 norska kronor här, en dosa portion betingar cirka 72 kronor.
mtn
Fler än 10 inlägg
 
Blev medlem: 22:30:44, 07-10-2014
Ort: OSLO, Norge
Norge
Maskintyp: Dumper
Maskin: Emco Unimat 3, MJ-189,
FZ50
Commodore 64 & Philips NMS8255

Ulf (trådstartaren)

#13 » 11:13:21, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Så flyttar jag till Norge så sparar jag alltå mer pengar... :huh:

Det är väl egentligen inte en fermentering som sker, även om många kallar det så.
Det är väl egentligen svettning, saltet frigör mängden nikotin och värmen påskyndar processen. Tempraturen tillsammans med tiden ger en svettningsgrad såsom Loke beskriver med mörkare snus.

Det är iaf så jag har fått förklarat för mig.
Kommer du med problem, eller är du en del av det?
Användarvisningsbild
Ulf
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:04:18, 05-03-2004
Ort: Kil
Maskintyp: Traktor
Maskin: Nuffield 460 -61

per-åke

#14 » 11:23:40, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

Eftersom jag både röker å snusar så är detta en intressant tråd. Röker gör jag med egna cigg & råtobak. Snus kan jag säkert gör själv också, men problemet är att när det gäller snus så vill jag gärna ha det i portionspåsar. Hur fixar man detta själv?
Användarvisningsbild
per-åke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:31:49, 16-10-2009
Ort: Gräsmark/Värmland
Sverige
Maskin: Polaris Scrambler 850 XP H.O EPS 2013
Stiga Park 2011 (såld)
Husqvarna Rider 850 (såld)
1 st Husqvarna automower 430X
2 st Husqvarna automower 450x (sålda)

Loke

#15 » 14:38:35, 13-12-2014
  • Överför markerat ord till lexikonet

per-åke skrev:Snus kan jag säkert gör själv också, men problemet är att när det gäller snus så vill jag gärna ha det i portionspåsar. Hur fixar man detta själv?


Det finns halvfabrikat, dvs snusfyllda färdiga påsar som man blöter upp och smaksätter själv. Vet inte om man tjänar så mycket på detta i slutändan samt att man missar liksom grejen med att göra eget snus.
https://www.youtube.com/watch?v=lMjEw3_qi9Q

Det finns även påsar och snusdoserare att köpa, har hört av folk att detta funkar, bra eller inte vet jag tyvärr inte men det lär ju vara lite pilligt kan man tänka. I och för sig så kan det ju löna sig att ta en kväll i månaden i anspråk med att fylla portionspåsar i stället för att sitta och tomtitta på något skitprogram på tv:n.
http://www.tilbudet.nu/prillanbags.htm
http://www.tilbudet.nu/snusmaster.htm

Man kan även göra så här:
https://www.youtube.com/watch?v=ioeaeq-0L4s

Finns lite filmer på youtube om detta, men många är väldigt omständiga. Jag tycker nog att det ska vara så enkelt och snabbt som möjligt.
Sök på Google, eget portionssnus

Själv skulle jag inte ens fundera på att börja med portionssnus, då jag tycker det rent ut sagt är hemskt. :smile:


Loke
Har alltid trott att Monty Python varit fiction, men nu får vi se pajaseriet varje dag...
Användarvisningsbild
Loke
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 09:07:27, 28-08-2006
Ort: Sundsvall
Sverige


Återgå till Snick Snack

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: mercedes_johansson och 4 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se