Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterCrimedatbase

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumBil/MCBil

VW transporter, Typ 4, T4, ACU motor, 5-cyl, bensin

323 inlägg • Sida 8 av 22
Diskutera bil-teman här

Andreas Mattsson

#106 » 15:52:45, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

sådär blir dom antingen av ålder/rost eller att nåt som många inte tänker på när dom smörjer att dom flesta gummitätningar inte tål olja och sväller därför till dom mest konstiga former.
Det här är MITT Facebook ;)

Maskin Kockum 820.BM616B.Bucher tm800.FIAT25C .

Mc Suzuki DR 800 Kawasaki Vulcan 1500

Båt Sandöcabin

Snöskoter Skidoo summit rev polaris Classic touring 500 Yamaha Nytro Turbo 270

Bil Ford Mondeo 2,0 TDCI toyota auris
Andreas Mattsson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 18:26:26, 27-09-2006
Ort: Fränsta västernorrlandslän
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: traktorgrävare bm 616B
atlas 1200
fiat 25c
bollnästruck bt-20
Bucher tm800



dc_lindberg (trådstartaren)

#107 » 16:14:30, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

...tänk om gummi höll som det är tänkt... då skulle man ha färre bekymmer...

Diagnosen klar, eller?...

Bild

Bild

Bild



Jo... kromen är trasig... det -är- rostfläckar med kromflagekanter...

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

PerJohansson

#108 » 17:10:31, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tyckte det lät lite lurigt att VW skulle ha tum, det enda som har varit i tummått på de VW som jag skruvat med har varit fälgarna.

Ser ut som utbytesok är en bra väg att gå.

1 person gillar det här inlägget.
PerJohansson
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 12:56:29, 15-08-2009
Ort: Fageråsen
Sverige
Maskintyp: Traktor
Maskin: Ferguson TEA 20
Ursus 385 De Luxe -80
SL55

nimbus

#109 » 17:24:33, 17-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Glömt att byta bromsvätska? = vatten i oljan.. hade samma på min vw T5 som jag inte bytt på. Tryckte ut kolven och gjorde rent. Smörjde in med broms fett.
Köp delarna på Autotielemann.de väldigt billigt och bra grejer med kända märken. Frakt 100 kr även på större grejer
- "it always impossible until it´s done"

Favorit ordspråk: "så går det"

1 person gillar det här inlägget.
nimbus
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 21:20:15, 13-01-2010
Ort: Västra Götaland
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: "Tjugotalet verkstadsmaskiner"

dc_lindberg (trådstartaren)

#110 » 16:26:46, 18-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu har jag precis varit ut å känt på höger framhjul - tyckte det räckte... och blev över...

Rår knappt rubba det med en hand.
Grepp 10-15, två händer, och jag klara att vrida hjulet framåt och bakåt, men snurrar gör det absolut inte...

Läget är så illa att bussen -inte- är körbar.
Det är bärgning tillbaka till verkstaden som gäller...
Inget bra betyg precis...

Nu kan jag nog iof lufta systemet själv fram eftersom det är nya nipplar... kom just på att jag glömde köpa ny brosmvätska... inge bra å använda 10 år gammal ur öppnad burk va'?... äsch! 6mm's genomskinlig plastslang går på nipplarna, det var vad jag gick till OK o skaffade... å glömde bromsvätskan?!...

Vi får se vad verkstaden vill göra i morgon. Ids inte gå ner till OK en gång till idag.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#111 » 11:07:43, 19-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Verkstaden min tog kontakt och är mycket tillmötesgående och hjälpsamma :)
De skall ha en stor eloge för sitt goda och trevliga kundbemötande.

I gengäld så ska jag prova o se om jag kan lufta bromssystemet så bussen blir körbar, om det inte lyckas hämtar verkstaden bussen :)

Roade mig med att kontrollera detta med vad lagstiftaren har för bromsåsikter...
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Reg ... er=2010_84
...man blir ju mörkrädd när man inser vad lagstiftaren släpper igenom...
2010:84 ger inte besiktning eller annan mycket möjliget att göra något när bromsar ligger an, egentligen bara när de inte ligger an...
Överhettningsrisk finns inte ens omnämnd...
huuuu....

Glad att jag har min verkstad alltså!
:thummar:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#112 » 13:51:14, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Upplösning på detta släpande äventyr närmar sig ;)

Verkstaden har gissat rätt, tror jag...

