Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumJordbruksmaskiner och -redskapPlogar

Överum eller Agrolux ?

47 inlägg • Sida 1 av 4
Diskutera plogar i detta forum

Bushnell (trådstartaren)

#1 » 19:10:16, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Står i begrepp att införskaffa en annan plog.

Har tröttnat på gammalt skrot och bestämt mig för att köpa fabriksnytt hädanefter.
Det är en 3-skärig modell som gäller, kan inte riktigt bestämma mig för om det ska vara en tegplog eller en växelplog.
Det jag ska ha den till är att plöja ner hackade råghalm efter att ha odlat spannmål. Jordarna är lite blandade, men det är mest lätta sandjordar och mycket sten.
Därför vill jag hädanefter plöja grunt, 11-15 cm och att plogen ska vända ner halmen ordenligt.

Frågan är nu:
Ska man köpa en Agrolux eller en Överum?
Jag har förstått att de är lika och till och med tillverkas i samma fabrik.
Men vad skiljer egentligen? Är skillnaderna viktiga?
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)



Martin.Eriksson

#2 » 20:19:45, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Agrolux är en röd Överum.. sen är de väl bara olika utrsutat.. med knivar på skären eller med skivristar o förplogar.. Vi har en 4sk överum med skivristar o förplogar.. vilket jag tycker är bra, har man skumvingar så blir de inte lika bra avskrapat på tiltan så att säga.. Dock kan de fastna i lättare då de är mer prylar där men dom går ju ta bort om man vill de..

Bild
Martinsgrävoentreprenad på instagram
Det är aldrig för sent å ge upp..
Användarvisningsbild
Martin.Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:27:32, 10-01-2006
Ort: Hudiksvall
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (larvburen)
Maskin: Huddig 960c6

bert

#3 » 22:25:14, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

efter att ha plöjt en hel del med både vanlig och växelplog så faller ju min röst på en växelplog iallafall
enl en av överumsförsäljare så plöjer du lika mycket med en 4sk vanlig plog som med en 3sk växelplog ytterligare ett + för växelplogen är att vändtegen blir inte så sönderkörd
ett - för växelplogen är väl i såfall att dom blir ganska tunga så det krävs lite större/tyngre traktor
i valet av en röd el blå så kan det nog kvitta är nog mer en smaksak
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

EE

#4 » 22:58:13, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kapar tråden lite, ber om ursäkt till trådskaparen för detta.

Vilken traktorstorlek rekommenderar ni till 3- och 4-skäriga plogar? Vid vilken motoreffekt går gränsen där man borde byta?

Är medveten om att detta beror på ett antal faktorer (skumplöjning, jordmån, markförhållanden osv).

Plöjer med en 80 Hk traktor och tre skär. Känns som att ett fjärde skär vore en bra grej för att reducera tidsåtgång och bränslekostnad. Frågan är väl hur stor vinst man egentligen gör, eftersom åtminstone bränslekostnaden per hektar är beroende av hur tungt det faktiskt går och ett fjärde skär kommer ju att gå tyngre än de nuvarande tre.
Vinner jag mycket på att skaffa mig en treskärig växelplog i stället för en fyrskärig tegplog?
EE
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:06:03, 28-03-2009
Ort: Västernorrland
Maskintyp: Ej angivet

dimmu

#5 » 23:16:42, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det viktigste med vendeplog størelsen er at traktorn årker løfte den :mrgreen: inte alle modeller ifra 80-begynelsen på 90 løfter en 4 sk!
even om efekten for å dra den er tilrekligt.
skilnaden på øverum å agrolux er
at den røde har inte vendbar spiss-den skal vist søke bedre i hård jord en en vendbar spiss
begge har hydrualisk stenutløsning på den blå sitter det en stor akkumulatortank,på de rød sitter det en liten på hvert skjær-om du pløyer så flere skjær løser ut samtidig så er vist den røde utgaven fordelaktig da det logisk kan bli mye trykk i aku.tanken på en øverum.
har øverum selv er veldig fornøyd har vel hatt 3 av 4 skj utløst samtidig å det gikk fint.
ellers er dom like,det her er ting som en på øverumbruket fortalte meg i fjord-
dimmu
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:18:47, 19-06-2008
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bert

#6 » 23:44:21, 19-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

en stor fördel med växel är att man slipper slutfåran och få vändtegen sönderkörd om det är blött när man plöjer
själv tyckte jag det var stor skillnad på hur mycket tyngre det gick att plöja med 4sk mot 3sk
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bengt Erik Eriksson

