Maskinistens Twitter-flöde  Stöd Maskinisten via Patreon  Maskinistens nätverk - information på svenska  Maskinistens nätverk - information på finska  Maskinistens nätverk - information på norska  Maskinistens nätverk - information på danska  Maskinistens nätverk - information på isländska
Forumindex

ForumindexForumindexMaskin-databasFotoalbumKalender-informationKöp & SäljDownloadsLexikonKontaktregisterMaskinistenin rikosrekisteri

Åkerman-register
Visa forum för mobila enheter

ForumindexMaskinforumLastmaskinerHjullastare/minilastare

Var sitter varvtalsgivare och visst påverkar den Autoläge?

18 inlägg • Sida 1 av 2
Diskutera hjullastare och minilastare här

Koskullskulle (trådstartaren)

#1 » 22:57:07, 09-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Som rubrik, och hur byter jag den lättast? Kan man mäta upp givaren om den är OK? Har tappat varvräknaren och i samma veva så började A-läget spöka samt 4:ans växel.
Och sitter solenoidboxen till växlarna på höger eller vänster sida på dessa maskiner?
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007



janneB

#2 » 06:06:29, 11-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hej!
Vet inte om det stämmer med din maskin, men på många generatorer sitter en kontakt som är märkt W, denna går till varvräknaren´s W, varvräknaren har dessutom även en + och en - kontakt, felet kanske ligger i någon av dessa?

Lycka till!
Senast redigerad av janneB 06:12:02, 11-01-2011, redigerad totalt 1 gång.
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#3 » 01:38:52, 13-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Hmm nu ska jag svara mig själv och se hur det blir. Min tanke är att APS:en tar nåt slags varv och beräknar bl.a. med hjälp av det ut växlarna. Har en slags givare liggande som skall vara till det. Sedan har jag tappat varvräknaren och tänkte att den kanske tar signal från den, vet dock inte om den kommer från generatorn?!

Var är alla duktiga Maskinister när man behöver dem? :driver:
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Roland Nyberg

#4 » 03:14:12, 14-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Varvtalsgivare

På min 4300 B sitter den på motortransmisionen, den gjutna kåpan där insprutningspumpen drev sitter. Åtminstone tror jag det. Det sitter en givare där med en sladd. Jag har aldrig haft anledning att fördjupa mig i det. Ta i trä.

Det sitter även en givare på det vänstra kraftuttagets transmisionshus. Men den givaren är nog till mätaren av hydrauloljeflödet från den ställbara hydraulpumpen. En vinklingsbar (reglerar flödet) kolvpump eftersom min 4300 B är av s k vägverksutförande och har tre hydraulpumpar inkl servopumpen.

Jag tror inte att din varvtalsmätning sker via generatorn. Men det kan ju finnas olika utföranden från Volvo. Det finns väl en nedladdningsbar VHB för 4300 här på forumet. Volvo har enl deras egen uppgift aldrig tagit fram någon VHB för just 4300 B-modellen. Man får trockla sig fram genom att parallelläsa VHBarna för 4300, L70 och 4200 B. 4300 B döptes ju om till L70 samtidigt med en del smärre förändringar.

Solenoiderna sitter på v sida av växellådshuset. Jag har inte behövt röra dem heller.

Berätta gärna för oss hur det löser sig för dig.

\Roland
Roland Nyberg
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 18:06:57, 12-11-2006

Koskullskulle (trådstartaren)

#5 » 11:14:46, 14-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Tusen tack för info! Jag har hittat solenoidboxen, man ser den nerifrån strax framför vä bakhjul när man lyser upp mot transmissionen.
Man borde ju kanske se varvgivaren från motorluckan på hö sida då? Ska kika, har man tur är den kanske lätt åtkomlig...
Återkommer med mer info...

Jag har förresten också VV-utförande på min Roland, har "pratat" med dig via mail tidigare om du kommer ihåg?! :smile:
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#6 » 11:17:51, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har kikat lite i APS felsökning i en VHB och det verkar som om både hastighetsgivaren och varvtalsgivaren måste fungera då de slussas via APS-boxen. Varvtalsgivaren skall sitta strax framför motorn på vänster sida, ungefär runt solenoidboxen skulle jag gissa. Den benämns SE3 i VHB. Hastighetsgivaren skall sitta på höger sida ungefär mitt i transmissionspaketet, benämns SE4 i VHB. Dock vet jag inte om de går att mäta upp dem, borde dock vara någon form av spole då det verkar vara induktiva givare. Skall kolla min nya varvtalsgivare och lägga upp resultatet här sedan...
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

janneB

#7 » 21:03:10, 19-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

I downloads (BM Volvo/Volvo BM) finns en verkstadshandbok till 4300, där har du elschema, den kanske visar vart givarna sitter?
janneB
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 12:34:33, 17-12-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#8 » 11:49:11, 21-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

janneB skrev:I downloads (BM Volvo/Volvo BM) finns en verkstadshandbok till 4300, där har du elschema, den kanske visar vart givarna sitter?