Har försökt lufta själv nu.
Fick nästan hel ok på vänster sida, den med ny broms.
Gick inte alls på höger sida...
Pumpade igenom ca 2dl DOT4 OK bromsvätska - drog med sig luft och vad som såg ut som lite sörja/vatten. Men, tji...

Bild

Bild

Bild



Det tog ett bra tag för intrycket att sjunka in... 4 stycken bromsbelägg...
1 + 1 = ...stor tankeverksamhet... :klia:
:idee3:
:aaargh:
Verkstaden tänkte nog riktigt rikigt rätt - men varför inte innan de lämnade ut bussen åt mig?!
:aaargh:
Självklart har höger bromsoks kolv också kromskador som gör att packningen inte kan hålla tätt nu när oket fått två nya -tjockare- belägg...

Fick vänster framhjul att snurra nästan helt fritt :)
:thumme:
Så gick jag tillbaka till höger framhjul för å "piffa till'et"... inte :djaevul: fick jag det att snurra... :aaargh: så då kollade jag att jag fått bra skick/ordning på höger... suck... tillbaka till gå (Fia med Knuff spel).

Verkstaden får vackert hämta bussen nu.
Hur ända in i glödheta tänkte de?... (å hur korkad är jag som inte begrep'et innan jag provade lufta't?! :ohnej: ).


:?:
Rådfrågning:
- renovera (ny kolv, packning och tätning
eller
- nytt ok (se de trevliga bilderna ovan)
:?:
:klia:
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#113 » 14:18:56, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Svaret på rådfrågningsfrågan fann sitt eget svar...
Detta är de två renoveringssaterna jag köpte 2008:
www.ubd.se
Art.nr. 9240
Art.nr. 891306
..inte mycket till kolv i rep-satserna eller?...

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

Stefan1972

#114 » 15:00:46, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

kolvar ingår sällan i nå repsater för ok. De får man köpa separat.
Stefan1972
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 15:07:16, 10-01-2013
Ort: Torpshammar
Maskintyp: Ej angivet

dc_lindberg (trådstartaren)

#115 » 15:16:38, 20-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Får se var verkstaden väljer åt mig.
Med tanke på hur det vänstra oket såg ut så...
De siktar på att hämta bussen i morgon. Visst kan jag byta själv, men utomhus i slasket med bristande verkstadsutrustning tillgänglig... njae...

Behöver ha igång min bumse... saknar vinter mopeden... Nu är jag het säker på att det är DOT5 silikonbrosmvätska som pajat bromsarna på den... Minns inte vilken huvudbromscylinder jag har (finns 3-4 olika att välja på)... www.midland.se har i vart fall rep-satser till oken hemma :)
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#116 » 22:46:16, 28-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hur går det med broms problematiken?
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#117 » 06:43:26, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

He he :mrgreen:

Tack för du håller lite koll på mig. :thumme:

Fick tillbaka bussen igår.
Blev två nya bromsok fram. Kolvarna på båda var för svårt skadade för att kunna räddas. Antar verkstande inte ansåg nya kolvar var värt pengarna till de gamla rostiga oken.
Nu snurrar framhjulen nästan helt fritt. Antar det lilla drag jag noterar när jag kör är inslipningen av de nya beläggen på/mot de gamla skivorna. Ska kolla det idag. Bussen ska rulla lite bättre än den gör vid frikoppling, men "bromsen" jag kände innan är helt borta :)
Men... bromsen tar långt ned, och det är väl mjukt att trampa ned den...

Eftersom verkstaden stog för arbetskostnaden med att fixa till bromsarna gällande backjobbet med dem, så fick jag utrymme att köpa lite mer tjänst av dem - och jag ville bjuda igen också för att de uppträdde så korrekt och sjysst.

Länkarmar / gummin på vänster sida nere vid hjulet var i dåligt skick (=helt slut). Det åtgärdades.
Verkstan konstaterade att det är bl.a. ett litet glapp i styrsnäckan.
Den oprecisa styrningen och anti över 80km/h styrningen har fått sin förklaring.

Lät verkstaden montera de två nya stötdämparna jag köpt för framvagnen (naiv som jag är trodde jag att jag skulle kunna byta dem själv...)