#7 » 01:45:14, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Skillnaden mellan Agrolux och överum är helt enkelt spetsen och sido justeringen och tryck justeringen. Överum har en traditionell vändbar spets utanpå skärets nivå medan agrolux har en icke vändbar spets som ligger i nivå med skäret. Agrolux spetsen brukar rekomenderas till vidhäftande jordar då det ger ett jänare tyck över ytan och därför minskar risken för att det klabbar på i tillexempel mulljord
Nu är detta inget problem då vändskivan och plogstället är identiska kan man montera båda typerna på vilken man nu väljer. båda plogarna har väl i princip samma detaljer i sin utrustning.

sido justringen är en sak som skiljer iofs. Överum Xelsior har en rak gejd för första tiltan och en vantskruv till draglinjen. Enkelt men skruvar man på den ena måste man justera den andra. Agrolux och överum BX (tror jag den heter osäker på om den säljs i sverige men i så fall max 3 sk) har ett paralelogram system med automatisk kompensation mellan krafterna och vinklarna så man inte behöver justera den andra om man behöver ändra den första och vice versa om du förstår.
Tryck justeringen blir ju lite olika med Överum har en gemensam Ackumulator för alla skären medan agrolux har en separat för varje plogkropp vilket kan vara omständigt men plogkropparna påverkar ju ej varandra och du kan ladda förstplogen lite hårdare än de andra.

Personligen är jag uppvuxen med Överum då jag bott inom en mil därifrån men när jag ville ha en ny plog för 10 år sedan blev det en MF/agrolux pga jag fick bättre pris eftersom jag också handlade av mig själv då....Fö hämtade jag den på Överums central lager (de undrade vilka dekaler jag skulle ha eftersom jag beställt en MF men angivit agrolux lodellbeteckningar :) :)


Så kort och gott är det en prisfråga båda är ytterligt bra plogar så det är bara att pruta på...
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

ja-bond77

#8 » 08:58:30, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Vad är teorin bakom att första skäret ska ha mera utlösningstryck än andra skär? Gäller det på alla plogbredder eller enbart 3-4 skäriga där traktorns hjul till en del packar det kommande första skäret? :klia: Kör själv Kverneland och tror inte det blir nån hydraulisk plog mera för min del... :cool: Hydrauliska kräver service i viss mån(tätningsbyten) och risken för haveri vid plöjning av rotbemängd jord är överhängande. Bladfjädrarna är väl närmast underhållsfria...
Här ska inte stå en massa gammalt skit när kronofogden kommer! ... "Stort är bra, större är bättre och för stort är precis lagomt" :mrgreen:
Mina projektbyggen...Min Youtube-kanal
Användarvisningsbild
ja-bond77
Moderator
Moderator
 
Blev medlem: 08:20:51, 26-05-2006
Ort: Närpes
Suomi Finland (svenska)
Maskintyp: Traktor
Maskin: Länk till min maskinlista: www.maskinisten.net/t1422
Verkstaden: www.maskinisten.net/t4302

SampoR2065-07 www.maskinisten.net/t2676
Kockum 414B -82 www.maskinisten.net/t13475
Kobelco SK235SR www.maskinisten.net/t214811
Lännen 860 S -00 www.maskinisten.net/t8461
Gem emerald -97 www.maskinisten.net/t27192
Case IH 1394-4 -86
Ford Major
Valtra 8150 hitech-01

bert

#9 » 10:18:38, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

det var uppe till diskusition när jag var på en plogdemo med överums grejer
men enl överumkillen så skall det inte behövas men som sagt teori och verklighet är ju inte alltid det samma
en sak kan ju vara lite mer packning av hjulet som går uppepå + att det ibland inte stämmer riktigt 100 med bredden mellan hjulen så första tiltan blir lite bredare
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bengt Erik Eriksson

#10 » 13:20:22, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Teorin kan ju diskuteras i det oändliga men i praktiken har jag mest plöjt med Överum och det var alldrig några stora problem på min egen gård. däremot körde jag en 6 sk kverneland på en större gård med en tokstor traktor framför och där ville första skäret inte stå emot trotts att det var extra blad på den som jag mins det.

Behöver jag nämna att jag inte är imponerad av norska harvfabrikens plogförsök? :mrgreen:
Senast redigerad av Bengt Erik Eriksson 13:28:17, 20-02-2011, redigerad totalt 2 gånger.
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

bert

#11 » 13:27:51, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

vi har en del loja lerknölar där skären löser ut ändå där är rejält med tryck
men fick reda på på demon att där går och flytta kolven utevid så ökade kraften med tror det var 10%
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bushnell (trådstartaren)

#12 » 15:13:39, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Kör nu med en 3-skärig Kverneland tegplog från 1979, jag tror den plogkroppen heter 3.

