Forumindex

ForumindexForumindexDownloads

Visa forum för datorns webbläsare

ForumindexMaskinforumFartyg och fartygsmaskineriFartygsskrov, kranar, däcksutrustning

Rotations håll stora propellrar

40 inlägg • Sida 1 av 3
Diskutera fartygsskrov, kranar, däcksutrustning här

danne mähl

20:23:32, 19-01-2015

Såg en mycket bra modell av ett stort container fartyg. Och kollade på propeller.
den såg ut att sitta felmonterad och har svårt att släppa det
Den typ av propeller som sitter på denna båt är en sån typ som har böjda blad. Liknade banan böj
jag har fått för mig att böjen ska vara bakåt för att minska vibrationer och bränsle förbrukning
men denna var böjd fram åt. det syntes inget nav som bladen kunde vara roterat runt. fram och back men samma rotation.
Är detta rätt eller har jag fattat fel

Bladen ser ut som dom på bilden men är inte vridbara
Bild



Mats i Myrhult

20:29:26, 19-01-2015

Ibland blir det fel. I en rondell i Kristinehamn står det en stor propeller som är beställd för rotation åt fel håll för den avsedda båten, fartyget. Skrot som donerades av Rolls Royce till kommunen.

Hur vet du vilket rotationshåll den var avsedd för?
Utan risk, ingen chans!

danne mähl

20:32:26, 19-01-2015

Det vet jag inte men om den ska driva båten framåt vilket jag tar förgivet så kommer böjen först i vattnet sen själva bladet.
Spetsen är längre fram. m du för står min dålig förklaring

rospigg

23:27:06, 19-01-2015

Ohoj!

Kan du länka till bilden, eller få in en bild här??
Är det långa svepande blad så ser det ibland ut som bladspetsarna har noll eller rentav negativ stigning.

Mvh Rospigg

danne mähl

00:00:44, 20-01-2015

Ska kolla om jag ta en bild på båten
Det kan vara känsligt att fota

Hittade båten men man ser dåligt

Denna bild ser det mer ut som en vanlig propp Men den var mer böjd (tror jag. Minnet)
Bild

Så här är det mera som jag mins den
Svårare att se men den är mera böjd och spetsarna pekar framåt
Kollade länge på modelen för att "se" hur det var på plats men set var liksom fel
Bild

1 person gillar det här inlägget.

Mattias Petterson

00:18:04, 20-01-2015

Vallenius?
Det finns två sorters människor:
De som gillar hårdrock... Och de som inte lärt sig gilla hårdrock ännu...

danne mähl

00:19:28, 20-01-2015

Hamburg syd

danne mähl

13:51:38, 22-02-2015

Så äntligen kom jag tillbaka till där modellen står och fick lite bättre bilder
Det ser väldigt fel ut men det kanske ska vara så. Något nytt som någon har räknat på

Bild
Bild
Bild

danne mähl

19:49:38, 25-03-2015

Ingen som har ett svar ?

Klas Kraft

19:59:39, 25-03-2015

Jag tror att modellbyggaren tagit en genväg genom att använda en propeller som han hade liggandes, det ser ut som en High skew cpp propeller som går för back,
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

2 personer gillar det här inlägget.

danne mähl

20:01:30, 25-03-2015

High skew cpp propeller
Eeee vad är det ? :huh:
lan man äta det :lmao:

Klas Kraft

22:08:18, 25-03-2015

:thummar: High skew är att bladen "lutar" , CPP är industrispråket för "controlable pitch propeller" mao att bladvinklen kan justeras under drift
Inget är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid..... underverk tar tre dagar

1 person gillar det här inlägget.

63an

22:17:54, 25-03-2015

Det fanns ju redan på runt 55 å framåt åtminstone på bogserbåtar! :cool:
Kör så det ryker.. Har slutat att ryka nu :vissla:

danne mähl

22:20:57, 25-03-2015

Ok den sorten har jag sett tidigare
tror inte denna ska den typ av propeller
men det verkar som om den är "fel" och det var det som var det intressanta
Bladet spets inte ska komma först i vattnet när den snurrar

rospigg

23:25:16, 25-03-2015

Ohoj!

Bladen är utformade för att vara effektivast framåt, nu är bladen vridna för backgång, men utformningen på dom ser märklig ut, gissar det inte är exakt kopia på bladens form.
För gång framåt (bladen vridna) så är det lite stigning på bladens spetsar, och mer stigning ju närmare navet man kommer. Knepigt å försöka förklara när man inte finner ord.... :???:

Mvh Rospigg