Resultatet:
- stabil framvagn gällande hjulen
- inte stötig i framvagnen som innan (min nacke mår avsevärt mycket bättre - klarar gupp och hål mycket bättre)
- rullar lättare
"Nästa en ny bil ju!"
:buga:
Senast redigerad av dc_lindberg 08:34:57, 29-01-2015, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

autorep

#118 » 08:04:26, 29-01-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

:thummar:
Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering med mira centronic.
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Motorbromsning 1300hp/ 14000rpm ÄR igång :)
http://Www.autorepmek.com
https://www.facebook.com/autorepmek

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
autorep
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 17:09:32, 06-08-2009
Ort: karlskoga
Sverige
Maskintyp: Lastbil
Maskin: Audi s6 2007 V10 :) såld
Flödes bänk för toppar
Cylinder borrmaskin x2
Sunnen cv 616
Sunnen mbb 1800 auto stroke
Sunnen an 600 cylinder hone
Origo tig 4300iw ac/dc ta24- fotpedal
Dta 300 ac/dc tig- fot pedal
Kemppei Master mls 2500 MEX
ESAB Origo mig c340 pro
Lincoln electric idealarc R3R 500 amp på skroten
Tos FA 5 B fräs
Cholet 550 svarv
Abrasive 3B planslip
CNC Fräs Mas mcv 32
Mira centronic ventilfräs x2st
Ventilslip malte månson m25 x2 sålda
Ny ventilslip Kwik-way SVS II Deluxe
Schou 1500H vevaxelslip
New way
K-line Styrningar
Fördelar bänk
Bromsbänk motor, ej rullande
Gen & Startmotor bänk
FL 611
TGB 40 Såld
Verkstadskärra 2 Såld
Leksaker
Bandvagn 202 Såld
ninja 1000 1988 med 1996 zzr 1100 motor Kawa Till salu Såld
Zx12r 2001 Kawa Såld
VCDS HEX-CAN
LARM innom hus och utomhus
Securitas Direct + Kameratjänsten Observer Direct

dc_lindberg (trådstartaren)

#119 » 15:45:12, 17-02-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Nu e kärran provkört ToReT Karlskoga!
Går som ... en dröm(?)... Den går bra! Styrningen är "fladdrig", beror på ett litet glapp i styrsnäckan sa verkstaden o det känns i ratten som de har helt rätt.
Bromsarna är ok, men jag vill ha bättre klös - kikar till sommaren på varför de inte nyper som innan.

Tillbaka fick jag lite VW delar med mig - rena fyndet!
Blir lite ansiktslyftning alltså ;)

se'n får vi se om jag lyckas få sprakaren att brinna någon gång osså:
dc_lindberg @ Ebersprächer , VW, typ 4, transporter, kombi

Ngr bilder på fyndet:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)

1 person gillar det här inlägget.
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11

dc_lindberg (trådstartaren)

#120 » 13:48:11, 19-04-2015
  • Överför markerat ord till lexikonet

Två (2) månader senare...

Bytte förardörr den 18/4.
Inga bilder från arbetet, men här är några på resultatet:

Undrar om den där ventilen i dörrens nederkant har betydelse... funderade länge och väl. Svåra hårda förhandlingar mellan de tre beslutsfattarna (me, myself and I)... en kompromiss enades om - prova o se hur det fungerar.

Bild

Bild

Bild





Gamla dörren... lätt patinerade, något mer så i dess underkant... :

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild


Den som väntar på något gott, ser fram emot en liknande motorhuvstransplantation :eat:
Senast redigerad av dc_lindberg 16:48:21, 19-04-2015, redigerad totalt 1 gång.
Warum etwas einfach machen, wenn man es so schön kompliziert machen kann :)
Användarvisningsbild
dc_lindberg
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 23:00:44, 20-05-2012
Ort: Sthlm NV
Sverige
Maskintyp: Ej angivet
Maskin: Belos, Irus, Stiga, mm

BMW, VW, Honda, Suzuki, Kawasaki, osv

Hittade mina ursprungliga inloggningar på Maskinisten:
Blev medlem:
ons 02 mar 2005, 23:06
Senaste besöket:
ons 02 mar 2005, 23:06

Blev medlem:
mån 10 apr 2006, 13:31
Senaste besöket:
tor 13 apr 2006, 17:08

Blev medlem:
tis 14 aug 2007, 09:57
Senaste besöket:
mån 10 dec 2007, 14:11


Återgå till Bil

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: goranp1 och 7 gäster



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se