Tyvärr verkar den VHB:n innehålla den äldre APS-boxen... Men jag har kikat igenom den då 4300 har samma låda som min. Tror dock att VHB till L50 stämmer bätter angående placering, skall dock kika lite närmare på detta bara värmen kommer... Råkade hamna på ett generatorbyte som fick högre prio på den nu... :grin: Men tusen tack för tipset!
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#9 » 12:10:29, 31-01-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering vad jag gjort! Har mha VHB mätt upp strömförbrukningen till solenoiderna, 4:ans växel tar ingen ström(solenoid S5). Sedan har jag ohm:at växellägena i spaken(1,2,3,4/A) samt kickdownknappen, allt var ok! Varvtalsgivaren ska gå att mäta upp spänning eller Hz, har dock inte gjort det än, ev i veckan!
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#10 » 20:25:08, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Uppdatering!
Har ohmat alla solenoiderna från kontakten på APS:en och samtliga låg runt 77 ohm! Dock tar 4:an ingen Ström och får således ingen spänning, mätt direkt på solenoiden. Har provkört solenoiden i testbänk och den fungerar. Sedan bytte jag varvtalsgivaren till en ny men varvtalen fungerar fortfarande inte... Det är även provat med en annan APS för länge sedan men det fungerade inte med den heller... Vad ska jag prova nu? Det känns ju som om APS boxen inte lägger ut spänning till 4:ans solenoid men varför??? Och varför la varvtalsgivaren av samtidigt? Nån som varit med om detta eller har idéer? Börjar klia mig i huvudet nu, vet inte var jag ska leta???
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Jars

#11 » 21:26:51, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Koskullskulle skrev:Uppdatering!
Har ohmat alla solenoiderna från kontakten på APS:en och samtliga låg runt 77 ohm! Dock tar 4:an ingen Ström och får således ingen spänning, mätt direkt på solenoiden. Har provkört solenoiden i testbänk och den fungerar. Sedan bytte jag varvtalsgivaren till en ny men varvtalen fungerar fortfarande inte... Det är även provat med en annan APS för länge sedan men det fungerade inte med den heller... Vad ska jag prova nu? Det känns ju som om APS boxen inte lägger ut spänning till 4:ans solenoid men varför??? Och varför la varvtalsgivaren av samtidigt? Nån som varit med om detta eller har idéer? Börjar klia mig i huvudet nu, vet inte var jag ska leta???

Hej !

Är du säker på att varvtalsgivaren har gått !
Det verkar som du har ledningsbrott antingen tillkommande till 4 :s solenoid
men troligen är det vaising med givarledningarna.
En sak till ,, du hade bytt generatorn vid samma veva ? var det inte så ??
Varför gick det åt skogen för generatorn då ?? vad är det som felar där.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611

Koskullskulle (trådstartaren)

#12 » 23:48:28, 13-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Jars skrev:
Koskullskulle skrev:Uppdatering!
Har ohmat alla solenoiderna från kontakten på APS:en och samtliga låg runt 77 ohm! Dock tar 4:an ingen Ström och får således ingen spänning, mätt direkt på solenoiden. Har provkört solenoiden i testbänk och den fungerar. Sedan bytte jag varvtalsgivaren till en ny men varvtalen fungerar fortfarande inte... Det är även provat med en annan APS för länge sedan men det fungerade inte med den heller... Vad ska jag prova nu? Det känns ju som om APS boxen inte lägger ut spänning till 4:ans solenoid men varför??? Och varför la varvtalsgivaren av samtidigt? Nån som varit med om detta eller har idéer? Börjar klia mig i huvudet nu, vet inte var jag ska leta???

Hej !

Är du säker på att varvtalsgivaren har gått !
Det verkar som du har ledningsbrott antingen tillkommande till 4 :s solenoid
men troligen är det vaising med givarledningarna.
En sak till ,, du hade bytt generatorn vid samma veva ? var det inte så ??
Varför gick det åt skogen för generatorn då ?? vad är det som felar där.


Generatorn var schysst när felen började, den tog allmänt slut så jag satte en ny...

Hittade just i VHB för L50(sid 137 i pdf i downloads) att om 1,2,3 samt Fram/Back fungerar vid manuell körning så ligger felet i varv- och/eller hastighetsgivaren eller från kontakt EB16 och upp till växelväljarens A-läge. Då jag ohmat alla kontakter i växelväljaren och det var OK och hastighetsgivaren/mätaren fungerar så misstänker jag nu helt riktigt kabeln till varvräknarhistorien. Tydligen så kommer signalen från givaren och delas upp till APS-box samt varvräknaren. Skall forska i dessa kablage i nästa steg, återkommer självklart så fort jag hinner göra detta.
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#13 » 22:04:31, 23-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Har öppnat instrumentbrädan och kikat på kontakten AF som finns där men hittade inget onormalt, hann dock inte följa kablage till APS och kolla efter skador. Men under instrumentbrädan vid kanten in mot hytten på hö sida om ratten sitter det 2 st reläer liknande de som sitter i elcentralen, samt en stor svart låda dit jag tyckte det såg ut som att trådar från kontakten AF gick?! Vad är detta för nåt? Hittar inte nåt i elschemat som rakt av motsvarar det?! Kan det vara RR1 som är hastighetregleringsrelät? Nån som vet får gärna hojta till!
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Koskullskulle (trådstartaren)

#14 » 17:45:29, 25-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

Ingen som har mer idéer? Vill ju ut och rejsa, inte bara krypa fram i 30!!! :driver:
Koskullskulle
Fler än 100 inlägg
 
Blev medlem: 21:32:09, 09-08-2007

Jars

#15 » 07:33:00, 26-03-2011
  • Överför markerat ord till lexikonet

RT 2:an (tidrelän) måste vara urkopplad vid automatväxling för att APS skall fungera.
Vad har du för nummer på styrenheten ???
Senast redigerad av Jars 07:37:05, 26-03-2011, redigerad totalt 1 gång.
Jars
Fler än 500 inlägg
 
Blev medlem: 10:23:50, 30-09-2007
Ort: Ludvika med omnejd
Maskintyp: Traktor
Maskin: Massey Ferguson 165MP
Massey Ferguson 175MP
Volvo FL 611


Återgå till Hjullastare/minilastare

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst



Älmeboda Maskinservice

OilQuick

TK Traktordelar

Klaravik

Crazyride

Bra Verktyg

Motrab

Engcon

Scandcut

Astrak

Olsson Parts

Nya och begagnade
truckar på vstruck.se