Det funkar egentligen bra på mina åkrar med Stenomat-utlösningen som alltså är helt mekaniska bladfjädrar. Det är nog egentligen det bästa med hela den plogen.

Nackdelen är att man måste ju plöja så rackarns djupt för att plogen ska vända på jorden någorlunda. Plogkroppen är ganska tvär och inte "snodd" som på moderna plogar. Skumvingarna hjälper ju till att få ner halmen men för att de ska komma ner i jorden ska ju också spetsen ner djupt, ja ni fattar.

Det blir groteska slutfåror som är besvärliga att harva igen och det kommer upp mer och mer sten, ändå har jag gått ett par dagar i höstas till fots och plockat större och mindre stenar. Sist tänkte jag, det här måste vi försöka lindra lite i alla fall.

Ja, vi får se. Kan man få MF-dekaler på plogen så är det ingen nackdel, för jag är ju lite Massey Ferguson-entusiast.

Frågan är om MF 575 klarar av den minsta 3-skäriga växelplogen, t.ex. Överum BX. Man rekommenderar 2,2 tons som lyftkraftbehov.
Jag misstänker att det är på gränsen för vad traktorn klarar. Måste försöka ta reda på vad den klarar. Den har lastare där fram så frontvikten är inga problem.
Senast redigerad av Bushnell 15:15:02, 20-02-2011, redigerad totalt 1 gång.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)

bert

#13 » 15:25:03, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

hur djupt plöjer du??
ja djupa slutfåror brukar ju inte vara kul
är nog risk att din traktor blir lätt därfram
vet inte vad dom olika plogarna väger men du har inte kollat på en kverneland växelplog?
vi hade en valmet 705 och 240kg frontvikter när vi började köra med en överums cx3sk växel men då vart det bökigt och plöja vändteg för traktorn gick lite som den själv ville när bakhjulet kom ner i en håla
och på vägen fick man sitta och styra emot det hållet vägen lutade
bert
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 16:27:16, 30-01-2010
Ort: Ryd södrasmåland
Maskintyp: Traktor
Maskin: valtra i lite olika storlekar

Bengt Erik Eriksson

#14 » 16:22:00, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

MF 575 2wd lyfter 16.600N. 4WD lyfter 21.200N enligt taktorkalendern band 3 s196-197
Utan lantbruk blir du naken, hungrig och nykter.

"Erfarenhet är den hårdaste läraren. Den ger dej provet först och lektionen efteråt" Oscar Wilde
Användarvisningsbild
Bengt Erik Eriksson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 19:41:22, 31-10-2008
Ort: Gotland
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: AVANT 218 -11
MF 575-77
Farmall M -52 konverterad till perkinspuffra.
Zetor 3011 -63
Zetor 5511-71
Famall EMD50-54
Bm Volvo LM 640-69

Bushnell (trådstartaren)

#15 » 17:10:04, 20-02-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ok, bra information.

Jag skulle uppskatta att plogdjupet är 20-22 cm normalt.
Ibland är det bra att plöja djupt, men jag slipper det helst.

I höstas gjorde jag ett försök med att minska djupet och istället ha en högre växel på traktorn vilket är möjligt tack vare mindre motstånd. Det kan fungera om det inte är för mycket halm, jorden vänder sig lite bättre med högre fart. Men så körde jag på en sten som inte kom med upp som plogen inte gick över, och då stannade faktiskt motorn. Tur det, för annars kunde ju något gått sönder, Kverneland verkar vara starka grejer i alla fall.

Har tittat på en del plogar och vad jag kan se på kropparna så verkar Överum-plogarna ha de mest "snodda" vändskivorna och från början vara anpassade för grund plöjning och bra vändning. Har även tittat på en Kuhn-plog, den verkar vara väldigt stabil och bra och försäljaren påstod att den är särskilt bra i mark med en massa sten, men han bleknade när jag sa att jag inte vill plöja djupare än 11-12 cm.
Han föreslog att komma och provplöja hos mig till våren kunde vi se om det blir vettigt plöjt, men jag är lite skeptisk.

Min MF 575 är tvåhjulsdriven och därmed blir lyftkraften väl låg med en växelplog vad jag kan förstå, misstänkte nästan det. Frontvikten kan man lösa genom att hänga på t.ex. stengrepen i lastaren som motvikt så det oroar jag mig inte för. Återstår ju att välja en tegplog också.
Bushnell
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:06:00, 03-03-2010
Ort: Småland
Sverige
Maskintyp: Grävmaskin (hjulburen)


Återgå till Plogar

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se